ایالات متحده آمریکا، آمریکای لاتین

دانلود پایان نامه

44) 178 L.N.T.S. 227 (done at the Hugue, Apr. 12, 1930).(گزارشی از یک سند )
این کنوانسیون بیانگر اولین تلاش گسترده بین المللی برای تدوین برخی از قواعد حاکم بر تعهدات متعارض راجع به خدمت سربازی افراد با تابعیت مضاعف می باشد، و همچنین این کنوانسیون در ارتباط با روابط بین دولتهایی که طرفهای پروتکل لاهه 1930هستند الزام آور است45.تا تاریخ 25 آپریل سال 2000 ،26 کشوراز جمله ایالات متحده آمریکا، السالوادور، کوبا ، بلژیک ، انگلیس ،هلند ، سوئد ، استرالیا ، آفریقای جنوبی ، هند و چند کشور آفریقایی (جز مکزیک )واکثر کشورهای آمریکای لاتین یا اکثر کشورهای اتحادیه اروپا46 عضو این کنوانسیون بوده اند.
کنوانسیونهای عمده ی چند جانبه بعدی در خصوص این موضوع ،موافقتنامه های منطقه ای اروپا هستند. شورای اروپا از کنوانسیون 1963 حمایت کرد که راجع به کاهش موارد چند تابعیتی و تبعات نظام وظیفه اجباری در مواردی که تابعیت چندگانه مطرح است،می باشد(که از این به بعد تحت عنوان کنوانسیون 1963 به آن اشاره می کنیم)47. نام این کنوانسیون دقیقاً بیانگر ویژگی آن است .در واقع مفروضات آن که منعکس کننده ی محتویات عصر خود است مبتنی بر این بود که تابعیت مضاعف کلاً مشکل ساز است و هدف آن کاهش وقوع تابعیت مضاعف بوده است. استراتژی های اصلی برای کسب این هدف دو مورد می باشد: استراتژی اول :از دست دادن غیرارادی و اتوماتیک تابعیت اولیه به شرط کسب تابعیت خارجی (آن هم مشروط به استثنائاتی )48 واستراتژی دوم: حذف موانع مختلف بر سر راه ترک داوطلبانه یکی از تابعیتها برای فردی که دارای تابعیت مضاعف است49.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
45) Ibid,. art.4.
46) .Last visited on August 30, 2013.
47) European Treaty Series. No. 043 (done at Strasbourg. Junr 5, 1963).
48) Ibid ., art. 1.
49) Ibid., arts. 2,.4.
همانطور که عنوان کنوانسیون هم آشکارمی سازد، افراد با تابعیت مضاعف در معرض تکالیف نظامی و تکالیف مربوط به خدمت سربازی متعارض قرار می گیرند که یک نگرانی و یک وضعیت مشکلزایی می باشد. در خصوص این موضوع فلسفه ی کشورها مشابه بود اما استراتژی کاملی داشت که پروتکل لاهه 1930 به آن اشاره کرده است. بخشی که در کنوانسیون 1963 به خدمت سربازی اشاره می کند با این اصل شروع می شود که افراد با تابعیت مضاعف از جانب دولتهای طرف این معاهده ملزم هستند که تعهدات مربوط به خدمت نظام وظیفه شان در ارتباط با یکی ازآن دو دولتی که متبوعشان است را انجام بدهند50. اما کدام یک از آن دو دولت ؟ دولتهای طرف این قرارداد پاسخ به این سوال را از طریق وارد شدن به معاهدات دو جانبه بین خودشان انتخاب می کنند51.اگر آنها این کار را انجام ندهند، طبق ماده 6 این کنوانسیون، فرد دارای تابعیت مضاعف از دو یا چند دولت ، تحت مقررات نظامی دولتی است که وی در آنجا به صورت معمول اقامت دارد. با این حال، تا سن 19 سالگی ، آن فرد می تواند در عوض انتخاب کند که برای یک مدت مشابه در کشور خودش یا دولت دیگر ی که تابعیتش را دارد داوطلبانه به خدمت نظام وظیفه برود52.
یک فرد دارای تابعیت مضاعف که به طور معمول در یک دولت ثالث اقامت دارد که آن دولت ثالث هم طرف کنوانسیون 1963 است یا در دولتی که یک طرف کنوانسیون نیست ، به نحو مشابهی انجام خدمت سربازی را در دولت خودش یا در هر یک از دولتهایی که متبوعش است وآن دولتها طرفهای کنوانسیون 1963 هستند (صرفنظر از بحث سن و ملاحظات سنی)، می تواند انجام دهد53. به هر صورت تحت هریک از این سناریوها، انجام خدمت نظام وظیفه فرد به معنی انجام تعهدات نظام وظیفه اش به همه دولتهای متبوعش است که طرفهای کنوانسیون 1963هستند54. البته اگر بخواهیم به صورت استثنا نگاه کنیم هیچیک از این قواعد اولویت دار در مواقعی که بسیج نیروهای نظامی صورت بگیرد اعمال نمیشود 55. سی دولت از جمله فرانسه ، آلمان و ایالات متحده آمریکا، به استثناء ترکیه ، کنوانسیون 1963 را امضاء کرده اند56. شورای اروپا هم ، دو پروتکل در کنوانسیون 1963 تصویب کرده است:
____________________
50) Ibid., art. 5(1).
51) Ibid., art. 5(2).
52) Inid., art. 6(1).
53) Ibid., art. 6(2).
54) Ibid., art. 6(3).
55) Ibid., art. 6(7).