نکات مهم برای بهینه سازی URL سایت

red paper plane leading white ones, leadership concept

 

سئو و بهینه سازی سایت

سئو

چند تا نکته مهم واسه بهینه سازی URL سایت

رامین محمودی

۱۷

۱

۱۴ ۱۰۰۱

، از وقتی که مقاله ای اصولی و ابتدایی درباره یکی از مشکلات و معضلات موجود در سئو منتشر کردیم، زمان زیادی میگذره و فکر می کنیم وقت اون رسیده که مقاله ای حرفه ای و اصولی درباره ساختار چینی و بهینه سازی نشانی صفحات سایت به شما عزیزان ارائه بدیم. به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین اعمال ِنکاتی که امروز در این مقاله میگیم واسه هر صفحه ای که ایجاد می کنین لازم نیس. به کار گیری پیشنهادای موجود در این لیست واسه سایت شما عالی میشه اما اگه نتونستید همه موارد رو اعمال کنین زیاد نگران نباشین چون انجام این کارا لازم و اجباری نیس. نکات بیشتر جنبه پیشنهادی دارن و می تونن به رتبه بندی سایت شما کمک کنن، اما اجرای هیچ کدوم شون اجباری نیس.
مشکلات
همونطور که میدونید گوگل و بینگ در سالای گذشته پیشرفتای زیادی کردن و می تونن چالشای فنی بیشتری رو مدیریت کنن. اما در مورد سئو، هر چقدر کار رو واسه موتور جستجوگر و کاربران راحت تر کنین، مطمئن باشین یافته های بهتری دریافت می کنین.

در مواقع ضرورت از دامنه و زیر دامنه برابر استفاده کنین

توضیح این گزینه کمی سخته چون دلایل و نمونه های بسیاری هست که افراد در حال انتقال محتوای خود از subdomain به subfolder هستن و عواقب خوبی هم دریافت می کنن. هم اینکه عدۀ بسیاری بودن ان که محتوای خود رو از Subfolder به Subdomain منتقل کردن و ترافیک خود رو از دست دادن.

نمیشه گفت این گزینه کارساز و به درد بخور نیس. اگه یه subdomain تنها روشیه که می تونین با به کار گیری اون یه وبلاگ بسازین و محتوای لازم خود رو منتشر کنین، پس بهتره این کار رو انجام بدین. اما اگه محتوای وبلاگ شما تو یه دامنه اصلی و subdomain واحد قرار داشته باشه، ممکنه رتبه بندی شما با مشکل مواجه شه و روی عملکر دیگر سایتا تاثیر نداشته باشه.

اگه وبلاگ شما روی Subfolder قرار داره، احتمال اینکه با افت ترافیک روبرو شید بسیاره. پس ً اگه می خواین وبلاگ خود رو به یه زیر دامنه انتقال بدین روی این دقت به خرج بدین.

نشانی URL سایت تون واسه آدما خوانا باشه

همونطور که میدونید نشانی سایت و صفحات شما به وسیله آدما میگن پس اگه بتونین این آدرسا رو به شکلی ساختاردهی کنین که خوندن اون واسه آدما راحت تر باشه، پس خوندن اون واسه موتورهای جستجوگر هم ساده تر میشه. در دسترس بودن، همیشه یکی از بخشای مهم و لازم در بخش سئو بوده اما هیچ وقت به اندازه امروز اهمیت بالایی نداشته چون موتورهای جستجوگر، امروزه می تونن داده های کاربران رو بررسی کنن و تشخیص بدن آدما به دنبال چه چیزایی هستن.

خوانایی نشانی صفحات واسه هر فرد فرق داره اما حالا خوبیش اینه تصویر زیر می تونه درک بهتری از موضوع به شما بده:

نیاز نیس که هر بخشی از نشانی سایت کامل و تمیز باشه اما دست کم باید به شکلی سازمان دهی شه که درک اون به وسیله افراد آسون باشه تا فرد بتونه خیلی راحت اونو پیدا کنه.

قرار دادن کلمات کلیدی در نشانی سایت

هدف قرار دادن کلمات کلیدی که می خواید با اونا رتبه بندی بهتری دریافت کنین می تونه ایدۀ خوبی واسه آدرسای URLتان باشه. این به خاطر دلایل زیادی به درد بخور و درسته.

اول اینکهً کلمات کلیدی که در URL قرار دارن به آدمایی که URL شما رو در رسانه های اجتماعی، ایمیل یا لینکای موجود در سایتا میبینن، کمک می کنه تا بفهمن این نشانی به مطلبی که به دنبالش هستن ربط داره. به تصویر زیر نگاه کنین، متا فیلتر تعبیه شده در مرورگر نشون میده که نشانی سایت با موضوع لینک همخوانی داره:

دوم اینکهً آدرسایی که به کار می برید به طور منظم کپی می شن. وقتی که انکر تکستی یا متنی واسه لینک موجود نباشه، خود URL می تونه به عنوان انکر تکست بکنه و محتوایی که در اون به کار رفته رو معرفی کنه (این هنوزم یه سیگنال قوی واسه رتبه بندی حساب می شه). به شکل زیر توجه کنین:

در آخر، کلیدواژهایی که در نشانی URL یا صفحات سایت شما قرار می گیرن در یافته های جستجو نشون داده می شن. محققان فهمیدن که URL یکی از عناصر برجسته و غالبیه که کاربران واسه کلیک کردن  یه لینک در یافته های جستجو مورد توجه قرار میدن.

آدرسای زیاد واسه یه محتوا رو اصلاح کنین

اگه دو URL دارین که به محتوای برابری اشاره میکنه، تلاش کنین اونا  رو معمولی سازی یا همون canonicalize کنین. شما می تونین این کار رو با (اگه دلیل واقعی واسه نگه داشتن محتوای تکراری ندارین) یا روش rel=canonical (اگه دوست دارین نسخه های متفاوتی واسه بعضی از بازدید کنندگان داشته باشین) انجام بدین. آموزش انجام این کار رو قبلا در مقاله محتوا تکراری چیه براتون گفتیم.

اصول مقدماتی سئو

با اینکه محتوای تکراری باعث جریمه شدن سایت شما نمی شه (درتعداد کم، ً تولید محتوای تکراری به صورت منظم باعث جریمه می شه) اما می تونه سیگنالای رتبه بندی رو تقسیم کنه و همین امر روی پتانسیل ترافیک موتورهای جستجوگر موثر میشه

اگه صفحه A پتانسیل خاصی واسه رتبه بندی داشته باشه و اگه از روی اون یه محتوای تکراری به نام A2 منتشر کنین، با به کار گیری معمولی سازی این دو صفحه، صفحه A شانس بیشتری واسه گرفتن رتبه بهتر در موتورهای جستجوگر داره.

تا حد امکان از پارامترهای داینامیک استفاده نکنین

این نوع آدرسا بسیار بیریخت به نظر می رسه:

اگه می تونین از کاربرد پارامترهای URL دوری کنین، حتماً اینکار رو انجام بدین. اگه بیشتر از دو عامل دارین، بهتره وقت خود رو روی دوباره نویسی اونا بذارین و تلاش کنین اونا رو به صورت استاتیک؛ قابل خوندن و متنی در بیارین.

بیشتر پلتفرمای CMS در طول سالای گذشته توجه زیادی به این موضوع داشتن اما هنوزم موارد کمی دیده می شه که از همین نوع پارامترها استفاده می کنن. شما می تونین واسه انجام این کار از وسایل mod_rewrite ، ISAPI rewrite و MS’ URL Rewrite Module استفاده کنین.

بعضی از پارامترهای داینامیک واسه پیگیری کلیک استفاده میشن (مثل مواردی که به وسیله اپلیکیشنای اشتراک گذاری اجتماعی مثل Buffer  قرار داده می شه). کلا، این جور پارارمترها باعث بروز مشکلات بزرگ نمی شه اما ممکنه باعث ایجاد آدرسای طولانی و عجیب شه. خودتون در مورد به درد بخور بودن یا به درد بخور نبودن پارامترهای شمارنده کلیک در نشانی سایت یا صفحات تصمیم بگیرین.

تحقیقات و تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۴ نشون میده که به اشتراک گذاری اجتماعی (که تاثیر مثبت اما غیر مستقیمی روی سئو داره) URLهای کوتاه که محتوای سایت رو خوب نشون میدن کارکرد بهتری نسبت به آدرسای مبهم، طولانی یا غیر برندی دارن.

آدرسای کوتاه تر بهتر از آدرسای طولانیه

معمولاً آدرسایی که کوتاه تر هستن به آدرسای طولانی بهتر هستن. اگه نشانی سایت یا صفحات شما کمتر از ۵۰ الی ۶۰ کاراکتر هستن، اصلا نگران نباشین. اما اگه URLاتون بیشتر از ۱۰۰ کاراکتر دارن بهتره به فکر بازنویسی اونا باشین.

این موضوع مشکل مستقیمی در گوگل یا بینگ به حساب نمیاد. این موتورهای جستجوگر می تونن بدون مشکل این آدرسا رو پردازش کنن. مشکلی که هست در مورد کاربرد و تجربه کاربریه. آدرسای کوتاه تر رو راحت تر میشه کپی کرد، در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشت و در سایتای دیگه قرار داد. همین امر باعث بهتر شدن کارایی اون لینک می شه و در هر لایک، توییت، پین، ایمیل یا لینک موثر میشه.

مشکلی

نشانی URL رو با عنوان صفحه هماهنگ کنین

این گزینه معنیش این نیس که عنوان موجود باید همیشه با نشانی صفحه برابر باشه. به کار گیری معنی عنوان در نشانی کافی میشه. هم اینکه شما می تونین تغییراتی در اون بسازین. نشانی novin.com/my-favorite-7-articles می تونه معنی رو برسونه. هم اینکه دیگه شکلای نوشتاری مانند novin.com/my-favorite-7-seo-articles هم نشانی خوبی هستش.

منطبق بودن نشانی با عنوان، یه هدف آدم محوره. مثلا میشه با به کار گیری نشانی به کاربر اطلاع داد که چی در محتوای سایت هست و این محتوای موجود در اون می تونه انتظارات اونو برآورده سازه یا خیر.

بخاطر این شدیدا پیشنهاد می شه که عنوان سایت و صفحه خود رو با عنوان و سرتیترایی که در اون به کار میره منطبق و هماهنگ کنین. هر چقدر برابری و هماهنگی بیشتر باشه، بهتره.

مثلا دو آدرسی که در تصویر بالا مشاهده کردین در فیس بوک منتشر شده. نشانی اول زیاد روشن نیس. نشانی دوم به شکلی ساختاردهی شده که محتوای موجود با به کار گیری اون خوب نشون داده شه. ما باید به دنبال سطح برابری از شفافیت در آدرسا و عناوین خود باشیم.

قرار دادن حروف اضافه در نشانی سایت لازم نیس

اگه عنوان/سرتیتر شما شامل حروف اضافه (Stop Words) است، قرار دادن اون در URL لازم نیس. در بعضی از موارد این حروف اضافه می تونه نشانی شما رو کوتاه تر کنه و خوندن اون در محیطای اشتراک گذاری رو آسون تر کنه. در مورد استفاده کردن یا نکردن از حروف اضافه خودتون باید تصمیم بگیرین.

هک رشد و تاکتیکای حفظ کاربر (User Retention)

همونطور که می بینین من در این مقاله عزممو جزم کردم که کلمه For رو در نشانی سایت بذارم چون که خواند اون واسه مخاطب راحت تر می شه و هم اینکه، نشانی دامنه به اندازه ای طولانی نیس که بخواد مشکل ساز شه.

علائم ناجور رو از نشانی سایت خط بزنین

وقتی که بعضی از علائم متنی در نشانی قرار می گیرن، خوندن اون واسه افراد سخت می شه. کلا، بهتره این موارد حذف شه یا کنترل شه. در شکل زیر لیستی از کاراکترهای امن در برابر کاراکترهای ناجور رو مشاهده می کنین:

این موارد نه فقط خوانایی نشانی سایت رو خراب می کنن، بلکه روند خزش رو از بین می برن و در خیلی از مرورگرها مشکل ایجاد می کنن.

تعداد ریدایرکتا رو به دو مورد یا کمتر محدود کنین

اگه کاربر یا خزندۀ یه موتور جستجوگر نشانی A رو درخواست کنه و به نشانی B منتقل شه، هیچ مشکلی پیش نمیاد. حتی اگه نشانی B به نشانی C منتقل شه بازم مشکلی وجود نداره (هر چند بهتره که نشانی A مستقیماً به نشانی C منتقل شه) اما این تغییر مسیرها وقتی مشکل ساز میشه که چرخۀ موجود بیشتر از دو بار تکرار شه.

کلا، موتورهای جستجوگر چرخۀ ریدایرکتا رو به طور دقیق دنبال می کنن اما معمولاً پیشنهاد می کنن آدرسای مهم در این چرخه قرار نگیرند چون سیگنالای رتبه بندی این آدرسها به طور کاملً شمرده نمی شه. مشکل بزرگتر واسه مرورگرها و کاربرانیه که از بروز این چرخه خسته می شن و  ممکنه سایت رو ترک کنن. کاربران موبایلی هم با این چرخه مشکل دارن. بخاطر این باید تلاش کنین ریدایرکتای سایت خود رو به کمترین حد ممکن برسونین و از این روش مشکلات خود رو حل کنین.
موبایل

پوشهای کمتر، بهتره

نشانی زیر رو در نظر بگیرین:

novin.com/seo/content/10yr/strategy/blogging

حالا به نشانی زیر توجه کنین که ساختار اون کمی تغییر پیدا کرده:

novin.com/scotch/seo-content-strategy-blogging

این موضوع معنیش این نیس که اسلشا (پوشها) از روی زورً باعث تخریب کارکرد سایت شما می شن اما به کار گیری اونا می تونه ویرایش رشته های URL رو خیلی سخت تر کنه. هیچ اجباری واسه استفاده کردن یا نکردن از پوشها در نشانی وجود نداره، همه چیز به تصمیم شما بستگی داره.

نشانی سایت خود رو هش نکنین

هش (یا شناساگر URL) در طول تاریخ یه روش واسه ارسال بازدید کننده به موقعیت خاصی از سایت بوده. به کار گیری هشای URL واسه نشون دادن محتوای منحصر به فرد یا جداگونه، ایده خوبی نیس. البته این موضوع هم استثناهایی داره. گوگل، به پیشرفت دهندگان اجازه میده از هشا واسه ایجاد برنامه های آژاکس (Ajax) استفاده کنن. سایتایی مثل آمازون و توییتر فهمیدن که استفاده نکردن از هشای پیچیده می تونه امتیازات بسیاری به همراه داشته باشه. پس تا جایی که می تونین از اون دوری کنین.

به کوچیک یا بزرگ بودن حروف در نشانی سایت دقت کنین

چند سال قبل، جون شرود محتوای جالبی در مورد چالشا و مشکلات مربوط به حساسیت به حروف بزرگ و کوچیک نوشت. اگه از سرورهای مایکروسافت/IIS استفاده می کنین باید در این مورد حواس جمع باشین. اگه میزبانی سایت شما روی لینوکس یا یونیکسه، با وجود اینجور مواردی به مشکل برخورد می کنین. مثلا novin.com/AbC یه محتوای جداگونه نسبت به novin.com/aBc حساب می شه و این واسه سایت شما ضرر داره.

در دنیای ایده آل، شما می خواین موارد نادرست رو به طور خودکار به موارد درست منتقل کنین. پروتکلهای بازنویسی htaccess واسه حل این مشکل هست که می تونین از اونا بهره مند شید.

سیر تکامل سئو: از شروع تا امروز

واسه جدا کردن کلمات از خط فاصله استفاده کنین

چند سال قبل به کار گیری زیر خط (_) در نشانی سایت منع بود. در چند سال گذشته، موتورهای جستجوگر تونسته ان بر چالشای قبلی خود پیروز شدن و الان خط فاصله و خط زیرین به طور مشابه در موتورهای جستجوگر رفتار می شه. خط فاصله در نشانی می تونه کارساز و به درد بخور باشه اما می تونه ظاهر اونو تا ۲۰% خراب کنه و از توانایی خوانایی اون کم کنه.

پس اگه احتیاجی به این دو مورد نداشتید بهتره از کاربرد اون در URL دوری کنین.

از تعداد زیادی کلمات کلیدی استفاده نکنین

به کار گیری کلیدواژهای بسیار (Keyword Stuffing) در نشانی سایت می تونه نتیجه برعکس داشته باشه و جلوی کلیک کردن افراد روی اونو بگیره. تکرار کلمات کلیدی هم نمی تونه به رتبه بندی سایت در موتورهای جستجوگر کمک کنه.

گوگل و بینگ پا رو بالاتر از الگوریتما گذاشته ان و به کلیدواژهای موجود که بارها تکرار شدن جایزه نمی دن. این موضوع دیگه نمی تونه کمکی به شما بکنه. پس شانس رتبه بندی خود رو با تکرار کلید واژه در نشانی سایت خراب نکنین. مطمئن باشین که در صورت تکرار کلمات کلیدی، کلیکی به دست نمیارید.

با امید به اینکه این مطلب تونسته باشه به سوالات شما جواب دهد. اگه در مورد آموزش سئو یا آموزش لینک سازی سوالی دارین می تونین اونو در قسمت دیدگاه های وبلاگ با ما در میان بذارین تا کارشناسان نوین به سوالات شما جواب بدن.

منبع: Moz.com

موضوع مرتبطسئو و بهینه سازی سایت