مزایای بانکداری الکترونیک، توسعه بانکداری الکترونیک

Grungy version of Arrow Backgrounds Series. Light burgundy colored arrows crossing the frame diagonally and horizontally on a textured, coarse paper. Arrows are computer generated, paper is a hi-res scan.

وقت وزمان ارزشمندترین دارایی انسان است که درطول عمرانسان در دنیای فانی به هیچ وجه قابل بازیافت نیست.توسعه بانکداری الکترونیک دارای دستاوردها و مزایای زیادی است وهمین امرموجب شده تاتمایل افرادبه استفاده ازاین امکانات هرروزافزایش یابد.
مزایای بانکداری الکترونیک را می توان از دو جنبه مشتریان و موسسات مالی مورد توجه قرار داد از دید مشتریان می توان به صرفه جویی درهزینه ها،صرفه جویی در زمان و دسترسی به کانال های متعدد برای انجام عملیات بانکی نام برد.
ازدیدموسسات مالی می توان به ویژگیهایی چون ایجاد وافزایش شهرت بانک هادرارائه نوآوری،حفظ مشتریان علی رغم تغییرات مکانی بانکها،ایجادفرصت برای جستجوی مشتریان جدیددربازارهای هدف،گسترش محدوده جغرافیایی فعالیت وبرقراری شرایط رقابت کامل رانام برد.
مهم ترین مزایای بانکداری الکترونیک عبارتند از: تمرکز بر کانال های توزیع جدید،ارائه خدمات اصلاح شده به مشتریان و استفاده از راهبردهای تجارت الکترونیک.البته مزایای بانکداری الکترونیک از دیدگاه های کوتاه مدت،میان مدت وبلندمدت نیزقابل بررسی است.رقابت یکسان،نگهداری وجذب مشتریان ازجمله مزایای بانکداری الکترونیک درکوتاه مدت هستند.مزایای بانکداری الکترونیک درمیان مدت عبارتنداز یکپارچه سازی کانالهای مختلف، مدیریت اطلاعات، گستردگی طیف مشتریان، هدایت مشتریان به سوی کانال های مناسب با ویژگیهای مطلوب و کاهش هزینه ها. کاهش هزینه پردازش معاملات،ارائه خدمات به مشتریان بازارهدف و ایجاد درآمد نیز از جمله مزایای بلندمدت بانکداری الکترونیک هستند.
از مزایای بانکداری الکترونیک می توان فهرست واربه مواردزیراشاره نمود:
*صرفه جویی دروقت
*افزایش دقت درعملیات ودرنتیجه ارتقاءسطح اطمینان
*افزایش سرعت درتبادلات تجاری
*سرعت درتحویل اطلاعات به واحدهای حسابداری ونظارتی
*دردسترس بودن،گستردگی دامنه ارائه خدمات وعدم وابستگی به مکان
*ایمن تربودن به سبب امکان ایجادکنترلهای بیشتر
*کاهش احتمال سرقت وافزایش امکان ردگیری سریع سارق و بازگرداندن پول
*کاهش هزینه های غیرعملیاتی و سربار بانکها وموسسات اقتصادی وافزایش بهره وری
*امکان دسترسی مشتریان به دریافت خدمات بانکی بدون نیازبه حضورفیزیکی و با ارتباطات ایمن
*کاهش مسافرتهای درون و برون شهری درنتیجه کاهش هزینه های مرتبط
*رونق تجارت الکترونیک وافزایش گردش پول ورشداقتصادکشور
*آزادسازی بانکهاازارائه برخی خدمات وایجادفرصت برای ارایه محصولات جدید
*بروزاستعدادها و خلاقیت و نوآوری کارکنان بانکها
*حذف پولهای تقلبی
*کاهش چرخش اسکناس و درنتیجه عدم نیاز به چاپ آن درحجم زیاد
*ارائه مستقیم خدمات و عملیات بانکی جدید و سنتی به مشتریان از طریق کانال ها و ابزارهای ارتباطی جدید
2-12 نگاه راهبردی به بانکداری الکترونیک
استقرار بانکداری الکترونیک یکی از مسایل مهمی است که امروز از ضروریات صنعت نوین بانکداری به حساب می آید.گسترش این روندبرای بانک هاهم یک تهدیداست وهم یک فرصت.بانک هایی که درارائه همگانی این گونه خدمات با شکست مواجه شوند. درمعرض خطرازدست دادن تعدادزیادی از مشتریان خود قرار خواهندگرفت و بانک هایی که با سرعت به سوی ارائه وارتقاء خدمات برخط می روندفرصت آن را خواهندداشت که مشتریان بیشتری جذب کنند،مناطق جغرافیایی وسیع تری راتحت پوشش قراردهند و اعتبارخود را در رابطه با مشتریان افزایش دهند.
دربانک های پیشرو در خدمات بانکداری الکترونیک، کانال های مختلف بانکداری باهم تلفیق وسیستم های جزیره ای یکپارچه می شود.پس،مدیریت اطلاعات و مدیریت ارتباط با مشتریان بهبود می یابد و رضایت مشتریان،صرفه جویی در هزینه ها و تولید درآمد بیشتر برای بانک ها را به همراه خواهدداشت.اماقبل ازاینکه اقدام به ایجادوپیاده سازی سیستم بانکداری الکترونیک شود،باید امکانپذیربودن استقرار آن در شبکه بانکی مورد ارزیابی قرار گیرد، یعنی اطمینان داشته باشیم که پروژه در محیط های فنی، اقتصادی ومالی ونیروی انسانی می تواند فعالیت کند.
امکانپذیری فنی در رابطه با در دسترس بودن سخت افزارها،نرم افزارها و آگاهی از چگونگی توسعه سیستم بانکداری الکترونیک برای جوابگویی نیازکاربران است.پیاده سازی بانکداری الکترونیک در کشورهایی مانندکشور ما مستلزم وجود کلیه زمینه های فرهنگی واقتصادی ،سیاسی ،تکنولوژیک وحتی آموزش به عنوان پیش نیازمی باشد.در حالی که ضرورتا”کلیه خدمات نیز باید متناسب با ساختار سنتی ومدرن جامعه قانونی شوند تا سرمایه گذاری بر روی ایجاد این امکانات را توجیه نمایند و امکان موفقیت را افزایش دهد.