حمل و نقل گل و گیاهان زینتی، تولید گل و گیاهان زینتی

دانلود پایان نامه

– آشنایی کم گلکاران منطقه با مبانی علمی و فنی پرورش گل
– بهره برداری پائین از عوامل تولید (انرژی، سرمایه، نیروی کار، آب و…)
– ساختار اقتصاد سنتی و وجود بازار نابسامان و واسطه های داخلی
– عدم برنامه ریزی دقیق در تولید، بازرسانی و بازاریابی متناسب با بازارهای جهانی
– بی توجهی به توسعه پایدار دانا محور، و پرداختن به گسترش شعار گونه و سیاسی سطح زیر کشت گلخانه ها.
– عدم وجود آموزش های اصولی بهره برداران
– عدم دسترسی به مواد گیاهی اصلاح شده استاندارد و با کیفیت (قلمه، بذر، پیاز)
– عدم دسترسی و کاربرد علوم جدید و بالفعل کردن استفاده آنها
– عدم حمایت جدی دولت از بخش تحقیقاتی گل و گیاه و ناکارآمدی آن در تجهیز بهره وران از علوم و فنون جدید تولید و پرورش و اصلاح گل و گیاهان زینتی.
– عدم رعایت استانداردهای کیفی در تجارت بین المللی گل و گیاهان زینتی
در این راستا به بررسی بعضی از موانع اصلی و اساسی تولید گل و گیاهان زینتی محلات که باعث ایستایی و رکود این صنعت گردیده است می پردازیم.
– برای دستیابی به چشم اندازهای آرمانی و توسعه یافتگی (سند چشم انداز بیست ساله کشور)
که یکی از محورهای اصلی آن توسعه مبتنی بر دانایی است، تولید علم و تحقیقات بایستی نقش ویژه ای را دارا باشد. اگر بپذیریم که تولید متکی به علوم نوین تنها ویژگی تمام کشورهای توسعه یافته و فقدان آن ویژگی مشترک تمامی کشورهای توسعه نیافته و عقب مانده است براین اساس باید رابطه قوی و پویا بین تحقیقات و تولید ناخالص ملی وجود داشته باشد به ویژه آنکه یکی از پیش شرطهای فاصله گرفتن از توسعه نیافتگی، حرکت به سمت تولیدات فکری یا نرم افزاری، بجای تولید مواد اولیه یا محصولات سخت افزاری است. در مجموع به نظر می رسد که برای توسعه صنعت گل و گیاه، تحقیقات نخستین اولویت راهبردی باشد. از سوی دیگر لازمه یک نگاه علمی و آینده ساز، حرکت در مسیر آرمان و چشم انداز واحدی است که مورد پذیرش همه دست اندرکاران قرار گرفته باشد. حرکت مبتنی بر شناخت وضع موجود و عوامل آن، تحلیل محیط ملی و بین المللی و ترسیم چشم اندازی که از وضع موجود آغاز کند و از فرصت ها بهره برده و بر تهدیدها چیره شود.
برای حل معضل تحقیقات بایستی تحقیقات گل و گیاه مانند سایر بخش های تحقیقات کشاورزی کشور، متحول گردد، و از حاشیه به متن بازگردد. و به ویژه نمود این تحول باید در نظام بودجه ریزی سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی تجلی یابد. همچنین باید نگاه مدیران بجای مسائل سیاسی، تبلیغاتی و بخشی نگری، به یک نگاه واحد علمی- تحقیقاتی و عملی تبدیل گردد و فراموش نگردد که تحقیقات باید در خدمت بخش تولید و اجرا باشد به ویژه در زمینه گل و گیاه که به سرعت تحول می یابد. در این راستا تعامل پیوسته بخش تولید و اجرا و تحقیقات ضرورت دارد.
عدم وجود آموزشهای اصولی بهره برداران نیز، یکی از معضلاتی است که می توان از آن بعنوان ریشه همه نابسامانی های تولید نام برد. نبود کارشناسان خبره و فنی گل و گیاه در سالیان گذشته، عدم تدوین استانداردهای آموزشی و نبود اعتمادسازی، سبب شده است که گلکاران پیشرو، نیاز به آموزش را در خود احساس ننمایند و به دلیل غرور کاذب و نداشتن بستر علمی لازم برای بهره گیری از دانش جهانی، همچنان با شیوه پرهزینه آزمون و خطا به حرکت خود ادامه دهند. تعامل بیشتر بخش تولید و ترویج و تحقیقات و علم محور نمودن نحوه مدیریت به جای آزمون و خطا موجب پویایی بیشتر و بهبود تولید و توسعه صادرات گل و گیاه کشور خواهد شد.
یکی دیگر از مشکلات پیش روی تولیدکنندگان بسته بندی، نگهداری و حمل و نقل گل و گیاهان زینتی میباشد. کیفیت کالاها در بازارهای جهانی، مسئله مهمی بشمار میرود و تولیدات جدیدی که در بازارها ارائه میگردند باید از سطح کیفی بالایی برخوردار باشند تا در بازار رقابتی، میدان لازم را بدست آورند. هر محصولی که نتواند از نظر کیفیت با محصولات دیگر برابری کند نتوانسته است اطمینان مشتری را در بازار تجاری کسب نماید و از دور بازار خارج میگردد و این روند به کیفیت و نحوه توزیع محصول بستگی دارد.
براساس آمار وزارت جهادکشاورزی بیش از30% از محصولات تولید شده در بخش کشاورزی و بویژه زیر بخش باغبانی به ارزش 5 میلیارد دلار در سال به دلیل عدم فراوری یا فراوری نادرست از بین میرود. این در حالی است که ضریب فرآوری در کشور 40-35% و در کشورهای صنعتی 80% عنوان گردیده است و طبق برنامهریزی دولت تا پایان برنامه چهارم توسعه کشور، باید مقدار ضایعات محصولات کشاورزی به 50% مقدار فعلی آن کاهش یافته و میزان فرآوری محصول 2 برابر گردد. با این تفسیر، امید میرود در بخش گل و گیاه نیز بنا به قولهای مساعد دولت این اتفاق میمون واقع گردد(اکبری،1387).
2-19. بخش سوم: پیشینه تحقیق
در سال های اخیر تولید و تجارت گل و گیاهان زینتی در سطح جهانی توسعه زیادی یافته و از سال 1987 تاکنون سالیانه حدود 9 تا 15 درصد رشد داشته و ارزش معادلات تجاری آن در سال 1990 به بیش از 100 میلیارد دلار بالغ گشته است (نیکوئی و همکاران، 1388). در حال حاضر در بیش از 80 کشور دنیا پرورش گل به مقیاس تجاری برای عرضه به بازارهای بین المللی را در دست دارند اما تعداد کشورهای مطرح در صادرات جهانی از انگشتان دست تجاوز نمی کنند.
استفاده از گیاهان زینتی در طراحی فضای سبز از 3000 سال پیش در ایران رواج داشته است، ولی قدمت تولید تجاری آن به حدود 90 سال پیش بر می گردد. قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، ایران در زمره وارد کنندگان گیاهان زینتی قرار داشت ولی پس از انقلاب، تولیدکنندگان داخلی توانستند علاوه بر رفع نیاز داخلی، به صادرات آن نیز بپردازند (چیذری و همکاران، 1385).
در بازار های جهانی گل و گیاهان زینتی سالانه حدود بیست میلیارد دلار از این کالا مبادله می شود که سهم ایران در این بازار حدود دویست میلیون دلار است که قابل صرفنظر کردن نمی باشد (معماران کاشانی و نادری، 1375). از طرفی تعداد تولیدکنندگان گل و گیاهان در سال 57 حدود 130 تا 140 واحد بوده و امروز به پنج تا هفت هزار واحد در سراسر کشور رسیده است. این تکامل وسیع با همان فرهنگ و سیستم قدیمی تولید صورت گرفته و در نتیجه ی جهش که باید به دست آید، هنوز حاصل نشده است ( تقسیمی، 1378).
در ایران به دلیل برخورداری از تنوع آب و هوایی، آفتاب درخشان، سوخت و کارگر ارزان، نور کافی، منابع آب، رطوبت نسبی هوا، عدم بادهای شدید و خسارت زای موسمی و از همه مهمتر نیروی انسانی جوان و تحصیلکرده و فعال، امکان تولید گل و گیاهان زینتی با کیفیت صادراتی و توجیه اقتصادی وجود دارد. طی تحقیقی نشان داده شد که با وجود پتانسیل ها و مزیت های موجود در تولید گل و گیاهان زینتی، کشورایران تاکنون به جایگاه شایسته خود در بازار جهانی دست نیافته است. هر چند که صادرات گل ایران از سال 1370 با 500 هزار دلار شروع و تاکنون با یک روند صعودی به مرز 40 میلیون دلار رسیده است، لیکن با جایگاه واقعی خود در بازار جهانی فاصله زیادی دارد (نیکوئی و همکاران، 1388). در پژوهشی در قالب پایان نامه کارشناسی ارشد توسط خاکپور در سال 1379، به این نتیجه رسیده شده که ایران قادر است در طول چهار فصل اقدام به تولید گل و گیاهان زینتی نماید.