پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :وضعیت تشیع در استان خوزستان در دوره آل بویه

تکه ای از متن پایان نامه :

مفتح» و «مذار» پیچیده و به روستای واسط که از همانجا آغاز گردیده بود می­پیوندد.»[1]

1-4-5. تعریف لغوی و اصطلاحی آل بویه

کلمه بویه یک واژه فارسی می باشد و ضم اول و سکون واو و فتح یاء بر وزن مویه تلفظ میشود و به معنی امید و آرزو می باشد. این واژه در تلفظ عربی ، معمولا به ضم باء و فتح واو و سکون یاء دو نقطه که در زیر نویسنده در آن چگونگی گسترش تشیع در ایران را نشان داده می باشد و به همین دلیل، نوعی سبک توسعه جغرافیایی- ادواری مورد بهره گیری قرار گرفته می باشد. در مورد تاریخ خوزستان نیز کتابهایی چاپ شده می باشد. مانند «خوزستان و تمدن دیرینه آن» از ایرج افشار سیستانی «کتاب تاریخ پانصد ساله خوزستان» نوشته عبدالنبی قیّم. همچنین کتاب «تاریخ خوزستان از هزاره سوم قبل از میلاد تا دوران حکومت آل بویه و خوارزمیان» نوشته جواد الهایی سحر. این کتاب مروری می باشد بر تاریخ خوزستان از هزاره سوم قبل از میلاد تا دوران حکومت خوارزمشاهیان. در این نوشتار نخست تاریخ خوزستان در قبل از ظهور اسلام و سپس پس از آن مورد بحث قرار گرفته می باشد. نگارنده آغاز اوضاع مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی خوزستان را در زمان حکومت هخامنشان، اشکانیان و ساسانیان در قبل از اسلام مورد مطالعه قرار داده و سپس اوضاع مردم این منطقه را در زمان فتوحات اسلامی و جنگ اعراب و ایرانیان مطالعه می‏نماید. وی حمله مسلمانان به خوزستان و فتح اهواز و حوادث پیرامون آنها را توضیح نموده و پس از آن تصرف اهواز توسط دیلمیان و اوضاع خوزستان در زمان حکومت آل بویه را اظهار کرده می باشد. اما به طور کلی درمورد موضوع تاریخ تشیع در خوزستان در دوره آل بویه اثر مستقلی به چاپ نرسیده می باشد.

یکی دیگر از مطالب سایت :
سرمایه اجتماعی، مدیریت دانش

1-6. هدفهای تحقیق

1-6-1. هدف اصلی:

  مطالعه وضعیت تشیع در استان خوزستان در دوره آل بویه.

1-6-2. اهداف فرعی:

1- آشنایی با تاریخ تشیع خوزستان در این دوره.

2-  مطالعه تأثیر آل بویه در گسترش تشیع در خوزستان.

1-7. روش پژوهش

روش پژوهش به صورت کتابخانه ای و توصیفی میباشد.

 

[1] . ابوالقاسم محمد ابن حوقل، سفرنامه ابن حوقل ایران در صوره الارض،( ترجمه  جعفر شعار)، چاپ دوم، (تهران: موسسه نشر امیرکبیر ،۱۳۶۶)، ص۲۲.

وضعیت تشیع در استان خوزستان در دوره آل بویه

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه