thirsty-pregnant-woman

بارداری همیشه با مشکلاتی همراه س که میتونه زنان رو کلافه کنه اما نگران نباشین چراکه بیشتر این مشکلات خیلی راحت قابل رفع هستن.

به گزارش آلامتو و به نقل از نی نی بان؛ کی از نکات ناخوشایندی که از بارداری ام به خاطر میارم، حالت ترش کردگی همیشگی بود. می تونستم تورم پاهام رو تحمل کنم، یا کمردرد، رفت و اومد دائم به دستشویی و تکرر ادرار، خارش پوست، خستگی بیش از اندازه، عرق کردن، بی خوابی و حتی شوک روانی به وجود اومده بوسیله رسیدن وزنم به حدود ۱۰۰ کیلوگرم. اما این درد ناخوشایند ترش کردگی بود که معجزه ای رو به نام بارداری واسه من تبدیل به کابوس کرده بود. در سه ماه آخر، شعار من از «بگذار بچه سالم باشه!» تبدیل به «بیاوریدش بیرون!» شده بود.

به گفته دکتر سوزان تروپین، مدیر کمپین سلامت زنان، احساس ناخوشایندی که به ترش کردگی موسوم شده، وقتی اتفاق می افته که کارکرد اسفکنتر تحتانی مری – عضله ای که مانع از برگشت محتوای معده به طرف مری می شه – کنه می شه یا به درستی عمل نمی کنه. این وضعیت موجب می شه اسید معده به طرف مری و قسمتای قبلی دستگاه گوارش برگرده.

زنان باردار از کلی آدمایی حساب می شن که به دو دلیل در برابر ترش کردگی دائمی قرار دارن: اول اون که ترشح هورمون ریلکسین – که در این دوره مشغول آروم و نرم کردن مفاصل و بافتای پیوندی با هدف آسون کردن خروج نوزاد از مجرای تولده – روند گوارش رو در شما کند می کنه. نتیجه اون که غذا به مدت طولانی تری در معده شما می مونه و باعث تولید اسید بیشتری می شه. و دلیل دوم اینه که بچه در حال رشد شما در رحم، فشار زیادی به معده و اسفنکتر تحتانی مری وارد می آورد که خود احتمال برگشتن اسید رو به داخل مری زیاد می کنه.

خوب، حالا یه مادر باردار باید با این حالت ناخوشایند چه کنه؟ واسه کاهش این درد می تونین این پنج نکته رو در نظر بگیرین:

۱. در حجم کمتر اما دفعات بیشتری غذا بخورین

ریچل برندیز، متخصص تغذیه و کارشناس تغذیه در دوره بارداری در آتلانتا میگه پرخوری باعث بدتر شدن ترش کردگی می شه: «وقتی باردارید، معده شما فضای کمتری واسه بزرگ تر شدن داره». و حفظ یه رژیم غذایی مناسب نه فقط مانع از ترش کردگی در کوتاه مدت می شه، بلکه در طول دوره بارداری هم احتمال این اتفاق رو کم می کنه، چون که زیاد شدن وزن زیادتر از اندازه مجاز در این دوره، فشار بیشتری به شکم شما وارد می آورد و خود ایجاد کننده ترش کردگی می شه. برندیز پیشنهاد می کنه، به جای خوردن سه وعده غذا در روز، ۶ وعده کوچیک تر بخورین، وعده هایی که بیشتر از یک و نیم فنجون غذا نشن. هضم وعده های کوچیک تر واسه بدن شما هم در این موقعیت آسون تره.

۲. غذاهای محرک ترش کردگی رو خط بزنین

غذاهایی رو که باعث شدید شدن ترش کردگی در شما می شن بشناسین و اونا رو از رژیم غذایی تون خط بزنین. با این که نمیشه فهرستی گسترده و عام رو از اینجور غذاهایی واسه تموم افراد نشون داد، موارد محرک ترش کردگی به صورت کلی عبارتند از غذاهای اسیدی، مانند مرکبات و گوجه، غذاهای چرب یا سرخ شده، غذاهای ادویه دار تند، شکلات، قهوه و نوشیدنیای کربنات دار و الکل (این مورد آخر رو همن طور که میدونید، به دلایل پزشکی بسیاری باید حذف کرده باشین).

۳. روی مایعات و غذاهای رقیق متمرکز شید

برندیز میگه: «غذاهای رقیق و مایع مانند شاید مشکلات کمتری در مقایسه با غذاهای جامد به وجود میارن، چون که سریع تر در معده حرکت می کنن». سوپ، غذاهای رقیق، ماست، میلک شیک، شیکای پروتئینی و پودینگ انتخابای خوبی در این مورد ان. به غذاهایی توجه بیشتر نشون بدید که شامل مقادیر زیاد پروتئین هستن، مثل شیر یا ماست و اندازه مصرف غذاهای جامد رو به کمترین حد ممکن برسونین. برندیز اضافه می کنه: «غذاهای جامد رو به آهستگی و اون قدر بجوید که به صورت مایع درآیند». در مطلب دیگری به شکل های جور واجور غذاهای رقیق مناسب این دوره می پردازیم.

۴. درست و با آگاهی بخوابین

واسه جبوگیری از ترش کردگی هنگام خواب، دست کم سه ساعت قبل از اون که بخوابین، از خوردن دوری کنین. تلاش کنین زیر سر و پاهای تون بلندتر باشه و اگه تا الان عادت به خوابیدن به پهلوی چپ نداشتین، این کار رو از حالا شروع کنین. اسید معده واسه ورود به مری باید رو به بالا حرکت کنه و با درست خوابیدن اینجور اتفاقی نمیفته.

۵. به کار گیری آنتی اسید کامل (ساخته شده از شکر و کربنات سدیم)

واسه آرامش حالت ترش کردگی بد نیس از آنتی اسیدهای کامل یا بقیه آنتی اسیدهای شامل کلسیم استفاده کنین. با این حال به گفته خانوم برندیز، «مصرف زیاد کلسیم می تونه جذب آهن رو متوقف کنه، بخاطر این، از این آنتی اسیدها هنگام مصرف مولتی ویتامینای مخصوص دوره بارداری دوری کنین. خود من به خاطر میارم، با گذشت زمان و هنگام زایمون، بیشتر وزن بدنم رو شاید آنتی اسید کامل تشکیل می داد! این استفاده زیادتر از اندازه و نابجا ایجاد کننده جذب زیادتر از اندازه کلسیم می شه که خود ممکنه به آنمی (کم خونی) برسه. اگه اندازه به کار گیری آنتی اسید به ده بار در روز رسید (در مورد من اینجور اتفاقی افتاد)، با دکتر تون صحبت کنین. شاید لازم باشه احتمال ایجاد اولسر (زخمای داخلی) یا هیاتال هرنیا (بیرون زدگی بخشی از معده که به قفسه سینه می چسبد) رو مورد بررسی بذاره یا تجویز جدیدی کنه.

هم اینکه از مصرف آنتی اسیدهای شامل آلومینیوم (مثل آلومینیوم هیدروکساید یا آلومینیوم کربنات) دوری کنین. این نوع آنتی اسید می تونه موجب یبوست شه و حتی در صورت استفاده در دزهای بالا، به مسمومیت برسه؛ از درمانای شامل آسپیرین طی دوره بارداری باید دوری کرد؛ از درمانای شامل سدیم بی کربنات (جوش شیرین) یا سدیم سیترات یا هر دو بهره بگیرین. هر دو مورد، دارای مقادیر بالای سدیم هستن که آب بدن تون رو حفظ می کنه.

در این جا به چند وعده غذایی کوچیک می پردازیم که می تونن جانشین وعده های اصلی و پرحجم شن. در عین حال، در مطلب جداگونه ای به طور مفصل به شکل های جور واجور وعده غذایی کوچیک و میان وعده های دوره بارداری می پردازیم

  1. یه فنجون چاودار (جوی دوسر) همراه شیر بدون چربی و یه عدد سیب
  2. یه فنجون ماست همراه میوه
  3. نیم وعده کره بادام زمینی و ساندویچ مربا و یه فنجون سوپ سبزی جات
  4. مقدار لازم کراکر (بیسکوئیت شور) غلات کامل (منظور همراه با سبوس) و یه اونس (۲۸.۳۵ گرم) پنیر سفت به دلخواه خودتون
  5. دو اونس جوجه، نیم فنجون پوره سیب زمینی شیرین و نیم فنجون پنیر دِلمه همراه میوه
  6. از بین وعده هایی شامل ۳۵۰ کالری که خیلی راحت آماده شن استفاده کنین، میان وعده هایی خوشمزه و شامل مواد مغذی لازم در دوره بارداری.

مواد غذایی خطرناک در دوران بارداری

خواص شیر مادر واسه نوزاد

بارداری زنان نی نی بان