دسترسی متن کامل – شناسایی و بررسی عوامل تاثیر گذار بر توسعه تجارت سیار در شهر …

توسعه روندهای اجتماعی، توسعه تکنولوژی‌های جدید، عوامل اقتصادی (بویلینگن، 2004) ایده‌های جدید و توانایی برقراری ارتباطات شخصی و نیاز به انجام تجارت در هر مکان و زمانی از جمله روندهای اجتماعی هستند که بر گسترش تجارت سیار نقش دارند. از جمله عوامل اقتصادی تأثیرگذار بر گسترش تجارت سیار می‌توان محتوی جذاب، هزینه پایین، قیمت منطقی خدمات سیار، عوامل تقاضا و جایگزینها را نام برد(معادنژاد،1385).
2-2-9 عوامل بازدارنده و محدودیتهای تجارت سیار
با وجود اینکه تجارت سیار مزایای زیادی برای تولیدکنندگان، ارائه‌دهندگان محصولات و خدمات و مشتریان دارد، ولی باید دانست که تکنولوژی‌ها و وسایل سیار دارای محدودیتهایی هستند که به صورت عاملی بازدارنده بر سر راه تجارت سیار عمل می‌کنند. این عوامل عبارتند از:
استانداردهای مختلف تکنولوژیاز آنجا که تکنولوژی بسرعت در حال پیشرفت است، کاربران نیز با استانداردهای مختلفی مواجهند که در تجارت سیار باید آنها را بپذیرند. فراوانی این استانداردها به صورت مانعی در تجارت سیار عمل می‌کند.
امنیتاز دیگر عواملی که باعث می‌شود کاربران کمتر معاملات آنلاین انجام دهند، مباحث امنیتی در تجارت سیار است. به خاطر اینکه تجارت سیار نوپاست، در زمینه فراهم کردن امنیت معاملات سیار بررسیهای لازم انجام نگرفته است.
فرهنگ و رفتار مصرف‌کننده (کاربر)اختلافات فرهنگی و رفتار مصرف‌کنندگان در کشورهای مختلف ممکن است در بعضی از کشورها، تجارت سیار را با محدودیت مواجه کند. مثلاً در آمریکا که مردم عادت دارند کامپیوترهای قابل حمل با خود داشته باشند، استفاده از وسایل سیار کوچک به منظور انجام تجارت سیار برای آنها خوشایند نیست. ولی در ژاپن از آنجا که مردم به اتاقها و اداره‌ها کوچک عادت کرده‌اند، استفاده از وسایل سیار کوچک برای تجارت خیلی کاربرد دارد و مردم با آغوش باز آنها را به کار می‌برند
تحقق پذیریتحقق‌پذیری یکی از ابعاد کیفیت خدمات آنلاین است که بر رضایتمندی مشتریان تأثیر قابل توجهی‌دارد. در تجارت سیار این احتمال وجود دارد که نتوان بر مسائل مرتبط با تحقق‌پذیری اعمال وعده داده شده، فائق آمد. مثلاً ممکن است خدمات و تحویل محصول به دست مصرف‌کننده زیاد طول بکشد.
صفحه نمایش کوچک وسایل سیاراز آنجا که صفحه نمایش وسایل سیار کوچک است، این وسایل در نمایش دادن اطلاعات، کاربران را با مشکل مواجه می‌کنند. در جوامعی که افراد انتظارات فزاینده‌ای از تکنولوژی و کاربردهای آن دارند، ضعف وسایل سیار باعث خواهد شد که کاربران کمتر درگیر تجارت سیار شوند(زینلو و دیگران، 2010)[41]
2-2-9-1به طور کلی می‌توان گفت که دیگر عوامل بازدارنده درتجارت سیار عبارتند از:
سرعت بارگذاری پایین، صفحه و حافظه کوچک و محدودیت قدرت پردازش وسایل سیار، توان گرافیکی پایین وسایل سیار، مشکل بودن کار با وسایل سیار، هزینه بالا، ردیابی طاقت‌فرسا، دشواری تایپ، خدمات غیرقابل اعتماد، توان مصرفی بالای مودم‌های رادیویی و سرعت انتقال پایین داده‌ها در وسایل سیار.
هرچند توسعه تجارت سيار با محدوديت‌هايي نظير استانداردهاي چندگانه، محدوديت‌ باندهاي ارتباطي، محدوديت‌ عملياتي، اندازه‌هاي محدود صفحه نمايش و ساير محدوديت‌هاي فيزيكي در ابزارهاي سيار روبرو است، ليكن تجارت سيار همزمان با توسعه قابليت‌هاي ابزارهاي سيار، نرم‌افزارهاي كاربردي، استانداردسازي شبكه‌ها و سازگار شدن اين ابزارها با فرهنگ‌هاي مختلف جوامع بشري، رشدي فزاينده را تجربه مي‌كند. ضريب نفوذ ابزارهاي سيار بالاتر از هر فن‌آوري ديگري است و اين مسئله تجارت سيار را به شكل انقلابي جهاني درآورده است( وانگ و دیگران، 2005)[42].
2-2-10 مهمترین عوامل موفقیت تجارت سیار
 جنبه هاي فني و سازماني 
در بسياري از موارد بقاي يک فعالیت تجارت سیار علاوه بر محصولات آن بر داشتن تيم مديريت شايسته ، خدمات پس از فروش خوب ، ساختار تجاري سازمان يافته ، زيرساخت شبکه و يک سايت وب ايمن با طراحي خوب نيز بستگي دارد. فعالیت سیاری که مي خواهد موفق شود بايد به دو دسته از عوامل توجه کند عوامل فني و سازماني و عوامل مرتبط با مشتري.
2-2-10-1 عوامل زير مي توانند موجب موفقيت تجاري شرکت ها در تجارت سیار گردند:

دانلود متن کامل پایان نامه در سایت jemo.ir موجود است

  • تحليل و مطالعه کافي بازار. تجارت سیار از برنامه ريزي تجاري خوب و قوانين پايه عرضه و تقاضا مستثني نيست. شکست تجاري در تجارت سیار همانقدر واقعي است که در ديگر قالب هاي تجارت.
  • يک تيم مديريت خوب و مسلح به راهبرد فناوري اطلاعات.راهبرد فناوري اطلاعات شرکت بايد بخشي از فرآيند طراحي مجدد تجاري باشد.
  • ايجاد روشي ايمن و ساده براي انجام تراکنش توسط مشتريان.کارت هاي اعتباري با در اختيار داشتن 90 درصد از سهم خريد هاي اينترنتي ، محبوب ترين وسيله پرداخت آنلاين به حساب مي آيند.در گذشته شماره کارت اعتباري از طريق دروازه هاي پرداخت مستقل ميان خريدار و فروشنده رد و بدل مي شد و امروزه نيز اکثر شرکت هاي کوچک و تجارت هاي خانگي از همين روش استفاده مي کنند. بيشتر بازرگانان نيز تراکنشهاي کارت اعتباري را از طريق نظامي که بوسيله بانک هاي تجاري و شرکت هاي کارت اعتباري تدارک ديده شده ، پردازش مي کنند.
  • فراهم آوردن قابليت اطمينان و امنيت.سرورهاي موازي ، افزونگي سخت افزار ، فناوري هاي ايمن از خطا ، رمزنگاري (پنهان سازي) اطلاعات و ديواره هاي آتش مي توانند به اين نيازها پاسخ دهند.
  • فراهم کردن يک ديد( 360 درجه اي ) از ارتباط مشتري و کسب اطمينان از اينکه تمام کارمندان ، مشتريان و شرکا ديدي کامل و مشترک از مشتري دارند.البته مشتريان از تجربه داشتن “برادر بزرگ” (تحت نظارت بودن) استقبال نخواهند کرد.
  • ساخت يک مدل کاري مناسب از لحاظ تجاري.
  • مهندسي يک زنجيره ارزش الکترونيک متمرکز بر تعداد محدودي از صلاحيت هاي مرکزي.(فروشگاه هاي سیار در صورت برنامه ريزي مناسب مي توانند بصورت تخصصي يا عمومي به فعاليت بپردازند.)
  • استفاده از جديدترين فناوري ها و همگامي با تغييرات فناوري.(اما بايد به خاطر داشت که مباني تجارت با فناوري هاي جديد تغييري نمي کنند.)
  • گوش به زنگ و آماده بودن براي پاسخ هر چه سريعتر به تغييراتي که در محيط هاي فيزيکي ، اجتماعي و اقتصادي رخ مي دهد.
  • تهيه يک وب سايت جذاب.کاربرد با سليقه رنگ ، گرافيک ، انيميشن ، عکس ، فونت و مقاديري فضاي خالي ميان عناصر مي توانند ما را در اين زمينه ياري دهند.
  • موثر کردن فرآيندهاي تجاري با استفاده از مهندسي مجدد و فناوري هاي اطلاعاتي.
  • ايجاد شناختي کامل از محصولات يا خدمات ارائه شده که بايد علاوه بر اطلاعات کامل محصول شامل انتخاب کننده ها و پيشنهادگرهاي مناسب نيز باشد.
  • فروشندگان تجارت سیار ، بطور طبيعي بايد کارهاي معمول تجاري سنتي از قبيل ارائه اطلاعات صادقانه در مورد محصولات و در دسترس بودن آنها ، ارسال مطمئن ، و رسيدگي موثر و سريع به شکايات را نيز انجام دهند.يک ويژگي منحصر بفرد  محيط اينترنت اينست که مشتريان به اطلاعات بسيار بيشتري از فروشنده نسبت به وضعيت تجارت سنتي دسترسي دارند.(البته مشتريان مي توانند بصورت آنلاين در مورد فروشگاه هاي سنتي تحقيق کنند و در مواردي هم اين کار را مي کنند ، پس اين تمايز هميشه بر قرار نيست( دعائی و همکارانش ، 1386)

جنبه هاي مربوط به مشتري 
يک سازمان تجارت سیار موفق بايد علاوه بر موارد فوق تجربه خريد لذت بخشي براي مشتريانش فراهم آورد.عوامل بسياري در اين مسئله نقش دارند که برخي از آنها عبارتند از :

  • فراهم آوردن ارزش براي مشتريان.فروشندگان مي توانند مانند تجارت غير سیار با پيشنهاد قيمت هاي رقابتي براي يک کالا يا يک سري کالا مشتريان بالقوه را جذب کنند و به اين هدف برسند.
  • فراهم آوردن خدمات و کارآيي.فراهم آوردن يک تجربه خريد کاربرپسند و علاقه مندانه مانند آنچه فروشندگان عادي (غير سیار) انجام مي دهند مي تواند در پيمودن بخشي از راه دستيابي به اين هدف موثر باشد.
  • ايجاد انگيزه خريد و بازگشت مجدد خريداران.براي اين هدف مي توان از روش هايي چون کوپن ، پيشنهادات ويژه و تخفيف استفاده کرد.وب سايت هاي به هم مرتبط[43]و برنامه هاي همکاري [44]نيز مي توانند در اين امر ما را ياري کنند.
  • ايجاد توجه شخصي.وب سايت هاي شخصي سازي شده ، پيشنهادات خريد ، و پيشنهادات ويژه شخصي مي توانند تا حدودي جايگزين تعمالات انساني رو در رو که در فروشگاههاي سنتي وجود دارد شوند.
  • ايجاد مفهوم جامعه.اتاقهاي گفتگو ، تالارهاي بحث ، و برنامه هاي وفاداري (که گاهي اوقات برنامه هاي وابستگي[45]نيز ناميده مي شوند) مي توانند در اين راستا مفيد باشند.
  • تصاحب تمام تجربه مشتري.جاسوس هاي اينترنتي با انجام تمام تماسهاي کاربر به عنوان بخشي از تجربه کلي از آن محافظت مي کنند ، تجربه اي که با نام شرکت مترادف مي شود.
  • فراهم کردن امکان کمک کاربران به خودشان.تدارک سايت هاي خودباوري که بدون کمک ديگران به راحتي قابل استفاده باشند مي تواند در اين زمينه مفيد باشد.اين مسئله ايجاب مي کند که تمام اطلاعات محصول ، پيشنهاد محصولات جايگزين ، و انتخابگرهاي تدارکات و لوازم يدکي در دسترس باشند.
  • کمک به مشتريان در مصرف.جاسوسهاي الکترونيک و دايرکتوريهاي فروش آنلاين مي توانند چنين کمکي را از طريق اطلاعات رقابتي گسترده و امکانات مناسب جستجو فراهم کنند.فراهم کردن اطلاعات مولفه و توصيه هاي ايمني مي تواند جاسوس هاي الکترونيک را در شناخت نحوه مصرف مشتريان ياري دهند( ثقفی و دیگران، 1389).