ترفند های سئو

Businessman pointing arrow moving up growing business growth. Concept of corporate success, influencer, opinion leader, benchmark and think different

چند ترفند سئو که افراد بیشتر در استفاده اونا دچار اشتباه می شن
در سال ۲۰۱۷ هستیم و همه کسائی که در مورد بازاریابی فعالیت دارن خوب می دونن که واسه داشتن رویت پذیری بالا در اینترنت باید علاوه بر داشتن محتوای خوب در سایت خود از ترفندهای سئو هم واسه بهبود رتبه بندی سایت استفاده کنن. در واقع هرچقدر که محتوای یه سایت خوب باشه وقتی که سایت با به کار گیری ترفندهای سئو , بهینه سازی نشده باشه نمی تونه موفقیت چندانی در مورد بازاریابی آنلاین به دست بیاره.
ترفندها و نکات سئو همیشه در حال تغییرند و در بعضی مواقع نکات و ترفندهایی که چندماه گذشته بسیار کلیدی بودن و از دید سئو ارزش بسیاری داشتن، کمی بعد ارزش خود رو از دست میدن و یا حتی به یه ترفند کلاه سیاه تبدیل می شن که پیروی از اونا می تونه واسه شما خطر آفرین باشه.
شاید بگید که ما مطالب خوبی در سایت خودمون قرار می دیم و اجناس و خدمات بسیار باکیفیتی به کاربران ارائه می کنیم و احتیاجی به سئو نداریم، واسه جواب دادن به شما شما رو به دیدن آمارهای زیر دعوت می کنم:
۹۳ درصد از افراد در ابتدای ورود خود به اینترنت از سرچ کردن واسه پیدا کردن مطالب یا خدمات و جنسای لازم خود استفاده می کنن. این یعنی ۹۳ درصد افراد هربار که واسه پیدا کردن چیزی به اینترنت مراجعه می کنن قبل از هر کاری سرچ می کنن.
۷۵ درصد از افراد هیچ وقت اسکرول نمی کنن که یافته های موجود در پایین صفحه SERP و یا صفحات بعدی رو ببینن و فقط به همون ۴-۵ نتیجه اول موجود در صفحه یافته های جستجوها کفایت می کنن.
شاید بگید که میشه واسه دست پیدا کردن به رتبه های بالای یافته های زیرو رو کردن و گشتن ها از گوگل Ad استفاده کرد اما این کار هم خیلی مفید نخواد بود چون ۷۰-۸۰ در صد از آدما به نتایجی که کنار اونا علامت Ad گذاشته شده توجهی نمی کنن و تجارتایی رو که با پول در رتبه بندیا بر بقیه پیشی گرفتن رو قابل اعتماد نمی دونن.
حال نظر شما چیه؟ سئو کردن یه سایت چیزی لازمه یا خیر؟

سئو , سایت شما رو به زبانی قابل درک واسه موتورهای جستجوگر ترجمه می کنه و این موجب می شه موتورهای جستجوگر دقیقا فهمیده باشن که مطالب سایت شما درباره چه موضوعاتی هستن و وقتی که کاربران اون موضوعات رو جستجو می کنن گوگل سایت شما رو به اونا پیشنهاد میده. اهمیت سئو امروزه بر هیچ کسی پوشیده نیس اما بسیاری افراد در استفاده تکنیکا و ترفندها سئو دچار اشتباه می شن. چند نمونه از اشتباهات عادی که خیلی از افراد مرتکب اون می شن رو در ادامه واسه شما آوردیم:
به کار گیری کلید واژه ها
کلید واژه ها از گذشته یکی از عناصر بسیار موثر در سئو بودن اما تازگیا به کار گیری کلید واژه ها در متن جای خود رو به ایجاد محتوای غنی داد. البته این بدون معنی نیس که کلید واژه ها دیگه واسه سئو اهمیت چندانی ندارن، بلکه این موضوع بیان گر اون هستش که دیگه به کار گیری کلید واژه ها به روش قدیمی نمی تونه موثر واقع شه و باید در به کار گیری اونا دقت شه که کلید واژه ها به درستی انتخاب شن و انباشتگی کلید واژه ها یا Keyword Stuffing در متن اتفاق نیفتد.
شاید سوال کنین انباشتگی کلید واژه ها در متن به چه صورته. من این موضوع رو با یه مثال واسه شما توضیح میدم:
“کلینیک کاشت موی ما بهترین کلینیک کاشت موی ایرانه. اگه به دنبال بهترین کلینیک کاشت مو ایران هستین فقط و فقط به کلینیک کاشت موی ما مراجعه کنین که لقب بهترین کلینیک کاشت موی خاور میانه رو در میان همه کلینیکای کاشت مو دریافت کرده”
در این متن استفاده زیادتر از اندازه کلمه کلیدی “کیلینیک کاشت مو” اتفاق افتاده و انگار انباشتگی کلید واژه ها رخ داده. ایجاد اینجور متنایی در گذشته می تونست واسه وب سایتا عواقب خوبی جفت و جور کنه و رتبه سایت رو واسه کلمه کلیدی نام برده بهتر کنه اما امروزه ایجاد اینجور متنایی فقط موجب می شه که شما از طرف گوگل جریمه شید چون گوگل اینجور متنایی رو تلاش واسه فریفتن موتورهای جستجوگر در نظر میگیره.
امروزه گوگل توانایی جدیدی به موتورهای جستجوگر خود اضافه کرده که متنا رو از دید معنایی و قرابت کلید واژه ها (LSI) مورد بررسی قرار میدن و یکی از بهترین روش ها واسه استفاده بهینه از کلید واژه ها در متن ایجاد متنای با معناییه که در اونا علاوه بر استفاده درست و به جا از کلیدواژهای اصلی کلیدواژهایی که از دید معنایی با این کلید واژه ها در رابطه هستن هم در اون استفاده شده باشه.
شما می تونین واسه شناسایی بهترین کلید واژه ها و کلیدواژهای مربوط به اونا از وسایل جستجوی کلید واژه ها استفاده کنین. حواستون باشه که نباید تمرکز خود رو روی کلیدواژهایی بذارین که حجم جستجوی خیلی بالایی دارن چون رتبه بندی واسه این کلید واژه ها خیلی سخت و یا حتی غیر ممکنه شما باید تمرکز خود رو روی کلیدواژهای طولانی تری معطوف کنین که حجم جستجوی متوسطی دارن ولی رتبه بندی واسه اونا ممکنه.

چیدمان کلمات کلیدی (انکرتکست)

انکرتکست به کلماتی می گن که معمولا در متنا با رنگی متفاوت درست می شن تا نشون داده شه این کلمات قابل کلیک شدن بوده و شما رو به صفحات دیگری برگشت میدن. تصور کنین که شما در یکی از متنای خود بخواین به متن دیگری در سایت خود یا در وب سایتای دیگه برگشت بدید، می تونین یه کلمه کلیدی یا عبارت کلیدی از متن خود رو که توضیحی از متن دیگری از سایت شما میده انتخاب کنین و اون کلمه کلیدی رو به لینکی مبدل کنین که کاربران رو به متن نام برده برگشت میده. در گذشته انکر تکستا معمولا عباراتی بودن که غنی از کلید واژه ها بودن و انکر تکستای تکراری در متنای جور واجور وب سایتا ایجاد می شد و همه اینا می تونست رتبه بندی سایت رو واسه اون کلمه کلیدی بهتر کنه اما امروزه دیگه این ترفند نمی تونه واسه شما سودی داشته باشه. واسه ایجاد انکر تکستای مناسب نکات زیر رو در انتخاب کلمات اونا دقت کنین:

  • انکر تکستای تکراری ایجاد نکنین.
  • انکر تکستای طولانی بسازین که بتونین کلمات مختلفی رو در اونا بذارین.
  • در بعضی مواقع از لینکای خام به جای عبارت استفاده کنین.

بهینه سازی تصاویر
همه آدما به مطالبی که در اونا از المانا دیداری استفاده شده علاقه بیشتری دارن و وجود المانا دیداری در متنا موجب می شه که افراد تعامل بهتری با مطلب برقرار کنن و بیشتر اون رو اشتراک گذاری کنن. خیلی از افراد در وب سایتای خود از تصاویر استفاده می کنن اما به این موضوع توجه نمی کنن که موتورهای جستجوگر قادر به دیدن تصاویر نبوده و نمی تونن محتوای تصاویر رو بدون کمک افراد دریابند. واسه اینکه موتورهای جستجوگر بتونن محتوای یه تصویر رو دریابند و رابطه اون رو با مطلب شما پیدا کنن شما باید توضیحات متنی واسه تصاویر ایجاد کنین. مواردی که درک واسه یه تصویر به وسیله موتورهای جستجوگر باید دید شه:
ایجاد یه عنوان در رابطه
ایجاد تگ Alt
ایجاد نام فایل مناسب
ایجاد کپشن مناسب
یادتون باشه که همیشه گفته شده در بالا (توضیحات و متنایی که باید واسه هر عکس ایجاد شن) استفاده مناسب از کلید واژه ها می تونه بسیار اثر داشته باشه. علاوه بر این وسایل مختلفی هست که می تونه واسه کم کردن حجم تصاویر بدون کاهش کیفیت اونا مورد استفاده قرار بگیره که به کار گیری اونا می تونه سرعت بارگذاری تصویراتون رو زیاد کنه.
روش های هدف دار لینک سازی
لینک بیلدینگ و دریافت لینک از دیگر وب سایتا یکی از راه های هدف دار سئو هستش که بر اون تاکید بسیاری شده و بر رتبه بندی و اعتبار سایت تاثیر بسیاری داره. اما وقتی لینک بیلدینگ می تونه در سئوی سایت شما اثر داشته باشه که لینکای دریافتی شما با به کار گیری روشای درست و منطقی مثل ایجاد محتوای غنی، ایجاد پست مهمون و دیگه تکنیکای مجاز لینک بیلدینگ ایجاد شده باشه.
بسیاری افراد واسه ایجاد لینک در سایت خود از روشای غیر مجاز مثل خرید لینک، کراس لینکینگ و … استفاده می کنن که این روش ها نه فقط نمی تونه موجب اعتبار سایت اونا شه بلکه موجب می شه که این وب سایتا از طرف موتورهای جستجوگر پنالتی دریافت کنن.
اگه شما از وب سایتای کم اعتبار و یا وب سایتای اسپم لینکی دریافت کنین اعتبار سایت خود رو به خطر انداختین. یادتون باشه که در بحث لینک بیلدینگ ,کیفیت مهم تر از کمیته، یعنی دریافت یه لینک از یه سایت معتبر بسیار با ارزش تر از دریافت چندین لینک از سایت هاییه که اعتبار چندانی ندارن. با وجود اینکه انجام پروسهای لینک بیلدینگ از روشای مجاز مثل ایجاد محتوای غنی و بر قراری رابطه با صاحبان وب سایتای با اعتبار کار مشکل و زمان بریه اما نتایجی که از این کار بدست میاد ارزش اون رو داره.
اسپم
هواداران و فالوورها
خیلی از آدما به اشتباه تصور می کنن که اگه تعداد هواداران و فالوورهای اونا در شبکه های اجتماعی بیشتر باشه، به موفقیت بیشتری در مورد بازاریابی در شبکه های اجتماعی دست پیدا کردن در حالیکه اینطور نیس و این طرز تفکر به طور کامل اشتباهه. تعداد فالوورها از اهمیت چندانی بهره مند نیست چیزی که اهمیت داره اندازه تعامل کاربران با شما و شما با کاربرانه. وقتی که شما کاربرانی داشته باشین که خوب با مطالب شما رابطه برقرار می کنن، واسه شما کامنت می ذارن و مطالب شما رو به اشتراک می ذارن، همین تعداد کم فالوورهای شما می تونن به بقیه از برند شما اطلاع رسانی کنن و هرچقدر که فعالیت بیشتری بکنن گوگل این فعالیت اونا رو به معنی علاقه کاربران به سایت شما و یوزر فرندلی بودن سایت شما تلقی می کنه و در رتبه بندیا امکان موفقیت شما بیشتر میشه.

بهینه سازی وب سایتا واسه موتورهای جستجو گر کار پیچیده ایه و تغییرات دائمی قوانین و مقررات تعیین شده به وسیله گوگل واسه صاحبان وب سایتا این کار رو مشکل تر می کنه. تنها راه دوری از این مشکلات بروز کردن دائمی اطلاعاته شما می تونین با مطالعه مقالات جور واجور و بروز کردن اطلاعات خود در مورد سئو احتمال اشتباه خود رو تا حد زیادی کم کنین.

مشکلات