استان خوزستان، ارزش اقتصادی

top view of laboratory equipments. A clipboard with pen, flask, test tubes, watch glass and beaker on the table

اندیمشک در جنوب غربی کشور و در شمال استان خوزستان قرار دارد. فاصله‌ی آن از تهران ۷۲۰ کیلومتر و از اهواز ۱۶۰ کیلومتر است.

بیشتر ساکنان اندیمشک از قوم لر هستند. اندیمشک از مهم‌ترین دپوهای راه‌آهن کشور است و جایگاه مهمی در خط آهن تهران به جنوب دارد. این شهر بخش زیادی از نیروی برق کشور را تامین می‌کند و سه سد کرخه، دز و بالارود را در دل خود جا داده است.

وجود معدن‌های سنگ آهک و دولومیت چناره،  معدن شن، سنگ و گچ در ایستگاه شهبازان، چند سد و نیروگاه و قرار گرفتن در مسیر راه‌آهن سراسری و ترانزیت کشوری بر ارزش اقتصادی اندیمشک افزوده است.

جغرافیای اندیمشک

بخش الوار گرمسیری اندیمشک

اندیشمک در دامنه‌ی زاگرس میانی واقع شده است. این شهر از شمال بهخرمآباد، از جنوب به شوش، ازغرب به دره‌شهر در استان ایلام و از شرق به دزفول می‌رسد. رودخانه و سد دز مرز طبیعی میان دزفول و اندیمشک است.

سد دز در ۲۰ کیلومتری شمال شرقی، سد کرخه در ۲۲ کیلومتری جنوب غربی و سد بالارود در ۲۳ کیلومتری شمال اندیشمک ساخته شده‌اند.

میانگین بیشترین دمای سالانه در اندیشمک ۳۲ درجه و میانگین کمترین دما ۲/۱۶ درجه‌ی سانتیگراد است. بیشترین و کمترین دمای آن به‌ترتیب ۵۲ و منفی ۵/۶ درجه‌ی سانتیگراد بوده است.

نام اندیمشک

بقعه امیرسیف

اندیمشک کنونی در منطقه‌ای قرار گرفته است که در قدیم اری‌ترین نام داشت. گفته می‌شود برای ساخت ستون‌های کاخ شوش در زمان داریوش، سنگ‌های عظیمی را از محلی در ۵۰ کیلومتری شمال شوش به نام ابیرادوش به آن‌جا منتقل کرده بودند.

نام دیگری که در تاریخ آمده، لور است که به دوران اشکانیان و ساسانیان مربوط است. لور در نوشته‌های تاریخی به‌عنوان شهری آباد ذکر شده است.

صالح خان مکری در دوره‌ی قاجار حکمران شوشتر بوده است. او در کنار ویرانه‌های باستانی شهر لور دژی برای خودش ساخت که به قلعه صالح یا قلعه لور معروف شد. از این رو، نام قدیم اندیمشک سال‌ها صالح‌آباد بوده است. در دهه‌ی ۲۰ خورشیدی نام اندیمشک برای این شهر انتخاب شد.

تاریخ اندیمشک

راه آهن اندیمشک

قدمت این منطقه به دوره‌ی تمدن ایلام و پادشاهی اوان برمی‌گردد. در این محدوده سدی استوار ساخته بودند که به نام اندمشن یا انوشبرد خوانده می‌شد.

در دوران پهلوی اول و پس از ساخت راه‌آهن، ایستگاه راه‌آهن اندیمشک کنار قلعه لور برپا شد. از سوی دیگر شعبه‌ای ازکارخانه‌ی اتوموبیل‌سازی نظامی جنرال موتورز در اندیمشک تاسیس شد. کم‌کم اطراف ایستگاه راه‌آهن آبادتر شد و شهر رونق بیشتری گرفت.

در دوره‌ی پهلوی دوم اندیمشک به شهری صنعتی تبدیل شد، زیرا چند شرکت داخلی و خارجی در آن آغاز به کار کردند. 

مردم اندیمشک

بمبماران اندیمشک