از دیدگاه قرآن، زنان و دختران

دانلود پایان نامه

پسندیده در عواطف و احساسات و ادای حقوق و تأمین نیازهای زندگی است.
در روایات نیز مردان به نیکی کردن و حسن معاشرت با همسرانشان سفارش شده‌اند. حضرت صادق (علیه السلام) از پدرش نقل کرده که فرمود: «مَنْ اِتَّخَذَ اِمْرَأهً فَلْیُکْرِمْها»: (هر کس زن گرفت، باید او را گرامی دارد و به او احترام کند.) سیره عملی پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) نیز نشان می‌دهد که ایشان در نهایت احترام با زنان، به ویژه دختر گرامیشان و همسرانشان رفتار می‌کردند. در قرآن کریم بر نقش مادر و زحمات او در دوران حمل و پرورش فرزند نیز تأکید جداگانه‌ای صورت گرفته‌است.
امام خمینی (ره) نیز مقام و شخصیت حقیقی زن را باور داشت و با تمام وجود برای ظهور و بروز آن تلاش می‌نمود و می‌گفت: «زن مظهر تحقق آمال بشر است، زن پرورش دهنده زنان و مردان ارجمند است. از دامن زن مرد به معراج می‌رود. سعادت و شقاوت کشور بسته به وجود زن است.»
لذا با توجه به توصیه فراوان آیات و روایات به نقش همسری و مادری زنان، از این رو تلاش رسانه ملی، باید در جهت ارائه الگوهای رسانه‌ای و هنری در جهت تکریم نقش همسری و مادری زنان با هدف توسعه و تقویت آن باشد. ضمن آنکه تخریب نقش همسری و مادری زنان نیز نباید به هیچ بهانه‌ای دستمایه برنامه‌سازی قرار گیرد. همچنین رسانه ملی با استفاده از کارکرد الگودهی می‌تواند تصویر مناسب از حضور زنان در خانه را نمایش دهد و امتیازات این مسئله را تبیین کند و نقش ارزشمند همسری زن را در رشد همدلی و هماهنگی اعضای خانواده به تصویر بکشد. به عنوان مثال نشان دهد که زنان از فرصت‌های موجود در خانه بودن بهترین استفاده را می‌برند؛ فرصت‌هایی نظیر آرامش محیط خانه که موجب آرامش خاطر همسر و فرزندان می‌شود، انجام مدبرانه امور خانه، وقت کافی برای عبادت و ذکر، وقت کافی برای مطالعه و تفکر، وقت کافی برای تربیت لحظه به لحظه فرزندان، توجه دائمی به تغییرات روحی و روانی آنان و گفت و گوی مفرح با آنها و در نهایت امکان مشارکت در فعالیت‌های
مردمی، امداد و کمک‌رسانی مواردی است که به خوبی قابلیت طرح در رسانه ملی را دارند.
3ـ رعایت پوشش مناسب و عفت‌ورزی در برابر نامحرمان
عفت‌ورزی و رعایت پوشش اسلامی وظیفه شرعی زن است و کرامت انسانی وی نیز در سایه آن تأمین می‌شود. از دیدگاه قرآن کریم حجاب عبارت است از یک نحوه احترام گذاردن و حرمت قائل شدن برای زن که نامحرمان او را دید حیوانی ننگرند. قرآن کریم در این باره می‌فرماید: (یَأَیُّهَا النَّبِیُّ قُل لِّأَزْوَجِکَ وَ بَنَاتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤمِنِینَ یُدنِینَ عَلَیْهِنَّ مِن جَلَابِیبِهِنَّ ذَلِکَ أَدْنَی أَن یُعْرَفْنَ فَلَا یُؤذَیْنَ وَ کَانَ اللَّهُ غَفُوراً رَّحِیمًا ای پیامبر به زنان و دخترانت و به زنان مؤمن بگو پوشش‌های خود را بر خود فروتر گیرند. این کار برای آنکه شناخته نشوند و مورد آزار قرار نگیرند به احتیاط نزدیک‌تر است.) در این آیه شریفه علت و فلسفه ضرورت حجاب، شناخته نشدن و در امان ماندن از آزار و اذیت بیان می‌شود.
فصل سوم
حقوق مخاطبان رسانه از منظر حقوق و قوانین ایران
1.3. جایگاه حقوق مخاطب در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
از آنجایی که بالاترین قانون موجود در نظام حقوقی کشور ما، قانون اساسی است و اساساً ریشه و منشا کلیه حقوق را باید در انشعابات آن جستجو کرد، بدیهی است که پرداختن به قانون اساسی و جستجوی «حقوق مخاطب» در آن از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
ما در اینجا ابتدا و به‌صورت جامع و متمرکز، به مهمترین اصول مرتبط با حقوق مخاطب پرداخته و سپس در بخش احصای حقوق مخاطبان عام رسانه، در ذیل هر حقی، اصل متناسب و متناظر با آن‌را ذکر خواهیم کرد:
اصل سوم:
«دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است برای نیل به اهداف مذکور در اصل دوم، همه امکانات خود را برای امور زیر به‌کار برد:
1ـ ایجاد محیط مساعد برای رشد فضائل اخلاقی بر اساس ایمان و تقوی و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی.