تناسب اندام fitness

توجه و علاقه نسبت به ورزش زیبایی اندام «طبیعی» رو به ازدیاده. پرورش ماهیچه های بدن واسه به دست آوردن اندامی قشنگتر و حسی خوب بدون به کار گیری داروهای جورواجور یا مواد غیرمجاز خطرناک روبه فزونیه.

روز به روز تعداد بیشتری از مردان، با الهام گرفتن از اندام های عضلانی و محکم ورزشکاران حرفه ای و ستاره های سینما، روونه سالن های ورزشی می شن تا شکم هایی عضلانی و بازوهایی قشنگتر پرورش بدن.

دیوید گروگن، از مربیان زیبایی اندام منطقه واشنگتن دی سی که در خیلی از مسابقات زیبایی اندام آماتوری پیروز شده، می گوید: «بدیش اینه، در بیشتر موارد، زیبایی اندام کارای تازه کار راه غلطی رو طی می کنن؛ اشتباهاتی مرتکب می شن که ممکنه به یافته های نا امید کننده و هم اینکه مشکلات بلندمدت در مورد سلامتی شون منجر شه.»

دیوید گروگن، ۳۹ ساله، می گوید: «مردم بسیار مایل ان اندامی مثل عکس هایی که در مجلات از زیبایی اندام کارای حرفه ای چاپ می شه، داشته باشن ولی انتظارشون از تمرین در سالن های ورزشی شدیدا غیرواقع بینانه س.»

اون اضافه می کنه: «دیدن این تصاویر در مجلات واسه پسران جوون به طور کامل گمراه کننده س، چون باورشون می شه می تونن با ورزش کردن مثل اونا شن. عکس هایی که در مجلات می ببینن عکس فردیه که ۱۲ هفته رژیم غذایی گرفته و ورزش سخت کرده که واسه قشنگ تر به نظر اومدن آرایش و رنگ شده و آب بدنش رو هم به کلی از دست داده. بدن اونا فقط واسه یه یا دو روز به شکلی می موند که در مجله می ببینن، یعنی عکسی از دوران بالاترین درجه اون فرد. شدنی نیس شخصی بتونه هر روز این شکلی باشه.»

گروگن، که قدش ۱۷۶ سانتیمتر و وزنش حدود ۹۹ تا ۱۰۲ کیلو در زمان های خارج از مسابقه و ۸۸ کیلو در زمان مسابقاته، می گوید: «اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین، حتی با پرورش اندام طبیعی، داشتن اینجور ابعاد و اندازه هایی بیشتر تصوره تا واقعیت. اگه این زیبایی اندام کارا رو ببینین، متوجه می شید که اصلا آدم های بزرگ هیکلی نیستن. اگه کسی منو وقتی ۸۶ کیلو هستم با لباس ببینه، حتما فکر می کنه هیکل من ایراد داره چون تموم چربی بدنم رو از دست داده ام و هیکلم کوچیک تر از اندازه معمولیه ولی در زمان مسابقه، وقتی روی صحنه وایس تاده اید و همه فقط به ماهیچه هاتون نگاه می کنن، به نظر بزرگ می آیید.»

بزرگ تر همیشه بهتر نیس

بعضی از زیبایی اندام کارا پا در راه اشتباه مصرف داروهای شیمیایی واسه رسیدن به یافته های خیره کننده می گذارن. به گفته گروگن، رشته زیبایی اندام، به خصوص در سطح حرفه ای و حتی بین آماتورها و جوانان به شکل کشکی و هردم بیل ای پر از ترکیبات ناسالمی از استروئیدهای تقویتی یا نیروزا، هورمون های رشد، از بین برنده های چربی و دیگر مواد دارویی و شبه دارویی شده چون همه می خواهند عضلاتشون بزرگ شه، حتی زیبایی اندام کارای باتجربه تر.

طبیعی بهتره

پرورش اندام طبیعی از مصرف دارو و مواد غیرمجاز دوری می ورزد و بدن رو از راه تمرین و رژیم غذایی مناسب پرورش می دهد. گروگن می گوید: «زیبایی اندام کارای طبیعی از این کارشون به خود می بالند.» اون اضافه می کنه: «اینا افراد معمولی ای مانند من و شما هستن.»

رسیدن گروسمن، دندانپزشک ۵۷ ساله اهل بالتیمور مریلند، می گوید: «بیشتر آدم ها دید اشتباهی نسبت به اشخاصی که وارد رشته زیبایی اندام می شن، دارن. تعداد آدمایی که مدرک دانشگاهی دارن و وارد این رشته می شن حیرت انگیزه.»

پرورش جسم و اندام از راه طبیعی شامل سه چیزه: ورزش های مقاومتی، ورزش های قلبی عروقی، و پشتیبانی تغذیه ای.

گروسمن می گوید: «موفقیت فردی که می خواهد هیکل متناسبی داشته باشه که قوی به نظر آید، لازمه داشتن درک درستی از تمرینات ورزشی و تغذیه مناسبه.»

ورزش های مقاومتی گروه های جورواجور عضلات رو بوسیله ورزش با وزنه پرورش می دهد، هم با به کار گیری وزنه های آزاد و هم با دستگاه های وزنه ورداری. تمرینات ترکیبی که شامل بیشتر از یه مفصل و یه گروه از ماهیچه ها هستش، مثل وزنه ورداری یه ضرب و وزنه برداری به حالت درازکش روی نیمکت، به دلیل افزایش نیروی عضلانی و آمادگی جسمی کلی اهمیت دارن. ورزش های تقویتی جدا از هم روی پرورش یه عضله خاص تمرکز می کنه و فقط یه مفصل رو حرکت می دهد، مثل به کار گیری حلقه ها واسه قوی کردن عضله دوسر بازو ولی واسه داشتن عضلاتی مانند عضلات زیبایی اندام کارا، وزنه برداری و ورزش های تقویتی به تنهایی کافی نیس. چربی بدن مانند لایه ای ساختمون عضلانی رو می پوشاند که ظاهری نرم و منحنی شکل به عضلات بدن می دهد. وقتی که چربی بدن به کمترین حد ممکن کاهش می یابد، عضلات بدن به شکل به طور کامل برجسته به نظر می آیند.

چربی بدن یه آدم معمولی تقریبا ۲۰ تا ۲۵ درصد وزنشه و اگه فرد چاق باشه این درصد بیشتره. چربی بدن ورزشکاری که تمرینات ورزشی مرتب انجام می دهد ممکنه حدود ۱۰ درصد باشه، درحالی که یه زیبایی اندام کار حرفه ای چربی بدنش رو تا اندازه ۵ درصد کاهش می دهد.

داشتن هیکلی متناسب

هرچه چربی بدن یه فرد کمتر باشه، بهتر می تونه عضلاتش رو به نمایش بزاره. کاهش چربی بدن، که به اون «کاتینگ» هم گفته می شه، از راه ورزش های قلبی عروقی یا ورزش های هوازی (اروبیک) بیشتر با دویدن روی تردمیل و هم اینکه برنامه تغذیه ای دقیق و مرتب انجام داده می شه.

به گفته گروگن، رسیدن به بهترین وضعیت جسمی رو می توان از راه صرف یه ساعت یا کمتر، سه یا چهار روز در هفته در سالن های ورزشی به دست آورد. اون می گوید: «نباید بیشتر از ۴۵ دقیقه صرف برداشتن وزنه بکنین. بدن شما توانایی تحمل بیشتر از ۴۵ دقیقه رو نداره.»

یکی از اشتباهاتی که در میان زیبایی اندام کارای تازه کار رایجه «ورزش کردن زیادتر از اندازه» و برداشتن وزنه های سنگین تر از حد معموله. برجستگی عضلات از راه ورزش دادن عضلات تا سر حد ممکن به دست میاد، یعنی بوسیله ایجاد «پارگی های بسیار ریز» در بافت. خیلی با اهمیته که فرصت کافی واسه استراحت و تجدید نیرو به عضلات داده شه. در بعضی موارد حتی تا یه هفته استراحت لازمه. خیلی از زیبایی اندام کارا این مشکل رو از راه متمرکز کردن ورزش های تقویتی روی یه دسته از عضلات در هر روز حل می کنن، یعنی هر دفعه یه قسمت از بدن، یه روز قسمت پایین بدن و روز بعد قسمت بالا، یا یه روز سمت راست بدن و روز دیگه سمت چپ.

توجه به تغذیه

فوت و فن اصلی زیبایی اندام اینه که اول حجم عضلات رو به وسیله ورزش های تقویتی و اضافه کردن وزن زیاد کنین، بعد چربی بدن رو بدون از دست دادن حجم عضلات کم کنین.

گروگن می گوید: «اگه به تغذیه تون در بین انجام تمرین های ورزشی توجه نکنین، هم زمان با از دست دادن چربی بدن عضله ها هم تحلیل می پیدا کنن.» یه برنامه غذایی جور واجور و متعادل مواد خام لازم رو واسه پرورش عضلات به بدن می رساند. اون اضافه می کنه: «موفقیت در این رشته با عادت های تغذیه ای تون رابطه مستقیم داره. انجام تمرین های ورزشی سخت در سالن ورزش خیلی خوبه ولی اگه سوخت مصرف شده رو دوباره به بدن برنگردونین، فقط وقتتون رو تلف می کنین.»

زیبایی اندام کارایی مانند گروگن بیشتر رژیم های غذایی که خوردن اندازه کم کربوهیدارت ها رو پیشنهاد می کنن یا دیگه رژیم های غذایی مد روز شده و غیرمعمول رو رد می کنن. اون می گوید: «رژیم های غذایی دوره ای و مد روز شده اصلا منطقی نیستن. هر غذایی فواید خودشو داره. بدن شما به کربوهیدرات ها احتیاج داره.»

گروسمن می گوید: «هر زیبایی اندام کاری باید نیازای انرژی روزانه بدنش رو براساس مقدار فعالیتش محاسبه و رژیم غذایی اش رو متناسب با اون برنامه ریزی کنه». اون اعلام می داره: «به نظر من این کار درست مثل یه معادله ریاضیه.»

با اینکه تموم آدمایی که پا در راه رشته زیبایی اندام طبیعی می گذارن به سطح شرکت در مسابقات حرفه ای نمی رسند ولی شروع این ورزش بهترین راه واسه رسیدن به اندامی بسیار قشنگتر و داشتن حسی خوب نسبت به خوده.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

دلیل کم نشدن وزن چیه؟

بازنشر