sleep-problems

خواب راحت و آروم انتظار هممون از یه روز سخت و پر تنشه اما اگه همین انتظار هم با مشکل مواجه شه واقعاً زندگی سخت می شه.

به گزارش آلامتو و به نقل از ما؛ اگه هنگام شب خواب راحت تری نداشته باشین، در طول روز آینده، کارایی لازم رو دارین. مشکلات خواب فقط به بی خوابی یا بیدار شدنای پشت سر هم در طول شب نمی رسه. بلکه عواملی مثل دردهای کمر، گردن، شونِه یا حتی اسپاسمای عضلانی رو هم به دنبال دارن. بخاطر این در این مطلب، راهکارهای کاربردی واسه هر کدوم از اونا رو براتون نوشته ایم تا بلکه تا حدی موجب رفع این مشکلا بشن.

درد شونِه

اگه صبحا با درد شونِه از خواب بیدار میشین، پیشنهاد می کنیم به پهلو، مخصوصا پهلویی که بیشتر درد می کنه، نخوابید. از خوابیدن روی شکم هم دوری کنین چون موجب ایجاد نبود تعادل در قسمت شونه ها می شه.

بهترین راه حل واسه رفع این درد، خوابیدن به کمره. یه بالشت کم ارتفاع زیر سر خود گذاشته و بالشت دیگری رو هم روی شکم خود قرار داده و اونو در آغوش بگیرین. در این حالت، شونه ها در حالت درست و مناسب قرار می گیرن.

اگه عادت ندارین به کمر بخوابین، تلاش کنین به پهلو و به سمتی بخوابین که شونِه اش درد نمی کنه. تلاش کنین در این حالت، دست خود رو زیر سر قرار ندین چون حالت طبیعی شونه ها رو در هم می ریزه.

درد کمر

اگه کمردرد دارین، قرار داشتن بدن در حالت طبیعی بسیار مهم و لازمه. اگه تشکی که استفاده می کنین بسیار نرمه، وقتشه که اونو عوض کنین.

خوابیدن به کمر بهترین روش واسه شماس. یه عدد بالشت کوتاه زیر زانوهای خود بذارین تا موجب کاهش کشیدگی زردپیا شه. هم اینکه می تونین یه هوله رول شده و کوچیک در قسمت گودی کمر خود بذارین.

اگه عادت دارین به شکم بخوابین، یه بالشت زیر لگن خود بذارین تا کمرتون خیلی تکون نخورد.

اگه عادت دارین به پهلو بخوابین، بهترین کار اینه که به حالت جنینی بخوابین. به این صورت که پاهای خود رو درون سینه جمع کنین تا کمر قوس طبیعی خود رو پیدا کنه. یه بالش کم ارتفاع و کوتاه هم بین زانوهای خود بذارین. این کار موجب می شه تا درد کمرتون تا حد زیادی کاهش پیدا کنه.

درد گردن

به حالت کلی، خوابیدن به کمر طوری که یه بالشت زیر سر و دو بالشت زیر بازوها قرار دارن، بهترین چاره واسه پیشگیری از درد گردنه. آدمایی که درد گردن دارن باید با وسواس بیشتری بالش انتخاب کنن؛ نمونه های گرد واسه اونا مناسب تره.

اگه عادت دارین به پهلو بخوابین، مطمئن شید که متکای شما خیلی بلند نیس. ارتفاع بالشت نباید بیشتر از ۱۵ سانتی متر باشه. مناسب ترین ارتفاع بالش اینه که به اندازه عرض شانهاتون باشه.

اگه عادت دارین روی شکم بخوابین، متکای کم ارتفاعی رو انتخاب کنین. البته بهتر اینه که اصلا به این حالت نخوابید، اما اگه نمی تونین، دست کم بالش نازکی انتخاب کنین.

بی خوابی

اگه دچار بی خوابی هستین، بهتره شبا قبل از خواب به کار گیری گوشی موبایل و کامپیوتر رو کنار بذارین. نور این دیوایسا موجب به هم خوردن چرخه خواب شما می شن.

دست کم ۶ ساعت قبل از خوابیدن از مصرف خوراکیای کافئین دار، مثل قهوه، نوشابه های انرژی زا، سودا، چای و شکلات دوری کنین.

ورزش کردن در عصر یا صبحای زود به بدن کمک می کنه تا جریان خون کاملی داشته باشه و در نتیجه شبا راحت تر به خواب برید.

بیدار شدنای تکراری از خواب

اگه نمی تونین از شب تا صبح به طور کامل و بدون بیدار شدن، بخوابین، بهتره دمای اتاق خود رو کنترل کنین. گرما می تونین دلیل بد خوابی باشه. بهترین دما واسه خواب، ۲۰ تا ۲۲ درجه سانتی گراده.

سخت بیدار شدن

اگه صبحا خیلی سخت از خواب بیدار میشین بهترین کار اینه که آلارم خود رو هر روز واسه یه ساعت مشخص تنظیم کنین. به این صورت بدن عادت می کنه که در اون ساعت بیدار شه.

اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، واسه زود بیدار شدن، لازمه که شب هم زود بخوابین.

خروپف کردن

اگه در خواب خروپف می کنین، بهتره به کمر نخوابید. در این حالت بافتای گلو ضعیف شده و زبون به عقب برمیگرده و راه عبور هوا رو باریک کرده و باعث می شه خروپف کنین.

بالشت درست و مناسب انتخاب کنین. بالشتای نرم باعث می شن تا بیشتر خروپف کنین. واسه پیشگیری از افتادن زبون در گلو، بهتره زیر سر خود رو کمی بالا بیارین.

به پهلو بخوابین. وقتی به این حالت بخوابین، چیزی نمی تونین مانع درست نفس کشیدن شما بشه.

گرفتگی عضلات

اسپاسم یا گرفتگی عضلات و سفت شدن ماهیچه های ساق پا مسایلی هستن که حدود ۸۰ درصد از مردم از اون رنج می برن و به سن و سال هم ارتباطی نداره. اگه زیاد دچار اینجور شرایطی میشین، باید به دکتر مراجعه کنین.

واسه پیشگیری از اسپاسم در خواب، بهتره ورزشای کششی انجام بدین. واسه این منظور می تونین قبل از خواب پاهای خود رو کشیده یا اونو ماساژ بدین.

ترش کردن / درد پا

مشکلات خواب می تونه به دلیلای زیادی صورت بگیره؛ از کفشای ناجور گرفته تا مشکلات گوارشی و عصبی. فقط یه دکتر می تونه واسه این معضلات راه درمان پیدا کنه.

اگه هنگام خواب سوزش معده پیدا می کنین، بهترین کار اینه که به پهلوی چپ خوابیده و زانوهاتون رو کمی جمع کنین. این کار مانع از برگشت غذا از معده به سمت گلو می شه.

هنگام خواب دچار درد پا میشین؟ هنگام خواب زیر پاهای خود یه بالش باریک بذارین تا حس بهتری داشته باشین. هم اینکه مصرف کافئین رو ۶ ساعت قبل از خواب قطع کنین.

دانستنیایی درباره خواب دیدن

آروم سازی ذهن قبل از خواب

خواب ما