پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :وضعیت تشیع در استان خوزستان در دوره آل بویه

تکه ای از متن پایان نامه :

نزدیکترین نقطه به قبر مزبور مسجد زیبایی واقع می باشد که محل آن قبر را معین می­کند.[1]

 

3-3-8. رامهرمز

این شهر به وسیله ی اردشیر در خوزستان ساخته گردید[2] و یکى از شهرهاى معتبر خوزستان می باشد.[3] لسترنج، در جغرافیاى تاریخى سرزمینهاى خلافت شرقى، ضمن توصیف خصوصیات طبیعى و جغرافیایى خوزستان، از ارزش اقتصادى بعضى نقاط نیز سخن مى‏گوید: « در قرن چهارم رامهرمز به دلیل وجود کرم ابریشم که در آنجا به اقدام می­آمد و ابریشمی که از آنجا صادر می­گردید، شهرت داشت و در آن شهر ، مسجدی باشکوه و بازارهایی از بناهای عضدالدوله دیلمی واقع بود.»[4]  مقدسی گوید بازارهای آن شهر که شامل دکانهای بزازی و عطرفروشی و حصیربافی بود، درهایی داشت که هر شب بسته می­گردید و هم او گوید یکى از کتّاب عضد‌‌‌الدوله دیلمى به نام ابو على بن سوار کتابخانه‏ اى در شهر رامهرمز و کتابخانه دیگرى در بصره ایجاد کرد و براى کسانى که به آن کتابخانه مراجعه و از آنها بهره گیری می­ برای چند قرن همچنان حفظ نمود. به طوری که در دوره ی آل بویه از مراکز مهم ضرب سکه محسوب می‌گردید. سکه‌ای مربوط به سال ۳۴۶ هجری قمری از آنجا بدست آمده که یک طرف آن رکن‌الدوله و طرف دیگرش اسامی المطیع بالله خلیفه عباسی و عضد‌‌‌الدوله بویهی ضرب شده می باشد.  مقدسی در خصوص اهمیت اقتصادی ارّجان در احسن التقاسیم می‌نویسد: « ارّجان شهری می باشد بسیار آباد و پر از نعمت‌های فراوان و دارای مردمی نجیب می باشد. یخ، رطب، لیمو، انگور در آن فراوان می باشد. معدن انجیر و زیتون می‌باشد. صابون بسیار خوبی دارد و این شهر خزانه فارس و عراق و بارانداز خوزستان و اصفهان می باشد. »[5]

یکی دیگر از مطالب سایت :
راهنمای انتخاب و خرید بهترین لوازم آشپزخانه و منزل

در باب اهمیت اقتصادی شهر قدیمی بهبهان همین بس که از عضد‌‌‌الدوله بویی نقل کرده‌اند که گفته بود: من عراق را برای نامش و ارّجان را برای درآمدش می‌خواهم.[6] به طور کلی ارّجان در دوره اسلامی، گذشته از عظمت و رونق اقتصادی، اجتماعی[1]. ابو عبدالله محمد بن احمد مقدسی، ج‏۲، ص ۶۰۹؛ عزالدین علی ابن اثیر جزری، ج۳، ص ۱۳۰ .

[2]. همان، ج‏۴، ص ۲۰۱.

[3]. احمد بن علی بن مسکویه، ج‏۱، ص۱۳۲؛ شهاب الدین ابو عبدالله یاقوت بن عبدالله حموی، ج‏۳، ص ۱۷؛ على بن حسین مسعودى، ج ۱، ص۲۴۴؛ غلامحسین افضل الملک ، ص ۳۳۳.

[4]. لسترنج، گی، جغرافیای تاریخی سرزمینهای خلافت شرقی، (مترجم  محمود عرفان) چاپ سوم، (تهران، شرکت نشر علمی و فرهنگی ۱۳۷۷)، ص ۲۵۱.

[5]. ابو عبدالله محمد بن احمد مقدسی، ج‏۲، ص ۶۳۴.

[6] .همان، ص ۶۳۰.

وضعیت تشیع در استان خوزستان در دوره آل بویه

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه