دانلود پایان نامه – پذیرش بانکداری الکترونیک در میان مشتریان

عوامل مؤثر بر پذیرش بانکداری الکترونیک در میان مشتریان بانک ملت استان اردبیل

سطوح بانکداری الکترونیکی

بانکداری الکترونیکی را بر اساس دامنه و فضای اصلی انتقال الکترونیکی وجوه و فناوری اطلاعات و ارتباطات به دو سطح تقسیم کرده و مورد بررسی قرار داد.

الف) بانکداری الکترونیکی مصرف کننده (در سطح مشتری): منظور از بانکداری الکترونیکی مصرف کننده، آن بخش از بانکداری الکترونیکی است که توسط اشخاص و مشتریان حقیقی بانک مورد استفاده قرار می‌گیرد. به بیان دیگر، آن بخش از بانکداری است که مشتریان و مصرف کنندگان نهایی با آن سروکار دارند. این بخش از بانکداری الکترونیکی مبتنی بر ابزارهایی نظیر ماشین های خودپرداز، پایانه‌های فروش، و مشتمل بر بانکداری تلفنی، بانکداری خانگی / دفتری و بانکداری اینترنتی است.

ب) بانکداری الکترونیکی بین بانکی: انتقال الکترونیکی وجوه بین بانکها در کشورهای مختلف به شیوه‌های گوناگون انجام می شود. یک شیوه جهانی انتقال الکترونیکی وجوه، استفاده از شبکه سوئیفت[1] است. بانکهای عضو در این شبکه بانک به راحتی می‌توانند به انتقال الکترونیکی وجوه بین خود بدون محدودیت مرز ودر سطح بین المللی اقدام نمایند. سوئیفت به طور معمول برای نقل وانتقال بین المللی پول بین بانکها مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر سوئیفت، کشورهای پیشرفته برای انتقال الکترونیکی وجوه بین بانکهای خود از سیستمهای داخلی نیز استفاده می کنند. به طور مثال، در کشور آمریکا از (Chips)، انگلستان (Chaps) و مالزی از (Rentas) استفاده می شود. در ایران نیز اطلاعات بانکی در سطح بین‌الملل و خارج از کشور از طریق شبکه بین المللی سوئیفت انجام می شود، اما در داخل کشور تبادلات اطلاعات از طریق شبکه تبادل اطلاعات بانکی و مرکز هماهنگی تبادل اطلاعات بین بانکی صورت می‌گیرد (کرد و همکاران، 1390).

 

 

2-15- مزایای بانکداری الکترونیکی

بانکداری الکترونیک دارای مزایایی به شرح زیر می‌باشد؛

1- دقت بیشتر و بهتر در خصوص روند فعالیت اداری در تمامی مراکز دولتی و غیر دولتی.

2- دسترسی آسانتر به اطلاعات ثبت شده در گذشته و پاسخگویی سریعتر به مراجعات مردمی.

3- جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی و کنترل بهتر و دقیق‌تر مراکز دولتی.

4- کاهش حجم زیادی از مصرف کاغذ در حالی که ایران یکی از بزرگترین وارد کننده‌های کاغذ در دنیا می‌باشد.

5- امکان انتقال سریعتر اطلاعات در تمامی نقاط کشور.

6- دسترسی آسانتر مردم به اطلاعات و اعلامیه‌های صادره از مراکز دولتی و مراکز خدمات عمومی مانند مسافرتهای خارج شهری.

7- کاهش مسافرتهای شهری مردم که به دنبال آن کاهش ترافیک، مصرف سوخت و آلودگی هوا خواهد داشت.

8- انتقال فعالیتها روزمره به منزل سبب حضور بیشتر افراد در منازل خود و گرمتر شدن کانون خانواده خواهد شد.

9- در دیدی وسیعتر می‌توان افزایش آگاهی و اطلاع مردم از تحولات پیرامون خود و خصوصاً تحولات کشورهای جهان را نام برد.

10- تهیه نیازمندیهای مردم از طریق این صنعت بدون نیاز به انجام مسافرتهای برون شهری و حتی خارج از کشور و کاهش هزینه‌های سنگین این مسافرتها گردیده است.

مزایای این صنعت آن چنان زیاد است که نیاز به زمان و فرصتی بیشتر دارد که در اینجا به همین اندک مزایا که در فعالیتهای روزمره وجود دارد و برای عموم جامعه قابل درک است بسنده می‌نماییم. همانطور که می‌دانیم این صنعت سبب پیشرفت بیش از حد دیگر صنایع مانند تولیدات خودرو، لوازم خانگی و… شده و این پیشرفت را می‌توان به وضوح و آشکاری فراوان حس نمود (دانایی، 1392).

[1] Swift