شش راهکار استفاده از بازاریابی تاثیرگذار برای برند شما

Abstract concrete block with yellow arrow sign.

همونجوریکه قبلا گفتیم به پروسه جلب اعتماد مخاطبان یه Influencer و تبدیل ایشون به مشتری از راه نظرات اون، بازاریابی موثر می می گن. حال در این مقاله به شش راه حل به کار گیری بازاریابی موثر واسه برند می پردازیم.

سرفصل محتوا

    • راه حل اول: هدیه دادن اجناس و خدمات
      • نکته مهم
    • راه حل دوم: پست های تبلیغاتی
    • راه حل سوم: انگیزه و تخفیف
    • راه حل چهارم: برگزاری مسابقه به داوری Influencerها
    • راه حل پنجم: حضور جمعی از Influencerها یا مسابقه حضوری
    • راه حل ششم: ترکیب با بازاریابی محتوایی
  • چند نکته ی تکمیلی
      • اول
      • دوم
      • سوم
      • چهارم
      • پنجم

راه حل اول: هدیه دادن اجناس و خدمات

یکی از آسون ترین راه ها واسه راضی کردن مخاطبان به به کار گیری خدمات/اجناس شما، نشون دادن اون در دست Influencerهاییه که دنبالشون می کنن. کسائی که مخطبانشان ممکنه مشتریان شما باشن رو پیدا کنین و خدمات/اجناس خود رو به صورت رایگان به اون ها هدیه بدین و بهونه ای به اون ها بدین تا احساس خوبی که از برند شما دریافت کرده ان رو با بقیه به اشتراک بذارن.

نکته ی قابل توجه اینه که اجناس/خدمات شما باید به حدی به مطالب دیگه Influencer انتخابی شما در رابطه باشه که تا حد ممکن کاربران احساس روبرو شدن با یه تبلیغ رو نداشته باشن. مثلا، اگه یه Influencer که به دلیل مسافرت های پرماجرایش مورد توجه عمومه، با یه بلیط رایگان از برند شرکت مسافرتی شما، داستان یکی از سفرهایش رو واسه مخاطبان بگه، بازاریابی شما موثرتر هستش تا اینکه این بلیط رایگان رو به کسی پیشنهاد بدید که مخاطبان اون به دلیل آشپزی های جالبش اون رو دنبال می کنن.

یه نمونه موفق از فرستان اجناس به Influencerها، اجناس چوبی HANEEF بود که تو یه بازه ی وقتی مشخص به دست تعداد خیلی از Influencerهای ایرونی که در بخش ی سبک زندگی فعال هستن رسید و هرکدوم از اون ها با دست خط خودشون عکسی به صفحه ی اینستاگرام اضافه کردن؛ عکس هایی که هم از نظر زیبایی چشمی مخاطب اون ها رو دوست داشت و هم موثرترین تبلیغ واسه فروش اجناس چوبی تازه به بازار عرضه شده به حساب می اومدن.

بازاریابی موثر Influencer Marketing

نکته مهم

در نظر داشته باشین که حتما ارسال هدیه و خدمات رایگان دلیل معرفی برند شما نمیشه. خیلی از Influencerها هدایای شما رو قبول می کنن اما واسه انتشار برند شما فقط در ازای پرداخت مبلغ مشخصی حاضر به همکاری هستن. این مبالغ واسه Influencerهایی که تعداد مخاطبان خیلی زیادی دارن ممکنه با بودجه محدود بازاریابی برند شما هماهنگ نباشه، اگه اینطور بود می توانیدد در قدم اول که انتخاب Influencerه حجم مخاطبان کمتری رو مورد هدف بذارین. پس بهتره قبل از هدیه خدمات/اجناس با Influencerها رابطه برقرار کنین و از روند کاری اون ها مطمئن شید تا اگه قراره مبلغی بپردازید، حساب و کتاب رو انجام داده باشین و بدونین اندازه برگشت سرمایه ی این بخش از راه هدف دار بازاریابی شما چقدره.

راه حل دوم: پست های تبلیغاتی

در این راه حل شما از یه Influencer می خواهید که به ازای دریافت مبلغ مشخصی، به زبون خودش اجناس/خدمات شما رو به مخاطبان خود معرفی کنه و کانال انتشار اونم رسانه ی خود اون باشه. مثلا اپلیکیشن دانرو Influencerهایی رو انتخاب کرد تا با ضبط یه ویدیو از خودشون در شهر و منتشر کردن در صفحه ی اینستاگرام، فعالیت های بازاریابی دیجیتال خود رو دنبال کنه. یکی از این ویدئوها رو تماشا کنین:

راه حل سوم: انگیزه و تخفیف

اگه می خواهید تلاش هایی که واسه ارسال هدیه به Influencer کرده اید و اتفاقا مبلغی که به اون پرداخته اید راحت تر به افزایش اندازه برگشت سرمایه برسه، بهترین راه اینه که به طور اختصاصی واسه مخاطبان اون یه طرح انگیزشی بذارین. راه حلی که خیلی از برنده های دیجیتال انتخاب می کنن، امکان به کار گیری اجناس/خدمات اون ها با به کار گیری کد تخفیف اختصاصی یه Influencerه. اگه قصد به کار گیری این راه حل رو دارین، می تونید به انگیزه هایی خلاق تر هم فکر کنین. معمولا Influencerها شناخت خوبی از مخاطبان خود دارن –دست کم شناختی بیشتر از صاحب برندی که مهمون صفحه ی اون هاست- و به خاطر همین بهتره از نظرات اون ها هم واسه طراحی یه مدل موفق کمک بگیرین.

نکته ی مهم اینه که طرح انگیزشی شما یه ارزش واقعی به مخاطب معرفی کنه تا انگیزه اون واسه به کار گیری اجناس/خدمات رو بسازه و نکته ی مهم تر اینه که هیچوقت طرحی رو مطرح نکنین که برند شما توانایی برآورده کردن اون رو نداره. زودفود و مامان پز به مخاطبان Influencerها کد تخفیف ۲۰%ای هدیه میدن:

بازاریابی موثر Influencer Marketing

راه حل چهارم: برگزاری مسابقه به داوری Influencerها

اگه بخواین بین روش هدف دار بازاریابی شبکه های اجتماعی و بازاریابی موثر خود، راه حل میونه ای پیدا کنین و این دو فعالیت بازاریابی رو با هم ترکیب کنین، و اگه واسه شما مهمه که مردم در مورد برندتون صحبت کنن و با اون در شبکه های اجتماعی درگیر شن، راه حل چهارم واسه شما مناسب هستش. در این راه حل، می تونید مسابقه ای طراحی کنین تا مردم در شبکه های اجتماعی عکس، ویدیو، متن، هشتگ و … مربوط به برند شما رو استفاده کنن و بعد داوری مسابقه رو به Influencerها بسپارین. محبوبیت اون ها در کنار تعیین جوایزی که واسه مخاطبان دسته بندی شده –براساس Influencer انتخابی شما و برندتون- جذاب باشه، می تونه به کمک برند شما بیاد. در خیلی از این مسابقات، خود Influencerها هم واسه جذابیت جایزه ها وارد جریان مسابقه می شن، این اتفاق حتی می تونه به دعوت برند شما انجام شه تا هیجان شرکت در مسابقه واسه مخاطبان بیشتر شه.

دیجی کالا واسه معرفی و تبلیغ خدمات جدیدش در بخش ی کتاب، مسابقه ی هایکوکتاب رو برگزار کرده. در این ویدیو، با این مسابقه که به داوری مهدی پاکدل، بزرگمهر حسین پور و مهراب قاسم خانی انجام می گیرد و باعث استقبال از این طرح شده رو تماشا کنین:

راه حل پنجم: حضور جمعی از Influencerها یا مسابقه حضوری

کسب وکارهایی مثل رستوران ها، کافه ها و … و خیلی از برنده ها، از حضور Influencerها تو یه اتفاق، مسابقه و یا یه دورهمی کوچیک بهره مند می شن. افتتاحیه ی کافه زهیر و مسابقه ی آشپزی واسابی از جمله نمونه های پر سر و صدای این راه حل هستن. در مسابقه ی واسابی، تعدادی از Influencerهای اینستاگرامی واسه پختن سوشی دعوت شدن، دو به دو مسابقه دادن و مردم واسه رای دادن می تونستن در این رستوران حاضر شن. اگه کسب وکار شما از رویدادهای حضوری در روش هدف دار بازاریابی استفاده می کنه، می تونید با دعوت Influencerها و پوشش حواشی اتفاق در کانال های اون ها به برندتون کمک کنین.

بازاریابی موثر Influencer Marketing

راه حل ششم: ترکیب با بازاریابی محتوایی

اگه یکی از Influencerها در مورد ی آموزش موضوعی فعاله که اجناس/خدمات شما می تونن نقشی در اون داشته باشن می تونید بخشی از راه هدف دار بازاریابی محتوایی خود رو براساس ی آموزش های اون بنا کنین. فرض کنین برند شما در مورد ی تولید مواد خوراکی فعالیت داره و Influencerای در مورد ی آشپزی فعالیت می کنه. می تونید با صرف بودجه ی بازاریابی، از اون بخواین در جریان آموزش غذاها، از اجناس خوراکی برند شما استفاده کنین. یکی از بهترین نمونه های این راه حل بوسیله برند روزانه انجام شد. این برند در جریان ویدئوهای یه دقیقه ای آموزش غذا در اینستاگرام، خوب مخاطب رو به به کار گیری پنیرهای خود راغب کرده. ویدئوی زیر، یکی از ویدئوهای تولید شده در صفحه ی اینستاگرام Influencer مذکوره:

چند نکته ی تکمیلی

اول

الان، اینستاگرام کانال اصلی بازاریابی موثر در ایرانه و برنده ها هنوز به شبکه های اجتماعی دیگه راغب نشده ان. اگه محصولی تخصصی دارین، از قدرت توئیتر غافل نشید. Influencerهای ایرونی در توئیتر اکثرا از مدل سوم هستن: کارشناسان و رهبران فکری بخش های دیجیتال. می تونید از قدرت نفوذ اون ها بر نظر مردم واسه اجناس/خدمات خود استفاده کنین. البته در اکثریت مواقع، این Influencerها به ازای کیفیت محصول و نقش به درد بخور اون در بخش ی تخصصی خود اعلام نظر می کنن و پیشنهاد اختصاص مبلغ واسه تبلیغ، دست کم هنوز در ایران، پیشنهاد مرسومی نیس.

دوم

از Influencerهای محلی غافل نشید. اگه اجناس/خدمات شما مربوط به شهر یا منطقه خاصی هستن، حتما موقعیت جغرافیایی مخاطبان رو در نظر داشته باشین. اگه اپلیکیشن درخواست خودروی آنلاین واسه شهر خاصی منتشر کرده اید، Influencerهای ساکن تهران، سفیران خوبی واسه این مرحله از بازاریابی شما نیستن.

سوم

مراقب نظرات منفی Influencerها باشین. همونقدر که رضایت Influencerها در جریان فعالیت های بازاریابی به کمک برند شما میاد، نارضایتی و اعلام نظرات منفی در مورد اجناس/خدمات شما می تونه واسه برندتون دردسر بسازه. مسئول شبکه های اجتماعی شما باید همیشه اتفاقاتی مثل این رو زیر نظر داشته باشه و در صورت انتشار مطالب منفی در مورد برندتون، به تیم بازاریابی اطلاع دهد تا فکری واسه اون بکنین.

چهارم

بازاریابی موثر فقط به فعالیت های بازاریابی دیجیتال و آنلاین محدود نمی شه. استفاده ی برنده ها از چهره های شاخص واسه معرفی یه محصول در تلویزیون و بنرهای تبلیغاتی آفلاین هم شاخه ای از این مدله.

پنجم

مثل همه ی فعالیت های دیگه بازاریابی از ارزش داده ها و بررسی و بهبود کمپین خود بهره مند شید. هیچ فعالیتی در بازاریابی دیجیتال نباید بدون بررسی شاخص های موفقیت و بهینه سازی درزمان زمان انجام شه. این مدل بازاریابی هم از این قانون مستثنا نیس. در شروع شاخص ها رو تعریف کنین و در هر مرحله از همکاری Influencerها آمار و ارقام رو به دقت دنبال کنین و تغییرات لازم واسه نتیجه بهتر رو انجام بدین.

منبع:کالج تپسل