سه نوع فراخوان عمل که نرخ تبدیل سایت‌تان را به سقف می‌چسباند!

۳d render, golden woman mannequin hands isolated on black background, open palms, holding gold ring, round blank frame, abstract concept, luxury minimal fashion mockup, simple clean design

سه نوع فراخوان عمل که اندازه تبدیل سایت تون رو به سقف می چسبوند!

علی بلوری

۷

۰

۲ ۱۰۰۱

یه چند وقت پیش درباره Call to Action یا فراخوان عمل صحبت کردیم و دریافتیم که CTAا وسیله اصلی هدایت آدما به یه صفحه در اینترنت هستن. از اهمیت اونا گفتیم و به نقش عواملی مثل رنگ، اندازه، متن و … در اونا اشاره کردیم. درک اهمیت وجود Call to Actionا بسیار ساده س!، اگه از کاربران نخواهید کاری رو بکنن، انجامش نمی ده. به همین سادگی!

اما مشکل اصلی اینجاس که خیلی از شکلای جور واجور فراخوان خوب کار نمی کنن. شکلای جور واجور Call To Action مانند “دانلود” یا “ثبت نام” دیگه توجه کاربران رو جلب نمی کنن. کاربران اونقدر در سایتای جور واجور مثل این CTAا دیده ان که دیگه خیلی تمایلی به کلیک کردن ندارن.  Call to Actionای معمولی و استاندارد، هیچکی رو به طرف خود جذب نمی کنن.

اگه تکمه ها رو در جای نامناسبی بذارین، کاربران عصبانی می شن. هیج کس از پاپ آپایی که بی مقدمه وسط صفحه ظاهر می شن، خوشش نمیاد. واسه کاربران معمولاً ناراحت کننده س که وقتی هنوز شما رو درست نمی شناسن، از اونا بخواین که چیزی از شما بخرن. از طرف دیگه، بدون CTA هم کاری پیش نمی ره، مخصوصاً در مورد فروش. پس چیکار باید کرد؟

عصبانی

حالا خوبیش اینه، هنوزم راه حلایی واسه این مسئله هست. در این مقاله تلاش کردیم با معرفی موفق ترین شکلای جور واجور فراخوان عمل، به شما بگیم چیجوری هر کدوم از این شکلای جور واجور Call To Action مخاطبان شما رو مجبور به انجام کار می کنن. با ما همراه باشین!

راه حل

شکلای جور واجور فراخوان عمل: بدون خطر

یکی از بهترین راه های ایجاد علاقه در مخاطبان، سرویس دهی رایگان موقتی بدون نیاز به خطر و صرف زمان زیاده. خودتون رو جای کاربر بذارین! همین که دفعه اول وارد وب سایتی میشین، آماده ثبت نام یا پرداخت پول هستین؟

اگه جواب تون منفیه، شمام درست مانند بیشتر مردم در اولین بازدید، مشتری یه سایت نمی شین. درسته که این رفتار به طور کاملً طبیعیه. قبل از ادامه مطلب، اجازه بدین نگاهی به شکل زیر بندازیم.

، دیاگرام زیر در واقع نقشه سفر مشتری رو نشون میده:

بیشتر آدما به وقتی زیاد نیاز دارن که حتی بتونن وارد مرحله درک بشن. مردم معمولاً باید قبل از اتخاذ تصمیم پایانی، مشکل خود رو شناسایی کرده و حتی کالاهایی رو آزمایش کنن. این تبدیلا در بیشتر مواقع به صورت آنی اتفاق نمی افتند. واقعیت اینه که مردم معمولاً نه احتیاجی به کالا یا وسیله شما دارن، نه دلشون می خواد واسه اون پول بدن!

ارائه امکان استفاده آزمایشی از محصول، باید به کاربران این فکر رو القا کنه که بدون محصول یا خدمات شما در دردسر بزرگی افتادن و واسه خلاص شدن از این هچل، باید به شما پول پرداخت کنن. به اونا حالی کنین که با به کار گیری محصول یا خدمات شما، سریع تر، کاراتر، سودمندتر و بهتر می شن. به زبون ساده باید حالی کنین که مجبور هستن کالا یا خدمت شما رو بخرن.

مثلا، به این Call to Action در سایت دیوار که یکی از محبوب ترین سایتای ایرانیه، توجه کنین:

سایت دیوار، نمونه خوبی از فراخوان عمل بدون خطر رو در خود داره.

موضوع ساده س!: ارسال آگهی در دیوار، مجانیه. ممکنه به کار گیری امکانات بعدی نیازمند پرداخت مبلغی باشه. اونا به کاربر امکان میدن یه مدت به صورت رایگان از امکاناتشان استفاده کنه، به جای اینکه به کاربر التماس کنن که ندیده و نشناخته واسه خدمات شون پول پرداخت کنه.

امکانِ امتحان کردن مجانی محصول یا خدمات، واسه اون دسته سایتایی کاربرد داره که به طور کاملً واسه کاربر نامعلوم هستن. اگه بتونین در همین دوره آزمایش رایگان، گره ای از کار کاربر باز کنین، می تونین توقع داشته باشی کاربران زیادی به طرف شما سرازیر شن.

مردم عاشق این هستن که همه چیز رو قبل از خرید امتحان کنن. در هایپرمارکتا دیدین که مردم واسه امتحان کردن خوراکیای مجانی جلوی استندها صف می کشن. مطمئناً در اول کار تمایلی به خرید ندارن، اما بعد از مزه مزه کردن اون خوراکی، شایدً نظرشون عوض می شه.

به CTA نگاه بندازین:

این فراخوان عمل میگه می تونین به رایگان و بدون نیاز به کارت اعتباری از خدمات این سایت به شکل آزمایشی استفاده کنین

فهمیدین که چیجوری روی دو موضوع “بدون خطر” و “بدون نیاز به کارت اعتباری” تاکید می شه؟ اگه می خواین بیشترین حد تعداد ممکن کاربران رو جذب کنین، تاکید روی این دو مسئله حیاتیه.

افراد دوست ندارن بدون دلیل اطلاعات کارتای بانکی یا اعتباری شون رو در دسترس کسی بذارن. حتی اگه قرار نباشه که پولی بپردازند. این راه و روش از فراخوانای معمولی بیشتر توانایی جذب کاربر داره. گفته شده که این فرق بین ۲ تا ۱۰% است. شرکتای بسیاری الان این کار رو انجام میدن.

مرحله بعدی، مجبور کردن آدما به خرید کالا یا خدمت شما هستش. این کار می تونه به آسونی به وسیله یه Call to Action دیگه انجام شه. یکی از بهترین روشای انجام این کار، ارائه یه سیکل کامل از خدمات به مخاطب و پس از پایان کار، در خواست از اون واسه پرداخت پول واسه دریافت دوباره خدماته. راه دیگه می تونه ارائه این خدمات به مدت زمان محدود باشه.

کاربران رو با یه CTA بدون خطر وارد کرده و در آخر با فراخوانی که خوب طراحی شده، دعوت به خرید محصول یا خدمت خود کنین.

شکلای جور واجور فراخوان عمل: بالانویسای دائمی (Header)

این نوع Call to Action، یکی دیگه از تشویق کنندگان آدما به ثبت نام یا خرید هستن.

معرفی ۱۰ افزونه وردپرس واسه بهتر شدن وضعیت سئوی سایت

اگه هنوز با این نوع فراخوانا آشنایی ندارین، به این مثال توجه کنین. از این بالانویس خوب میشه واسه جمع آوری نشانیای ایمیل و افزایش فروش استفاده کرد:

نمونه ای از فراخوان عمل ثابت در بالای صفحه

این CTAها می تونن به صورت ثابت در بالای صفحه قرار گرفته یا در صورت ضرورت در وقتی مشخص یا بعد از یه کار خاص به صورت پاپ آپ در اون قسمت ظاهر شن. این به شما اطمینان میده CTAای خود رو طبق نیاز کاربر شخصی سازی کنین چون می تونین مشخص کنین که مخاطب بعد از کلیک کردن رو کدوم لینک، با کدوم فراخوان مواجه شه.

Call to Actionایی که به صورت ثابت بالای صفحه قرار می گیرن و با اسکرول بالا و پایین از جای خود تکون نمی خورن، این خوبی رو دارن که همیشه در برابر دید هستن و افراد بعد از خوندن متن، حتماً نگاهی به این نوع فراخوان عمل هم میندازن.

یکی از وسایل عالی و در عین حال رایگان که به شما امکان ساخت این بنرها رو میده، سایت Hello Barه.

Hello Bar، وسیله مناسبی واسه ساخت Call To Action

واسه شروع، نیاز به نشانی سایت خود و یه حساب کاربری گوگل دارین. اگه از وردپرس استفاده می کنین، می تونین از پلاگین آماده Hello Bar هم استفاده کنین.

اگه هم هیچ امکاناتی واسه پیشرفت سایت در اختیار ندارین، Hello Bar خودش به شما کمک می کنه. شما حتی می تونین اهداف خود رو به Hello Bar بگید تا متناسب با اونا بهترین Call to Actionا رو در اختیار داشته باشین (شکل پایین رو ببینین). می تونین پیام خود و لینک هدف رو اضافه کنین، رنگ و اندازه تکمه ها رو انتخاب کرده و وقتی که CTA باید نشون داده شه رو هم مشخص کنین.

این اندازه از انعطاف پذیری، باعث می شه همه نیازای شما در این مورد برآورده شده و این نوع از Call to Action بتونه دومین نوع CTA لقب بگیره که واقعاً جواب میده.

به دنبال برنامه ای کامل واسه معرفی دیجیتال خود هستین؟

دیجیتال

پکیجامون به شما کمک می کنن یه حضور موثر و با ثبات در اینترنت ایران داشته باشین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

اطلاعات بیشتر…

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

شکلای جور واجور فراخوان عمل: پاپ آپای زمان خروج

این نوع از فراخوان عمل به درد جذب کاربرانی می خوره که در حال بیرون رفتن از سایت شمان. تجربه نشون داده که درصد کاربران از دست رفته در وبلاگا نسبت به شکلای جور واجور دیگر سایتا مثل وب سایتای فروش به مراتب بیشتره.

اندازه از دست دادن مخاطبان آنلاین در پلت فرمای جور واجور

۲۰ قالب وردپرس که واسه جستجو بهینه سازی شدن

در این شکی نیس که آدمایی که واسه اولین بار به وبلاگ شما سر میزنن، چیزی از شما و محتوای شما نمی دونن. بخاطر این احتمال فراری شدنشون هم زیاده. پس چیکار باید کرد؟ چیجوری میشه این افراد رو بازم پیش خود نگه داشت؟

این مخاطبان در خیلی از مواقع به فراخوانای پایین صفحه یا انتهای متن توجهی نمی کنن، اما پاپ آپای هنگام خروج، در این موارد عالی عمل می کنن.

به این مثال توجه کنین. امروزه سایتا و کار و کاسبیای خیلی از این روش بهره می گیرن. پیام این Call to Actionا هم معمولا چیزی مثل “کجا با این عجله؟” یا “صبر کن کارت دارم!” است.

نمونه ای از پاپ آپای زمان خروج

این Call to Action وقتی فعال می شه که کاربر پس از مطالعه مطلب، در پایین صفحه س و قصد بستن صفحه مرورگر خود رو داره. همین که بیان کننده ماوس به سمت دکمه ضربدر حرکت می کنه، این پاپ آپ فعال می شه.

خوبی این روش اون هستش که اول اینکهً موقع کار، مزاحم کاربر نشدین و دوم اینکه بدترین اتفاق ممکن اینه که شخص پنجره رو ببنده. اون که در هر صورت قصد بستن پنجره رو داشت! شما چیزی رو از دست نداده اید، اما دست کم با این کار یه شانس لحظه آخری واسه تون ایجاد شده.

طبق مطالعه ای که تازگیاً انجام شده، این CTAا حدود ۳۵% آدمایی که قصد ترک سایت رو دارن به خود جذب می کنن. درصد قابل توجهیه، نه؟

حالا خوبیش اینه، Hello Bar امکان ایجاد این نوع از فراخوانا رو هم به ما میده. در اول، هدف خود رو که ممکنه ارائه تخفیف، ایجاد رابطه یا جمع آوری ایمیلای کاربران باشه مشخص کنین، و بعد به جزئیات دیگه بپردازید.

در مرحله بعدی، نوع پاپ آپ رو از Bar به Page Takeover تغییر بدین (شکل پایین رو ببینین). در مرحله پایانی هم انتخاب رنگا و مواردی مانند زمان نمایش میشه.

هم اینکه، امکان به کار گیری عکس و ویدیو هم جفت و جوره، چی از این بهتر می خواین؟ این نوع CTA یکی از قدرتمندترین روشای تبدیل کاربر به مشتریه و هم اینکه وسیله ساخت این نوع Call To Action به طور کاملً مجانیه.

این نوع Call to Action جواب میده چون هم توجه کاربر رو در زمانِ مناسب جلب می کنه و هم اینکه در قبال ارزش ارائه شده، اطلاعات چندانی از اون طلب نمی کنه. اگه به فکر جذب مخاطبان و سرنخای فروش بیشتری هستین، همین امروز از این وسیله ها استفاده کنین!

سخن پایانی

در این مقاله و مقاله قبلی که درباره Call To Action منتشر کرده بودیم، فهمیدیم که استفاده درست از فراخوانای عمل بهترین روش واسه افزایش اندازه تبدیل در سایت تونه. بازاریابی محتوایی بدون CTA به طور کاملً بی هدف و بی فایده س چون که نمی تونه سرنخای فروش لازم رو بسازه.

بازاریابی محتوا

طراحی و پیشرفت سایت براساس اصول سئو

اگه شما نتونین کاربران رو به مشتری تبدیل کنین، ترافیک حاصل از فعالیت شما تقریباً به هیچ دردی نمی خورن. وقتی نمیشه کاربران رو به مشتری تبدیل کرد، هدف از افزایش ترافیک سایت چیه؟

با این حال، مشکل اصلی که بیشتر دکمه های فراخوان عمل از اون رنج می برن اینه که یا مزاحم هستن یا به شکل وحشتناکی خسته کننده ان. هیچکی دوست نداره همین که وارد صفحه ای شد، با انبوه تبلیغات و پاپ آپا مواجه شه! اینجور راه حلی هیچ وقت فردی رو که واسه اولین بار به سایت شما وارد می شه به مشتری تبدیل نمی کنه.
، وقتی که دکمه فراخوان عمل خوب کار نکنه، چیکار باید کرد؟ شما باید پاتون رو جای پای شرکتای پیشرو در تجارت خود بذارین تا بفهمین چه نوع فراخوان عملی واسه کار و کاسبی تون جواب میده.

ما در این مقاله از شکلای جور واجور فراخوان عملای موجود، سه نوع Call To Action رو به شما معرفی کردیم: فراخوان عمل بدون خطر، فراخوان عمل ثابت در هدر سایت و فراخوان عمل پاپ آپ در زمان خروج. شما می تونین واسه شروع یکی از این ۳ نوع فراخوان عمل رو در سایت خود اجرا کنین.

مثلا در اول از فراخوان عمل بدون خطر استفاده کنین و اجازه بدین کاربراتون مجانی خدمات شما رو امتحان کنن. این کار باعث می شه که سرنخا و کاربران جدید با سرعت بیشتری از اجناس شما استفاده کنن و به مشتری تبدیل شن. اگه خدمات خود رو واسه یه مدت رایگان در اختیار کاربران قرار می دین، مطمئن شید که در آخر این آزمایش (Free Trial) یه Call To Action خوب به کاربر نمایش بدین تا کاربر بهتر و راحت تر به سمت پلنای پولی شما هدایت شه.

هم اینکه، می تونین از فراخوان عمل دائم در بالای صفحه واسه جمع آوری ایمیل کاربران استفاده کنین. در آخر هم باید بگیم که از پاپ آپای زمان خروج استفاده کنین. این پاپ آپا آخرین تلاش واسه تبدیل کردن مشتریه و بهتره بدونین که اندازه تبدیل خوبی رو براتون به ارمغان میارن.

همونطور که در اول مقاله اشاره کردیم این ۳ نوع Call To Action، بهترین شکلای جور واجور فراخوان عمل هستن که بالاترین اندازه تبدیل رو واسه شما به همراه دارن. پیشنهاد می کنم همین امروز این دکمه های فراخوان عمل رو در سایت خود استفاده کنین.

اگه نمی دونین چیجوری باید این کار رو انجام بدین، سایت Hello Bar، یکی از قدرتمندترین ابزارهاییه که امکان ساخت دو نوع Call to Action دوم و سوم رو به شما میده.

شما پیشنهاد دیگری دارین؟ ما رو از نظرات و تجربیات خود محروم نکنین!