مرد چاق Fat-Guy

تعجب آور نیس که چربی از راه یه هاله منفی محاصره شده. از همه مهم تر اینکه چربی، ماده ایه که هر رژیم گیرنده ای تلاش می کنه اونو از دست بده. اما همه چربیا بد هستن؟ چربی چه نقشی در بدن ما اجرا می کنه؟ و وقتی که شما چربی از دست می دین، این چربی به کجا میره؟ ما واسه جواب به سوالات شما درباره سوزوندن این کلمه سه حرفی وحشتناک، با کارشناسان مشورت کرده و جدیدترین تحقیقات رو بررسی کردیم، که چکیده اونو در ادامه می خونید.

خوردن مواد غذایی خاصی می تونه به شما کمک کنه که چربی بسوزونین؟

در حالیکه غیر منطقی بنظر می رسه، اما خوردن، در واقع می تونه به شما کمک کنه که چربی بسوزونین و وزن کم کنین! البته اگه مواد غذایی درستی رو انتخاب کنین. مواد غذایی پر از پروتئین مانند گوشت بدون چربی، تخم مرغ، آجیل و حبوبات، واسه تجزیه و هضم شدن، به کار و تلاش بیشتری نیاز دارن، پس بدن شما مجبوره واسه هضم اونا سخت تر کار کنه (و کالری بیشتری بسوزونه).

مطالعه ای که در سال ۲۰۰۵ در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شد، دریافت که افزایش پروتئین مصرفی به جلوگیری از افزایش دوباره وزن بعد از کاهش وزن کمک می کنه، و مواد غذایی تند مانند فلفل هندی هم ممکنه باعث افزایش سوخت و ساز بدن شه.

کپسایسین، ترکیبی که باعث تندی فلفل هاست، نه فقط به سرکوب اشتها کمک می کنه، بلکه محققان دانشگاه پوردو فهمیدن که این ماده در واقع می تونه در افراد رژیم گیرنده، کالری سوزی رو زیاد کرده و هوس کردن رو کم کنه.

باور کنین یا نه، خوردن چربی می تونه به شما کمک کنه که چربی از دست بدین. مشخص شده رژیم غذایی مدیترانه ای که به مواد غذایی پر از اسیدهای چرب امگا ۳ مانند سالمون تکیه داره، حس سیری رو زیاد کرده و در نتیجه کاهش وزن رو بیشتر می کنه. مهمتر از همه، نسبت به رژیمای کم چرب در کاهش خطر ابتلای شما به حمله قلبی هم موثرتر هستش.

عضله، سنگین تر از چربیه؟

این کلیشه کاهش وزن، بارها مطرح می شه و جواب کوتاه به این سوال «بله» است. دکتر جون کندی، مدیر کاردیولوژی پیشگیرانه و سلامتی در بیمارستان مارینا دل ری در کالیفرنیا و نویسنده The Heart Health Bible میگه: عضله، سنگین تر از چربیه، اما هنگام جواب به این سوال باید یادتون باشه که یه کیلو، یه کیلوست، خواه عضله باشه، خواه چربی.

فرق در اینجاس که عضله، بسیار متراکم تر و فشرده تر از چربیه. اگه شما بخواین یه سانتیمتر مکعب عضله رو با یه سانتیمتر مکعب چربی مقایسه کنین، عضله واقعا سنگین تر هستش. تمرینات قدرتی و بقیه ورزشایی که متحمل وزن می شن، می تونن به عضله سازی و لاغر نگه داشتن شما کمک کنن.

عضله واقعا کالری بیشتری نسبت به چربی می سوزوند؟

این سوال مانند یه باور غلط کاهش وزن بنظر می رسه، اما در واقع درسته. عضله واسه حرکت طراحی شده، پس انرژی رو با سرعت بالاتری نسبت به چربی که واسه ذخیره یا حفظ انرژی بکار میره می سوزوند.

با اینحال کندی یاداوری می کنه که یه کیلو عضله در حالت استراحت، حدود ۷ تا ۱۰ کالری در روز می سوزوند و چربی ۲ تا ۳ کالری. پس واسه ایجاد یه رژیم غذایی یا شکستن اون، روی عضله دو سر جدیدتون حساب نکنین.

بهترین ورزش واسه چربی سوزی چیه؟

دکتر برایان کوئبمن، مدیر NEW Program، یه برنامه کاهش وزن کامل در اورنج کانتی کالیفرنیا، میگه: در واقع هیچ تمرینی وجود نداره که واسه چربی سوزی از همه بهتر باشه. با اینحال اون نوع ورزشی که بیشترین کالری رو خواهد سوزوند، تمرینیه که باعث شه یه عضله اونقدر خیلی با جدیت و تلاش زیاد کار کنه که مجبور شه واسه پیدا کردن کالری کافی در جریان خون واسه ادامه دادن تمرین، تلاش زیادی بکنه.

آهسته دویدن، تمرینات دوار، دویدن روی پله ها، نمونه های خوبی از تمرینات فوق العاده چربی سوز هستن. واسه سوزوندن چربی، دست کم باید با ۷۰ درصد بیشترین حد ضربان قلبتون ورزش کنین. تلاش کنین واسه نظارت بر پیشرفت تون با یه نمایشگر ضربان قلب تمرین کنین، و بخاطر داشته باشین که ورزش زیادتر از اندازه سخت، می تونه بیشتر از اندازه از ماهیچهاتون کار بکشه، و باعث شه که اونا در کالری سوزی، کمتر موثر واقع شن.

وقتی چربی از دست می دین، این چربی به کجا میره؟

ممکنه تازگیا شنیده باشین که میگن ما چربی رو بازدم می کنیم. این در واقع تا حدودی درسته. کوئبمن توضیح میده: وقتی که یه شخص وزن کم می کنه، تا زمانیکه بسیار گرسنه نشه، بدنش چربی جذب می کنه. بعد بدن، چربی رو به کربوهیدرات که می تونه به عنوان انرژی استفاده شه، تبدیل می کنه و اونو به دی اکسید کربن، آب، و گرما متابولیزه می کنه. دی اکسید کربن، گازیه که ریه ها بازدمش می کنن.

داشتن چربی شکم خطرناک تره؟

هر کسی که با اضافه وزن مقابله می کنه، به احتمال زیاد یه ناحیه مشکل دار داره که وزن اضافی اش در اونجا جمع شده. در حالیکه این محل در افراد جور واجور، فرق داره، اما چربی خانوما معمولا در باسن و کمر جمع می شه و مردان، بیشتر چربی شون رو در ناحیه شکم ذخیره می کنن.

احتمال میره که چربی شکم، بسیار خطرناک باشه. تحقیقات نشون داده که این چربی اضافه در دور و بر اندامای داخلی، خطر سلامتی بزرگتری نسبت به زیاد شدن وزن در نواحی دیگه داره. دور کمر بیشتر، نه فقط عامل افزایش گسترش دیابت نوع ۲ در بین مردمه، بلکه آدمایی با وزن طبیعی که در ناحیه شکمشون چربی اضافه دارن، نسبت به آدمایی با وزن طبیعی و نسبت نرمال دور کمر به دور باسن، سه برابر بیشتر در برابر مرگای به وجود اومده از طریق مریضیای قلبی، و دو برابر بیشتر در برابر مرگ به دلیلای دیگه قرار دارن.

تموم چربیا بد هستن؟

جواب منفیه. بدن شما دارای دونوع سلول چربیه، سفید و قهوه ای، که وظایف بسیار متفاوتی دارن. دکتر آرون سیپس، استادیار پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد میگه: کار یه سلول چربی سفید، ذخیره کالری چربی واسه استفاده در آینده س. وقتی ما کالری بیشتری مصرف می کنیم، چربی سفید رشد می کنه. در آخر، ما چربی رو به دو روش دریافت می کنیم: سلولای چربی ما بزرگتر می شن، و هم اینکه ما تعداد بیشتری از اونا رو می کنیم.

اما کار سلولای چربی قهوه ای، تولید گرما هستش. واسه انجام این کار، این سلولا چربی رو بطور موقت ذخیره می کنن، بطوریکه بتونه به عنوان یه منبع سوخت بکار رود. این سلولای چربی قهوه ای، یا چربیای خوب، با BMI پایین مرتبطند، و این پتانسیل رو دارن که متابولیسم رو زیاد کنن. مطالعه ای که در سال ۲۰۰۹ درمجله پزشکی نیو انگلند منتشر شد، دریافت فعالیت چربیای قهوه ای در مردان دارای اضافه وزن، کاهش می باید.

همین موضوع باعث شده که نقش چربی قهوه ای بدن در مورد چاقی، بازم نامعلوم بمونه. مطالعه ای که در نسخه آگوست ۲۰۰۵ مجله متابولیسم سلولی منتشر شد، دریافت که چربی سفید می تونه به چربی قهوه ای تبدیل شه. واسه تشخیص اینکه این مسئله دقیقا چیجوری اتفاق میفته، به تحقیقات بیشتری نیازه که ممکنه بطور بالقوه واسه ساخت داروهایی که می تونن این اثر رو تقلید کنن، بکار رود.

چربی، کالری بیشتری نسبت به بقیه مواد مغذی داره؟

کندی میگه: وقتی بیشتر مردم درباره یه کالری فکر می کنن، اونو مانند چیزی در نظر می گیرن که باعث می شه وزنتون زیاد شه. اما در واقع یه کالری فقط یه واحد انرژی مواد غذاییه. بطور خاص، یه کالری، مقدار انرژیه که واسه افزایش دمای یه گرم آب به اندازه یه درجه سلسیوس لازمه.

آدما از کالری به همون نحوی استفاده می کنن که ماشینا از گازوئیل، یعنی واسه حرکت کردن. با در نظر گرفتن این موضوع، چربی، متراکم ترین ماده مغذی از نظر کالریه، چون در هر گرم ۹ کالری داره، در حالیکه کربوهیدراتا و پروتئین درهر گرم ۴ کالری دارن.

چربی، طعم و مزه داره؟

آخرین یافته مربوط به مواد مغذی نشون میده که ممکنه این جوری باشه. در واقع چربی، طعم و مزه منحصر بفرد خودشو داره. واسه چند سال، باور بر این بود که چربی، فقط به غذاها بافت اضافه می کنه، و به عنوان انتقال دهنده مزه عمل می کنه، اما تحقیقات جدید دانشگاه پوردو نشون میده که شاید چربی، این لیاقت رو داشته باشه که در لیست طعما در کنار تلخ، شیرین، شور، ترش و اومامی، جایی رو به خود اختصاص بده.

این طعم متفاوت به نام اولئوگاستوس، منحصرا از راه شرکت کنندگانی که ۵ طعم دیگه رو تشخیص می دادن شناسایی شد. نظر اونا چی بود؟ اونا به فکر بودن که چربی، خیلی خوشمزه نیس. محققان فکر می کنن که شاید بدن طوری برنامه ریزی شده باشه که چربیا رو دوست داشته باشه، نه اسیدهای چرب رو (بلوکای ساختمانی چربی).

یه توضیح احتمالی اینه که وقتی که چربی تجزیه می شه، اسیدهای چرب در مواد غذایی انباشته می شن و مانند یه زنگ خطر عمل می کنن تا چیزی رو نخورین که ممکنه شما رو مریض کنه.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

دلیل کم نشدن وزن چیه؟

کاهش وزن