حقوق جنسی زوجه، روابط زناشویی

دانلود پایان نامه

– روایت بخاری ، مسلم ، ترمذی و ابن ماجه : (عن جابر رضى اللّه‏ عنه قال: کنا نعزل على عهد رسول اللّه‏ و القرآن ینزل) ما در زمان پیامبر(ص) عمل عزل را انجام می دادیم در حالی که قرآن نازل شد. یعنی پیامبر(ص) از این عمل مااطلاع داشت و اگر ممنوع بود، قرآن آن را منع می‌کرد. این حدیث را غالب کتب روائی و فقهی اهل سنت نقل کرده اند و جمهور فقها با استناد به آن بر اباحه عزل فتوی داده اند. امام محمد غزالی آن را مورد اتفاق دانسته است. علامه شوکانی آن را متفق علیه دانسته است.
– اسامه ابن زید نقل می کند: ان رجلا جاء الی رسول الله(ص) فقال انی اعزل عن امراتی فقال له رسول الله (ص) لم تفعل ذلک؟ فقال الرجل اشفق علی ولدها او علی اولادها فقال رسول الله(ص) لو کان ذلک ضاراً ضرّ فارس والروم مردی نزد رسول خدا (ص) آمد و گفت ای پیامبر من عزل می کنم از همسرم، حضرت فرمودند: چرا این کار را می کنی؟ آن مرد جواب داد از بچه یا بچه هایش می ترسم، حضرت فرمودند:اگر این کار مضر بود زیانش به فارس و روم می رسید. این حدیث اولاً بر رواج عزل در آن زمان در بین دیگر ملتها و اطلاع پیامبر(ص) از آن تصریح دارد و ثانیاً عمل جلوگیری از افزایش موالید در خانواده را از بیم تأمین مادی یا عدم توانایی تربیت شایسته جایز می شمارد.
– (عن جابر أن رجلا أتی رسول الله (ص) فقال إن لی جاریه هی خادمنا وسانیتنا وأنا أطوف علیها وأنا أکره أن تحمل فقال اعزل عنها إن شئت فإنه سیأتیها ما قدر لها فلبث الرجل ثم أتاه فقال إن الجاریه قد حبلت فقال قد أخبرتک أنه سیأتیها ما قدر لها) از جابر روایت است که فردی بحضور رسول الله (ص) آمد و گفت: من کنیزی دارم که خدمت ما را انجام داده و نخلستان ما را آب می‌دهد و من با او مقاربت و نزدیکی می‌کنم و دوست ندارم که حامله گردد، حضرت فرمودند: «اگر می‌خواهی از او عزل کن ولی آنچه برای او مقدر باشد همان خواهد شد»، چند وقت بعد آن فرد آمد و گفت که کنیز حامله شده پیامبر(ص) به او فرمود: گفتم که آنچه برای او مقدر باشد همان خواهد شد.. در این حدیث هم حضرت نهی نفرمودند بنابراین می توان استدلال به جواز عزل نمود.
علاوه بر این احادیث ابن القیم جوزى در زادالمعاد نام ده نفر از اصحاب را ذکر کرده‏اند که بر جواز عزل فتوا داده‏اند وی می گوید:( و قد رویت الرخصه فیه عن عشره من الصحابه على و سعد ابن ابى و قاص و ابى ایوب و زید ابن ثابت و جابر و ابن عباس و الحسن بن على و حباب بن الارت و ابى سعید الخدرى و ابن مسعود رضى اللّه‏ عنهم) این ده نفر جواز رخصت عمل عزل را نقل نموده اند.
3-2 حقوق جنسی زوجه
دین مبین اسلام پاسخ دادن به غریزه جنسی را جزء حقوق و و ظایف هر یک از زوجین می داند، همانطور که برای زوج حقوق و وظایفی را اسلام مشخص کرده ، برای زن نیز مسلّماً حقوقی را در نظر گرفته که وی موظف است آن را بشناسد و رعایت کند. در این بخش به مهمترین حقوق جنسی زن که فقهای عامه متذکر شده اند، اشاره می شود.
3-2-1 حق مواقعه
یکی از حقوق جنسی زوجه حق مواقعه است. اسلام همانطور که به قوای شهوانی مرد و ارضای او توجه داشته از طرفی هم حقّ غریزی و فطری زن را در ارتباط با استمتاع و لذت جویی زن به فراموشی نسپرده است. بر این مبنا این حق زن است که شوهرش نیاز جنسی او را برآورده کند، تا برای ارضای این تمایل دچار اعمال نامشروع نگردد. قبلا هم گذشت وجود رابطه جنسی یکی از حقوق متقابل زوجین‏ است. همانطور که زن می‏بایست نسبت به انجام این رابطه‏ تمکین نماید، مرد نیز نمی‏تواند از این‏ رابطه سرباز زند و بنابر نظر فقهای عامه اگر مرد عذری نداشته باشد در هر چهار ماه یک مرتبه واجب است که با همسرش مجامعت کند. همچنین در صورتی که عدم وجود رابطه موجب حرج و دشواری یا به گناه افتادن همسر باشد، می‏بایست در کمتر از این مدت‏ نیز روابط زناشویی را برقرار نماید.
3-2-1-1 ادله حق مواقعه
مواقعه و مباشرت یکی از اهداف زناشویی است. پس اقدام به عمل زناشویی از نظر شرعی و اخلاقی در راستای حفظ حرمت و عفت همسر در حد توان بر مرد لازم است. حال ابتدا به ادله ای که می توان بر این حق استدلال کرد و بعد به اقوال فقهای عامه اشاره می کنیم.
3-2-1-1-1 قرآن