ترافیک ارگانیک سایت و ورودیای سایت شما در حال کاهش یافتنه؟ دلیل افت سایت و راه حل مشکل سایت شما اینجاس.

راه حل

وقتی که یه سایت واسه موتورهای جستجو بهینه سازی می شه، در ایده آل ترین حالت ترافیک ارگانیک سایت افزایش چشم گیری داره که این روند افزایشی دائمی بوده و روز به روز ترافیک ارگانیک سایت زیاد می شه. در واقع رتبه سایت در یافته های جستجوهای موتورهای جستجوگر بهبود پیدا میکنه و این موجب می شه که رویت پذیری سایت زیاد شه و تعداد کسائی که سایت رو در یافته های جستجوها می بینن و روی اون کلیک می کنن زیاد شه و این افزایش موجب می شه که رتبه بندی سایت روز به روز بهتر شده و سایت به رتبه های بالاتر صفحه یافته های جستجوها راه یابد و همیشه تعداد کسائی که روی لینک سایت در صفحه جستجوها کلیک می کنن زیاد شه.
در بعضی مواقع ممکنه شما یه سایت رو واسه موتورهای جستجو بهینه کنین و ترافیک ارگانیک شما واسه یه دوره وقتی زیاد شه و پس از اون رشد ترافیک ارگانیک شما به طور کامل متوقف شه و شما هیچ افزایشی در ترافیک ارگانیک سایت خود مشاهده نکنین. البته این شرایط موقته و به طور کامل طبیعیه و در بیشتر کمپینای سئو اینجور مشکلاتی اتفاق می افته و ممکنه دلیلای زیادی داشته باشه.

مشکلات

در بعضی مواقع ممکنه مشکل شدید تری واسه سایت شما به وجود بیاد و ترافیک ارگانیک سایت شما شروع به کاهش پیدا کردن کنه. درچنین شرایطی چیکار باید کرد؟ در بعضی مواقع ممکنه ترافیک ارگانیک یه سایت به مدت کوتاهی کم بشه و بعد دوباره به حالت قبل برگرده، این موضوع خیلی نگران کننده نیس اما اگه این روند کاهش ترافیک بیشتر از ۳-۴ هفته به طول برسه و هر روز نسبت به قبل بیشتر شه، حتما باید چاره ای فکر کرده شه تا مشکل حل شه.
اگه افت ترافیک سایت جدی باشه دلایل زیادی ممکنه موجب شده باشه که اینجور موضوعی اتفاق بیفته. در ادامه دلایل احتمالی کاهش ترافیگ ارگانیک وب سیات رو واسه شما ذکر انجام میدی:

دریافت پنالتی از طرف گوگل
وقتی که ترافیک یه سایت افت شدیدی پیدا میکنه اول باید بررسی شه که سایت از طرف گوگل پنالتی دریافت نکرده باشه و یا یعنی گوگل سایت رو جریمه ننموده باشه. البته احتمال اینکه یه سایت از طرف گوگل پنالتی دریافت کنه بسیار نادره اما در هر صورت در شرایطی که ترافیک سایت افت می کنه، جریمه شدن از طرف گوگل یه احتمال ممکنه. البته یادتون باشه که وب سایتی که از طرف گوگل پنالتی دریافت کنه ترافیک خود رو با سرعت زیاد و در مدت کوتاهی از دست میده و کاهش ترافیک اون جزیی نیس.
وقتی که یه سایت از طرف گوگل یه پنالتی دریافت می کنه، صاحبان سایت می تونن از راه کنسول جستجوی گوگل باخبر شن چون گوگل یه اخطاریه از راه کنسول جستجو در قسمت Manual Actions واسه صاحبان سایت می فرسته . اگه هیچ کدوم از دو علامت نام برده در سایت شما مشاهده نگردد پس شما از طرف گوگل جریمه نشدین و شاید مشکل جای دیگه ایه. اما اگه مشکل سایت شما دریافت پنالتی از طرف گوگل باشه شما باید خیلی سریع دلیل این پنالتی رو پیدا کنین و اونو حل کنین مثلا اگه مشکل لینکای برگشتی نا مناسبه باید اونا رو خط بزنین و یا اگه مشکل محتوای تکراری در وب سایته باید اون محتواها رو با محتواهای دیگری جانشین کنین و بعد از گوگل بخواین که دوباره سایت شما رو کراول و ایندکس کنه و یا صبر کنین که گوگل به صورت خودکار این کار رو واسه شما بکنه.
مشخص کردن نقاطی از سایت که افت ترافیک در اونا اتفاق افتاده
اگه مشکل افت ترافیک سایت شما مربوط به دریافت پنالتی از طرف گوگل نبود حال باید به دنبال اون باشین که دلیل اصلی افت ترافیک سایت خود رو درون اون جستجو کنین. معمولا افت ترافیک تو یه سایت در همه بخشای سایت به صورت برابر رخ نمی ده بلکه معمولا تمرکز افت ترافیک در بخشای مشخصی از وب سایته. شما باید اول بررسی کنین که افت ترافیک اتفاق افتاده مربوط به کدوم بخشای سایت شما هستش. ممکنه افت ترافیک مربوط به صفحات مشخص یا کلیدواژهای مشخصی از سایت باشه.
اگه افت ترافیک مربوط به صفحه خاصی باشه شما باید سئوی اون صفحه رو دوباره مورد آزمایش بذارین و ترفندهای سئوی قبلی اجرا شده در صفحه رو بهتر کنین و ترفندهای جدیدی واسه سئوی صفحه اجرا کنین. اگه افت ترافیک مربوط به کلید واژه مشخصی باشه شما باید بررسی کنین که حجم جستجوی کلی اون کلید واژه در اینترنت افت کرده یا خیر؟ اگه افت کلی در اندازه جستجوی اون کلید واژه اتفاق افتاده باشه مشکل از سایت شما نیس اما اگه حجم جستجوی اون کلید واژه ثابت بود شما باید در ترفندهای سئوی بکارگرفته شده واسه بهینه سازی سایت واسه کلید واژه نام برده، تجدید نظر کنین.

سئو

بررسی رقبا
یکی از دلایلی که می تونه باعث افت ترافیک یه سایت شه رقابت بازار و رقباه. در بعضی مواقع ممکنه رقابت موجود در بازار صنف شما تغییر کرده باشه اما شما از اون بی اطلاع باشین این موضوع به خصوص واسه تجارتایی که براساس تکنولوژی و دنیای دیجیتال هستن محتمله. مثلا شما یه فروشگاه آنلاین فروش دوربینای مدار بسته هستین و نوع جدیدی از دوربینا به بازار اومده که دارای تکنولوژی برتره و بیشتر آدما به سمت اون گرایش پیدا کردن اما شما هنوز هیچ مطلب و یا صفحه ای به این تکنولوژی جدید اختصاص نداده اید. پس شما باید اول بازار کار خود رو بررسی کنین و ببینین تازه های سایت رقبای شما چیه و درباره چه موضوعیه تا اگه مطلبی بود که موجب پیشی گرفتن اونا بر شما شده بود خیلی سریع شروع به کار در اون زمینه کنین.

دیجیتال

یکی دیگه از مسائلی که می تونه موجب کاهش ترافیک سایت شما شه پیشرفت رقبای شماس. ممکنه درحالیکه شما از وضع بقیه رقبا بی خبر هستین اونا تلاش خود بیشتر کنن و در رتبه بندیا از شما پیشی بگیرن. شما باید به صورت مرتب رتبه سایت خود رو واسه کلیدواژهای جور واجور بررسی کنین و ببینین که واسه کلید واژه مشخصی رتبه شما در یافته های جستجوهای گوگل افت کرده؟ بررسی کیند که رقبای جدیدی روی کار اومده ان که تلاش دارن مسرانه جای شما رو در رتبه بندیا بگیرن؟ رقبای قدیمی شما تلاش خود رو بیشتر کردن و دارن با سرعت خوبی به جلو حرکت می کنن؟ اگه این اینطوریه شما باید روشای هدف دار سئوی اونا رو بررسی کنین و ببینین که سایت شما در کدوم نکات و ترفندا از سایت حریف ضعیف تره. بعد به تقویت سایت خود واسه پس گرفتن رتبه خود در یافته های جستجوها بپردازید.
بررسی پروفایل لینکای سایت
همونجوریکه شما دوستان میدونید لینکای برگشتی یه سایت تاثیر زیادی در رتبه بندی سایت دارن و کمیت و کیفیت اونا مستقیما رتبه بندی سایت رو تحت تاثیر قرار میده. در واقع رتبه الان سایت شما انگار تابعی از ترفندهای سئو و کمیت و کیفیت لینکای دریافتی سایت شما هستش. حال تصور کنین که اگه شما یکی یا چندتا از لینکای خود رو یه دفعه از دست بدین و یا کیفیت وب سایتی که به شما لینک داده تغییر یابد بدون اینکه شما اطلاع داشته باشین رتبه بندی سایت شما تحت تاثیر این تغییر قرار می گیره و هم اینکه ترافیک ارگانیک سایت شما کاهش پیدا می کنه. واسه اینکه بررسی کنین موضوع افت ترافیک سایت شما به لینکای دریافتی سایت شما ربط داره یا خیر می تونین از ابزارایی که واسه بررسی لینکای یه سایت طراحی شدن استفاده کنین. مثلا شما می تونین از Moz’s Open Site Explorer و ranksignals.com استفاده کنین تا آنالیزی از پروفایل لینکای سایت خود بدست بیارین.
با به کار گیری این وسیله ها شما می تونین بررسی کنین که پروفایل لینک شما نسبت به ماه قبل یا چند ماه گذشته تغییری کرده؟ هیچ لینک برگشتی اسپمی به سایت شما اضافه شده؟ بدون اطلاع شما از سایت شما لینکی به وب سایتای مشکوک داده شده؟ لینکایی که ماه پیش به سایت شما برگشت داده بودن بازم به قوت خود باقی هستن ؟ و …

وقوع هر کدوم از این مشکلات می تونه موجب شه که سایت شما در دید موتورهای جستجو اعتبار خود رو از دست بده و در رتبه بندیا به رتبه های پایین تر جهت داده شه. واسه جبران این موضوع شما به حذف لینکای مشکوک و جذب لینکای با کیفیت جدید نیاز دارین.
بررسی محتوای سایت
اگه موضوع کاهش ترافیک سایت شما به هیچ کدوم از موارد نام برده در بالا ربط نداشته باشه، ممکنه مشکل سایت شما محتوای سایت باشه. اگه ترافیک سایت شما یه دفعه شروع به کاهش پیدا کردن کرده باشه ممکنه موضوع حذف یه محتوای با ارزش از سایت شما باشه. اگه شما تازگیا محتوای پربازدیدی رو از سایت خود حذف کردین این کاهش ترافیک چیزی عادی بوده و به دلیل حذف محتوای نام برده ایجاد شده. البته مسائل و مشکلات دیگری هم در مورد محتوای سایت هست که می تونه موجب کاهش ترافیک شه، مثلا ممکنه شما در چند ماه گذشته محتوای جدید و جالبی به سایت خود اضافه نکرده باشین و یا محتواهایی که منتشر کردین کم کیفیت بوده و جذابیت چندانی واسه مخاطبان شما نداشتن.
راه حل این مشکل یه کار دراز مدته شما باید تلاش در ایجاد و منتشر کردن محتواهای بسیار با کیفیت و باارزش در سایت خود کنین تا بتونین سایت خود رو از دید محتوا غنی تر کنین.
بدیش اینه راه حل سریعی واسه حل مشکل کاهش ترافیک ارگانیک سایت وجود نداره و همه راه کارا نیاز به زمان دارن، خواه موضوع مربوط به لینکای برگشتی بی کیفیت باشه و نیاز به جذب لینک داشته باشین، خواه موضوع مربوط به محتوا باشه و خواه …
بهترین راه اینه که شما هنگام ایجاد لینکا و محتواها و حسابرسیای سایت دقت بسیاری بکار بگیرین که با اینجور مشکلاتی مواجه نشید. علاوه بر این نمایشگر کردن دائمی شرایط سایت مثل اندازه بازدید صفحات جور واجور، کامنتا، لینکا، پیشرفت رقبا و ایندکس گذاریای گوگل می تونه سایت شما رو از بروز اینجور مشکلاتی حفظ کنه.