تحقیق رایگان درمورد آمیخته بازاریابی

مصاحبه مقدماتی با دست اندرکاران صنعت یخچال به دست آمده‌اند.

پایان نامه
برای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  77u.ir  مراجعه نمایید
رشته مدیریت همه موضوعات و گرایش ها : صنعتی ، دولتی ، MBA ، مالی ، بازاریابی (تبلیغات – برند – مصرف کننده -مشتری ،نظام کیفیت فراگیر ، بازرگانی بین الملل ، صادرات و واردات ، اجرایی ، کارآفرینی ، بیمه ، تحول ، فناوری اطلاعات ، مدیریت دانش ،استراتژیک ، سیستم های اطلاعاتی ، مدیریت منابع انسانی و افزایش بهره وری کارکنان سازمان

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

اطلاعاتی که از طریق پرسشنامه از فروشندگان به دست آمده‌اند.
اطلاعاتی که از طریق منابع ثانویه (نشریات، پایان نامه های مرتبط، کتاب ها )به دست آمده‌اند.

1-8 ابزارهای گردآوری داده‌ها
در تحقیق حاضر داده‌های ابتدایی بر اساس داده‌های اولیه موجود و به کمک مصاحبه‌های صورت پذیرفته با برخی از فعالین صنعت یخچال بدست آمده، و سپس با کمک پرسشنامه‌هایی که امکان امتیاز دهی از 1 تا 10 را دارا بودند، معیار‌‌های مورد نظر بدست آمد. در نهایت با کمک پرسشنامه سلسله مراتبی معیارهای بدست آمده دو به دو با هم مقایسه گردیده و با کمک نرم افزارانتخاب خبره به تحلیل داده‌ها پرداخته شد.
1-9 روش تجزیه و تحلیل داده‌ها
با توجه به این که در این پژوهش از روش سلسله مراتبی استفاده گردیده به این منظور برای بررسی و تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم افزارانتخاب خبره استفاده گردیده است که امکان وزن دهی به معیارهای مورد نظر و مقایسه آنها را فراهم کرده است.
1-10 جامعه آماری
جامعه آماری این تحقیق کلیه فروشندگان یخچال در خیابان جمهوری شهر تهران می‌باشند. دلایل این که فروشندگان یخچال به جای مصرف کنندگان نهایی به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شده‌اند عبارتند از:
نظرات فروشندگان در حقیقت میانگینی است از نظرات کلیه مشتریانی که از آنها خرید می‌کنند.
با توجه به اینکه فروشندگان در واقع ارائه دهنده برندهای مختلف می‌باشند با مقایسه بین آنها به سوالات پرسشنامه پاسخ داده‌اند.
1-11 کاربردهای پژوهش
بازاریابی درست، برای موفقیت هر شرکتی حیاتی است. بنگاههای اقتصادی بزرگ همچون الجی، سونی، بوش، سامسونگ، از بازاریابی استفاده می کنند. اگر به اطرافمان توجه کنیم برای نمونه در منزل، محل کار، محل تفریح و بازی و هر کجا که هستیم حضور گسترده این برند ها را در داخل کشورمان می‌بینیم. بنابراین حالا دیگر بازاریابی تنها به صورت اتفاقی به چشم آمدن نیست؛ در پشت این تبلیغات، شبکه گسترده ای از افراد و فعالیتهای رقابتی وجود دارد که سعی می‌کنند نظرتان را جلب کرده و به خرید وادارتان کند.
در این تحقیق برآنیم تا ضمن شناسایی و اولویت بندی مهمترین عناصر آمیخته بازاریابی درخرید یخچال به عنوان یک هدف فرعی، دو برند الجی واسنوا با توجه به این عناصر با هم مقایسه شوند. در واقع رتبه بندی عناصر آمیخته بازاریابی موثر بر خرید یخچال می‌تواند به مدیران شرکت های لوازم خانگی ایرانی به عنوان تصمیم گیرندگان کمک کند تا نقطه نظرات مشتری را در یابند و آنها را در اهداف و استراتژی ها شرکت خود بگنجانند و در نهایت بتوانند در بازار به سهم بیشتری برسند، سود آوری شرکتشان را بالا ببرند و یا حتی جلوی شکست سازمان خود را بگیرد.
1-12 تعریف واژه ها و متغیرهای تحقیق
یخچال: یخچال دستگاهی است که از یک وسیله سردکننده به همراه یک عایق حرارتی و سازوکاری برای انتقال گرما از داخل این محفظه به بیرون تشکیل می‌شود. از یخچال برای خنک نگهداشتن مواد غذایی، داروها و دیگر چیزهای فاسدشدنی استفاده می‌شود.]8[
آمیخته بازاریابی: فیلیپ کاتلر(1991) آمیخته بازاریابی را مجموعه‌ای از متغیرهای(ابزارهای) قابل بازار یابی می‌داند که شرکت آنها را برای پاسخگویی به بازار هدف در هم می‌آمیزد. آمیخته بازاریابی در برگیرنده همه کارهایی است که شرکت می‌تواند انجام دهد تا بر میزان تقاضا برای محصولاتش اثر بگذارد.]1[
فصل دوم
ادبیات وپیشینه تحقیق
2-1 مقدمه
در دنیای رقابتی امروز، سازمان ها به منظور بقای خود نیاز به استفاده از فنون بازاریابی و نیز تحقیقات تخصصی بازاریابی دارند. بررسی ها نشان داده است که ناموفق بودن شرکتها از ناتوانی آنها در بهره‌گیری از فنون بازاریابی نشأت می‌گیرد. این شرکت ها تحولات بازار و تغییرات الگوی مصرف مشتریان را نادیده می‌گرفتند و به جای روی آوردن به بازاریابی پیشرفته، به فروش می پرداختند و کسب سود بیشتر را بر رضایت مشتریان ترجیح می دادند.
بازاریابی در عین حال یک جنگ است منتهی نه جنگ با اسلحه و یا تفنگ بلکه چنانکه آلبرت امری در این رابطه می‌گوید: بازاریابی یک جنگ متمدنانه است که در اغلب این نبردها، شرکتها و سازمانهایی موفق می شوند که از کلمات، ایده‌ها و نظم فکری مطلوب تری استفاده می‌نمایند، به عبارت دیگر دارای مدیریت بازاریابی به روز و منسجمی باشند تا بتوانند در مبارزه با صحنه های رقابت گام بردارند.]1[
در این فصل پس از مقدمه به بیان مبانی نظری بازاریابی و صنعت یخچال و پیشینه تحقیق پرداخته شده است.
2-2 مبانی نظری
در این بخش به بیان مطالبی در مورد صنعت یخچال در ایران و جهان اشاره داریم همچنین در ادامه به بیان مفاهیم بازار یابی خواهیم پرداخت.
2-2-1 آشنایی با صنعت یخچال
در این قسمت تاریخچه صنعت یخچال در ایران و جهان را بیان می‌کنیم همچنین در ادامه وضعیت صنعت یخچال در ایران را از لحاظ تولید، واردات وصادارات بررسی و مشکلات موجود در صنایع یخچال سازی داخل کشور را بیان می‌کنیم.
2-2-1-1 تاریخچه یخچال در جهان
ذیلا” به تاریخچه شکل گیری یخچال در سطح جهانی اشاره می‌شود:
اولین یخچال در سال 1784 در دانشگاه گلاسکو به ثبت رسید. در سال 1805، اولین یخچال که بخار را جایگزین مایع نموده بود، طراحی گردید. در سال 1850 یا 1851 بستنی ساز به ثبت رسید. در سال 1857، یک استرالیایی، دستگاه خنک کن با بخار متراکم را معرفی نمود. در سال 1859، یک فرانسوی سیستم پیچیده تری را ساخت، که برعکس دستگاه های متراکم کننده اولیه، که هوا را بعنوان سردکننده بکار میبرد، از آمونیاک که سریعا منبسط می‌شود استفاده نمود. یخچال جذبی در سال 1992 توسط
یک دانشجوی دانشگاه در سوئد اختراع گردید، که یک موفقیت جهانی بود، و توسط الکترولوکس تجاری سازی گردید.
در آغاز قرن بیستم، حدود نیمی از خانواده ها در آمریکا در یک محفظه یخ، غذای خود را سرد نگاه می‌داشتند، یخ مورد استفاده در مخزن خانگی گران بود، زیرا مجبور بودند یخ را از دریاچه های زمستانی برش داده و تا زمان مورد نیاز آن را ذخیره نمایند.
یک فرانسوی، ایده دستگاه سردکننده برای خنک کردن و نگاهداشتن غذاها را در خانه داد، وآن را در سالهای 1805 و 1908 در امریکا ثبت اختراع نمود، و توسط یک شرکت آمریکایی خریداری شد. یخچال ها براساس فرآیند سولفور دی اکسید توسط جنرال الکتریک در ایندیانا ساخته شدند و توسط شرکت جونز مانیل بازاریابی شدند. اولین دستگاه در سال 1911 فروخته شد. یخچال ساخته شده گران بود و حدود 1000دلار فروخته شد (تقریباً دو برابر ارزش یک اتومبیل در آن زمان).
جنرال الکتریک در توسعه یخچالهای خود، در سال 1915،اولین یخچال برقی را تولید نمود. در سال 1916، کلویناتور و سرولدو دستگاه عرضه نمودند. این تعداد به 200 دستگاه در سال 1920رسید. در سال 1918، کلویناتور مدلی با کنترلهای اتوماتیک را معرفی نمود.
مدل سال 1922، ترکیبی از جعبه خنک کننده چوبی، کمپرسور آب سرد شونده، سینی یخهای مکعبی و یک اتاقک 9 فوت مکعب بود که 714 دلار ارزش داشت. در سال 1923، پوشش چینی بر روی اتاقکهای فلزی معرفی گردید.
اولین یخچال با کاربرد گسترده، یخچال مانیتور تاپ جنرال الکتریک در سال 1927 عرضه گردید. کمپروسور، که مقدار قابل توجهی از حرارت را ساتع می کند، در بالای اتاقک قرار داشت، و بیش از 000, 000,1 دستگاه تولید گردید. در این یخچالها بعنوان واسطه خنک کننده یا سولفور دی اکسید بکاربرده می‌شد، که برای چشمها مضر بوده و ممکن است باعث کاهش دید، سوزش پوست و جراحت شده، یا متیل فورمات که شدیداً قابل اشتعال، مضر برای چشم، ودر صورت تنفس و خوردن سمی است. امروزه اکثر این دستگاه ها هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرند.
با معرفی فرئون، بازار یخچال در دهه 1930رونق یافت، ودر دهه 1940 فریزرها بیشتر رواج پیدا کردند. در دهه 1950 و 1960 پیشرفتهای تکنیکی مانند دیفراست اتوماتیکی و یخ سازی اتوماتیک بوجود آمد. در برنامه های توسعه ای دهه 1970 و 1980، با توجه به آسیب لایه اوزون و بدنبال ممنوعیت استفاده ازگازهای CFC (فرئون )در سیستم های خنک کننده، یخچال های جدیدی بر مبنای استفاده از گازهای A-134-HFC طراحی گردیدند.
در مدلهای اولیه یخچال (در سال 1956 و بعد از آن)یک قسمت خنک برای سینی قطعات یخ طراحی شدند. بدنبال نیاز به غذاهای منجمد عرضه فریزر خانگی در آمریکا در سال 1940 آغاز گردید.

2-2-1-2 تاریخچه یخچال در ایران
صنعت لوازم خانگی در ایران دارای سابقه قابل توجه و بسیار مهم از نظر اشتغال می‌باشد و علاوه بر اشتغال زایی مستقیم، تعداد زیادی نیز در بخشهای خدمات، توزیع، تعمیر و… بعنوان نیروی اشتغال غیرمستقیم فعال می باشند. محصولات تولیدی این صنعت کاربردهای متفاوتی در بخشهای خانگی، اداری و تجاری دارند، که سهم مصارف خانگی آن بسیار بالا می‌باشد.
محصولات صنعت لوازم خانگی را می‌توان به دوگروه: اجزاء قطعات و محصول نهایی مصرفی، تقسیم بندی نمود که تعداد محصولات تولیدی نهائی صنعت لوازم خانگی زیاد می باشد، و طیف گسترده ای را دربر می‌گیرد. محصولات عمده این صنعت از دو منظر: تیراژ تولید و بهره مندی خانوارها، قابل بررسی است که ترتیب محصولات مذکور از هر دومنظر با ترتیب تقریباً یکسان عبارتنداز: یخچال( یخچال، فریزرو یخچال فریزر)، اجاق گاز، آبگرمکن، تلویزیون رنگی، بخاری، کولر آبی و ماشین لباسشویی.
تولید یخچال در ایران از سال 1339 آغاز شده، و تولید کنندگان علاوه بر مدلهای قدیمی اقدام به تولید مدلهای جدید نیز نموده اند. بطوریکه در حال حاضر چند شرکت، یخچال بدون برفک خود را براساس مدل خریداری شده از شرکتهای الجی، سامسونگ و… تولید می‌نمایند. قدمت تولید یخچال در کشور و عدم پیچیدگی فناوری در این کالا باعث می‌شود که شرکتهای داخلی با کمی تلاش و ایجاد واحدهای طراحی صنعتی، تحقیقات و گسترش شبکه پشتیبانی و فروش بتوانند در گام اول کشورهای هم مرز با ایران را تغذیه نمایند، زیرا به لحاظ جغرافیایی موقعیت ایران برای صادرات به این کشورها به عنوان یک مزیت مطرح است.

2-2-1-3 وضعیت تولید یخچال در ایران

 
 
دو کالای ماشین لباسشویی و انواع یخچال و فریزر در زمره کالاهای منتخب صنعتی وزارت صنایع و معادن جهت پایش آمار تولیدات می‌باشند که میزان تولید کالاهای مذکور طی سالهای 1380 الی 1387 وفق جدول (3) می‌باشد:
جدول2-1 آمار تولید یخچال، 1387- 1380
ردیف
نام محصول
 
سال
واحدسنجش
1380
1381
1382
1383
1384
1385
1386
1387
1
انواع یخچال و فریزر
هزار دستگاه
4/917
4/978
946
799
5/1242
1/926
1114
919
ماخذ: دفتر آمارو فرآوری داده ها- وزارت صنایع و معادن]12[
2-2-1-4 وضعیت واردات یخچال در ایران
بالاترین میزان وادرات لوازم خانگی طی سالهای 1387- 1383 مربوط به یخچال و فریزر بوده و بعد از آن ماشین لباسشویی می‌باشد، که جمع کل ارزش واردات لوازم خانگی منتخب بترتیب بالغ بر 548، 479، و 164 میلیون دلار می‌باشد.
روند تغییرات میزان واردات یخچال و فریزر طی سالهای 87-1383 نشانگر این است که از سال 1383 بتدریج واردات یخچال و فریزر افزایش یافته، بنحوی که از 222 هزار دستگاه در سال مذکور به رقم حدود 468 هزار دستگاه با نرخ متوسط رشد 20%سالانه رسیده است.]12[

2-2-1-5 نقش بازارهای خارجی در صنعت لوازم خانگی ایران
در بررسی تحولات و تغییرات اقتصادی انجام شده در کشورهای جنوب شرق آسیا (چین، کره، مالزی، سنگاپور و هنگ کنگ) کلیدهای اصلی توسعه در این کشورها حول دو محور اساسی طراحی و پایه ریزی شده است: اول عزم ملی و وحدت نظر در سیاستگذاری ها با محوریت توسعه صنعتی و دوم بهره گیری از تجربیات موفق و ناموفق توسعه در دیگر کشورها. ]11[
هم اکنون در بازارهای جهانی برترین صادر کنندگان لوازم خانگی در جهان بترتیب: آمریکا، آلمان، ژاپن، فرانسه، هلند، سوئیس، ایتالیا، مکزیک، کانادا، سنگاپور و چین می‌باشند. نود در صد لوازم خانگی موجود در بازار از کشور چین وارد می‌شود، بعد از این کشور مابقی سهم لوازم خانگی به کشورهای کره، آلمان، ایتالیا و ژاپن تعلق دارد. اما محصولات این کشورها به علت بالا بودن قیمت آنها در مقایسه بااجناس چینی در بازار بسیار کمتر یافت می‌شود. ضمناً یادآور می‌گردد تعرفه واردات کالاهای کشورهای دیگر بسیار پایین است و همین امر مهمترین عامل وجود اجناس چینی در بازارهای کشورهای مذکور است.]11[
2-2-1-6 مشکلات صنعت لوازم خانگی در ایران
الف) مشکلات موجود در زمینه تولید: تولید همچون خون تازه در رگهای اقتصاد کشور، موجب حیات و ضامن بقای اقتصاد ملتهاست و دل هر جامعه آگاهی برای رشد و توسعه تولید داخل و جایگزین شدن محصولات داخلی بجای محصولات وارداتی می‌تپد. اما این موضوع یعنی رونق تولید که سالها دغدغه خاطر کشور بوده است، شرایط و زیر ساختهای خود را می‌طلبد و  یک شبه و با جمله سازی و شعارزدگی محقق نمی‌شود و خصوصا در عرصه لوازم خانگی که تحولات جهانی در آن در چند دهه اخیر شگفت آور بوده است، مسیر برنامه ریزی شده و گام به گامی ‌را می‌طلبد تا دچار آفتها و سیکلهای بی پایانی که برخی صنایع در گذشته به آن مبتلا شده اند نشود.]10[
مسلماً حمایت از تولید داخل پیش فرض بسیاری از سیاستگذاری ها بوده و هست ولی باید مشخص شود که کدام تولید و با کدام مشخصات شایسته حمایت و پشتیبانی ویژه است؟ آیا نباید از حمایت بی شائبه ای که در سالهای گذشته از برخی صنایع داشته ایم و منجر به تولید انحصاری و گاهاً تولید در کشورهای ارزان قیمت نظیر چین به نام کالای ایرانی شد عبرت بگیریم؟ آیا فراموش کرده ایم که برخی تولیدکنندگان داخلی در همین عرصه تولید لوازم خانگی با سوء استفاده از دلارهای ارزان، بجای تلاش در مسیر انتقال دانش فنی و عمق بخشی به تولید داخل، هم خط تولید خود را متوقف کردند و هم تولید قطعات کالای خود را با همان نام برند ایرانی به خط تولید کشورهای دیگر سپردند و از سوی دیگر دم از ضرورت اشتغال زایی جوان ایرانی می‌زدند و انگشت اتهام را به واردکنندگان قانونی نشانه می‌رفتند و از ترفندهای واردکنندگان برای توقف تولید لوازم خانگی حکایت ها سرودند؟ و تنها زمانی که با شکایت سایر تولیدکنندگان، از طریق مجلس شورای اسلامی و گمرک در مقابل ایشان قانوناً ایستادگی شد، ناچارا دست از این کار ناشایسته برداشتند. آیا باید این افراد را  در زمره تولیدکنندگان واقعی محسوب کنیم و برای ایشان به بهان

دیدگاهتان را بنویسید