نظریه‌های بسیاری در مورد منافع و هزینه‌های بالقوه افشا وجود دارد.کمیته ویژه تحقیق در مورد گزارشگری مالی (کمیته جنکینز) وابسته به انجمن حسابداران رسمی آمریکا در سال 1994 بیان داشت (مجتهد زاده و مازیار، 1387):

خرید و دانلود فایل:

متن کامل پایان نامه با فرمت ورد (docx ):

wq

پایان نامه رابطه تغییرات نوع اظهار نظر حسابرس با به موقع بودن افشا

“افزایش افشای اطلاعات برای استفاده کنندگانی که قادر به تعیین چشم انداز آتی شرکت نیستند سود‌مند است واین سودمندی از طریق کاهش احتمال تخصیص نادرست سرمایه‌هایشان می‌باشد. روشن است که این نفع مستقیمی است که به تک تک استفاده کنندگان از گزارش‌های واحد های تجاری می رسد.”

در ادبیات مالی در خصوص افشا تعاریف مختلفی بیان شده است که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

هندریکسن و ونبردا (1992) در تعریف افشا چنین گفته‌اند: افشا در حالت کلی به معنای انعکاس اطلاعات است اما حسابداران از این واژه معنای محدودتری را اختیار می‌کنند و آن را به معنی انعکاس اطلاعات مالی واحد تجاری در غالب گزارش‌های مالی سالیانه می‌دانند.

مونیتز افشا را یک امر بدیهی و ضروری در نظر داشته است که در توصیف آن به صورت منفی چنین بیان می‌کند: آنچه برای گمراه کننده نبودن گزارش‌های مالی ضروری است. انجمن حسابداری آمریکا افشا را “جریان اطلاعات از قلمرو خاص به قلمرو عام تعریف می‌کند”. بلکویی در کتاب تئوری حسابداری افشا را در برگیرنده اطلاعاتی می‌داند که برای سرمایه گذار معمولی مفید واقع شود و موجب گمراهی خواننده نگردد. به صورت آشکارتر اصل افشا به این معنی است که هیچ اطلاعات مهم٬ مورد توجه و علاقه سرمایه گذار معمولی نباید حذف و یا پنهان شود.

یکی دیگر از مطالب سایت :
پایان نامه خرابی معابر و جاده ها:قاعده لاضرر

 

 

2-4-2-  اهمیت گزارشگری مالی و افشا حسابداری

اطلاعات حسابداری و افشا شرکتی برای عملکرد کارا یک بازار سرمایه حیاتی می‌باشد. شرکت‌ها افشا را از طریق گزارشات مالی قانونی شامل، صورت‌های مالی، یادداشت‌های پیوست و بحث و تجزیه و تحلیل مدیریت و سایر موارد مقرر قانونی فراهم می‌نمایند. بعلاوه برخی شرکت‌ها از طریق ارتباطات داوطلبانه همچون، پیش بینی‌های مدیریت، مکالمات و ارائه تلفنی به تحلیلگران، مطالب منتشر شده در رسانه‌ها، سایت‌های اینترنتی و سایر گزارش‌های شرکتی افشا قانونی را انجام می‌دهند. در نهایت افشا شرکتی می‌تواند از طریق واسطه‌های اطلاعاتی همچون، تحلیلگران مالی، کارشناسان صنعتی و مطبوعات مالی صورت گیرد(هیلی و پالپو، 2001).