عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :وجود یا عدم ضمان معاوضی در فسخ و اقاله و در دوران حق حبس
تکه ای از متن پایان نامه :
معتقد باشیم که در چنین مواردى خیار مجلس فىالذاته وجود ندارد و موجبى هم براى ایجاد حکم مندرج در م 452 وجود ندارد.
2. خیار حیوان
ماده 398 ق.م. اشعار داشته می باشد «اگر مبیع حیوان باشد، مشترى تا 3 روز از حین عقد اختیار فسخ معامله را دارد».
حال سؤال این می باشد که اگر ثمن شخصى حیوان باشد آیا بایع نیز تا 3 روز حق فسخ دارد یا نه؟
در این مورد اختلاف نظر هست، اگر فلسفه جعل خیار را اختبار از وضعیت حیوان و سلامت یا امراض حیوان بدانیم در موردى که ثمن شخصى حیوان می باشد نیز باید خیار حیوان جریان یکى از استدلال شیخ انصارى این می باشد که طبق ظاهر روایت و به ویژه مفهوم واژه «حتى» ضمانی که قبل از قبض مبیع ثابت بوده تا زمانى که مبیع به نحو لزوم از آن مشترى گردد استمرار دارد و این معنى مختص خیار مجلس، شرط و حیوان می باشد اما خیارات دیگر مانند غبن، عیب، رؤیت، تخلف از شرط و تبعض صفقه اگرچه موجب تزلزل مالکیت مىشوند تزلزل ناشى از آنها بعد از لزوم عقد و تملک کامل مبیع توسط مشترى پدید مىآید نه از ابتداى عقد. بنابراین روایت شامل بیع متزلزلى که مسبوق به لزوم بوده، نمىگردد و روایت یاد شده اختصاص به خیارات سه گانه (حیوان، مجلس و شرط) دارد.
علاوه بر استدلال شیخ انصارى در شمول حکم نسبت به خیار مجلس مىتوان گفت که ملاک در شمول روایت به اقسام خیارات همان طورى که از ظاهر روایت نیز بر مىآید خیاراتی هستند که هر یک به نوعى در ظرف زمان قرار مىگیرند و مقید به قید زمان هستند و پر واضح می باشد که این دسته از خیارات به دلایل زیر منحصر سه گانه فوق می باشد: 1) در خیار مجلس مادام که متایعین با اراده آزاد از هم جدا نشدهاند مىتوانند معامله را فسخ کنند. 2)