پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :وضعیت تشیع در استان خوزستان در دوره آل بویه

تکه ای از متن پایان نامه :

کتب یونانى به پهلوى مترجم  گردد و آنها را در شهر مذکور گرد آورند و گویا به فرمان شاپور، جندی­شاپور مرکزیت طب یونانى یافته بود. این شهر در زمان ساسانیان پایتخت خوزستان بود و تا زمان منصور، خلیفه ی عباسی دانشگاه پزشکی بزرگ آن که بختیشوع پزشک نصرانی آن را تأسیس کرده بود، شهرت داشت و بعد از فوت آن پزشک ، فرزندان وی در دستگاه چندین تن از خلفای عباسی قرب و منزلت بسیار داشته اند. عیسى بن چهار بخت از عیسویان جندی­شاپور و از پزشکان و دارو شناسان معروف بغداد در قرن سوم هجرى بوده می باشد. وى تعدادى از رسائل جالینوس را به عربى درآورد. یوسف الناقل شاگرد عیسى از اهل خوزستان‏ بود و بیشتر به مترجم  کتابهاى طبى اشتغال داشت.‏ آرامگاه یعقوب لیث صفاری در آنجاست که در سال ۲۶۵ ه.ق از دنیا رفت.

3-3-6. دزفول

دزفول، یعنی دز پل یا قلعه پل بر کنار رودخانه دز، در جنوب جندی‌شاپور واقع می باشد و زیرا پل مشهوری که می­گویند به فرمان شاپور دوم ساخته شده، در آنجاست، آن شهر بدین اسم معروف گردیده می باشد. از دوره ی ساسانیان، پل­هاى زیادى بجاى مانده که اغلب آنها هلالى شکل می باشد. مانند در دزفول‏، پلى روى کارون زده شده بود که طول‏ آن یک کیلومتر و داراى ۶۲ دهانه بود.[1]  این پل را اصطخری « پل اندامش» نامیده و بقایای آن هنوز هست. این شهر ‏به اسم «باقلاء» نیز نامیده گردید.[2] آرامگاه شیخ ابوالقاسم بن رمضان بلخی جوزی معروف به شاه ابوالقاسم که نسبش با سه یا چهار واسطه به امام موسی کاظم علیه السلام می­رسد، در روستای شاه آباد در نزدیکی دزفول قرار دارد. وی برای ارشاد و تبلیغ به این دیار آمده بود. در قرن چهارم دزفول به قصر روناش نیز ادارى مرکزى در آن قرار داشت.‏ پس از اسلام در این شهر زیارتگاه­های مختلفی به وجود آمد. علاوه بر آن چیز که یاقوت حموى و مقدسى ارائه داده‏اند، تاریخ­هاى محلى شوشتر، دزفول و خوزستان از وجود چندین بقعه و منزلگاه یا نظرگاه منسوب به امام رضا علیه السلام در نواحى شوش‏ و دزفول، سخن مى‏گویند. سوس معرب شوش‏ به معنى نیکو، خوش آب و هوا و لطیف می باشد.[3] در آن شهر ، قلعه ای مستحکم و قدیمی و بازارهایی باشکوه و مسجدی که بر ستون­های مدور استوار بوده می باشد وجود داشت. مزار دانیال پیغمبر در این شهر واقع گردیده و کنار رود کرخه در[1]. مرتضی راوندی، ج‏۵، ص ۵۲۹.

یکی دیگر از مطالب سایت :
عدالت سازمانی، عدالت اطلاعاتی

[2]. غلامحسین افضل الملک، افضل التواریخ، (محقق منصوره اتحادیه،  سیروس سعدونیان) چاپ اول، (تهران: نشر تاریخ ایران، ۱۳۶۱)، ص ۳۰۱.

[3]. عبیدالله بن عبدالله ابن خرداذبه ، ص ۶۴.

وضعیت تشیع در استان خوزستان در دوره آل بویه

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه