می 7, 2021

تاثیر سیستم برنامه ریزی منابع سازمان(ERP) بر عملکرد زنجیره تامین در سازمانهای تامین کننده قطعات خودرو- قسمت ۵

  • مجموعه اطلاعات پایه کنترل پروژه

 

  • مجموعه اطلاعات پایه تولید/سرویس

 

  • مجموعه اطلاعات پایه لجستیک

 

  • مجموعه اطلاعات پایه منابع انسانی

 

  • مجموعه اطلاعات پایه مالی

 

  • مجموعه اطلاعات زیر سیستم­های لجستیک

 

  • مجموعه اطلاعات زیر سیستم های تولید

 

  • مجموعه اطلاعات زیر سیستم های مالی

 

  • مجموعه اطلاعات زیر سیستم های منابع انسانی

 

  • مجموعه اطلاعات زیر سیستم های اطلاعات فنی

 

  • مجموعه اطلاعات زیر سیستم های اداری

 

لازم به ذکر است که این تقسیم ­بندی مطلق نیست و می ­تواند در سازمان­های مختلف به تناسب نوع و وسعت فعالیت­هایی که در حال انجام است تغییر کند. هر یک از این سیستم­ها با یک پایگاه اطلاعات واحد در ارتباط است و اطلاعات خود را با دیگر سیستم­ها به اشتراک می­گذارد. با توجه به تعیین نوع فعالیت (توزیع جغرافیایی)، بزرگی و پیچیدگی سازمانی که سیستم برنامه ­ریزی منابع سازمان می­خواهد در آن پیاده گردد، زیر­سیستم­­های این برنامه تعیین می­گردد و با توجه به نیازهای سازمان عملیات انطباق صورت می­گیرد تا این مجموعه،کلیه نیازهای عمومی و خاص آن­ها را برآورده ساخته و در ادامه آموزش و پیاده­سازی انجام­گیرد.(یانگ، ۲۰۰۷)[۳۶]

 

۲-۴ چرخه عمر سیستم­های برنامه ­ریزی منابع سازمان

 

چرخه عمر سیستم‌های برنامه ­ریزی منابع سازمان شامل ١١ مرحله است که در ادامه، مراحل مختلف این چرخه و شرح مختصری از هر مرحله آورده شده است.(علی زاده، ۱۳۸۷)

 

 

    1. در این مرحله نیاز به یک سیستم برنامه ­ریزی منابع سازمان بررسی می­ شود.

 

    1. مرحله‌ی دوم شامل آماده ساختن سازمان برای پیاده‌سازی برنامه ­ریزی منابع سازمان می‌باشد که در این مرحله، ارتباطات و آموزش دادن از مدیران اجرایی آغاز می‌گردد.
برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.

 

    1. در این مرحله عملیات تصمیم ­گیری درباره‌ انتخاب نرم‌افزار برنامه ­ریزی منابع سازمان صورت می‌گیرد.

 

    1. مرحله چهارم شامل فرایند مدلسازی می‌باشد که فرایند مدلسازی «آنچه هستیم» و «آنچه خواهیم بود» را انجام خواهند داد و به دنبال آن آنالیز شکاف صورت می­گیرد.

 

    1. در این مرحله، مناقصه برای پیاده‌سازی کامل برنامه ­ریزی منابع سازمان صورت می‌گیرد که شامل تمامی جزئیات مورد نیاز زیرساختاری می‌باشد (سخت‌افزار، نرم‌افزار و شبکه).

 

    1. شرکت‌هایی که در مرحله پنجم درخواست نموده‌اند مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و یک شرکت به عنوان شریک پیاده‌سازی انتخاب می‌گردد.

 

    1. مرحله اصلی پیاده‌سازی در این مرحله صورت می‌گیرد که شامل آموزش‌های گسترده در تمامی سطوح می‌باشد: در این مرحله نرم‌افزار مربوطه براساس نیاز شرکت خریدار ساختاربندی می‌شود، مواردی که نیازی به آن نیست غیر فعال می‌گردد و موارد مورد نیاز و خاص آن شرکت فعال و قابل استفاده می‌گردد.

 

    1. مرحله هشتم شامل تست نمودن و مطمئن شدن از سیستم ایجاد شده می‌باشد.

 

    1. این مرحله، اجرا شدن نهایی می‌باشد و پیاده‌سازی به انجام می‌رسد. در این مرحله کاربران باید آنچه را آموزش دیده‌اند به کار بسته و مورد استفاده قرار دهند. در این زمان کاربران نیاز به پشتیبانی بالایی خواهند داشت و باید کاربران را تشویق کرد که سیستم قبلی را کنار گذاشته و متکی به سیستم جدید شوند.

 

  1. مرحله دهم، مرحله بهبود می‌باشد. در این مرحله از روند انجام کارها بازخور مناسب دریافت شده و به دنبال انجام اقدامات اصلاحی و مورد نیاز جهت بهبود وضعیت بپردازیم. همچنین در این مرحله، متخصصان فروشنده نرم‌افزار و برنامه‌نویسان باید دائماً براساس شرایط خاص، قوانین جدید، نیازهای جدید مشتریان و… به فکر بهبود نرم‌افزار سیستم برنامه ­ریزی منابع سازمان باشند.

 

این مرحله زمانی به وجود می‌آید که تکنولوژی جدید سیستم برنامه ­ریزی منابع سازمان نارسایی داشته باشد یا نگرش جدید به نیازهای شرکت ظاهر گردد. در اینجا مدیران نسبت به جایگزینی دیگر نگرش‌های سیستم‌های اطلاعاتی که تناسب بیشتری با نیازهای سازمانی خواهند داشت تصمیم گیری می­ کنند.

 

۲-۵ ساختار و اجزای سیستم های برنامه ­ریزی منابع سازمان

 

از نظر ساختاری سیستم سیستم برنامه ­ریزی منابع متشکل از زیر­برنامه یا سلول­های[۳۷] مختلف نرم افزاری است که هریک از این سلول ها می توانند به طور مستقل در حوزه های مختلف یا به صورت یکپارچه استفاده شوند.(داونپورت، ۱۹۹۸)[۳۸]
سیستم­های برنامه ­ریزی منابع سازمان می­توانند در همه حوزه ها به کار گرفته شوند اما حوزه ها و فرایند­های بسیار مهم که سیستم­های سیستم برنامه ­ریزی منابع آن ها شامل موارد زیر می شود: (کوپتار و کوهلی ۲۰۰۶)[۳۹]

 

۲-۵-۱ اطلاعات پایه سازمان

 

این زیر سیستم­ها در واقع به عنوان پشتیبان سایر سیستم­ها در زمینه اطلاعات پایه سازمان می­باشد و می­توانند شامل موارد زیر باشند:

 

 

    1. طبقه ­بندی و کدینگ کالا

 

    1. طبقه ­بندی و کدینگ مراکز فعالیت

 

    1. طبقه ­بندی و کدینگ عملیات

 

    1. طبقه ­بندی و کدینگ اقلام مصرفی

 

  1. اطلاعات مصرفی

 

۲-۵-۲ برنامه ­ریزی تولید

 

از آنجایی که سیستم­های سیستم برنامه ­ریزی منابع در اصل تحول یافته سیستم­های برنامه ­ریزی منابع ساخت و تولید یا هستند، بسیاری از تأمین­کنندگان سیستم برنامه ­ریزی منابع و شرکت­های مشاور در این حوزه دانش و تجربه موثری در زمینه زیر برنامه ­های برنامه ­ریزی تولید دارند. برنامه ­ریزی تولید تلاش دارد استفاده از منابع موجود را بهینه کرده و به این ترتیب کل فرایند برنامه ­ریزی در سازمان را از طریق برنامه ­ریزی تولید تقویت کند.این برنامه نیازمندی­های مواد اولیه را تعیین، منابع موجود را با توجه به داده ­های تولید و فروش در گذشته به صورت بهینه تخصیص و حجم فروش را پیش ­بینی می­ کند.

 

۲-۵-۳ بازاریابی

 

این زیر سیستم، جدید­ترین بخش افزوده شده بر سیستم می­باشد که با بهره گرفتن از فنون تجارت الکترونیک و مدیریت ارتباط با مشتری در پی گسترش بازارهای جدید و حفظ بازار موجود می­باشد.

 

۲-۵-۴ توزیع و فروش

 

درآمد حاصل از فروش محصول برای سازمان­های تجاری، به مثابه خون برای اندام­های زنده اهمیت دارد. زیر سیستم فروش، فعالیت­های نظیر دریافت سفارش، زمانبندی سفارش­ها، حمل و نقل و صدور صورتحساب را در بر می­گیرد. زیر­سیستم فروش می ­تواند با سایت تجاری شرکت به صورت یکپارچه عمل کند. بسیاری از زیر­سیستم­های فروش ارائه شده از سوی تأمین کنندگان سیستم برنامه ­ریزی منابع خدماتی به نام پیشخوان الکترونیکی را به عنوان جزئی از این سیستم ارائه می­دهند.

 

۲-۵-۵ مدیریت کیفیت جامع[۴۰]

 

این زیر­سیستم شامل ابزارها و فنونی است که در بحث مدیریت کیفیت جامع استفاده می­شوند، ابزارهایی مانند نمودارهای: کنترلی، استخوان ماهی، استاندارد کیفی؛ ابزارهای عملکرد پیشرفته[۴۱] و انجام تحلیل­های کیفیتی با این زیر سیستم امکان پذیر است. این سیستم ارتباط نزدیک و مستقیمی با تولید و فروش دارد.

 

۲-۵-۶ مدیریت مواد

 

زیر برنامه مدیریت مواد تمام فرایندهای مربوط به نگهداری سطح موجودی مواد را پوشش می­دهد. فعالیت­های مدیریت مواد شامل تشخیص نیازمندی­های مواد، هدف­گیری، گزینه­ ها و راهکارهای کسری قطعات، ردگیری مصرف هریک از قطعات، موازنه انبار و گزارش وضعیت موجودی مواد است.یکپارچه­سازی کنترل موجودی مواد با فروش، خرید و مدیریت مالی به تولید گزارش­هایی به موقع و کارامد از سطوح عملیاتی منجر خواهد شد.

 

۲-۵-۷ کنترل

 

زیر برنامه مواد و قطعات اولیه مورد نیاز را برنامه ­ریزی می کند. این زیر­برنامه فرایندهای تعیین تأمین­کنندگان بالقوه، ارزیابی تأمین­کنندگان، مذاکرات قیمت، ارائه سفارش خرید به تأمین­کنندگان و تهیه صورتحساب را خودکار می­نماید.این زیر برنامه ارتباط تنگاتنگی با سیستم مدیریت مواد، مدیریت مالی و برنامه ­ریزی تولید دارد. به عبارت دیگر این زیر­برنامه بخش مرکزی مدیریت زنجیره­تأمین است.

 

۲-۵-۸ منابع انسانی

 

زیر­سیستم مدیریت منابع انسانی یکی دیگر از زیر­سیستم­های پرکاربرد برنامه ­ریزی منابع سازمان است. این زیر­سیستم فعالیت­های مرتبط با پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان سازمان را انجام می­دهد. پایگاه کاملی از داده ­های مربوط به پرسنل شامل اطلاعات تماس، جزئیات مصاحبه، مبنای حقوق و دستمزد، ساعات حضور و غیاب، ارزیابی عملکرد و ارتقای شغلی افراد در این سیستم تولید و نگهداری می­ شود. زیر­سیستم منابع انسانی پیشرفته­تر باسیستم­های مدیریت و مستند­سازی دانش در داخل سازمان یکپارچه است تا بتواند حداکثر استفاده از متخصص­های موجود را برای سازمان ممکن سازد.
عکس مرتبط با منابع انسانی

 

۲-۵-۹ مدیریت پروژه

 

امکاناتی که در این سیستم در نظر گرفته شده مشابه نرم­افزارهای اختصاصی کنترل و مدیریت پروژه می باشد. منتها به صورت خیلی قوی با سایر حوزه های عملکردی برنامه ­ریزی منابع سازمان یکپارچه و هماهنگ شده است، که شامل موارد زیر می­ شود:

 

 

    1. برنامه ­ریزی و بودجه­بندی پروژه

 

    1. اطلاعات پایه

 

    1. ساختارهای اجرایی و عملیاتی پروژه

 

    1. کنترل و اجرای یکپارچه پروژه

 

  1. سیستم اطلاعات مدیریت پروژه

 

۲-۵-۱۰ امور مالی

 

هم سازمان­های انتفاعی و هم سازمان­های غیر انتفاعی از پیاده­سازی زیر سیستم مدیریت مالی برنامه ­ریزی منابع سازمان بهره­مند می­شدند.این زیر­سیستم در برخی از برنامه ­ریزی منابع سازمان ها به عنوان بخش اصلی سیستم مطرح است. زیر سیستم راهبردی فعالیت­های مالی، جمع­آوری داده ­های مالی از تمام بخش­های سازمان و تولید تمام گزارش­ها و صورت حساب­های مالی مورد نیاز یک سازمان مانند ترازنامه، دفتر کل و گزارش­های مالی فصلی و یا ماهانه را بر عهده دارد.

 

۲-۵-۱۱ نگهداری و تعمیرات کارخانه

 

این زیر­سیستم شامل ابزار و فنونی است که در بحث مدیریت کیفیت جامع استفاده می شود، ابزارهایی مانند کاربرگهای[۴۲] مختلف، گزارش­گیری و ثبت اطلاعات مربوط به نت، پیش ­بینی خرابی­ها و انجام تحلیل­های مربوط به حوزه نگهداری و تعمیرات با این زیر­سیستم امکان­ پذیر است. این سیستم با سیستم­های تولید و خرید ارتباط تنگاتنگی دارد.
که به طور خلاصه می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *