استناد به عقد وکالت، کسب و کار

دانلود پایان نامه

ولی به‌هرحال سخت احساس گرسنگی و نیاز به غذا می‌کردند چون ذخیره‌های بدن آن‌ها تمام‌شده بود، لذا نخستین پیشنهادشان این بود: سکه نقره‌ای را که با خود دارید به دست یکی از نفرات خود بدهید و او را به شهر بفرستید تا برود و ببیند کدامین فروشنده غذای پاک‌تری دارد، به مقدار روزی و نیاز از آن برای شما بیاورد
﴿فابعثوا احدکم بورقکم هذه الی المدینه فلینظر ای‌ها ازکی طعاما فلیاتکم به رزق منه﴾
اما باید نهایت دقت را به خرج دهد و هیچ‌کس را از وضع شما آگاه نسازد
﴿و لیتلطف و لا یشعرن بکم احدا﴾
چراکه اگر آن‌ها از وضع شما آگاه شوند و بر شما دست یابند یا سنگسارتان می‌کنند یا به آئین خویش (آئین بت‌پرستی) بازمی‌گردانند ﴿انهم ان یظهروا علیکم یرجموکم او یعیدوکم فی ملتهم﴾
و در آن صورت هرگز روی نجات و رستگاری را نخواهید دید ﴿و لن تفلحوا اذا ابداً﴾
(پاک‌ترین طعام) جالب اینکه در این داستان می‌خوانیم که اصحاب کهف بعد از بیداری بااینکه قاعدتاً بسیار گرسنه بودند و ذخیره بدن آن‌ها در این مدت طولانی مصرف‌شده بود، ولی باز به کسی که مأمور خرید غذا می‌شود توصیه می‌کنند هر غذائی را نخرد، بلکه بنگرد در میان فروشندگان کدامین نفر غذایش از همه پاک‌تر است آن را انتخاب کند
بعضی از مفسران گفته‌اند این سخن ناظر به حیوانات ذبح شده است زیرا آن‌ها می‌دانستند در آن شهر افرادی هستند که گوشت‌های آلوده و احیاناً مردار می‌فروشند و یا بعضی از آن‌ها کسب و کارشان اصولاً آلوده به حرام بوده، آن‌ها توصیه می‌کنند از خرید طعام از چنین اشخاصی پرهیز شود.
ولی ظاهراً این جمله مفهوم وسیعی دارد که هرگونه پاکی ظاهری و باطنی را شامل می‌شود و این توصیه‌ای است به همه رهروان راه حق که نه‌تنها به غذای روحانی بیندیشند، بلکه مراقب پاکی غذای جسمانی‌شان نیز باشند، پاک از هرگونه آلودگی، حتی در بحرانی‌ترین لحظات زندگی نیز این اصل را فراموش نکنند.
امروز بسیاری از مردم جهان به اهمیت این دستور در یک قسمت پی برده‌اند، وسعی دارند غذای آن‌ها از هر نوع آلودگی ظاهری به دور باشد، غذاها را در ظرف‌های سرپوشیده و دور از دست‌های آلوده و گردوغبار نگهداری می‌کنند، البته این کار بسیار خوبی است، ولی به این مقدار نباید قناعت کرد، بلکه باید غذاها از آلودگی به حرام، ربا، غش و تقلب و هرگونه آلودگی باطنی نیز پاک باشد.
در روایات اسلامی تأکید فراوانی روی غذای حلال و تأثیر آن در استجابت دعا و صفای قلب شده است.
در روایتی می‌خوانیم کسی خدمت پیامبر آمد عرض کرد احب ان یستجاب دعائی: دوست دارم دعای من به اجابت برسد.
پیامبر ’ فرمود: «طهر ماکلک و لا تدخل بطنک الحرام»:
غذای خود را پاک کن و غذای حرام در معده خود وارد منما.
استدلال به آیه، بخش (فابعثوا احدکم):
به نظر می رسد با استناد به این بخش آیه نوزده سوره مبارکه کهف، بحث وکالت خرید برای دیگری پیش می‌آید. این وکالت در خرید بسیار شبیه مأموریت در خرید است که در از نظر عرف و قانون تابه‌حال به عدم جواز پرداخت و دریافت آن پی برده‌ایم.
با توجه به قیدهایی که راجع به خرید نماینده اصحاب کهف برای آن‌ها در آیه آمده است، از قبیل بهترین و … و همچنین با اضافه شدن روایت شریفی که در تفسیر شریف نمونه از حضرت رسول اکرم صلی‌الله علیه وآله و سلم مبنی بر لزوم تناول غذای پاک و حلال آمده است، در اینجا هم به حلیت مال اشاره دارد و با مراجعه به (لا تاکلوا اموالکم بینکم بالباطل) در اینجا هم از نظر عرف باید دید اکل حلال و حرام کدام است. البته باید اشاره شود که در مواردی که شرع به‌طور مستقیم به حرام بودن و باطل بودن معامله یا مالی حکم داده است دیگر مراجعه به عرف بی‌معنا خواهد بود. لذا مراجعه به عرف در موارد خاصی قابل اجراست که شرح و تفصیلش در این مقال نمی‌گنجد.
2. 1. 7. 2. استناد به عقد وکالت
وکالت یعنی اینکه انسان کسی را نایب خود در تصرف قرار دهد، بالاصاله؛ زیرا نایب قرار دادن در اموری از قبیل مضاربه و مزارعه و مساقات که نیابت در آن‌ها بالذات نیست داخل در تعریف فوق نشود، باقید نیابت. وصیت خارج می‌شود زیرا وصیت ایجاد ولایت در شخص وصی است نه نایب قرار دادن وصی در تصرف و با قید تصرف، ودیعه خارج است زیرا ودیعه نایب قرار دادن در مورد حفظ مال است