شیائومی؛ چهارمین تولیدکننده موفق موبایل دنیا

Group of students engineers working on a computer part

شرکت شیائومی در سال ۲۰۱۰ میلادی بوسیله «لی جون» کارآفرین چینی و «بین لین» مهندس قبلی گوگل به خاطر رقابت در بازار پر شتاب تلفنای هوشمند تأسیس شد. شیائومی اولین شرکتی بود که از چیپست اسنپدراگون شرکت کوالکام در یکی از اجناس خود (Mi2) استفاده می کرد و اینجوری تونست پیوند محکمی رو با این غول تولیدکننده چیپ برقرار کنه.

شیائومی کار خود رو با تزریق سرمایه از طرف هولدینگ سنگاپوری «Temasek» و شرکت سرمایه گذاری چینی «IDG» شروع کرد و با موفقیت دومین پرچمدار خود یعنی Mi2، تونست جای پایش رو در بازارهای استرالیا، آمریکا و اروپا محکم کنه. پس از موفقیت Mi2، شیائومی با تأسیس دفتری در سنگاپور فعالیت بین المللی خود رو تقویت کرد و اجناس سری RedMi رو به همراه پرچمدار جدیدش روونه بازار کرد.

حذف هزینه تبلیغات از راهکارهای شیائومی واسه کاهش قیمت محصولاته.

تلفن هوشمند Mi3 هم مانند پرچمدار قبلی مورد توجه مصرف کنندگان قرار گرفت و اولین محموله از اون در کمتر از ۲ دقیقه به صورت آنلاین فروش رفت؛ اتفاقی که نام شیائومی رو بر سر زبانا انداخت. با این موفقیت شیائومی وارد بازار کشورای آسیایی مانند مالزی و فیلیپین شد و تونست به کمک فروشگاه آنلاین Flipkart در هندوستان، به بازار دومین کشور پرجمعیت دنیا هم ورود کنه.

مهمترین دلیل پیشرفت برق آسای شیائومی راه و روش متفاوت این شرکت به مسئله بازاریابیه؛ چون که شرکت چینی برخلاف رقبایی مانند اپل و سامسونگ واسه تبلیغات تقریباً هیچ هزینه ای نمی کنه و به خاطر کاهش مخارج، در هیچ جای دنیا فروشگاه فیزیکی برقرار نکرده. علاوه بر فروش آنلاین، اجناس شیائومی معمولاً چرخه عمر تولیدی بالایی دارن و بیشتر تا ۱۸ ماه در خط تولید باقی می مانند؛ این چرخه واسه خیلی از اجناس سامسونگ بیشتر از ۶ ماه نیس.

سرفصل محتوا

    • لی جون مؤسس شیائومی
    • شروع به کار و رشد شیائومی
  • روش هدف دار تجارت شیائومی
    • شیائومی الان
      • منبع:

لی جون مؤسس شیائومی

لی جون (Lei Jun) بنیانگذار شیائومی در تاریخ ۱۶ دسامبر سال ۱۹۶۹ و در شهر ژیانتائو استان هوبئی چین به دنیا اومد. دوران کودکی لی در نزدیکی شهر صنعتی ووهان در مرکز چین گذشت و اون سال ۱۹۹۱، وارد دانشگاه همین شهر شد و در مقطع کارشناسی به تحصیل علوم کامپیوتر پرداخت.

در دوران دانشجویی با مطالعه کتابی درباره استیو جابز به شخصیت اون علاقه مند شد و عزمشو جزم کرد روزی کار و کاسبی خود رو مشابه مرد شماره یه اپل راه اندازی و اداره کنه. به همین منظور تحصیلاتش رو با سرعت بیشتری تموم کرد و وارد شرکت تولید نرم افزار چینی «Kingsoft» (که در اون زمان یه کار و کاسبی بود) شد.

لی جون در سال ۲۰۰۴ کتابخونه آنلاین خود رو در ازای دریافت ۷۵ میلیون دلار به آمازون فروخت.

آقای جون در این کار و کاسبی به عنوان مهندس کامپیوتر مشغول به کار شد و تونست در مدت زمان کوتاهی با سرعت پله های پیشرفت رو طی کنه و در سال ۱۹۹۸ ریاست شرکت رو در دست گیرد. لی جون در کنار شغل ثابت خود سایت Joyo.com رو به عنوان یه کتابخونه آنلاین (سال ۲۰۰۰) تأسیس کرد و موفق شد پس از ۴ سال پیشرفت و پیشبرد این کار و کاسبی، سایت نامبرده رو به قیمت ۷۵ میلیون دلار به آمازون بفروشه.

لی در سال ۲۰۰۷ و پس از ۱۶ سال فعالیت همیشگی در کینگ سافت به بهونه مشکلات سلامتی از مقام ریاست شرکت انصراف داد و سمت مشاور ارشد رو واسه خود انتخاب کرد؛ اون در واقع با این کار از درگیری مستقیم با مسائل روزمره شرکت فاصله گرفت. اما یه مدت بعد با سرمایه گذاری در استارتاپای Vancl.com و UCWeb ریاست اونا رو هم بردوش گرفت.

ایشون در آخرً سال ۲۰۱۰ تو یه حرکت واسه تحقق رؤیای دوران دانشجویی خود شرکت شیائومی رو ساخت و این آغازی بود بر موفقیتای پشت سر هم لی جون.

شروع به کار و رشد شیائومی

شیائومی در اول به واسطه ارتباطات لی جون تونست سرمایه زیادی رو از شرکتا و افراد جور واجور دریافت کنه و همه با همً با هشت هم مؤسس از جمله لی جون، بین لین، لیو دی، هونگ فنگ، ژو گوانگپینگ، چوان وانگ، لی وانکیانگ، و کونگ کت ونگ در تاریخ ۶ آپریل ۲۰۱۰ (۱۷ فروردین ۱۳۸۹) اعلام موجودیت کرد.

شرکت تازه تأسیس پس از سه ماه اولین محصول خود رو به شکل سفت افزار (Firmware) اندرویدی MIUI روونه بازار کرد و یه سال بعد در آگوست ۲۰۱۱، اولین تلفن هوشمند شیائومی با نام Mi1 به بازار معرفی شد. نسخه بعدی تلفن پرچمدار شرکت مورد بحث هم یه سال پس از اون با همون سفت افزار MIUI رونمایی شد که به چیپست اسنپدراگون S4 Pro مجهز بود و تونست رکوردهای فروش خیلی مهمی رو بزاره.

شیائومی در سال ۲۰۱۳ هوگو بارها معاون ارشد بخش مدیریت محصول گوگل رو استخدام کرد

لی جون که قبل از این فقط با شرکتای یه میلیارد دلاری کار کرده بود، تصور می کرد شیائومی در آخرً ۱۰ میلیارد دلار ارزش پیدا کنه اما سرمایه گذار روس «یوری میلنر»، ارزش شرکت اون رو در آینده بالغ بر ۱۰۰ میلیارد دلار پیش بینی کرد و باعث شد آقای جون گامای بعدی خود رو با دقت بیشتری برداره.

از همین رو شیائومی در سال ۲۰۱۳ معاون ارشد بخش مدیریت محصول گوگل «هوگو بارها» رو به استخدام خود درآورد و به کمک اون تونست نفوذ خود رو در بازار چین گسترش بده. شرکت لی جون هم اینکه از راه شرکت تجاری Mobicity به بازار کشورای غربی هم ورود کرد و تونست خود رو به عنوان یکی از بازیگران اصلی صنعت موبایل مطرح کنه.

شیائومی در همین سال با معرفی پرچمدار Mi3، خونواده RedMi و تلویزیون هوشمند خود بیشتر از قبل در تیتر اخبار درخشید و اولین مرکز خدمات پس از فروش خود رو هم در پکن گشایش کرد. سال ۲۰۱۳ واسه شرکت چینی پر از موفقیت بود و اونا تونستن بیشتر از ۱۸٫۷ میلیون تلفن هوشمند بفروشن و آمار کاربران MIUI هم در همین مدت از مرز ۳۰ میلیون عبور کرد.

افزایش ارزش شیائومی در سال ۲۰۱۴ لی جون رو به چهارمین پولدار چین بدل کرد.

بالاترین درجه دوران شکوفایی شیائومی سال ۲۰۱۴ بود چون که موفق شد فقط در نیمه اول سال بیشتر از ۲۶ میلیون تلفن هوشمند رو  به دست مشتریان برسونه و فقط ۴ سال پس از تأسیس، در بازار چین بالاتر از شرکت سامسونگ در جایگاه اول قرار گیرد. پیشرفتای شیائومی هم اینکه به افزایش ارزش مالی اون کمک کرد و با رسوندن ثروت لی جون به ۹٫۹ میلیارد دلار، اون رو به چهارمین پولدار چین تبدیل کرد.

شیائومی بعد وارد بازار هند شد و اول اجناس خود رو به صورت انحصاری از راه فروشگاه اینترنتی محبوب Flipkart در این کشور به فروش گذاشت. جالبه بدونین که شیائومی اولین محموله تلفنای هوشمند خود که شامل ۴۰ هزار دستگاه موبایل بود در کمتر از ۲۴ ثانیه فروخت و در کنار اون با جذب ۱٫۱ میلیارد دلار سرمایه دیگه، با ارزش خالص ۴۶ میلیارد دلار ً ارزشمندترین کار و کاسبی تکنولوژی دنیا شد.

در همین سال بود که پیشنهاد عرضه عمومی سهام شیائومی به لی جون داده شد اما اون بر خلاف امکان افزایش ارزش شرکت تا ۱۰۰ میلیارد دلار، از این ایده بیخیال شد؛ چون که به فکر بود مدیریت شرکت پس از عرضه عمومی سهام خیلی سخت می شه و اتخاذ این تصمیم رو به ۵ سال بعد معوق کرد.

روش هدف دار تجارت شیائومی

شرکت شیائومی واسه فروش اجناس خود راه حل جالبی داره؛ این شرکت به خاطر کاهش قیمت پایانی حاشیه سود بسیار کمی رو واسه تولیداتش در نظر میگیره و از این راه محصولی با کیفیت رو با قیمت ارزون به دست مشتری میرسونه. البته شیائومی هرکدوم از تلفنای هوشمند خود رو به مدت طولانی (حدود ۱۸ ماه) روی خط تولید نگه می داره و از این روش سود لازم رو دشت می کنه.

هم اینکه با فروش لوازم جانبی، وسایل خونگی هوشمند، اپلیکیشن و… هم تجارت خود رو حفظ کرده و واسه کاهش هرچه بیشتر هزینه ها، هیچ فروشگاهی در هیچ جای دنیا احداث نکرده. در واقع شیائومی محصولاتش رو فقط به صورت آنلاین و یا از راه فروشندگان شخص سوم به دست مشتریان میرسونه.

شیائومی به خاطر کاهش هزینه حتی یه فروشگاه فیزیکی هم برقرار نکرده

شرکت مورد بحث هم اینکه اعتقادی به تبلیغات پرخرج نداره و بیشتر از راه شبکه های اجتماعی به معرفی و تبلیغ محصولاتش می پردازه. از طرف دیگه مشتریان شیائومی هم نقش به سزایی در تبلیغ اجناس شرکت چینی دارن و این کار رو با تعریف از وسایل خود به رایگان واسه شیائومی انجام میدن.

نکته قابل توجه دیگه در مدل تجارت شیائومی، تولید کمتر از درخواست هستش؛ شیائومی با این روش همیشه بازار رو واسه اجناس خود تشنه نگه می داره و از طرفی اطمینان دشت می کنه که تموم تولیدات به فروش میرن.

شیائومی هم اینکه با سیاست «طراحی در بین تولید» همیشه به ایده های مشتریان خود توجه کرده و با ایجاد یه روند چابک در مورد تبدیل ایده های خوب به محصول، ظرف مدت یه هفته ایده های جدید و با ارزش رو وارد خط تولید کرده و همیشه اجناس خود رو به روز نگه می داره.

شیائومی الان

شیائومی نمونه روشن یه کار و کاسبی موفقه که تونسته تنها طی ۵ سال از صفر به جایگاه چهارم تولیدکنندگان موبایل دنیا برسه. این شرکت چینی الان با بیشتر از ۸ هزار کارمند، هرساله ۱۲ میلیارد دلار درآمد داشته و اجناس خود رو در بیشتر کشورای جهان به فروش میرسونه.

منبع:

SuccessStory