3) روش پژوهش(حداکثر دوخط): توصیفی – تحلیلی و با استفاده از همه منابع نظیر کتب ، مقالات ، پایان نامه ها ،قوانین و مقررات ،منابع موجود در لوح های فشرده و… اعم از داخلی و خارجی.
4) ابزار اندازه گیری (حداکثر دوخط):
5) طرح پژوهش (حداکثر دوخط): این تحقیق در دو بخش گردآوری شده است. بخش اول شامل دو فصل و بخش دوم از چهار فصل تشکیل شده است.
6) نتیجه گیری (حداکثر سه خط): قانون مدیریت خدمات کشوری عدالت استخدامی را از ورود تا خروج و پس از آن بیشتر از قانون استخدام کشوری محقق می کند.
نظر استاد راهنما برای چاپ در پژوهش نامه دانشگاه مناسب است مناسب نیست
تاریخ و امضا
چکیده:
در نظام حقوقی ایران، مقررات حاکم بر استخدام نیروی انسانی در دو نظام حقوقی بررسی می‌شود. مقررات مربوط به استخدام بخش دولتی در حقوق اداری بحث می‌شود و با توجه به پراکندگی قوانین، قانون حاکم بر استخدام، قانون مدیریت خدمات کشوری و در موارد سکوت قانون استخدام کشوری است، اما بخش دیگراز مقررات استخدام نیروی انسانی در حقوق کار و با تمرکز بر قانون‌کار مورد بحث قرار می‌گیرد که محور بحث این پژوهش نیست.در ماده یک این قانون استخدام کشوری استخدام دولت عبارت از پذیرفتن شخصی به خدمت دولت در یکی از وزارتخانه ها یا شرکت ها یا موسسات دولتی ؛اما در قانون مدیریت خدمات کشوری به جای تعریف استخدام، به تعریف کارمند دستگاه اجرایی پرداخته است.
از موارد برجسته ی قانون مدیریت کشوری، رعایت عدالت استخدامی وشایسته گزینی، تکریم مردم، عدم تمرکز امور، دولت مناسب وکارآمد ، پویایی ساختار، استفاده از فناوری مناسب، حفظ کلیه حقوق استخدامی کارکنان فعلی دستگاه دولتی ؛ همچنین فراهم سازی بستر برای ضابطه مندی در تمامی بخش‌های اداری به جای رابطه وگروه بازی از دیگر نکات مثبت این قانون است. بررسی تطبیقی قانون مدیریت خدمات کشوری و قانون استخدام و مباحث مربوط به آن در دو قانون مذکور از مهمترین مواردی است که در این پژوهش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
واژگان کلیدی: استخدام- مستخدم- دستگاه اجرایی-ورود به خدمت-بازنشستگی– قانون مدیریت خدمات کشوری- قانون استخدام کشوری
فهرست مطالب
مقدمه 1
بخش اول: چارچوب مفهومی تحقیق 7
فصل اول: کلیات 8
مبحث اول: مفهوم استخدام 8
گفتاراول: مفهوم‌های غیرحقوقی استخدام 8
گفتاردوم: مفهوم حقوقی استخدام 11
گفتارسوم: ماهیت حقوقی استخدام 11
مبحث دوم: زمینه فهم استخدام 15
گفتاراول: نظم 18
گفتاردوم: بروکراسی 20
مبحث سوم: اصول کلی حاکم براستخدام 22
گفتاراول: اصل لیاقت وشایستگی 22
گفتاردوم: اصل تساوی در ورود به خدمت دولتی (اصل برابری فرصت شغلی) 26
گفتارسوم: اصل تأمین رفاه کارکنان دولت 27
گفتارچهارم: اصل حق دفاع ازحقوق استخدامی 28