چشم بادامیای خوش سفر

یه چند وقت پیش ترجمه مقاله ای علمی، در وب سایتای فارسی منتشر شد که به بحث اعتیادآور بودن سفر می پرداخت. خلاصه کلام مطلب میگفت که سفر کردن می تونه بسیار لذت بخش و گیرا باشه و گاه کشش عجیب ما به سفر، مثل یه جور اعتیاد می شه اما در آخر اشاره می کرد که کلا سفر کردن یه اعتیاد نیس.

محققان این مقاله اگه یه بار سری به طرفداران خودروهای کمپ و کاروان می زدن شاید نظرشون کمی تغییر می کرد، چون که بیشتر این افراد فقط به دلیل علاقه بیشتر از اندازه به تعدد گردش و سفر در مکانای جور واجور، دست به خرید خودروهای این چنینی میزنن.

تعداد این افراد اصلا کم نیس و علاقه مندان خودروهای کاروانی جوری زیاد شدن که حالا در اقصی نقاط جهان، نمایشگاه خودرویی خاص این اتومبیلا برگزار می شه؛ حالا خوبیش اینه در کشورمون هم – به لطف تولید چند نمونه کاروان داخلی – تعداد افراد علاقه مند به کمپ با خودرو هم در حال زیاد شدنه.

یکی از این نمایشگاه ها در ژاپن برگزار می شه که با گذشت نزدیک به دو ماه از از سال نو میلادی، دوره جدید اون برگزار شد که اینجا گزارش تصویری اونو با کوتاه توضیحاتی می بینیم.

حالا کمپینگ با خودرو، اونقدر گسترده شده که اتومبیلای این گروه، خود دارای چنیدن کلاس شدن. یکی از این کلاسا میکرو کمپینگه که بیشتر به RVهای کوچیک یا یه سری از ونای جمع وجورِ تغییریافته می گن.

ژاپن به دلیل تعدادی از مشخصه های مردمش و قوانین جاده ای اون، به مهد میکروکمپینگ بدل شده است.

این نمایشگاه کمی دورتر از توکیو برگزار شد و ده ها گروه از علاقه مندان و هم اینکه تولیدکنندگان ژاپنی این خودروها در این نمایشگاه گردهم اومده بودن تا آخرین نتیجه های خود رو اینجا به نمایش بذارن.

طبق آمارهای گذشته JRVA یا «انجمن خودروهای تفریحی-کاروانی ژاپن»، صنعت تولید خودروهای کمپینگ بشدت در این کشور در حال زیاد شدنه، بطوری که در سال ۲۰۱۴، بیشتر از ۴۴۳۲ دستگاه کاروان در ژاپن تولید و ۲۸۶ مدل دیگه از این کلاس به شکل وارد شدن که رقم به طور کامل خیلی مهمیه.

برخورداری و به کار گیری خودروهای کاروانی در ژاپن بیشتر جزو فعالیتای افراد بین ۴۰ تا ۷۰ ساله، بازه ای که در آمریکای شمالی – که سفر با خودرهای کاروانی بسیار رواج داره – کمی گسترده تر و شامل طیف افراد بیشتریه.

همون گونه که اشاره هایی کردیم، ژاپنیا در بین کلاسای جور واجور بیشتر به سمت میکرو کمپینگ گرایش دارن. خودروهای این گروه برخلاف کاروانای کامل که مثل خونه های مینیاتوری ان، فضای و امکانات کمتری ارائه میدن.

بیشتر از ۳۷ درصد از بازار ونای کاروانی به همین خودروها (به زبون فنی ونای کلاس B تغییر یافته) اختصاص داره. این کلاس – اونطور که از اسمش برمیاد – شامل ونایی می شه که به وسیله افراد متخصص تغییر یافته و با حذف و اضافه یه سری المانای داخل اتومبیل، این مدلا رو مثل کاروانا می کنه.

البته همه این خودروها تغییر یافته و اصلاح شده نیستن و تعدادی از خودروسازان کوچیک و بزرگ هم به ساخت کاروان و خودروهای کمپ می پردازن.

بسته به اندازه تغییراتی که در ونا ایجاد می شه کلاس و طیف خریدارانش فرق می کنه. بطوری که ۳۱ درصد از میکروکمپرهای ژاپنی ونایی رو می خرن که جوری مجهز نیستن و در نتیجه ارزون ترن.

فضای این جوری خودروهای کمپ رو بیشتر سگای بزرگ اشغال می کنن؛ چون که خیلی از افراد صاحب سگای بزرگی ان که در خودروهای معمولی عالی جا نمی شن یا اگه هم جا شن احساس ناراحتی بسیار می کنن، درنتیجه صاحبان، واسه راحتی هم سگ و خودشون این خودروها رو می خرن.

یه استفاده دیگه میکروکمپرها اینه که اونا فضای خوبی رو ارائه میدن که می تونه جایی واسه دوچرخه یا موتورسیکلتای کوچیک شه. وجود شکلای جور واجور کابینتا یا یه فضای خواب حداقلی – که بعضی وقتا روی سقف خودرو قرار میگیره از دیگر امکاناتیه که کلاسای جور واجور ونای تغییر یافته به این چشم بادامیای خوش سفر عرضه می کنن.

از دلایلی که باعث می شه تا مردم ژاپن بیشتر سراغ میکروکمپا برن تا خودروهای کاروانی بزرگ و مجهز، اینه که در ژاپن با افزایش طول و ارتفاع خودرو از یه حد مشخص (بترتیب ۵ و ۲ متر) مالکین دچار یه سری مالیاتا و مشکلات جدید و اضافه بر سازمانی می شن و درنتیجه اکثرا ترجیح میدن که با همون ونای تغییریافته جمع و جور سرکنند.

داشتن یه خودرو کاروان می تونه بسیار لذت بخش باشه. در کشور ما به دلیل زیاد شدن قیمت خودرو در سالای گذشته درکنار کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تا تنها نمونه های کاروان موجود با قیمتای تقریبا بالایشون خیلی مورد توجه قرار نگیرند.

درصورتی که اگه چند سال پیش روی این موضوع سرمایه گذاری و برنامه ریزی خوبی انجام می شد و نمونه هایی با قیمتای خوب معرفی می شد، باوجود علاقه بالای مردم ما به طبیعت گردی، شک نداشته باشین سفر کردن در ایران با کاروانا حالا رونق دیگری داشت.

هم اینکه اینکه، استفاده عادی از این نوع وسایل نقلیه، نیاز به یه سری امکانات هم شهری داره، مثلا در کشورهایی که به کار گیری کاروان رونق داره، مکا نای زیادی در بین جاده ها و درون شهرها خاص این خورده ها تعبیه شده تا مالکین با امنیت خاطر بیشتری کاروانای خود رو در اونجا متوقف کنن.