پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :وضعیت تشیع در استان خوزستان در دوره آل بویه

تکه ای از متن پایان نامه :

به این دلیل شناخت و مطالعه روند تشیع در این استان به عنوان یکی از مراکز اصلی تشیع می­تواند قسمتی از تاریخ تشیع در ایران را روشن کرده و زمینه­ای مساعد برای مطالعات بعدی در این باب فراهم آورد.

توجه‌ به‌ دولت‌های‌ مستقل‌ اسلامی‌ در قرن‌ چهارم‌، نشان‌ می­دهد که‌ تشیع‌ در این‌قرن‌، شانس‌ بزرگی‌ در تسلط‌ بر تمامی‌ جهان‌ اسلام‌ داشته‌ می باشد‌. به‌ همین‌ دلیل‌، این‌ قرن‌ را قرن‌ پیروزی‌ شیعه‌ نام‌گذاری‌ کرده‌اند. قدرت‌ شیعه‌ در قرن‌ چهارم‌ اعجاب‌آور می باشد‌. از یک‌ سوی‌ فاطمیان‌ بر شمال‌ آفریقا و مصر حکومت می­کردند. از سوی‌ دیگر، حمدانیان‌ در شمال‌ و شمال‌ غرب‌ عراق تا حلب‌ و احیانا دمشق‌، حاکمیت‌ داشتند. آل‌ بویه‌ بر عراق و بخش‌های‌ وسیعی‌ از ایران‌ حکومت ‌می‌کردند. یمن‌ نیز در اختیار امامان‌ زیدی‌ بود. بنابر­این‌ اتحاد آنها می‌توانست‌ جهان ‌اسلام‌ را به­‌طور کامل‌ در اختیار این‌ مذهب‌ قرار دهد.

1-4. تعریف مفاهیم

1-4-1. تعریف لغوی و اصطلاحی شیعه

برای تعریف واژه تشیع به ناچار بایستی آغاز واژه شیعه را در لغت و اصطلاح تعریف کنیم. واژه‏شناسان براى واژه شیعه معانى همسویى نظیر فرقه، حزب، گروه، امّت، پیروان، یاران، هواداران، همراهان، همکاران، دوستان، اشاعه‏کنندگان و تقویت‏کنندگان، کرده‏اند. این واژه اگرچه مفرد و جمع آن «شیع» و «اشیاع» می باشد، اما کاربرد آن نسبت به تثنیه و جمع و شده‏اند و نیز به دوستداران خاندان رسالت اطلاق کرده‏اند.

یکی دیگر از مطالب سایت :
موضوع، فرهنگ اصطلاحات

البته در قرن دوم و سوم بعد از شیعیان امامى بیشترین تعداد شیعه را زیدیان تشکیل مى‏دادند. ابن خلدون نیز گفته می باشد: «شیعه در اصطلاح قدما و متأخران از فقها و متکلّمان بر پیروان على علیه السلام و فرزندان او اطلاق مى‏گردد. به اعتقاد آنان امامت از ارکان دین می باشد و على علیه السلام توسط پیامبر صل علیه و آله و سلم به امامت پس از او نصب گردیده می باشد».[1] مقصود از مقدّم داشتن على علیه السلام بر دیگر صحابه همان اعتقاد به امامت بلافصل آن حضرت می باشد. در این کاربرد، اعتقاد به امامت بلافصل على علیه السلام و منصوص و منصوب بودن امامت آن حضرت و این‏که امامت در  فرزندان او از نسل فاطمه‏ى زهرا علیها السّلام استمرار خواهد داشت محور و اساس به­شمار مى‏رود.[2] بنابراین شیعه در لغت به معناى پیروان و یاران شخص یا اشخاص معینى می باشد، اما اگر کلمه­ی[1]. عبد الرحمن بن محمد ابن خلدون، ص ۳۷۶.

[2]. على ربانى گلپایگانى، درآمدى بر شیعه شناسى، چاپ دوم، (قم: مرکز جهانى علوم اسلامى، ۱۳۸۵)، ص ۲۴.


وضعیت تشیع در استان خوزستان در دوره آل بویه

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه