یه لوله کش ایتالیایی که به وسیله یه طراح ژاپنی خلق شد، به روشی، معروف ترین و شناخته شده ترین چهره خیالی روی کره زمینه و حالا ایشون رو نماد و سمبل صنعت بازی می دونن. ماریو در بیشتر از ۱۰۰ بازی حضور داشته و سخته که دنیای بازیای ویدیویی رو بدون این لوله کش سیبیلو تصور کنیم.

اما اصل و ریشه ایشون از کجاس؟

داستان از اوایل دهه ۸۰ میلیادی شروع می شه، وقتی که شرکت اسباب بازی سازی نینتندو قصد ورود به تجارت الکترونیک و گسترش بازار فعالیت خود رو داشت. چند تلاش ابتدایی نینتندو واسه بازی سازی واسه دستگاه های آرکید با شکست رو به رو شد.

اما هیروشی یامائوچی، مدیرعامل وقت نینتندو دست از تلاش برنداشت و آرتیستی با نام شیگرو میاموتو رو به استخدام در آورد. ایشون روی طراحی چند بازی نینتندو کار کرد اما زمان اون رسیده بود که میاموتو بازی خودشو بسازه.

در ادامه با سایت ما همراه باشین.

۱۹۸۱ – Donkey Kong

نتیجه این تصمیم یامائوچی، دانکی کانگ و رابطه عاطفی مثلثی میان یه مرد، معشوقه و گوریل اش بود.

با اینکه این بازی اولین در سبک پلتفرمر نبود اما ژانر نامبرده رو با کاراکتر اصلی اش به نام Jump Man بازتعریف کرد. ایشون می تونست چپ یا راست بره و نردمانا رو بالا و پایین کنه و از مشکلات بپرد. با اون چیزی که اون روزا بازیای ویدیویی بودن فرق بسیاری داشت.

اونقدر فرق داشت که وقتی بازی به دفتر آمریکای نینتندو رسید، اونا حس کردن مردم علاقه ای به اون نشون نمی ده. اشتباه می کردن، اونم بد اشتباهی. بازی به یه موفقیت بزرگ تجاری واسه نینتندو تبدیل شد.

در حالی که نینتندو آمریکا مشغول پخش بازی بود، در ژاپن بحث بر سر نام Jumpman بود. به یه باره ماریو اتفاق و شوخیای کارکنان نینتندو به جایی رسید که واقعا نام ایشون ماریو شد.

۱۹۸۳ – Mario Bros

۲ سال بعد، میاموتو پس از کار روی چندین بازی از جمله دو دنباله واسه دانکی کانگ، یه عنوان دونفره با حضور ماریو طراحی کرد. Jump Man شغل خود رو عوض کرده بود و در نیویورک لوله کشی می کرد. بازی هم در زیر شهر نیویورک جریان داشت، جایی که اولین بار داداش ماریو، لوییجی هم وارد داستان شد.

در Mario Bros، ماریو اولین قدرتای فراانسانی خود رو پیدا کرد. اگه به صورت جداگونه این بازی رو انجام نداده باشین، شک نداشته باشین تموم و کمال اونو در Super Mario Bros 3 دیدین.

۱۹۸۵ – Super Mario Brothers

این بازی رو همه می شناسن، حتی پدر بزرگا و مادربزرگا هم با اون خاطره دارن. هممون ساعتا صرف انجام این بازی کردیم و موزیک اصلی این بازی، شناخته شده ترین موسیقی ۸ بیتی دنیاست. مرحله اول این بازی که تصویر اونو در بالا می بینین، اولین مرحله ای از یه بازی ویدیویی بود که بیشتر ما تجربه کردیم. قبل از Super Mario Bros واسه خیلی از ما ویدیوگیم نامعلوم بود.

خیلی آسونه که بفهمیم به چه دلیل Super Mario Bros پرفروش ترین بازی تاریخه، این بازی نفسی تازه به دنیای بازی بخشید. ۲۴ مرحله در بازی وجود داشت که هر کدوم از اونا به تنهایی بسیار بزرگ تر و وسیع تر از دانکی کانگ و Mario Bros بودن.

قدرتای متفاوت وجود داشت، ماریو قارچ می خوره (بله، از همینجا بود که واسه ایشون نام قارچ خور هم انتخاب شد) و بزرگ می شد، توپای آتشی پرتاب می کرد و به ستاره ای درخشنده تبدیل می گشت.

از اینجا بود که استاندارد حرکت چپ به راست در بازیای پلتفرمر به وجود اومد و هنوز که هنوزه، پس از ۳۰ سال، تموم بازی سازان از این اصل پیروی می کنن.

ادامه

دو نسخه با عنوان ادامه ای واسه بازی منتشر شدن که هر دو هم Super Mario Bros 2 نام گرفتن. ورژن ژاپنی که در سال ۸۶ به بازار اومد، تقریبا همون SMB اول بود اما بازی اونقدر سخت بود که نینتندو عزمشو جزم کرد ورژن آمریکایی اونو کمی ساده تر کنه.

ادامه آمریکایی بازی که بسیار با نسخه اول فرق داشت و شباهتی بین اونا حس نمی شد، در سال ۱۹۸۸ به بازار اومد.

۱۹۸۸ – Super Mario 3

طرفداران با SMB2 ناامید شدن اما چی بهتر از یه ادامه بی اشکال و تکامل یافته که الهام قسمت بزرگی از بازیای کنونیه؟ Super Mario Bros 3 اولین ماریویی بود که نقشه و Inventory داشت. از راه اون می تونستید خیلی از قدرتا رو واسه ماریو در نظر بگیرین و ایشون رو به درون بازی بفرستید.

گیم پلی خطی نبود و اگه بازیکن مایل بود، بعضی مراحل رو می تونست بازی نکنه؛ که این مسئله به چیدمان مراحل بستگی داشت. این بازی از نگاه خیلی از منتقدین، یکی از بهترین بازیای تموم دوران بود.

۱۹۹۰ – Super Mario World

در سال ۱۹۹۰، نینتندو کنسولی جدید به بازار فرستاد و بزرگترین ماریوی اون زمان رو با نام Super Mario World به بازار فرستاد. در این بازی اولین بار Yoshi، دایناسور سبز رنگ و دوست ماریو معرفی شد.

این بازی خوب تونست قدرتای SNES رو به دیگر بازی سازان و مخاطبین نشون بده. هم اینکه، این آخرین بازی از سری ماریو بود که به صورت Side Scroll و چپ به راست روایت می شد. ۲۰ سال گذشت تا اینکه New Super Mario Bros Wii منتشر شد و روش قدیمی رو در پیش گرفت.

۱۹۹۵ – Super Mario 64

نسل جدید کنسولای بازی، برابر شد با گرافیک سه بعدی و بزرگ تر شدن مراحل. برخلاف ماریوهای قدیمی که پس از ورود به هر مرحله باید یه وظیفه رو به انجام می رساندید، از ماریو ۶۴ به بعد، این مسئله تغییر کرد و هر مرحله چندین هدف واسه تون تعیین می کرد.

این بازی استانداردهای بازیای پلتفرمر ۳ بعدی رو تعیین کرد و تبدیل به یکی از فراموش نشدنی ترین بازیای تموم دوران تبدیل شد.

Super Mario Galaxy که ۱۲ سال بعد در سال ۲۰۰۷ منتشر شد، شباهت بسیاری به ماریو ۶۴ در بسیاری جهات داره. البته قبل از Super Mario Galaxy و Super Mario 3D World، عنوانی واسه گیم کیوب به نام Super Mario Sunshine منتشر شد که به دلیل نبود موفقیت گیم کیوب، خیلی شهرتی نیافت.

دیگه عناوین

دیگه بازیایی که با عنوان ماریو منتشر شدن هم جزیی از تاریخ نینتندو حساب می شن. از دکتر ماریو گرفته تا ماریو کارت و Super Smash Bros که هر کدوم در ژانری متفاوت بودن. ماریو حتی با وادی بازیای نقش آفرینی هم قدم گذاشت.

نینتندو هر کجا که فکرش رو کنین با ماریو رفته تا به اینجا رسیده. جدا از خود نینتندو، صدها و یا شاید بیشتر از هزار نسخه ماریو به وسیله هواداران ساخته شده. Super Mario War یکی از اوناس یا میشه Mari0 رو مثال زد که از بازی پورتال الهام گرفته شده.

ما اکثرا با ماریو بزرگ شده ایم و ساعتای بسیار از دوران کودکی مون رو با Super Mario Bros گذرونده ایم. چه بخوایم نه نخوایم، ماریو بخش بزرگی از دوران کودکی ما و البته صنعت بازیای ویدیویی رو تشکیل داده و از این واسه باید شیگرو میاموتو رو ستود.