راههای تغذیه ای مقابله با سندرم پیش از قاعدگی

Orange colored path across a maze. ( 3d render )

از سندرم قبل از قاعدگی رنج میبرین؟ در این مقاله با لیست غذاهای به درد بخور واسه سندرم قبل از قاعدگی آشنا میشین.

به گزارش آلامتو و به نقل از بدونیم؛ بیشتر خانوما تا چند روز قبل از دوران قاعدگی دچار یه سری دردها مثل سردرد، بدن درد، بدن پف کرده و… می شن. این شرایط رو سندروم قبل از قاعدگی می گن. بیشتر از ۸۵ درصد زنان در دوره قبل از قاعدگی دست کم یکی از این نشونه ها رو تجربه می کنن. این نشونه ها فقط جسمی نیستن بلکه احساسی هم هستن. پس زنائی که دچار سندروم قبل از قاعدگی می شن احساس افسردگی، عصبانیت، استرس و هوشیاری ذهنی کمتری می کنن. دلیل اصلی این مشکلات مشخص نیس اما یکی از احتمالاتی که میشه داد ایجاد تغییرات هورمونی در بدنه. احتمال دیگه تغییر هورمون سروتونین در مغزه که روی روحیه و سلامت فرد تاثیر میذاره. داروهای زیادی میشه واسه رفع این دردها تجویز کرد اما در عین حال غذاهایی هم هستن که می تونن از سندروم قبل از قاعدگی جلوگیری کنن.

ماست

خوردن ماست فواید سلامتی زیادی به خصوص واسه خانوما داره. ماست احتمال دچار شدن به پوکی استخون رو کم می کنه، با عفونتای قارچی واژن مقابله می کنه و فشار خون بالا رو کم می کنه. ماست به دلیل دارا بودن کلسیم با سندروم قبل از قاعدگی مقابله می کنه. در تحقیقی که در دانشگاه ماساچوست شده به این نتیجه رسیدن زنائی که در برنامه غذایی خود کلسیم رو هم در نظر می گیرن کمتر دچار سندروم قبل از قاعدگی می شن. پس زنائی که از این دردها رنج می برن کلسیم بدنشون نا متعادله و حتی بیشتر در برابر پوکی استخون قرار دارن. اگه ماست دوست ندارین می تونین شیر رو جانشین اون کنین. و اگه لبنیات دوست ندارین از مکملا استفاده کنین.

ماهی تن

ماهی تن فواید سلامتی بیشماری داره. جلوی پیشرفت بیماریای قلبی رو میگیره و به دلیل ویتامین D موجود در اون با سندروم قبل از قاعدگی مقابله می کنه. روشنه که ویتامین D در سلامت استخوانا و جذب کلسیم نقش بسیار مهمی داره و کمبود این ویتامین مشکلات زیادی واسه بدن بوجود میاره. افزایش این ویتامین هم با خیلی از مشکلات از افسردگی گرفته تا فشار خون و مهم تر از همه این که با سندروم قبل از قاعدگی مقابله می کنه. یکی از دلایل این سندروم کمبود ویتامین D هستش پس واسه رفع این مشکل ماهی، قارچ، شیر و غلات بخورین یا کمی آفتاب بگیرین.

مرغ

اگه تصمیم دارین با این سندروم مقابله کنین مرغ رو به برنامه غذایی خود اضافه کنین. گوشت سفید به مراتب سالم تر از گوشت قرمزه چون دربردارنده چربی اشباع شده و کلسترول کمتریه و پروتئین بدن رو جفت و جور می کنه. مرغ منبع ویتامین B هستش ویتامینی که واسه سلامت مغز بسیار حیاتیه. فواید این ویتامین به اینجا ختم نمی شه بلکه واسه جلوگیری از هم نشونه های جسمی و هم نشونه های ذهنی این سندروم ( احتباس آب، درد ماهیچه ها، افسردگی و بی حالی) هم بسیار به درد بخور و کاربردیه.

بادام هندی

بادام هندی به دلیل دارا بودن زینک از نشونه های سندروم قبل از قاعدگی جلوگیری می کنه. این ماده معدنی هم واسه رشد سلولا مناسبه، هم به سیستم ایمنی بدن کمک می کنه و هم با درد و نشونه های قبل از قاعدگی مقابله می کنه.

بلغور جو

بلغور جو مدت هاست که به عنوان یه غذای درمانی شناخته شده چون این غذا می تونه سطح کلسترول بدن رو کم کنه و با فشار خون مقابله کنه هم اینکه واسه کبد هم خوبه. بلغور جو به دلیل دارا بودن منگنز می تونه با سندروم قبل از قاعدگی مقابله کنه. منگنز به روشای مختلفی واسه بدن خوبه از کارکرد متابولیک گرفته تا اثبات قند خون هم اینکه واسه سلامت پوست و استخون هم خوبه. کمبود منگنز یکی از دلایل دردهای قبل از قاعدگی است که واسه رفع این مشکل باید منگنز رو در برنامه غذایی خود دید کنین.

نخود

یکی دیگه از غذاها واسه مقابله با سندروم قبل از قاعدگی نخوده. خوردن نخود باعث کنترل سطح قند و کلسترول خون می شه. نخود شامل پروتئین، فیبر و آنتی اکسیدانه و از همه مهمتر به دلیل دارا بودن آهن به درمان سندروم قبل از قاعدگی کمک می کنه.

زعفران

زعفران ادویه معروفیه که از کلالهای گل به دست میاد و فواید سلامتی بیشماری داره. مصرف زعفران با کم شدن مشکلات خواب، مقابله با آسم و درمان نشونه های فراموشی در ارتباطه. علاوه به همه اینا نشونه های سندروم قبل از قاعدگی رو هم نابود می کنه.

سویا

مصرف سویا هم راه حل مناسبی واسه مقابله با سندروم قبل از قاعدگیه. در کل سویا واسه سلامت بانوان خیلی خوبه. این غذا مانع عرق شبونه می شه و خطر دچار شدن به سرطان سینه رو کم می کنه.

تخمه آفتابگردان

تخمه آفتابگردان معمولا ما رو به یاد هله هولهای دوران کودکی مون میندازه اما بهتره که این خوراکی رو در دوران جوونی هم استفاده کنین. تخمه آفتابگردان فواید سلامتی زیادی داره: با بیماریای قلبی، فشار خون بالا و مشکلات قلبی عروقی مقابله می کنه. تخمه آفتابگردان شامل چربیای دارای حلقه های اشباع نشده و کسائی که در برنامه غذایی خود از این نوع چربی استفاده می کنن کمتر دچار سندروم قبل از قاعدگی می شن.

موز

از جمله فواید سلامتی موز اینه که فشار خون رو پایین می آورد، تراکم استخون رو حفظ می کنه و از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری می کنه. ماده ال تریپتوفان موجود در موزه که تغییرات خلقی به وجود اومده از طریق قاعدگی رو درمان می کنه. ال تریپتوفان آمینو اسیدیه که در بدن به سروتونین تبدیل می شه و مصرف اون مزاج و احساسات و الگوی خواب فرد رو تنظیم می کنه و با سندروم قبل از قاعدگی مقابله می کنه.