پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :وضعیت تشیع در استان خوزستان در دوره آل بویه

تکه ای از متن پایان نامه :

فیلخانه عضدی نام داشت. عضد‌‌‌الدوله فیلخانه‏اى نیز در نابند در نزدیکى سیراف على‏ بن عباس اهوازى‏ که سومین شخصیت بزرگ پزشکى ایران و جهان اسلام می باشد، در نیمه ی اول سده ی چهارم هجرى در اهواز یا ارّجان دیده به جهان گشود. در عهد عضد‌‌‌الدوله دیلمى شهرت و تکریم بسزایى داشت و طبیب مخصوص او بود و حتى شاهکار خود، کتاب‏ «کامل ‏الصناعه‏» یا «طب ملکى»‏ را به نام او نگاشت. وفات وى را سال ۳۸۴ هجرى دانسته‏اند.گفته‏اند که وی هنگام ساختن بیمارستان عضدى در بغداد، بر بناى آن نظارت مى‏کرد.

پس از عضدالدوله، برخى از شاهان دیلمى زیرا بهاءالدوله و فرزندش شرف‏الدوله، در توسعه و آبادانى بیمارستان کوشیدند و اموال زیادى را وقف بیمارستان کردند، ولى بعدها به دلیل نرسیدن مخارج، به ‏تدریج از اعتبار آن کاسته گردید. بیمارستان عضدى، مدت‏ها از مراکز بزرگ طبى به‏شمار مى‏آمد و بیماران از همه جا براى درمان به آنجا روى مى‏آوردند. این بیمارستان نه تنها نیازهاى مردم بغداد، بلکه نیازمندى‏هاى مردمان بین‏النهرین و آسیاى صغیر و قسمتى از شامات و برخى از نواحى دیگر را نیز تأمین مى‏نمود. آن‏گونه که از منابع تاریخى برمى‏آید، این بیمارستان تا اواخر قرن ششم هجرى برپا بود.

2-10. خدمات علمی- فرهنگی

همانطور که قبلا ذکر گردید، در دولت آل بویه و به خصوص در زمان عضد‌‌‌الدوله اقشار فرهنگی و علمی جایگاهی ممتاز داشتند و به طور کلی دانشمندان مورد تشویق آل بویه قرار می­گرفتند. کوشش آنها در ترویج شعائر شیعه و حمایت از علماى بزرگ شیعه در این دوره باعث تدوین متون فقهى و حدیثى و در نتیجه گسترش فرهنگ تشیع در این زمان گردید.آنها در دوران حکومت خود به تأسیس مراکز علمی، کتابخانه‌ها و بیمارستان‌ها به ویژه در شیراز و بغداد اقدام کردند و برای تسلط بیشتر بر اوضاع قلمرو خلافت و ترویج تشیع، اقدامات اجتماعی و فرهنگی در خور توجهی انجام دادند. وجود این همه توجه و طرفداری از طرف پادشاهان نسبت به علما موجب پیشرفت ­های فراوان و قابل‌توجه در علوم مختلف گردید. در این دوران مرحوم شیخ مفید در دولت آل بویه، حضوری همراه با عظمت و کرامت داشت و عضد‌‌‌الدوله بارها به زیارت وی رفت. کتابخانه‌ عضد‌‌‌الدوله در شیراز مى‏توانست با کتابخانه سامانیان در بخارا رقابت کند[1].

یکی دیگر از مطالب سایت :
پایان نامه انگیزه و ارتکاب جرم/تفکیک انگیزه از تحریک

[1].  همان، ج۳، ص ۲۴۰.

وضعیت تشیع در استان خوزستان در دوره آل بویه

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه