سایت مقالات فارسی – شناسایی و بررسی عوامل تاثیر گذار بر توسعه تجارت سیار در شهر کرمانشاه- …

2-2-13-1 فناوری‌های پرداخت بی سیم
فناوری بی سیمبه تکنولوژی ارتباطی اطلاق می شود که در آن از امواج رادیویی و مادون قرمز به جای سیم و کابل ، برای انتقال سیگنال بین دو دستگاه استفاده می شود.از میان این دستگاه ها می توان پیغامگیرها، تلفن های همراه، کامپیوتر های قابل حمل، شبکه های کامپیوتری، دستگاه های مکان یاب، سیستم های ماهواره را نام  برد. دستگاه‌های سیار، رایانه‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی مربوط به بخش مهمی در زندگی دیجیتالی ما تبدیل شده‌اند. ارسال داده بی‌سیم دارای برتری بالایی برای اهداف تجاری و شخصی است؛ که انعطاف‌پذیری و راحتی کاربران را عرضه می‌کند. با پرداختن به درخواست ها فناوری‌های گوناگون بی‌سیم ایجاد شده‌اند. امروزه گونه‌های مختلف فناوری‌ها در بازار جهانی بی‌سیم وجود دارد. ارتباط سیارفناوری جدیدی نیست؛ پخش تلویزیون و برنامه‌های رادیویی مدت زیادی است که از ارتباط بی‌سیم استفاده می‌کنند
2-2-13-2 فن آوری های سیستم پرداخت تجارت سیار
1-بلوتوث: بلوتوث می‌تواند در سامانه‌های پرداخت سیار پیاده‌سازی شود زیرا توان مصرفی پایینی را ارائه می‌کند. این مزیتی اساسی برای دستگاه‌های سیار است. هم‌چنین، صنعت نیمه‌رسانا برای تولید ریزتراشه‌های بلوتوث با قیمت پایین، فعالیت می‌کند، که باعث افزایش دستگاه‌های بلوتوث در بازارهای جهانی شده‌است. این فرصت یکتایی را برای دستگاه‌های بلوتوث ایجاد کرده که در بازار نفوذ کنند و پذیرفته شوند. هم‌چنین یک موقعیت بازاری یکتا برای پرداخت سیار ایجاد کرده‌است. به علاوه، بلوتوث از روش( FHSS)[49] برای جلوگیری از تداخل استفاده می‌کند. که به سامانه‌های پرداخت در تامین سرویس قابل اطمینان کمک می‌کند
2- فناوری( RFID)[50]
یکی از جدیدترین فناوری‌هایی که کاربرد پرداخت آن نیز به سرعت در حال گسترش است،به مجموعه ای از فناوری ها که در آنان برای شناسايی خودکار افراد و اشياء از امواج راديويی استفاده می گردد ، RFID گفته می شود .  از روش های مختلفی برای شناسايی افراد و اشياء استفاده می شود. ذخيره شماره سريال منتسب به يک فرد و يا شی درون یک ريزتراشه که به آن یک آنتن متصل شده است ، يکی از متداولترین روش های شناسايی خودکار است . فناوری RFID است. سیستم اصلی RFID شامل سه قسمت است: یک آنتن، یک فرستنده و گیرنده و یک RF است . آنتن یک پل ارتباطی بین فرستنده و گیرنده است . فناوری RFID از امواج رادیویی به منظور شناسایی اشیاء استفاده می‌کند. یک سامانه عبارت است از یک برچسب حاوی یک آنتن و یک تراشه به همراه اطلاعاتی در مورد کالا یا اشیاء و هم‌چنین یک قرائت‌گر که دارای یک فرستنده و گیرنده رادیویی می‌باشد. کاربردهای اولیه این فناوری در بهبود کارایی سامانه های اطلاعاتی زنجیره‌های تامین و توسعه فروشگاه‌های بزرگ زنجیره‌ای بوده‌است(سها، 2004)[51]
لکن کاربردهای این فناوری در حال گسترش بوده، به طوری که در ردیابی کالا، افراد، و حفاظت از مناطق امن از RFID استفاده شده‌است. نگهداری تراکنش‌ها و خدمات پرداخت فناوری RFID نیز از جمله کاربردهای آن می‌باشد که در خریدهای خرد روزانه شهروندان به کار گرفته شده‌است( توربان ، 2008)[52]

منبع فایل کامل این پایان نامه این سایت pipaf.ir است

  1. فناوری (NFC)[53]

تکنولوژی با زندگی روزمره ما در هم آمیخته، همیشه فناوری های جدید سعی دارد که سرعت انجام کار افزایش پیدا کند. تا افراد از وقت خود به خوبی استفاده کنند به همین منظور تکنولوژی NFC- نیز در جهت سرعت بخشیدن به پرداختها، گرفتن سریع اطلاعات مورد نیاز مورد استفاده قرار می گیرد. NFC- یک پروتکل ارتباطی بابرد کوتاه بین دووسیله است سه کاربردی که  NFC- ارائه می کند عبارتنداز: به اشتراک گذاری , هماهنگ سازی ودادوستد که دراین میان دادوستد از اهمیت بیشتری برخوردار است این تکنولوژی امروزه در اکثر کشورها برای پرداخت در فروشگاه ها، پرداخت بلیط مترو، قطار و اتوبوس استفاده می شود که فقط کافیست که گوشی موبایل خود را به دستگاه مورد نظر نزدیک کرده و خرید خود را انجام دهید. مهمترین ویژگی این سیستم نسبت به بلوتوث آن است که اطلاعات با سرعت بسیار بالایی نسبت به بلوتوث رد و بدل می شود.
از همین رو این فناوری با زیرساخت‌های موجود پرداخت غیرتماسی مورداستفاده در سامانه‌های حمل‌ونقل عمومی و پرداخت‌های خرد سازگار می‌باشد. اساساً NFC با هدف استفاده در گوشی‌های تلفن همراه طراحی شده‌است. برای فناوری NFC-سه مورد استفاده اصلی وجود دارد.
تقلید کارتدستگاه NFC همانند کارت‌های غیرتماسی موجود رفتار می‌کند.
حالت قرائت‌گردستگاه NFC فعال بوده و برچسب غیرفعال RFID را می‌خواند، به عنوان مثال برای تبلیغات تعاملی
حالت شخص به شخصدو دستگاه NFC با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و تبادل اطلاعات می‌کنند. 
2-2-14پروتکل امن برای تجارت سیار
با ظهور و گسترش سريع دستگاه های تلفن همراه موقعيتها و چالشهای بسياری برای موسسات مالی و اعتباری در ارائه خدماتشان ايجاد شده است. ارتباطات سيار در حال حاضر بازار قابل توجهي در سراسر جهان دارند. آمارهاي بين المللي نشان مي دهد که حجم بازار تجارت سيار تا سال 2009 به حدود 88 ميليارد دلار خواهد رسيد. برای گسترش تجارت سيار، فروشندگان نياز به شيوه های پرداخت امن و ضمانت شده برای محصولات وخدماتشان دارند وخريداران نيازمند محافظت در مقابل سوء استفاده از شماره حساب و اطلاعات ماليشان می باشند. در سالهای اخير نرخ کلاهبرداريها در تراکنشهای مالی چندين برابر ميانگين پيش بينی شده بوده است. بنابراين توجه به امنيت پرداخت در محيط موبايل اولين و مهمترين قدم برای جلب اعتماد مشتريان، فروشندگان و موسسات مالی در استفاده از اين محيط و در نتيجه ظهور پتانسيل های آن مي باشد. در اين مقاله يک پروتکل امن برای پرداخت الکترونيکی بوسيله دستگاه های تلفن همراه پيشنهاد شده است. در اين پروتکل سرويس پيام کوتاه به عنوان بستر ارتباطی مورد استفاده قرار گرفته است. پروتکل پيشنهادي علاوه بر اينکه با امکانات موجود شبکة تلفن همراه در ايران قابل پياده سازي است، به گونه ای طراحي شده است که با پيشرفت قابليت هاي شبکة تلفن همراه با کمترين تغيير همچنان قابل استفاده خواهد بود(موسی خانی و همکاران،1391)
با پيشرفت تکنولوژی يک تکامل منطقی در محيط تراکنش های مالی اتفاق افتاد. در ابتدا پرداخت ها به صورت رودررو نقداً، توسط چک و يا کارت های اعتباری انجام می شد. با گسترش شبکه های داده و اينترنت تراکنش های از راه دور، گسترش و محبوبيت بيشتری يافتند. با رشد نفوذ تلفن های همراه و توسعه تجارت سيار ، پرداخت سيار يک نياز اجتناب ناپذير برای پرداخت هزينة کالاها خواهد بود. اين امر مستلزم پياده سازی پروتکل هاي بی سيمی است که بتواند مکانيزم های پرداخت از راه دور را به خوبی روش های رودررو با استفاده از يک دستگاه واحد مديريت نمايد. دلائل زيادی وجود دارد که چرا يک تلفن همراه و ساير دستگاه های سيار مشابه آن  را بايد به عنوان يک دستگاه پرداخت آينده در نظر گرفت. اول آنکه تعداد کاربران و استفاده کنندگان اين دستگاه ها در حال حاضر نيز بسيار زياد و قابل توجه است.(موسی خانی و همکاران،1391)
مشتريان همواره علاقمند به استفاده از روش های ساده، سريع، شخصی شده، امن و قابل استفاده در هر مکان و زمان هستند و دستگاه های سيار بدليل راحتی استفاده، بلادرنگ بودن، عدم نياز به پول نقد کانديد خوبی می باشند. البته نبايد ريسک ها و مشکلات امنيتی موجود در اين محيط را ناديده گرفت. آمارها نشان می دهد که در سال گذشته ميلادی، تنها در کشور آمريکا ارزش کلاهبرداري های اينترنتی( 1457ميليون دلار بوده که با 4/2 درصد) رشد نسبت به سال گذشته بيش از نيمی از کل کلاهبرداري ها را دربرمی گيرد. براساس تحقيقات انجام شده توسط Forrester ، مسائل امنيتی مانع اصلی برای حدود( 52 درصد )کسانی است که هيچ نوع تراکنش تجاری با تلفن های همراه انجام نمی دهند. اعتماد مشتريان مهمترين اصل در موفقيت و گسترش يک راه حل پرداخت می باشد که بايد قبل از هرچيز مورد توجه قرار گيرد و اين اعتماد تنها با تکيه بر امنيت محصول پيشنهادی حاصل مي شود. بنابراين تحقيقات کافي در زمينه امنيت براي پشتيباني از برنامه هاي تجارت سيار به منظور گسترش و شکوفايي اين صنعت در کشورمان ضروری به نظر می رسد( جاودان و فتحیان،1386)
2-2-14 چالشهای موجود در تجارت سیار
مسائل تجاري زيادي در رابطه با تبليغات سيار وجود دارد كه شناسايي آنها كمك فراواني به حرفه افراد در استفاده از تبليغات سيار مي‌نمايد. علاوه بر آن اشراف بر اين مسائل در برنامه‌ريزي تجاري و يافتن راه‌حل‌ها از اهميت زيادي برخودار است.
آگاهي از اين مشكلات و پيشگام شدن در اين صنعت ممكن است منجر به دستيابي به يك موقعيت خوب در بازار تبليغات سيار گردد. برخي از اساسي‌ترين مشكلات عبارتند از:
الف- هزينه
مصرف‌كنندگان، بازارياب‌ها، عرضه‌كنندگان و آژانس‌هاي خدمات تبليغات سيار با مشكل هزينه مواجه هستند. براي مصرف‌كنندگان، هزينه جاري تجهيزات سيار و حق اشتراك اينترنت بالاست. براي آژانس‌هاي تبليغاتي نيز ملزومات مالي و تحقيقات صنعتي و اقدامات جايگزيني فناوري بسيار هزينه‌بر است.
ب-Push در مقابل  Pull
تبليغات سيار، كاربران تلفن همراه را در استفاده از روشهاي Pull يا Push آزاد مي‌گذارد، به عنوان مثال، اگر شرح حال يك مشتري نشان بدهد كه او از تماشاي فيلم لذت مي‌برد تبليغات فيلم مي‌تواند روي ابزار تلفن همراه آن مشتري فرستاده شود (Push) ، اما تبليغاتي كه به اين طريق ارسال مي‌گردد، مي‌تواند براي آن مشتري ناخواسته باشد و تأثير ناخوشايند بر علاقه او براي خريد داشته باشد، مگر آنكه با شيوه (Pull) مشتري، اطلاعات مربوط به فيلم‌هايي كه در حوزه علايق اوست را ارسال كند. بنابراين شيوه Pull براي مشتري خوشايند بوده اما داراي هزينه بيشتري و مستلزم راه‌حل‌هاي سيستماتيك كاملتري است چون بدون شناخت از پذيرشگران، تبليغات سيار كارامد نخواهد بود( لفورت و دیگران،2005)
ج- ريسك تجاري بالا
بازاريابي سيار هنوز در آغاز دوره رشد است. در يك بازار جديد، عدم اطمينان بالاست و اين به معني ريسك تجاري بالا و سود كمتر تبليغات است. اين مسايل مالي موجب كندي سرمايه‌گذاري بر‌فعاليتهاي تحقيق و توسعه براي بهبود فرآيندهاي تجاري دراين بازار مي‌گردد( لفورت و دیگران،2005).
د- دريافت تبليغ
يكي ديگر از چالش‌هاي تبليغات سيار، اين است كه آيا تبليغ ارسال شده دريافت شده است يا خير؟ سوالاتي كه مطرح مي‌شود عبارتند از: آيا دستگاه تلفن همراه روشن و ارتباط برقرار است؟ آيا تبليغ فرستاده شده بدست مشتري خواهد رسيد؟ مطابق مطالب فوق، تبليغات سيار به روش Push ممكن است هزينه كمتري نسبت به روش Pull داشته باشد. علي‌رغم تبليغات سنتي راديو و تلويزيون كه شكل ناخواسته بودن آن مورد پذيرش جامعه قرار گرفته است،تبليغات سيار كه روي تلفن همراه شخصي فرستاده مي‌شود هنوز ناخواسته (مزاحم) قلمداد مي‌شود.
هنگام ملاحظه شرح حال مشتري، موضوع حريم خصوصي شخصي بايد مورد توجه قرار گيرد. وجود يك قانون دولتي و رسمي كه مشخص كند چه آژانس‌هاي تبليغاتي اجازه تقاضاي اطلاعات و سهيم شدن در آنها را دارند ضروري است. اطلاعات جمع‌آوري شده توسط گروه يانكي  نشان مي دهد كه بيش از 50 درصد از مشتريان موضوع پوشيده ماندن اطلاعات در مورد شرح‌حال شخصي خود و اطلاعات موقتي حرفه‌شان را مورد توجه قرار مي‌دهند( لفورت و دیگران،2005)
چالش‌هاي فني
علاوه بر مسائل تجاري، در تبليغات سيار، يك تعداد مشكلات فني نيز وجود دارد كه به طور خلاصه بيان مي‌شود:
الف- صفحه نمايش كوچكتر 
كوچك بودن صفحه نمايش و ثابت بودن اندازه دستگاههاي همراه، باعث محدوديت كامل كاربر تبليغات سيار است و نمايش اطلاعات به شكل متغير مقدور نيست. بنابراين بنگاه‌هاي تبليغات سيار بايد دائماً به دنبال حل اين مساله باشند كه چگونه در صفحه نمايش كوچك، تبليغات انجام دهند. مشكل ديگر ثابت نبودن اندازه صفحه نمايش تلفن هاي همراه است. آژانس‌هاي تبليغاتي براي ايجاد يا ارسال تبليغات با اين مشكل مواجه هستند و تا زماني كه برخي استانداردها از سوي توليدكنندگان ابزارهاي همراه در مخابره تبليغات بي‌سيم تعريف و اعمال نگردد اين مشكلات مرتفع نخواهد شد( سیو و همکاران،2003).
ب- چارچوب (شكل) ثابت 
وقتي در مورد تغيير شكل تبليغات سيار تصميم گرفته مي‌شود، فروشندگان بايد در پي اين موضوع باشند كه چه نوع اشكالي راحت‌تر بر روي دستگاه دريافت كننده نهايي قابل رويت هستند. براي مثال فونت‌هاي خاص، رنگ‌ها، اشكال و تصاوير ممكن است روي برخي از ابزارهاي تلفن همراه قابل نمايش نباشند( سیو و همکاران،2003).
ج- سرعت پايين بارگيري
مشكلاتي كه چندسال قبل اينترنت با آن مواجه بود، اكنون اينترنت سيار به دليل محدوديت پشتيباني فني با آن روبرو است كه مهمترين آنها سرعت پايين بارگذاري است. اين مسأله نه تنها روي پذيرش تبليغات سيار توسط كاربر تأثير مي‌گذارد بلكه عملكرد تبليغات را نيز كاهش مي‌دهد چون ممكن است كاربر يك صفحه سيار را به خاطر سرعت پايين بارگذاري متوقف، پاك يا فراموش كند( سیو و همکاران،2003).
د- طيف‌ وسيع فناوري‌ها
بازيگران قدرتمند، مانند مايكروسافت، نوكيا و Phone.com‌ ، فناوري‌ها و راه‌حلهاي متفاوتي را در اين خصوص ارائه مي‌كنند و در نتيجه آژانس‌هاي تبليغات سيار با اين مشكل مواجهند كه كدام فناوري را براي استفاده برگزينند. اين صنعت اكنون سعي در توسعه تجهيزات براي ارسال تبليغات بر ابزارهاي تلفن همراه و سازماندهي براي قانونمندكردن استانداردهاي آن دارد.
ﻫ-استانداردسازي