سرفصل محتوا

    • Local SEO یا سئو محلی چیه؟
    • به خاطر بهینه سازی سایت از نظر سئو محلی باید به چند نکته توجه داشت
    • اجرا سئو محلی
  • چیجوری در سئو محلی موفق باشیم؟
  • اسلایدر سئو محلی گوگل چیه؟
    • چیجوری در اسلایدر گوگل باشیم؟
  • باکس جستجوی محلی چیه؟
  • اشتباهات عادی در سئو محلی

Local SEO یا سئو محلی چیه؟

سئو محلی یه معنی تقریبا جدید در بهینه سازی سایت واسه موتور جستجوی گوگله. گوگل مکان جغرافیایی افراد و سوابق جستجوی اونا رو در نظر گرفته و یافته های خود رو براین پایه بازچینی میکنه. مکان جغرافیایی کاربران خیلی راحت از راه آی پی قابل تشخیصه ولی مکان جغرافیایی تجارت یا سایت شما فقط با رعایت اصولی هرجند ساده ولی مشخص تعیین میشه. کلیه فعالیتاتون واسه تعیین مکان جغرافیایی تحت پوشش خود و فهماندن اون به روباتای گوگل رو سئو محلی می گیم.

سئو محلی یکی از شکل های جور واجور سئو است که به شما این امکان رو میده تا بیشتر کاربرانی به سمت شما بیان که از نظر موقعیت جغرافیایی به شما نزدیک تر هستن. این نوع از سئو بسیار اهمیت داره و مخصوصا واسه سایتایی که تجارت الکترونیکی دارن، پیدا کردن مشتریان محلی، یه امتیاز بسیار بزرگ هستش به خاطر همین بخشی از بهینه سازی سایت باید به سئو محلی بدن.

سئو محلی یا Local SEO روند بهینه سازی سایت شما واسه بهبود جایگاه در یافته های محلی گوگل یا همون یافته های وابسته به محل جغرافیایی کاربرانه. طبق گزارش خود گوگل بیشتر از یه سوم ورودیای سایتای از جستجو در سال ۲۰۱۴ محلی هستن، حال اگه شما از بیان مکان جغرافیایی تون در کلید واژه استفاده کنین می تونین این رقم رو به ۵۰ درصد برسونین.

گوگل تازگیا توجه خاص ای به جستجوی محلی و ارائه نزدیک ترین و بهترین یافته ها به کاربران خود داشته و این میتونه در آینده پررنگ تر و مهمتر هم جلوه کنه. اگه تجارت یا سایت شما محدوده جغرافیایی مشخصی رو پوشش می ده، باید به سئوی محلی هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین. اولین قدم در سئوی محلی هدف گذاری روی عباراتیه که مستقیما نام مکان، محدوده یا شهر مورد نظر شما رو در خود دارن و دومین قدم قرار دادن این عبارات در فضاهایی مناسب از محتوای سایت هستش.

به خاطر بهینه سازی سایت از نظر سئو محلی باید به چند نکته توجه داشت

۱- مشخصات کامل شرکت خود رو در سایت دید کنین که اگه مشتری به دنبال رابطه با شما بود، خیلی راحت به شما دسترسی داشته باشه.

۲- واسه سایت خود یه نقشه تنظیم کنین و در اختیار گوگل بذارین.

۳- اگه شرکت شما چند شعبه داره، واسه هر شعبه یه صفحه اختصاص بدید.

۴- در دایرکتوریای محلی سایت خود رو ثبت کنین.

۵- در شبکه های اجتماعی کار کنین و تلاش کنین خود رو چه از نظر کاری و چه از نظر جغرافیایی معرفی کنین تا افراد محلی رو بیشتر به سمت خود جلب کنین.

 

اجرا سئو محلی

اول از همه اطلاعات تماس شما اهمیت زیادی داره و‬ چند مورد رو باید در صفحه‬ تماس با ما به صورتی‬ مشخص بذارین.‬ به schema.org/LocalBusiness‬‬‬ ‫رفته و فاکتورهای مدلی که‬ واسه نوع کار و کاسبی تون مناسب‬ است رو انتخاب کنین ولی‬ ما میخوایم یه نمونه ابتدایی از‬ چگونگی عملکردش رو نشونتون بدیم‬. فرض کنین که شما یه صفحه‬ تماس دارین که نام، توضیحی از کار و کاسبی‬ نشانی و شماره تلفنتون رو نشون میده.‬ با اضافه کردن چند تگ و‬ تعریف این آیتمهای موجود در‬ schema.org به موتورهای‬ جستجو اطلاعاتی در مورد‬ هر متن نشون می ده و به‬ یاد داشته باشین که این فقط بخش ابتدایی ماجرا هستش.‬ میکروفرمت هایی واسه همه چیز هست، از ساعته های اقدام شما‬ گرفته تا شکل های جور واجور روش خریدی که‬ قبول میکنه تا آیتمهایی مختص کسب وکارتون مثل منوهای رستوران‬. در دست کم حالت باید حتما نام کار و کاسبی‬ نشانی و شماره تلفن رو بذارین و هم اینکه‬ چیزایی مثل ایمیل کاری، راهنمای‬ راه یا یه نقشه، و یه عکس‬ و چند متن alt‬ رو اضافه کنین‬.

هم اینکه بازدیدکنندگان انسانی رو یادتون نره. باید رابطه داشتن‬ و وصل شدن با شما بوسیله‫ انجمنها و توابع رسانه‬‬ اجتماعی براتون آسون باشه. یه نکته دیگه‬ در مورد اطلاعات کار و کاسبی شما اینه که باید‬ همیشه در گوشه پایین سمت راست یا چپ‬ فوتر در همه صفحات وجود داشته باشه‬. این مکانیه که معمولا کاربران‬ واسه دریافت اطلاعات تماس نگاه میکنن‬ و به این صورت اونا خیلی راحت میتونن‬ از هر صفحه ای اطلاعات تماس شما رو دریافت کنن‬. امروزه هم اینکه باید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که مردم‬ دیگه فقط در رایانه هاشون در‬ خونه شما رو جستجو نمی کنن و شما هم اینکه بر‬ دستگاه های موبایل در بیرون یا‬ اداره شون هم جستجو میشین‬ و بیشتر این جستجوها با اهداف‬ پیدا کردن نتیجه های محلیه.‬ داشتن سایتی که ظاهر خوبی داره‬ و بر دستگاه های موبایل هم کارکرد خوبی داره‬ نه فقط در موتورهای جستجو در‬ دستگاه های موبایل بهتر نمایش پیدا میکنه‬ بلکه شما رو مطمئن میسازد‬ که کاربران تجربه خوبی با‬ شما و سایتتون در دستگاه های جور واجور دارن‬.

برنامه GoMo شما‬ رو قادر میسازد که تا ظاهر سایت‬ بر دستگاه موبایل رو ببینین و‬ میتونه سایت شما رو اسکن کرده و پیشنهاد هایی‬ از چیجوری ارتقای کارکرد صفحه‬ موبایل در اختیارتون بذاره‬ و به اصطلاح ببینه سایت شما موبایل فرندلی هست یا خیر. اگه شما متخصص برنامه نویسی یا منبعی در اختیار دارین‬ می تونین این مشکلات رو با ساخت‬ سایت مجزایی منحصرا واسه کاربران موبایل‬ در دامین یا زیردامین دیگری حل‬ کنین. یا حتی بهتر، شما می تونین‬ از یه طراحی با پاسخدهی بالا‬ استفاده کنین تا با اندازه صفحه نمایش سازگاری داشته‬ و براساس کد تکی پردازش شه.‬ اگه به دنبال راه حلی سریع‬ هستین و یه سایت ایستایی در اختیار دارین‬ می تونین از شراکت گوگل با‬ Duda Mobile بهره برده‬ و یه نسخه سریع موبایلی ‫از صفحتتان مستقیما از سایت‬‬ GoMo بسازین.‬

روی هم رفته بیشتر مشتریهای بومی‬ از دستگاه های موبایل استفاده میکننند و اگه سایت شما اطلاعات مورد‬ نیاز واسه بازدید کنندگان موبایل رو آماده نکنه‬ یا اگه باعث بسته شدن مرورگرشان‬ شه ممکنه مشتریهای بالقوه خود رو از دست بدید.‬ با دقیق شدن و فوکوس کردن بر بهینه سازی صفحه‬، صفحه تماس، علامت گزاری با مدلها‬ و کارکرد موبایل قدم درستی رو به سمت‬ نمایش بیشتر در یافته های جستجوی محلی بر دارید‬ و اینا چیزایی هستن که بر‬ صفحات سایت بر اون کنترل دارین‬‬‬‬. جالبه بدونین که به کار گیری میکروفرمت ها در بین کارشناسان سئو و بهینه سازی سایت به عنوان اسکوپ بندی مطرح میشه.

چیجوری در سئو محلی موفق باشیم؟

بطور حتم کسب لینکای مناسب و واقعی از سایتای در رابطه و با هدف گذاری روی عباراتی که در اونا به مکان جغرافیایی شما اشاره شده تاثیر بالایی بر سئو محلی سایت شما داره ولی در این بخش به مواردی که باید در محتوای سایت و ساختار کلی اون رعایت کنین می پردازیم. جواب به سوالات زیر میتونه راهنمای خوبی واسه شناخت عوامل موثر بر سئو محلی باشه:

۱- نام، نشانی وتلفن من در همه صفحات سایت درج شده؟

روباتای گوگل توانایی درک شماره تماس و نشانی شما رو دارن، به خاطر همین یکی از بهترین فضاهای سایت جهت درج اطلاعات تماس فوتر سایته که در همه جا تکرار میشه.

۲- هر صفحه از سایت دلخواه از یه محتوای منحصر به فرد واسه توضیح یه محصول یا توضیح درباره یه سرویس دهی با بیان جزئیات اون برخورداره؟

به بیان دیگه محتوای سایت شما نباید تکراری و غیر به درد بخور بنظر برسه، هر صفحه از سایت باید به تنهایی ارائه دهنده مفاهیم و مطالب مشخصی باشه که در بخشای دیگه سایت تکرار نشده.

۳- سایت من در سایتای دایرکتوری محلی معتبر قرار گرفته شده؟

نکته بسیار ظریف در این بخش مربوط به اعتبار و ارزش سایتای دایرکتوریه. گذاشتن لینک سایت خود در هر سایت یا مجموعه ای به معنی پیشرفت شما در نتایج جستجوی گوگل و یا بهبود سئوی محلی نخواد بود و تنها سایتای معتبر میتونن موجب پیشرفت شما شن، چیزی که به راستی در فضای اینترنت ایران به سختی یافت میشه.

۴- لینک سایت شما در سایتایی که محتوای شما رو کپی کردن قرار گرفته؟

سایتای بسیاری هستن که محتوای خود رو تولید نمی کنن بلکه با جمع آوری اطلاعات از اینترنت خوراک محتوایی خود رو تامین میکنن. بهتره همیشه به این سایتا توجه کنین و مطمئن شید که لینک شما رو به عنوان منبع مقاله درج کردن چون بر سئوی کلی سایت و سئو محلی شما بسیار اثر میذاره.

اگه به هر دلیل لینک شما درج نشده از مدیر سایت بخواین که این کار رو انجام بده و یا مقاله شما رو از روی سایت خود حذف کنه. وگرنه می تونین این کپی ورداری رو به اطلاع گوگل رسونده و از سایت مورد نظر شکایت کنین.

۵- افراد نظرشون رو درباره این سایت گفتن؟

اگه شما یه صفحه مشخص واسه سایت یا تجارت خود در گوگل پلاس ایجاد کرده باشین، کاربران میتونن نظراتشون رو در مورد کیفیت خدمات شما در اون فضا بگن. یکی از کلیدی ترین پارارمترهای موثر بر سئو محلی همین نظرات کاربران در صفحه گوگل پلاس شماس. شما می تونین از دوستان یا مشتریان خود بخواین تا نظرشون رو مستقیما در صفحه گوگل پلاس واسه شما بگن.

۶- این سایت کیفیت لینک شدن در سایتای دیگه رادارد؟

مردم معمولا فراموش میکنن که اعتبار سایت شما به عنوان یه عامل در رتبه بندی محلی قرار میگیره. شما واسه افزایش اعتبار سایت خود نیاز دارین که سایتای دیگه به شما لینک کنن، پس یه راه واسه این کار پیدا کنین.

موارد گفته شده واسه بهبود سئو محلی بسیار ساده بنظر میرسن و شاید شما همه اونا رو تا الان میدونستین، پس می تونین با رعایت این اصول ساده و صرف کمی وقت سایت خود رو در نتایج جستجوی گوگل بالا برده و هم اینکه خود رو واسه کاربران محلی آماده کنین.

اسلایدر سئو محلی گوگل چیه؟

اسلایدر گوگل یه عکس رنگی و افقیه که در بالای یافته های جستجو ظاهر می شه. اسلایدر گوگل ۹ نتیجه برتر جستجوی محلی رو واسه شما به نمایش میذاره. همه تصاویر نشون داده شده در این بخش از پروفایل گوگل پلاس این جاها که بوسیله خود صاحب حساب کاربری (مسئول سئو محلی) و یا مشتری هاتون بارگذاری می شن دریافت میشه.

چیجوری در اسلایدر گوگل باشیم؟

به طور کامل مشخصه که این توانایی گوگل الان استفاده زیادی در ایران نداره و کمتر تماشاگر اینجور اسلایدری در یافته های جستجوی خود هستیم. دلیل این رو میشه تحریم ایران و محال بودن ثبت نام در Local Business گوگل دونست. با این وجود شما می تونین با رعایت اصول سئوی محلی جایگاه مناسبی در یافته های اصلی گوگل و نه اسلایدر بالای صفحه هم به دست بیارین که تاثیر بالایی بر جذب بازدیدکننده یا مشتری واسه سایت داره.

سئو محلی چیه
سئوی محلی روند بسیار ساده ای بوده و سزاوار اینه که واسه انجامش وقت بذاریم. اینجا به بیان چند مرحله از آماده سازی سایت خود جهت حضور در اسلایدر گوگل می پردازیم.

  • درخواست یه صفحه Google + کنین و فرم مربوط به اون رو به طور کامل پرکنید.
  • عکسای با کیفیت در صفحه Google+ خود آپلود کنین.
  • مشتریان خود رو تشویق به گذاشتن نظریاتشان در صفحه Google+ خود کنین.
  • لینکای مناسب از سایتایی در مورد کاری خودتون به دست بیارین. این لینکها باید با هدف گذاری روی نام تجاری و یا برند شما باشن.

ممکنه شما تو یه عبارت خاص مانند “آموزشگاه خیاطی” جایگاه مناسبی نداشته باشین، ولی می تونین با رعایت اصول سئو محلی هدف گذاری خود رو واسه عباراتی مانند “آموزشگاه خیاطی تو تهران” انجام داده و به سرعت در این کلمات پیشرفت کنین.

باکس جستجوی محلی چیه؟

باکس جستجوی محلی یه نوع سنتی از نمایش یافته های محلیه که در اون نام همه تجارتای محلی شامل عبارت جستجو شده به نمایش گذاشته می شه. این باکس محلی معمولا بعد ازنمایش سه نتیجه کلی نشون داده می شه. رتبه بندی سایت در باکسای جستجوی محلی به بیشتر از ۱۵۰ متغیر شناخته شده و نامعلوم! بستگی داره.

local seo چیه

اشتباهات عادی در سئو محلی

به همون راحتی که انجام مراحل درست می تونه به روند بهبود رتبه سایت شما کمک کنه، برداشتن قدمای اشتباه می تونه رتبه سایت شما رو پایین آورده و حتی در بعضی مواقع باعث جریمه سایت شه. در این بخش توجه شما رو به بعضی از اشتباهات عادی در سئو محلی جلب می کنیم:

۱- استفاده نکردن از کد تلفن شهر

نام، شماره تلفن و نشانی از فاکتورای مهم در رتبه بندی جستجوی محلی هستن. اگه وقتی که شماره تماس خود رو در سایت قرار می دید کد شهر رو در اون دید نکنین، یه عامل موثر در بهبود روند سئو محلی رو از دست دادین.

۲- نبود درج نشانی شرکت

گوگل بسیار هوشمنده و آدرسای پستی رو بخوبی می شناسه. اگه در صفحه تماس خود از نقشه گوگل یا تصاویری واسه نمایش کروکی استفاده میکنین، حتما نشانی خود رو به شکل متنی هم درج کنین تا روباتای گوگل قادر به درک اون باشن.

۳- کامل نکردن صفحه پروفایل در گوگل پلاس

هرچند که خود گوگل رد می کنه اما عاشق صفحاتیه که اطلاعاتشون کامله .
Google+ یه فرصت بسیار مناسب واسه ایجاد یه صفحه اجتماعی واسه کار و کاسبی شماس. شما باید یه صفحه پروفایل بسازین و همه اطلاعاتی که از شما خواسته شده رو در اون جواب بدید. زمینه کاری خود رو به دقت مشخص کنین و تصاویری که تمایل دارین در نتایج جستجوی گوگل دیده شن رو در این صفحه بارگذاری کنین.

۴- به کار گیری کلمات کلیدی اشتباه

تابه حال درباره پیشنهاداتی که تضمین میدن رتبه سایت شما رو بالا ببرن وگرنه پول شما رو پس میدن چیزی شنیدین؟ این روش فقط با هدف گذاری روی کلمات کلیدی ناجور یا کم جستجو بازدهی داره.

۵- ندیده گرفتن سرعت سایت

گوگل عاشق اینه که بهترین نتیجه رو واسه جستجوگران جفت و جور کنه. سایت شما باید به سرعت بالا بیاد و تجربه خوبی رو واسه کاربر جفت و جور کنه. با در نظر گرفتن سئو محلی یا حتی بدون اون، سال ۲۰۱۴ سالیه که در اون بالا بودن سرعت سایت و جفت و جور کردن محیطی کاربرپسند اهمیت زیادی داره.

۶- استفاده بیشتر از اندازه از کلید واژه شامل مکان جغرافیایی

اگه به روزای اولیه حضور سئو محلی برگردیم میفهمیم که استفاده بیشتر از اندازه از یه کلید واژه رتبه سایت رو درموتور جستجو بالا می بره. طولی نکشید که گوگل متوجه این بازی شد و تاثیر اون رو نابود کرد. امروزه بازم افراد فکر می کنن که استفاده بیشتر از اندازه کلید واژه رتبه سایتشان رو بالا می بره اگر در بسیاری موارد حتی باعث کاهش رتبه سایت اونا می شه، پس از انجام اینجور کاری خوددراری کنین.

۷- نبود فعالیت در شبکه های اجتماعی

موتورهای جستجو فاکتورهای زیادی واسه رتبه بندی سایتا دارن که از جمله اونا اندازه به اشتراک گذاری مطالبه. به اشتراک گذاری مطالب (بیشتر از همه در Google+ و بعد از اون در (facebook از فاکتورای مهم گوگل در سئو محلیه.

منبع: فست سئو – وب سیما