سبک های ایجاد و تبدیل دانش، مدیریت دانش در سازمان

دانلود پایان نامه

روش تهیه و تنظیم : براساس قوانین و مقررات ، باتوجه به شرح وظایف تهیه کننده یا دستور مافوق
هدف : ثبت و نگهداری اطلاعات ضروری برای نیازهای آتی
مفروضات، استنباط‌ها، استدلال‌ها، ایده‌ها، دیدگاه‌ها
پرسش‌های ‌کلیدی‌ درباره‌ هر تصمیم و پیش‌فرض‌ها و استدلال‌های مربوط به آن
انتظارات، حدس، گمان‌ها و پیش‌بینی‌های افراد واقعیت‌های عینی و شرایط محیطی موثر بر هر تصمیم پیشینه تاریخی سازمان
فرآیندی که سازمان از تأسیس تاکنون طی کرده است
نحوه شکل‌گیری ایده‌های جدید، تولیدات و خدمات نوین
یافته‌های تجربی مدیرعامل، مدیران وکارشناسان در فرآیند کسب تجربه و رشد سازمان (ثبت روش‌های موثر فردی و سازمانی در برخورد با کارکنان، سازمان، واحدهای رقیب، سایر عوامل تأثیرگذار محیط و …
روش تهیه و تنظیم: براساس استراتژی‌های مدیریت دانش در سازمان، ازطریق مصاحبه‌های عمیق با تصمیم گیرندگان انجام مورد پژوهشی و سایر روش‌های ثبت و تحقیق مناسب
هدف: ثبت و نگهداری دانش سازمانی به منظور ارزیابی، توسعه و ترویج آن در سازمان
مبذول داشته اند که در جدول(2-1) مشخص شده است (کونکلین،4:1381)
جدول (2-1) : مقایسه دانش رسمی و غیررسمی سازمان با توجه به مشخصات و ویژگی‌های آن
منبع: ( کونکلین، 85:138)
از دو نوع دانش مورد بحث، دانش ضمنی از اهمیت بیشتری برخوردار است. برای نمونه، اگر اطلاعات معینی نمایانگر دانش آشکار باشد نحوه درک آن اطلاعات و به‌کارگیری آن بستگی به دانش ضمنی دارد. بنا به گفته اسویبی، هر نوع دانش یا ضمنی است یا ریشه در دانش ضمنی دارد (رادینگ، 17:1383).
در دنیای تعلیم و تربیت، دانش اغلب به صورت رسمی و محض وجود دارد. چنانچه دانش را به قطعه یخی شناور تشبیه کنیم، یک چنین دانشی فقط قسمت روی سطح آب آن قطعه را توصیف می‌نماید زیرا که اشاره به جنبه‌های قابل رؤیت و رسمی دانش دارد و دانش را فقط با سطح آگاهی ذهن مرتبط می‌‌سازد. این فقط آن قسمت از گیاه است‌که بیرون از خاک قرار دارد. تشکل‌های فردی و اجتماعی، همچنین مقدار زیادی دانش غیررسمی و پنهان تولید می‌نمایند که به‌عنوان عملکردها و واقعیات انعطاف پذیر، دانش ضمنی محسوب می ‌شوند که عمیقاً با تجربیات، جمع‌آوری شده و در هم تنیده اند و در نتیجه اندیشه و عمل در جسم و روح ما جای گرفته اند. پی بردن به دانش پنهان از آن جایی که با سطح نیمه آگاه سیستم دانش مرتبط می ‌باشد بسیار دشوار است. این، آن قسمت از یخ شناور است که زیر سطح آب قرارگرفته است. در حقیقت ریشه گیاه محسوب می ‌شود (متقی، 1384).
همان طورکه در شکل(2-4) مشاهده می‌‌شود دانش آشکار فقط 10 %نمودار را اشغال کرده است. در صورتی‌که دانش پنهان 90 %نمودار را اشغال نموده است.
شکل (2-5) :تعیین درصد دانش آشکار و دانش پنهان
شکل (2-5) :تعیین درصد دانش آشکار و دانش پنهان
2-2-4- سبک های ایجاد و تبدیل دانش
در سالهای اخیر، تحقیقات انجام گرفته در زمینه مدیریت دانش، تأثیر بیشتری در تحقیقات مدیریتی داشته و بیشتر تحقیقات درباره مدیریت دانش به ایجاد تمایز بین دانش صریح و ضمنی پرداخته اند. هرچه دانش ما در حوزهای بیشتر باشد، توانایی انجام کار بهتر در آن حوزه بیشتر خواهد بود.(انصاری ، 1390، 68)
اهمیت تمایز ضمنی و صریح برای مدیریت دانش در مطالعه نوناکا و تاکوچی در سال 1995 در کتاب خلق کننده دانش مورد تاکید قرار گرفت. آنها فرض کردند که دانش از طریق تعامل بین دانش ضمنی و صریح ایجاد می شود و چهار نوع تبدیل د انش را ارائه نمودند: