به گزارش آلامتو به نقل از مجله سلامت ؛ وقتی که صحبت از سلامتی و تندرستی می شه، بیشتر مردم تمایل به دقیق شدن و فوکوس کردن روی ورزش و رژیم غذایی دارن. با این وجود، تازگیاً سوالات زیادی درباره استرس ذهن منو مشغول کرده. استرس خوبه. ولی استرس طولانی می تونه تموم نیات خوب ما و عادات سالم رو ضعیف کردن کنه. استرس می تونه اثر عمیقی روی ما داشته باشه، چون با جسم و روحمون بازی می کنه. ما رو راضی می کنه که یه سیگار دیگه بکشیم یا اینکه می تونیم یه لیوان دیگه مشروب بخوریم و یا ما سزاوار اون شیرینی هستیم چونکه موفق بوده ایم. یه وضعیت استرس زا تقریباً سلامتی رو نشدنی می سازه و مانع از تمرکزمون می شه.

استرس طولانی هم مشکلات جسمی به همراه داره. استرس طولانی با پمپاژ همیشگی هورمون های استرس در سراسر بدن، باعث مشکل می شه. فشار خون و ضربان قلبتون رو افزایش می دهد و می تونه با جواب بدن به صورت درد و تورم در بدن شروع شه. این جواب التهابی می تونه منتهی به آسیب به دیواره سرخرگ ها، بعد تشکیل پلاک، انسداد عروق و در آخر حملات قلبی شه.

بیشتر مردم دارای کمی استرس روزانه هستن. رویدادهای پیش بینی نشده کوچیک، این پتانسیل رو دارن که روی طرح و برنامه های ما اثر بذارن و بر ما سایه افکنند. استرس موضوعی نیس که بشه از اون دوری کرد. برعکس، اینکه چیجوری با اون مقابله کنین، مهم ترین موضوعه. کنترل استرس بخشی از یه زندگی با قلب سالمه و چیزی که شما رو از بقیه جدا می کنه پیدا کردن بهترین روش واسه مقابله با اون از یه راه حل درسته.

من بیشتر در برنامه دکتر آز حاضر می شوم تا بتونم با استرسم مقابله کنم. تازگیاْ، یه زن پردل و جربزه تو یه برنامه تلویزیونی به من ملحق شد تا به مسائل طلاق،بازداشت، مسائل مالی و مشکلات مربوط به سلامت؛ یعنی به یه استرس طولانی و بزرگ پایان بده. استرس روی سلامتی و توانایی هاش واسه مراقبت از خودش و احساساتش درباره مسئولیتش در زندگی اثر منفی گذاشته بود.

پس واسه مقابله با استرس چه می توان کرد؟ همون طور که اشاره کردم، خیلی از جنبه های استرس زا در زندگی وجود دارن که شما نمی تونید از اون چشم پوشی کنین، اما پیروی از بعضی روش هدف دار های اساسی واسه مقابله با استرس و نگه داشتن یه ذهن آروم حتی وقتی که تو یه محیط پریشون هستین، کمک زیادی به شما می کنه .

استرستون رو بشناسین.

شناخت عوامل استرس زا همیشه اولین گامه. خیلی از مردم رو می بینم که در استرس غرق هستن، اما نمی دانند به چه دلیل؟ درباره عوامل استرس زای زندگیتون فکر کنین. پول؟ یه رابطه؟ کار؟ سلامتی ؟ از چیزایی که در مواجه با اون ها عصبی می شید دوری کنین. بعضی از افراد فکر می کنند که یادادشت کارای روزانه به سازماندهی افکار کمک می کنه و با دیدن الگوها درمی یابیم که چیجوری در رخدادهای زندگی عکس العمل نشون بدیم. خواه اون ها رو یادداشت کنین، خواه درباره چیزی که مضطربتان می کنه تفکر کنین، واسه کنترل استرس اول باید اونا رو بشناسین.

عوامل کنترل کننده رو آزمایش کنین.

نکته مهم بعدی واسه انجام اون، تقسیم عوامل استرس زای خود در دو ستونه: اون هایی که شما می تونید کنترل کنین و اون هایی که نمی تونید. به مواردی در فهرست تون که شما توان مقابله با اون ها رو ندارین، نگاهی بندازید. این موارد ممکنه شامل یه استرس کاری باشه که شما نمی تونید به طور کاملً از اون به دور باشین یا مسائل شخصی خانوادگی. اجازه بدید اون ها به عنوان عوامل استرس زا باقی بمونن و با واقعیت روبرو شید.

ستون بعدی می تونه منبعی از توانایی ها باشه. وقتی که به این ستون نگاه کنین، چیزایی که می تونید تغییر بدید رو می ببینن. تحقیقی درباره مشاوره ازدواج، قطع یه رابطه استرس زا رو شروع کنین یا راه جدیدی پیدا کنین تا در اوقات فراغتتون پول بیشتری بدست بیارید. اقدامی کنین که بتونه از یه استرس بزرگ رها یتان کنه، این کمک می کنه تا کنترل زندگیتون رو دوباره بدست بگیرین.

نفس بکشین.

دم و بازدم، یه راه کم کم و علمیه که می تونه فیزیولوژی قلب و عروقتان رو عوض کنه و سطح استرستون رو کم کنه. به مدت چهار دقیقه نفس بکشین، چهار دقیقه نفستون رو نگه دارین، و شش دقیقه نفستون رو خارج کنین. این یه جور از تنفس واسه آروم سازی قلبه، اتساع خون باعث کاهش فشار خون و آروم سازی سیستم عصبی می شه. می تونید این ورزش های تنفسی رو روزانه انجام بدین و از استرس جلوگیری کنین و عکس العمل های استرسی و گسترش اون رو متوقف کنین.

مدیتیشن کنین.

مدیتیشن عالی (TM) یه راه موثر واسه حرکت سیستم عصبی از تحریک به سمت آرامشه. انجام مدیتیشن دوبار در روز به مدت بیست دقیقه تو زندگیتون می تونه به کاهش کلسترول، فشار خون و کاهش بروز مریضی های قلبی و سکته مغزی کمک کنه. به طور قطع امتیازات اون بالاتر از ۲٠ دقیقه زمان اختصاص داده شده، هستش. در مناطق جور واجور کلاس های جور واجور مدیتیشن و فوت وفن های هست.

یوگا یا ورزش رو امتحان کنین.

ورزش یه مسکن اثبات شده ضد استرس، تونیک ضد و کلا واسه بدن خوبه. ورزش، قوی ترین داروییه که ما واسه حفظ سلامت و شفا در دسترس داریم. ورزش قوای بدن رو واسه مواجه بهتر با استرس بازیابی می کنه. ورزش محبوبتون رو پیدا کنین، مثل پیاده روی، دویدن، کلاس های ورزش، دوچرخه سواری یا شنا. مهم اینه که ضربان قلبتون رو بالا ببرین، هم اینکه باید در آرامش و خونسردی ورزش کنین. ، پیلاتس یا پیاده روی شاد کننده و باحال، همه انتخاب های خوبی هستن.

استرس پیشگیری ناپذیره. مهم اینه که یاد بگیرین اون رو کنترل کنین. و با اون روبرو شید: اگه ما در حبابی از کمال زندگی می کردیم، از اینکه نمی تونستیم بیرون بیائیم، بسیار عصبی و نگران می شدیم. همه چیز به دیدگاه شما وابسته. وقتی که استرس دارین اون رو واسه افزایش کیفیت کار در آغوش بگیرین، بعد یاد بگیرین که به استرس اجازه بدین، بره. حتی اگه قادر نیستین منبع استرس رو تغییر بدید، می تونید جواب خود رو تغییر بدید.

درمان استرس با دکتر اوز

چیجوری در شرایط سخت آرامش خود رو حفظ کنیم؟

مجله سلامت مقاله در مورد استرس کاهش استرس