پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :وضعیت تشیع در استان خوزستان در دوره آل بویه

تکه ای از متن پایان نامه :

دولت نیز خلفا هیچگاه به جایگاه قدرتمند اولیه خود بازنگشتند. استان خوزستان از دیرباز سابقه زیادی در تشیع دارد. از صدر اسلام بعضی افراد شیعه در خوزستان زندگی می­کردند و حضور این افراد، زمینه­ای برای گسترش تشیع در این استان بود. در طی قرون بعدی نیز به ویژه در دوره آل بویه که تشیع رونق فراوانی پیدا نمود، تعداد علمای شیعه در این استان افزایش یافته که با پرورش شاگردان فراوان، تأثیر مهمی در گسترش تشیع داشته اند.

1-1.  تعریف مسأله

سرزمین خوزستان دارای تمدنی درخشان در تاریخ ایران می­باشد که همواره به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی خود، یکی از مراکز مهم سیاسی و اقتصادی جهان به شمار می­رفته می باشد. در این سرزمین در طول تاریخ سلسله های فراوانی حکومت کرده اند. در قرن چهارم ه.ق معز‌‌الدوله احمد بن بویه، اهواز را تصرف نمود. وی و برادر زاده­اش عضد‌‌‌الدوله که بعدها بر اهواز حکومت نمود، اقدامات فراوانی در خوزستان انجام دادند. در قرون مختلف علمای فراوانی در استان خوزستان زندگی می­کردند. در اواسط قرن دوم و در زمان امام صادق علیه السلام بعضی از افراد شیعه در خوزستان می­زیستند. حضور این افراد زمینه ای برای گسترش مذهب تشیع در این استان بود. در این زمان، راویانی زیرا ابواسحاق ارّجانی زمینه ساز مذهب تشیع در این استان بودند. همچنین در زمان امام هادی علیه السلام، بزرگانی همچون محمد بن رجاء در این سرزمین به سر می­برده­اند و نامه­هایی به امام هادی علیه السلام می­نوشته­اند که نشان دهنده­­ی ارتباط­ی آنها با بزرگان مذهب تشیع می­باشد.

یکی دیگر از مطالب سایت :
پایان نامه درباره حقوق متهم//حقوق شهروندی در قانون اساسی

   در قرن سوم نیز بعضی از شیعیان در اهواز و خوزستان به سر می­بردند و حتی نقیبی جداگانه برای خود داشتند. از علمای اهوازی شیعه در این عصر میتوان از حسین بن سعید اهوازی، حسن بن سعید، علی بن مهزیار اهوازی و ابراهیم مهزیار اهوازی نام برد. چند تن از وکلای ائمه علیه السلام نیز اهل خوزستان بودند. همچنین حسین بن روح نوبختی نائب امام زمان عجل الله تعالی و فرجه الشریف اهوازی بود. ارائه پژوهشی نو و عمیق احساس می­گردد که موجب ایجاد انگیزه و هدف جهت تدوین این رساله گردیده می باشد. همچنین برای اینکه تاریخ تشیع به خصوص در این دوره تکامل پیدا کند و برگی بر صفحات تاریخ افزوده گردد، مطالعه این موضوع لازم است. یکی دیگر از علت های اهمیت این موضوع در این می باشد که تعدادی از علمای بنام شیعه از خوزستان برخاسته اند و شماری از امامزادگان و نایبان امامان معصوم نیز به این استان مهاجرت کرده­اند

وضعیت تشیع در استان خوزستان در دوره آل بویه

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه