23) Spiro 1997, op.cit,Pp.1420-24; in:Stephan.H.Legomsky. Dual nationality and military service. op.cit.p.89;in: David A. Martin, Kay Hailbronner. Rights and duties of dual nationals. 2003. illustrated .Kluwer Law International. 397 pages.
24) Spiro, op.cit,p.1424; Koslowaki 1997, op.cit,p.3; in:Stephan.H.Legomsky. Dual nationality and military service. op.cit.p.89;in: David A. Martin, Kay Hailbronner. Rights and duties of dual nationals. 2003. illustrated .Kluwer Law International. 397 pages.
25) Hammar 1990, op.cit,Pp.116-17; in:Stephan.H.Legomsky. Dual nationality and military service. op.cit.p.89;in: David A. Martin, Kay Hailbronner. Rights and duties of dual nationals. 2003. illustrated .Kluwer Law International. 397 pages.
بخاطر این است که اغلب زمانی اختلافات اتفاق می افتد که یک فرد در خواست کسب تابعیت دولتی را می کند که از نظر دیپلماتیک توسط دولتی که خدمت نظام وظیفه اجباری دارد، دخالت می شود. بنا براین این وضعیت به سیاستهای پیچیده و غیر قابل پیش بینی منجر شده است26.
1- سیاستهای نظام وظیفه اجباری در زمان معاصر
امروزه بحث خدمت سربازی اجباری نسبت به زمانهای گذشته کمتر مورد بحث است. همانطور که دیگران ابراز داشته اند به خاطر گسترش عمومی دموکراسی و کاهش احتمال درگیرشدن دموکراسی ها در یک جنگ، دیگر جنگهای بین المللی خیلی کمتراتفاق می افتد27. همانطورکه دیگران هم خاطر نشان ساخته اند این عوامل احتمال جنگ میان دولتهای دموکراتیک و غیر دموکراتیک را کاهش نمی دهد28. مثلاً جنگهای داخلی همچنان یک بلای عصر مدرن باقی مانده اند . اهمیت ، ویژگی یاخصیصه بین المللی جنگها در چهار چوب بحث تابعیت مضاعف در طول دوران مخاصمت های مسلحانه میان دو دولتی که هر دو دولت متبوع آن فرد هستند در ذیل مورد بررسی قرارمیگیرند .
یک بحثی که مرتبط ، اما از ظهور عمومی دموکراسی منفک است، تحولات دیگری است که بیشتر منجر به کاهش وقوع جنگها شده است. از جمله عواملی که باعث کاهش وقوع جنگهای بین المللی گردیده ، پایان جنگ سرد ( که تحولی بود که مسئول رشد بسیاری از دموکراسی ها در دنیا شد) و همچنین ایجاد و تقویت گروه های امنیتی مانند سازمان معاهدات آمریکای شمالی ، اتحادیه اروپای غربی و سازمان امنیت و همکاری در اروپا29 می باشد .
__________________________
26) Bar-Yaacov, op.cit,Pp.64-70; in:Stephan.H.Legomsky. Dual nationality and military service. op.cit.p.89;in: David A. Martin, Kay Hailbronner. Rights and duties of dual nationals. 2003. illustrated .Kluwer Law International. 397 pages
27) Martin, op.cit,p.7; Spiro 1997, op.cit,p.1461; in:Stephan.H.Legomsky. Dual nationality and military service. op.cit.p.89;in: David A. Martin, Kay Hailbronner. Rights and duties of dual nationals. 2003. illustrated .Kluwer Law International. 397 pages. Bruce Russeett, Grasping the Democractic Peace-principles for a Post-cold War World(Princeton Univ, Press, 1993).
28 ) Martin, op.cit,Pp.7-8; in:Stephan.H.Legomsky. Dual nationality and military service. op.cit.p.89;in: David A. Martin, Kay Hailbronner. Rights and duties of dual nationals. 2003. illustrated .Kluwer Law International. 397 pages.
29 ) Kosolwski 1997, op.cit,Pp.2,10; in:Stephan.H.Legomsky. Dual nationality and military service. op.cit.p.90;in: David A. Martin, Kay Hailbronner. Rights and duties of dual nationals. 2003. illustrated .Kluwer Law International. 397 pages Karl W. Deutsch et al, Political Community in the North Atlantic Area (Princeton Univ. Press, 1957). 1957).
حتی زمان وقوع جنگها ، نیروی انسانی مورد نیازدر زمانهای گذشته ، دیگر مورد نیاز نیست . به خاطر اینکه پیشرفتهای هوایی ، دریایی ، تسلیحاتی ، اطلاعاتی و فن آوری ارتباطی باعث شده که عملیات نظامی کمتر مبتنی برنیروی زمینی و سایر پرسنل به ویژه پرسنل غیر ماهر باشد30. در ترکیب با آنچه که پروفسور کازلاواسکی به عنوان آستانه تحمل اخلاقی توسط جوامع دموکراتیک نامیده31، این عوامل باعث شده اند که در عصر حاضر خدمت سربازی اجباری کمتر مطلوب و ضروری به نظر برسد32.
روندی که در اروپا و آمریکای شمالی از آن ناشی شده این بوده که خدمت نظام وظیفه اجباری، توسط مقامات قانونی یا به صورت ساده صرفاً از طریق اعما ل چنین قانونی به فراموشی سپرده شود. قبلاً چند دولت اروپایی به خدمت نظام وظیفه اجباری پایان داده و برای خاتمه دادن به نظام وظیفه ی اجباری در کشورشان تصمیماتشان را اعلام کرده بودند. این کشورها شامل بلژیک و فرانسه (که اعلام کرده بودند) ولوگزامبورگ وایرلند و مالتا و هلند و اسپانیا ( که تا سال 2003 خدمت نظام وظیفه اجباری در آنها از بین رفت ) وهمچنین بریتانیا ی کبیر 33 می باشد . ایالات متحده آمریکا، کانادا، مکزیک 34 نیز به همین نحو برای خدمت سربازی دیگر فراخوان نمی دهند. تعداد دیگری از دولتها هستند که همچنان به داشتن سیستم نظام وظیفه اجباری ادامه می دهند. مثلاً قانون ترکیه هر فرد مذکر که شهروند ترکیه شود را به انجام خدمت سربازی الزام می نماید 35 .
_________________________________________________
30 ) Koslowski 1997, op.cit,p.10; Martin Binkin, Military Technology and Army Manpower; Do Smart Weapons Require Smart Soldjer?, in Mark J. Eitelberg & Steohen L. Mehay (eds.), Marching Towards the 21st Century; Military Manpower and Recruiting (Greenwood Press, Westport, CT,1994), p 169 et seq, (associating increasing complex hardware with heightend need for skilled recruits ); Eliot A. Cohen, A Revolution in warfare, 75 Forein Affairs No. 2, at 37 (1996); in:Stephan.H.Legomsky. Dual nationality and military service. op.cit.p.90;in: David A. Martin, Kay Hailbronner. Rights and duties of dual nationals. 2003. illustrated .Kluwer Law International. 397 pages.
31) Ibid
32) Koslowski 1997, op.cit,Pp.2,10,11; Martin, op.cit,p.7;spiro 1997,op.cit,p1461; in:Stephan.H.Legomsky. Dual nationality and military service. op.cit.p.90;in: David A. Martin, Kay Hailbronner. Rights and duties of dual nationals. 2003. illustrated .Kluwer Law International. 397 pages.
33) Koslowski 1997, op.cit,Pp.11-12; J. P. Gardner (ed.), Institute for Citizenship Studies and British Institute of International and Comparative Law, Citizenship-The White Paper 153-55 (1997).