پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه کارشناسی ارشد :وضعیت تشیع در استان خوزستان در دوره آل بویه

تکه ای از متن پایان نامه :

دیگر براى ایشان نسب الهى ساخته‏اند. آنگونه که مولف تاریخ فخری نوشته می باشد: « نسب‏ آل بویه از بویه بالا رفته به یکایک پادشاهان آنها اینگونه نظر می­دهد: « در نسخ معتبره از کتاب التاج صابى آمده می باشد که نسب‏ بویه‏ به بهرام گور اتصال مى‏یابد و حمد اللّه مستوفى نام آباء و اجداد او را تا بهرام در قلم آورده و ابو على مسکویه در تجارب الامم مرقوم کلک صحت رقم گردانیده که ملوک دیالمه از فرزندان یزدگرد بن شهریارند و پدران ایشان در اوایل ظهور اسلام از سپاه عرب گریخته به گیلان رفتند و در آنجا ساکن شدند و بعضى دیگر از مورخان معتقدند که نسل بویه را به این دلیل از دیالمه شمرده‏اند که مدتى طولانی در دیلم زندگی کرده بودند.»[1]

اما بعضی از افراد در این مورد تردید کرده اند. ابوریحان بیرونى، منجم بزرگ ایران، که در قرن چهارم هجرى قمری زندگی می­کرده می باشد، درمورد اصل بویهیان که نسب خود را به بهرام گور مى‏رسانیدند، تردید کرده و یادآور شده می باشد که برخى از اصحاب تاریخ ایشان را از نژاد عرب دانسته‏اند.[2] وی قدیمی­ترین کسی می باشد که در این مورد بحث کرده می باشد. اختصار­ی سخن او چنین می باشد: « دشمنان همواره کوشش می­کنند تا در انساب دیگران طعنه بزنند و آبروی آنها را لکه دار کنند. همان­طور که دوستان و پیروان با علاقه زیاد، زشتی­ها را زیبا نشان می­دهند و سخنانی مبنی بر ستایش ممدوحان خود جعل می­کنند و نژاد بلندی برای آنها می­سازند. درمورد آل بویه هم، چنین کاری کردند. اما اگر کسی به راه افراط و تفریط نرود و جانب اعتدال را رعایت کند درمی­یابد که نخستین کسی که از این قبیله شناخته گردید بویه پسر فناخسرو می باشد و در میان این قبیل قبایل حفظ انساب معمول نبود و دلیلی به جاودان ساختن نسب از طرف آنها در دست نیست و قبل از انتقال سلطنت به آل بویه چنین نسبی برای ایشان شنیده نشده می باشد و زیرا زمان برای جماعتی به درازا کشید کم اتفاق می افتد که به حفظ انساب خود بپردازند. »[3]

یکی دیگر از مطالب سایت :
منبع پایان نامه ارشد درموردشهر تهران، توسعه شهر، سطح معنادار

بزرگترین علل برکنارى خلفاء این بودکه دیلمیان شیعه­ی علوی بودند و در تشیع افراط مى‏کردند. اینان از آغاز اسلامشان به این مذهب گرویدند، زیرا به دست اطروش اسلام آورده بودند. از این رو عباسیان را به چیزى نمى‏گرفتند و معتقد بودند که عباسیان خلافت را از مستحقین آن غصب[1]. غیاث الدین بن همام الدین خواندمیر، تاریخ حبیب السیر، چاپ چهارم، (تهران: نشر خیام،۱۳۸۰) ،ج‏۲، ص۴۲۱.

[2]. ادوارد براون، تاریخ ادبیات ایران از فردوسی تا سعدی، (مترجم  غلامحسین صدری افشار، فتح الله مجتبایی) چاپ چهارم، (تهران: نشر مروارید، ۱۳۶۷)، ج۱، ص ۱۳۰.

[3]. علی اصغر فقیهی، ص۸۲ -۸۳.

وضعیت تشیع در استان خوزستان در دوره آل بویه

برای دیدن تکه های بیشتری از این پایان نامه و دانلود فایل پایان نامه با فرمت ورد ، خرید و دانلود آنی فایل متن کامل با فرمت ورد می توانید به لینک پایین صفحه مراجعه نمایید:

 دانلود از لینک پایین صفحه