انواع رسانه های اجتماعی، تعریف رسانه های اجتماعی

Vector Technology blue futuristic circuit board data, illustration hi-tech modern communication

فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1. مقدمه
در این فصل مفاهیمی بررسی می شود که بعضی مواقع معانی آنها یکسان تصور می شود اما در واقع تفاوت هایی با هم دارند از جمله رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی که هر کدام بحث و مفهوم منحصر به فرد خود را دارند که در ادامه به طور مفصل به توضیح آن می شود. سپس به توصیف مفاهیمی همچون نقش رسانه های اجتماعی در کسب و کار خصوصیات و ویژگی های رسانه های اجتماعی و کاربردهای استفاده از رسانه های اجتماعی و کاردکردهای رسانه های اجتماعی مورد مطالعه قرار می گیرد.
۲-۲. رسانه های اجتماعی
رسانه های اجتماعی به وضوح جعبه ابزاری قوی برای جذب و نگهداری و توسعه بهتر استعدادهای کسب و کار را به رهبران ارائه و پیشنهاد میدهد. ( Gordon, 2010)
ما در مبحث رسانه های اجتماعی در 6 بخش ابتدا به تعریف رسانه های اجتماعی پرداخته و سپس مفهوم و تاریخچه و کارکرد و ویژگی ها و خصوصیات و انواع رسانه های اجتماعی را به طور مختصر مورد بررسی قرار میدهیم.
2-2-1. تعریف رسانه های اجتماعی
اصطلاح رسانه های اجتماعی به ابزار الکترونیکی نسبتاً ارزان و به طور گستره در دسترس اشاره دارد که هر کس میتواند به اطلاعات دسترسی داشته باشد و آن را منتشر کند، همکاری یا تلاش مشترک داشته باشد یا روابطی را ایجاد نماید.
مانگولد و فاولدز رسانه های اجتماعی را به عنوان مجموعهای از رسانه های آنلاین دهان به دهان که شامل بلاگها، تالارهای گفتگو، انجمنها و شبکه های اجتماعی است توصیف میکنند. با تمام فنآوریهای تلفن همراه و مبتنی بر وب، رسانه های اجتماعی پلتفرمهای بسیار تعاملی را از طریق گردهم آوردن اشخاص و خلق جوامع ایجاد میکند. افراد و سازمانها از رسانه های اجتماعی برای اشتراکگذاری، همکاری و بحث در مورد محتوای تولید شده توسط کاربر استفاده میکنند (Mangold, 2009).
آندره کاپلن و مایکل هانلین، رسانه‌های اجتماعی را این گونه تعریف می‌کنند:
“گروهی از برنامه‌های کاربردی مبتنی بر اینترنت هستند که با اتکا به امکانات فناورانه وب 2، امکان ایجاد و تبادل محتوای تولید‌ شده بوسیله کاربران را می‌دهند”. (Kaplan, 2010)
خانم میندی مک آدامز که از استادان شناخته شده‌ی روزنامه‌نگاری آن‌لاین است در یادداشتی‌ تعریف مورد نظرش از رسانه‌های اجتماعی را به این صورت ارائه می‌دهد:
اصطلاح سیستم دیجیتال روش دیگری برای اشاره به رسانه‌هاست. خانم میندی تلاش می کند از واژه دیجیتال استفاده کند چون رسانه‌های اجتماعی را شامل رسانه‌های چاپی، آنالوگ و نحوه‌ی پخش آن‌ها نمی‌داند.
کلمه “رسانه” معادل واژه “شبکه” نیست. بنابراین زمانی که ما درباره‌ی شبکه‌های اجتماعی بحث می‌کنیم، منظورمان متفاوت از وقتی است که درباره‌ی رسانه‌ی اجتماعی حرف می‌زنیم.
اگر هیچ لینکی به پروفایلی که به اشتراک گذارنده یک آیتم است وجود نداشته باشد (در واقع اگر پروفایلی نباشد)، ما با رسانه‌‌های اجتماعی سر و کار نداریم. پروفایل مشخصه‌ایست که از طریق آن افراد را دنبال می کنیم یا دنبال نمی‌کنیم، با آن‌ها دوستیم یا نیستیم – به بیان ساده‌تر آن‌ها را در مجموعه خودمان شامل می‌کنیم یا مانع از ورود آن‌ها می‌شویم.
منظور از اشتراک‌گذاری در این‌جا به معنی حرکت دو طرفه‌ی اطلاعات است، در مقابل سیستم‌های رسانه‌ای سنتی اخبار که حرکت اطلاعات در آن‌ها یک‌طرفه‌اند.
اشتراک‌گذاری اشاره دارد به  یک گروه جهت‌دار، ما اطلاعات را با گروه خودمان به اشتراک می‌گذاریم. حتی اگر آن‌چه به اشتراک گذاشته‌ایم به سرعت از محدوده‌ی گروه خارج شود. در اشتراک‌گذاری انتظار بازخورد وجود دارد.
اما اطلاعات، شما ممکن است به جای آن از کلمه‌ی پیام “استاتوس” خبر، یا داده‌ها استفاده کنید. اطلاعات می‌تواند به شکل عکس، صدا، نقشه، سمبل‌ها، ویدیو، و غیره باشد. و البته اطلاعات می‌تواند به صورت متن یا لینک به هر یک از این انواع را نیز شامل شود. (Mindy, 2012)
2-2-2 مفهوم رسانه های اجتماعی