سئو داخلی On-Site SEO چیست؟

Creative digital arrows texture. Technology and media concept. 3D Rendering

سرفصل محتوا

  • سئو داخلی یا On-Site SEO چیه؟
    • چیجوری یه صفحه رو بهینه سازی داخلی کنیم؟
      • آموزش سئو داخلی سایت (On-Page SEO) یا یعنی مراحل بهینه سازی داخلی سایت :

سئو داخلی یا On-Site SEO چیه؟

سئو داخلی که از اون با عنوانای On-Site SEO و On-Page SEO هم یاد میشه، به مجموعه کارایی می گن که توسط بهینه سازی اجزاء یه سایت، موجب افزایش رتبه و ترافیک سایت از موتورهای جستجو می شه.

منظور از سئو داخلی، هم بهینه سازی محتوا و هم کدهای HTML وب سایته.

همونطور که  میدونید، سئو دو بخش داره: سئو داخلی و سئو خارجی.

در نقطه مقابل سئو داخلی، سئو خارجی یا Off-Site SEO هست که شامل لینکای خارج از سایت شما و همینطور دیگه سیگنال هاییست که از محیط اینترنت به سمت سایت شما برگشت داده می شه.

جدا از اینکه سئو داخلی مناسب، موجب تفسیر بهتر موتورهای جستجو از سایت شما می شه، به کاربران هم کمک می کنه تا محتوای یه صفحه رو بهتر بفهمن.

در اصل، سئو داخلی خوب به موتورهای جستجو کمک می کنه تا اون چیزی که کاربران در صفحات شما می بینن رو بفهمن و ارزش محتوا رو از دید اونا هم سبک سنگین کنن.

پس موتورهای جستجو می تونن به این واسطه بهترین و مناسب ترین صفحات رو با در نظر گرفتن جستجوی کاربران به اونا ارائه بدن.

هدف پایانی سئو داخلی اینست که به موتورهای جستجو و کاربران، در موارد زیر کمک کنه:

درک محتوای هر صفحه
تشخیص محتوای شما به عنوان در رابطه ترین مطلب با عبارات مورد جستجو
آزمایش صفحه به عنوان یه صفحه با ارزش و قابل نمایش در صفحات یافته های جستجو (SERP)

کلمات کلیدی، محتوا و سئو داخلی سایت

در گذشته سئو داخلی سایت به معنی استفاده زیاد از کلمات کلیدی نقاط جور واجور صفحه بود. اما دیگه این جوری نیس و کلمات کلیدی در مرکز توجه سئو داخلی قرار نداره.

قدیم واسه اینکه یه صفحه رتبه خوبی بگیره؛

کلید واژه مورد توجه خود رو در بیشتر نقاط صفحه و به تعداد زیاد به کار میبردند تا به موتورهای جستجو این طور القا کنن که این صفحه رابطه زیادی با این کلید واژه داره و تجربه کاربری در اولویت دوم قرار داشت.

به همین سادگی صفحه ای که واسه کاربران مورد پسند نبود، در رتبه های بالای یافته های جستجو قرار می گرفت. اما امروزه این روش دیگه کاربردی نداره.

موتورهای جستجو صفحات رو براساس مفهومشان به کاربران نمایش میدن و عبارات هم معنی با کلید واژه رو هم در نظر می گیرن.

هم اینکه به تکرار ترکیبای جور واجور از کلمات کلیدی هم اینکه مترادفاتشان توجه می کنن. با این که هنوز کلمات کلیدی مهم هستن، اما به کار گیری یه شکل ثابت از کلید واژه و تکرار به کار گیری اون دیگه اهمیتی نداره.

چیزی که واسه گوگل از اولویت بالایی برخورداره؛ ربط داشتن صفحه با خواسته کابرانه.

به خاطر همین همیشه بعد از نوشتن یه مطلب از خود سوال کنین که این مطلب با کلید واژه مشخصی که واسه اون انتخاب کردین، با خواسته کاربران یکی بودن داره یا نه.

اینطوری سئو داخلی کمتر درباره تکرار کلمات کلیدی و قرار دادن اون در جای جای صفحه س.

عوضش باید بیشتر به این نکات توجه کنین که کاربران شما چه کسائی هستن، به دنبال چی هستن و درباره چه موضوعات و کلمات کلیدی می تونین محتوای مناسب و کاربر پسند بنویسین.

ویژگیای محتوای صفحاتی که سئو داخلی خوبی دارند:

عمق زیاد: محتوای کم و بی ارزش از جمله اهداف گوگل پاندا بود. در صورتی یه صفحه از شانس کسب رتبه خوب برخورداره که دارای محتوای عمیقی درباره موضوع مورد نظر خود باشه.
کاربر پسند بودن: محتوای سایت باید خالی از موارد آزار دهنده مانند تبلیغات زیاد بوده و خیلی راحت قابل خوندن باشه.
یکتا بودن: مطالب سایت شما نبایست کپی از سایتای دیگه بوده و بایست به صورت اختصاصی نوشته شن.
معتبر بودن: مطالب سایت در صورت امکان بایست دارای منابع معتبر باشه تا خواننده از اعتبار بالای اون اطمینان حاصل کنه.
همگام بودن با هدف کاربر: هر مطلب سایت باید متناسب با هدف اصلی کاربران ایجاد شده و انتظارات اونا رو براورده کنه.

پس اگه از کلید واژه مشخصی واسه گرفته رتبه استفاده می کنین، مطمئن شید کاربری که با جستجوی اون کلمه وارد سایت شما می شه، به هدف خود رسیده و اطلاعات کافی در اون زمینه رو دریافت می کنه.

پارامترهای سئو داخلی که با کلمات کلیدی در رابطه نیستن:

جدا از بحث کلمات کلیدی، فاکتورهای دیگری هم هست که بر سئو داخلی سایت تاثیردارن و روی رتبه سایت تاثیر می ذارن.

این عوامل عبارتند از:

لینکای داخل صفحه: چه تعداد لینک تو یه صفحه وجود دارن؟ اونا داخلی هستن یا خارجی؟ اون لینکا به کجا برگشت می شن؟
سرعت بارگذاری صفحه
به کار گیری داده های ساختاری Schema.Org
ساختار یو آر الا
نمایش موبایلی
داده های متا

تموم پارامترهای بالا به یه چیز اشاره دارن و اون ارائه تجربه کاربری خوب واسه بازدیدکنندگان سایته.

هر چی کارکرد صفحه بهتر باشه، بهینه سازی داخلی اون بهتر هستش.

چیجوری یه صفحه رو بهینه سازی داخلی کنیم؟

سئو و بهینه سازی کامل یه صفحه نیازمند اعمال تغییرات هم در متن و هم در کدهای صفحه س.

با به کار گیری راهکارهایی که در ادامه خدمتان عرض می کنیم و همینطور مطالب مربوط به سئو داخلی که در انتهای همین صفحه اومده ان، می تونین از عهده این مهم برآیید.

آموزش سئو داخلی سایت (On-Page SEO) یا یعنی مراحل بهینه سازی داخلی سایت :

وقتی صحبت از راهکارهای سئو داخلی می شه شاید بیشتر آدما به یاد متا تگا و کلمات کلیدی می افتن.

اگه به دنبال آموزش راهکارهای عملی در سئو داخلی هستنید، در جای درستی هستین.

ادامه چک لیستی از راهکارهای سئو داخلی رو براتون جفت و جور کردیم تا با به کار گیری اونا ترافیک سایت خود رو زیاد کنین.

۱- از URL یو آر الای مناسب استفاده کنین.

ساختارهای صفحه بهینه شده واسه صفحه شدیدا پیشنهاد می شه چونکه بوسیله موتورهای جستجو مورد پیمایش قرار میگیره.

هر نشانی صفحه کمتر باشه، یافته های بهتری رو می تونه نتایج جستجوی گوگل داشته باشه. هرچند که تنها عامل موثر در سئو داخلی نیس.

دلیلی که باعث بهینه شدن نشانی صفحه می شه، به کار بردن کلمات کلیدی در اون هستش. پیشنهاد می شه که دست کم یه بار کلید واژه در رابطه رو استفاده کنین.

گوگل اشاره داشته که ۳ تا ۵ کلمه ابتدایی یو آر ال بیشترین وزن رو رتبه بندی دارن.

پس یو آر الای سایت رو کوتاه و خوانا کنین. همیشه کلید واژه رو هم در یو آر الا به کار ببرین.

یعنی:

از ایجاد URL های بیریخت دوری کنین. مانند: SEOparsian.Com/P=123
از URL های بلند هم دوری کنین. مانند: SEOparsian.Com/8/6/16/Cat=SEO/On-Page-Seo-Is-So-Amazing-Omg-Its-The-Best

۲- عنوان صفحه ( Page Title) رو با کلمات کلیدی شروع کنین.

عنوان صفحه یکی از مهمترین فاکتورهای سئو در سئو داخلیه.

کلا هرچه کلید واژه به شروع عنوان صفحه نزدیکتر باشه، احتمال اینکه اون صفحه رتبه بالاتری به دست بیاره، بیشتره.

هر صفحه شما باید دارای یه عنوان واحد باشه که کلمات کلیدی مهم در اونا قرار گرفته شه.

مثلا ما یه پست آموزشی سئو در مورد معرفی تکنیکای سئو داخلی نوشتیم.

می تونیم عنوان اون رو به این صورت بنویسیم: ” تکنیکای اصلی در سئو داخلی” . همونطور که مشاهده می کنین، کلید واژه ما در عنوان این صفحه قرار گرفته.

با کارهرکسی که کلمه سئو داخلی رو در گوگل جستجو کنه، شانس دیده شدن صفحه شما بوسیله کاربر زیاد میشه.

۳- کلمات پرکاربرد رو به عنوان صفحه اضافه کنین.

کلمات پر کاربردی مانند “سال جاری (۱۳۹۶)”، “بهترین”، “راهنما” و “بررسی” می تونه به رتبه صفحه شما در عبارات کلیدی بلندتر خیلی کمک کنه.

۴- عنوان پستای خود رو با تگ H1 بنویسین.

یکی از چند تا نکته مهم در تولید محتوا، بخش بندی کردن اون هستش. چون علاوه براینکه خوانایی رو واسه کاربر زیاد می کنه، می تونه بر سئو سایت هم اثر مطلوبی داشته باشه.

بخش بندی مطلب عموما با تگای عنوان انجام می شه یعنی H1 تا H6

تگ H1، مهمترین هدینگ هر صفحه س و خیلی از سیستمای مدیریت محتوا هم به صورت خودکار این تگ رو به کد صفحه اضافه می کنن.

کدهای سایت رو بررسی کرده و از اعمال این نکته مطمئن شین.

۵- از فایلای مدیا استفاده کنین.

متنا، تنها محتوای صفحه نیستن. عکسا و ویدئوها می تونن به کاهش بانس ریت سایت کمک زیادی کنن.

اندازه پرش (Bounce Rate) و اندازه وقتی که کاربر در صفحه می گذرونه از فاکتورهای رتبه بندی گوگل حساب می شه.

۶- عناوین زیر مجموعه های سایت رو در تگ H2 بذارین.

حداق واسه یه بار هم شده، کلید واژه صفحه رو در تگ H2 هم بذارین.

۷- کلید واژه رو در ۱۰۰ کلمه ابتدایی متن به کار ببرین.

عبارت کلیدی صفحه رو در ۱۰۰ الی ۱۵۰ کلمه ابتدایی متن به کاربرده تا به کاربر القا کنین که روی صفحه درستی کلیک کرده.

۸- از طراحی واکنشگرا استفاده کنین.

گوگل در سال ۲۱۰۵ شروع به پنالتی کردن سایتایی کرد که از نمایش موبایلی مناسبی بهره مند نبودن.

مطمئنا این عکس العمل در آینده شدیدتر هم می شه. ما به شما واسه طراحی درست سایت، نوع واکنشگرا رو پیشنهاد می کنیم.

توضیح : طراحی وب عکس العمل گرا (به انگلیسی: Responsive web design) (سرواژه:RWD) یه روش طراحی وبه که هدف اون نمایش مطلوب صفحه در همه ابعاد صفحه نمایش از دستگاه ها از تلفن های همراه تا نمایشگر کامپیوترهایه.

۹- از لینکای خارجی استفاده کنین.

این یکی از راه های سئو کلاه سفید واسه گرفتن ترافیک بیشتره.

منظور از لینکای خارجی، لینک هاییست که به بقیه سایتا داده می شن.

با این کار به گوگل کمک می کنین که محتوای صفحه شما رو بهتر درک کنه. هم اینکه با این کار به گوگل میفهمانید که سایت شما منبعی از اطلاعاته.

۱۰- از لینکای داخلی استفاده کنین.

لینکای داخلی (Internal Links) در سئو بسیار تاثیردارن و تلاش کنین از دو یا پنج لینک داخلی در هر صفحه استفاده کنین.

بیشتر افراد فکر می کنن که لینکایی که از سایتای دیگه وارد می شه، مهمه. هرچند که این لینکا در سئو مهم هستن اما اینا نیستن.

یکی از فاکتورهای مهم در افزایش سئو داخلی، رابطه بین صفحات از لینکه.

این لینک نه فقط باعث می شن که کاربر خیلی راحت به همه صفحات شما پیمایش کنه بلکه موتورهای جستجو هم می تونن از راه این رابطه همه صفحات رو پیمایش کنن.

یه مزیت رابطه دهی بین صفحات، زنده نگه داشتن اونا هستش.

اگه به صفحه ای هیچ لینکی داده نشه حکم صفحه بن بست و مرده رو پیدا می کنه و بعد از چند وقت از رده گوگل خارج می شه.

واسه اینکه بتونین سئو کل صفحات سایت خود رو بهینه کنین، لازمه بین همه صفحات شما یه رابطه داخلی برقرار شه.

۱۱- سرعت سایت رو بهتر کنین.

گوگل به روشنی اعلام کرده که سرعت بارگذاری سایت یکی از معیارهای رتبه بندی صفحاته.

شما می تونین با به کار گیری CDN، فشرده سازی تصاویر و تغییر هاست خود سرعت سایت رو پیشرفت بدید.

سرعت سایت خود رو چک کنین و مطمئن شید که سرعت بارگذاری اون بیشتر از ۳ ثانیه نیست.

تحقیقات نشون می ده که ۷۵ درصد کاربران بیشتر از ۴ ثانیه منتظر بارگذاری صفحه نمی مانند. یکی از بهترین وسایل تست سرعت سایت، GTMetrixه.

۱۲- از کلمات کلیدی مشابه در متن صفحه استفاده کنین.

کلمات کلیدی هم معنی یا LSI به گوگل کمک می کنه تا محتوای صفحه رو دقیقتر بفهمن.

پس کلمات مشابه و هم معنی با کلید واژه اصلی رو همیشه در متن به کار ببرین.

۱۳- بهینه سازی تصاویر

دست کم نام یه فایل از تصاویر صفحه رو با کلید واژه پر کنین و کلمات کلیدی رو در متن جانشین صفحه هم به کار ببرین.

به کار گیری عکس در متن می تونه بر جذابیت اون واسه کاربر اضافه کنه. اما پیشنهاد می شه که عکسا خود رو هم از نظر سئو بهینه کنین.

واسه اینکه عکسی در سئو بهینه شه و در جستجوهای عکس گوگل نشون داده شه، باید از ویژگی ALT و Title در عکس استفاده شه.

ویژگی Alt وقتی که عکس به هر دلیلی بارگذاری نشه، متن داخلی اون به جای عکس نشون داده می شه و در ویژگی Title وقتی که ماوس روی عکس قرار میگیره، یه متن به جای اون نشون داده می شه.

نکته مهم در سئو داخلی عکس اینه که باید از کلمات کلیدی داخل این دو ویژگی به کار ببرین تا در جستجوی عکس گوگل نشون داده شه.

جستجوی عکس گوگل براساس ویژگی Alt انجام می شه.

۱۴- از دکمه های اشتراک در شبکه های اجتماعی استفاده کنین.

سیگنالای اجتماعی شاید به صورت مستقیم در رتبه سایت تاثیری نداشته باشه، اما مطمئنا موجب افزایش ترافیک سایت می شه.

۱۵- مطالب بلند منتشر کنین.

آزمایشای مختلفی نشن داده که مطالب بلندتر از شانس بیشتری در گرفتن رتبه بهتر بهره مند هستن.

۱۶- زمان حضور کاربران در صفحه رو زیاد کنین.

اگه کاربری پس از ورود به سایت شما از راه نتایج جستجوی گوگل، فورا دکمه Back رو بزنه، گوگل صفحه شما رو بی کیفیت آزمایش می کنه.

اندازه حضور کاربران در سایت شما دلیلی بر با کیفیت بودن محتوا از دید گوگله.

با نوشتن مطالب دقیق و بلندتر کاربران رو در سایت نگه داشت و اصطلاحا Dwell Time رو زیاد کنین.

۱۷- کاربران رو تشویق به کامنت گذاری کنین.

به صورت تجربی دیده شده که سایتایی که دارای کامنتای بیشتری در پستای خود هستن، معمولا رتبه بهتری به .

گوگل هم این مورد رو به صورت غیر مستقیم تایید کرده و اعلام کرده: سایتایی که کاربران فعال تری دارن، رتبه بالاتری به .

۱۸- تگ توضیحات ( Meta Description)

بعضی از صاحبان وب سایتا فراموش میکنن که از این تگ استفاده می کنن.

در الگوریتمای جدید گوگل، توجه خاص ای به این تگ شده و مهمترین و بهترین مکانه که شما در اون کلمات کلیدی مربوط به کار و کاسبی خود رو استفاده کنین.

در تگ توضیحات شما فقط در حد ۱۵۰ کلمه باید به گوگل بگید که این صفحه درباره چی چیزیه.

اگه گوگل تناسبی بین این تگ و محتوای داخلی پیدا نکنه، سایت شما رو اسپم شناخته و اون رو جریمه می کنه.

واسه نمونه ما تگ توضیحاتی که در یکی از صفحات سایت سئوکار استفاده کردیم به صورت زیره:

” سئو درون صفحه ( سئوداخلی) یکی از شکل های جور واجور بهینه سازی وب سایته. فعالیت سئو درون صفحه در سال ۲۰۱۶ از اهمیت خاص ای بهره مند شده.”

همونطور که مشاهده می کنین ما کلید واژه خود رو سئو درون صفحه ( سئو داخلی) است به تعداد دوبار استفاده کردیم. شما همین الان اگه سئو درون صفحه رو در گوگل تایپ کنین، در رتبه اول گوگل قرار می گیره.

۱۹- واسه هر صفحه از سایت متا تگا کلید واژه بکار ببرین.

پیشنهاد می شه که در هر صفحه دست کم یه کلید واژه رو تعریف کنین و بعد نسبت به اون کلید واژه، تولید محتوا کنین.

۲۰- چگالی کلمات کلیدی

در سئو داخلی، به کار گیری کلمات کلیدی در متن خیلی مهمه.

اگه کلمات کلیدی به درستی و در جای مناسب به کار برن، گوگل خیلی راحت می تونه متوجه موضوع اصلی سایت شما شه و اون رو در یافته های موتورهای جستجو نشون بده.

قبلا واسه اینکه سایتی در صفحه اول گوگل نشون داده شه، کافی بود کلمات کلیدی رو در متن زیاد به کار بریم.

اما در الگوریتمای جدید گوگل در چند سال گذشته معرفی شدن، استفاده زیاد از کلمات کلیدی سایت رو جریمه می کنه و در موتورهای جستجو نشون نمی ده.

براساس آماربدست اومده از گوگل، تعداد متوسط به کار گیری کلمات کلیدی در متن ۲ تا ۵ درصد کل متنه.

هم اینکه بهتره که در اول جملات و پاراگرافا استفاده شه و روی اونا یه لینک داخلی به دیگر صفحات برقرار شه.

۲۱- سود بردن از کلمات کلیدی LSI یا هم معنی

کلمات کلیدی LSI عباراتی هستن هم معنی کلید واژه هدفی که در صفحه استفاده کردین. گوگل از این کلمات استفاده می کنه تا بفهمه محتوای صفحه در رابطه و درست هست یا خیر.

مثلا فرض کنین در این صفحه که عنوان اون “سئو داخلی سایت” است، از عباراتی مانند “لینک”، “سرعت”، “کلید واژه”، On-page SEO و چیزای دیگه ای به جز اینا استفاده نشده باشه.

مانند اینه که فردی تو یه سخنرانی درباره خواص لیموشیرین، اصلا عبارات ویتامینا، فیبر و بقیه مواردی که از نظر معنایی با عنوان سخنرانی در رابطه هستن رو استفاده نکنه !

به این عبارات که از نظر معنایی به کلید واژه هدف صفحه نزدیک هستن، LSI می گن.

پیشنهاد اکید اینه که اگه اتفاقا در محتوای صفحه ای که از نظر سئوی داخلی رویش کار می کنین، اونقدر غرق در جا دادن کلمات کلیدی در اون شدین که به طور کامل از LSI غافل شدین، حتما نظر خود رو تغییر بدید و به فکر به کار گیری کلمات کلیدی LSI باشین.