شناسایی و بررسی عوامل تاثیر گذار بر توسعه تجارت سیار در شهر …

الف- مشتري تمايل خود را براي خريد يك كالا يا خدمت را با فشار دادن يك دكمه يا ارسال يك SMS، اعلام مي‌كند.
ب – فروشنده كالا يا خدمت، تقاضاي مشتري را براي ارائه‌دهنده خدمات پرداخت سيار ارسال مي‌كند.
ج- ارائه‌دهنده خدمات پرداخت سيار،‌ تصديق هويت  و مجاز بودن  مشتري را از طرف سوم مورد اعتماد درخواست مي‌كند.
د – در صورت تصديق هويت مجاز بودن مشتري و وجود اعتبار كافي براي معامله مذكور، فروشنده كالا را براي مشتري ارسال مي‌كند.
تسويه حساب: تسويه حساب مبلغ معامله مي‌تواند به سه صورت انجام پذيرد:
الف- بلادرنگ با برداشت از حساب بانكي مشتري و واريز به حساب فروشنده از طريق شبكه سيار انجام شود.
ب – به صورت پيش پرداخت از طريق يك كارت هوشمند يا يك كيف پول الكترونيكي كه در ابزار سيار قرار دارد، پرداخت شود.
ج – خريد اعتباري باشد و ارائه‌دهنده خدمات پرداخت سيار صورتحساب را براي مشتري يا حساب بانكي وي ارسال كند. شكل كلي فرآيند فوق در نمودار زير نشان داده شده است:
البته سيستم‌هاي رايج پرداخت موبايلي تنوع زيادي دارند و تا 30 نوع از اين سيستم‌ها گزارش شده است. نمودار فوق يك فرم كلي است كه در بعضي از سيستم‌هاي رايج تفاوت‌هايي وجود دارد. مثلاً ممكن است تائيد هويت به وسيله خود مشتري و از طريق PIN انجام شود و يا اينكه ارسال صورتحساب و تسويه حساب هم توسط ارائه‌دهنده خدمات پرداخت سيار انجام شود (ارائه‌دهنده خدمات پرداخت نقش طرف سوم مورد اعتماد  را هم برعهده مي‌گيرد).
m-PAY ,Paybox, iPIN ، Vodafone m- Pay Bill و jalda برخي از سيستم‌هاي رايج پرداخت سيار هستند كه در كشورهاي مختلف رواج دارند( تیو و همکاران؛ 2005)[54].
2-2-18 مزایای فناوری اطلاعات
فناوری اطلاعات دارای توانایی ذخیره سازی، پردازش و انتقال اطلاعات و موجب افزایش توانایی افراد به سازمان برای ارتباطات آسانتر، دقیقتر و کم هزینه تر می‌شود.
با بکارگیری فناوری اطلاعات مسأله‌یابی و فرصت‌یابی که سنگ زیر بنای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی استراتژیک است، سریعتر و دقیق تر انجام می‌گیرد و کیفیت تصمیمات افزایش و زمان مورد نیاز برای اخذ تصمیم کاهش می‌یابد.
خطای انسانی در شبکه پردازش اطلاعات سازمانی کاهش می‌یابد.
فناوری اطلاعات فشار کارهای تکراری و کسالت آور را کاهش می‌دهد.
فناوری اطلاعات بهره وری فرآیندهای ویژه نظیر افزایش دقت و اعتبار سیستم، کاهش دوباره کاری و ایجاد ثبت های داخلی مستمر را بهبود می‌بخشد.
استفاده از فناوری اطلاعات دولتها را در کشورهای در حال توسعه (با منابع کمیاب جهت تخصیص بهینه منابع و حضور مفیدتر در اقتصاد ملی یاری می رساند).
استفاده از فناوری اطلاعات موجب کاهش هزینه‌ها بهبود کیفیت تولید و بهره وری از طریق افزایش کارایی می‌گردد.
فناوری اطلاعات مشاغل را غنی تر می‌سازد و به آنها معنی می‌دهد.
فناوری اطلاعات هماهنگی را تسهیل می‌نماید. ( دزفولی، 1391).
2-2-19 ارتباطات در عصر اطلاعات رایانه‌ای
هفت جز کلیدی مبتنی بر فناوری اطلاعات که الگوهای ارتباطی مدیریت در سازمان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند عبارتند از: اینترنت، اینترانت، اکسترانت، ایمیل، کنفرانس ویدئویی، محاسبات مشارکتی و ارتباط از راه دور.
2-2-19-1 اینترنت: اینترنت چیزی بیش از یک شبکه است. اینترنت شبکه‌ای از شبکه‌های کامپیوتری است. اینترنت شبکه‌ای از کامپیوترهای با عملیات مستقل ولی به هم مرتبط است که بیش از 140000 شبکه کوچکتر را در بیش از200 کشور به هم وصل می‌کند. اینترنت همه چیز را از ابر رایانه‌ها و پردازنده های مرکزی بزرگ در تجارت، حکومت، دانشگاه ها، تا کامپیوتر های شخصی در منازل را به هم وصل می‌کند.
2-2-19-2 اینترانت
اینترنت اختصاصی سازمان را گویند. اینترانت عاملی دارد که کاربران بیرونی سازمان را از دستیابی به اطلاعات داخلی سازمان منع می‌کند. این کار برای حفظ اطلاعات خصوصی و محرمانه شرکت انجام می‌شود. بیش از نیمی از شرکت ها با بیش از 500 کارمند در اینترانت مشارکت دارند.
2-2-19-3 اکسترانت
یک اینترنت گسترده است که کارمندان داخلی را به مشتریان، تهیه کنندگان و شرکای استراتژیک وصل می‌کنند.
مزیت اولیه اینترنت، اینترانت و اکسترانت در این است که توانایی کارکنان را در یافتن، ایجاد، مدیریت و پخش اطلاعات افزایش می‌دهد. ولی بازدهی این سیستم‌ها بستگی دارد که سازمان چگونه آنه را نصب و تنظیم کند و چگونه کارکنان از اطلاعات بدست آمده استفاده کنند. چون اطلاعات به خودی خود مفید نیستند، بلکه اطلاعات باید در حد کافی و بهینه باشد.
2-2-19-4 پست الکترونیک
پست الکترونیک یا ایمیل از اینترنت یا اینترانت برای فرستادن متون و اسناد رایانه‌ای بین افراد استفاده می‌کند. استفاده از ایمیل در سرتا سر جهان در حال افزایش است.
2-2-19-4-1 فواید ایمیل
کاهش هزینه انتقال اطلاعات به تعداد زیادی از کارمندان.
ابزاری است برای افزایش کار تیمی، چون کارکنان را قادر می‌سازد تا پیام خود را سریعاً به دیگر همکاران خود در هر کجا که هستند بفرستند.
هزینه و زمان مربوط به چاپ نسخه ها و پخش کاغذ را کم می‌کند.
انعطاف پذیری را زیاد می‌کند، مخصوصاً برای کارکنانی که کامپیوتر های قابل حمل دارند، چون آنها می‌توانند در هر زمان و هر جایی که خواستند به وسیله ایمیل ثبت وقایع کنند.
2-2-19-5 ویدئو کنفرانس (تله کنفرانس)
از پیوندهای صوتی و تصویری در کنار رایانه استفاده می‌کند تا افراد قادر شوند با دیگران صحبت کنند، آن‌ها را ببینند و چیز هایی را از آن ها بشنوند. این کار افراد را قادر می‌سازد که از جاهای مختلف با هم ملاقات کنند، ببدون اینکه مجبور باشند مسافرت کنند.
2-2-19-6 سیستم‌های مشارکتی
استفاده از نرم افزار رایانه‌ای است برای کمک به افراد تا بهتر با هم کار کنند. سیستم‌های مشارکتی افراد را قادر می‌سازد که بدون هیچ محدودیت زمانی و مکانی در اطلاعات سهیم شوند. سازمان‌هایی که سیستم مشارکتی کامل را به کار می‌گیرند، می‌توانند تیم های مجازی را ایجاد کنند. این سیستم‌ها امکان ارتباط و بهره گیری از اطلاعات دیگران را به راحتی میسر می‌سازند.
2-2-19-7 ارتباط از راه دور
کار در خارج از سازمان و برای سازمان با استفاده از انواع مختلفی از فناوری اطلاعات را گویند. کارکنان کارها را به وسیله تلفن، فکس و یا وصل کردن یک مودم به رایانه خانگی برای وصل شدن به رایانه مرکزی اداره، انجام می‌دهند. مزیت ها شامل:
کاهش هزینه‌های شرکت.

نوشته ای دیگر :
بررسی تداعی های برند ناشی از اعتماد و وفاداری مشتریان- قسمت 7

دانلود متن کامل این پایان نامه در سایت abisho.ir