تجربیات کاربری به طور زیادی به اندازه عامل رتبه دهی جستجوها اهمیت پیدا کرده، اما چیجوری چیزی مانند تجربیات رو که به نظر اونقدر درونیه، اندازه بگیریم؟ اریک اینگی، مقاله نویس روش خود رو پیشنهاد می کنه.
اریک اینگی می نویسه:
طی جلسه ای در اس ام ایکس با سایرس شفرد و مارکوس توبر درباره تغییراتی که چشم انداز جستجو در این سالها ایجاد کرده صحبتی داشتیم. محتوای اصلی این جلسه در این باب بود:
۱- سئوی On-page دیگه کلید واژه مرکزی نداره.
۲- رعایت کیفیت محتوا به طور کامل اساسیه و این مورد واسه صفحات تجارتی اینترنتی و پستهای بلند بالای بلاگها صحت داره.
۳- تجربیات کاربری اهمیت زیادی داره و درگیر بودن با یه پیج و یا صفحه وسعت بیشتری نسبت به کلمات اون صفحه داره.
روش دقیقی که شاید گوگل از اون واسه اندازه گیری عوامل بالا در نظر گرفته، صد در صد روشن نیس. با اینکه به علم مکانیکهایی واسه برنامه ریزی سایت یه سایتی که با سئو سازنده تر باشه.

برنامه ریزی

چی تجربیات کاربری رو در سئوی On-page می سازه؟

عوامل بسیاری وجود دارن که با کیفیت تجربیات کاربری رابطه مستقیم دارن. من می خوام یه مثال تصویری با در نظر گرفتن صفحات تجارت اینترنتی براتون توضیح بدم. اما معنی صحبتهایم، واسه تموم شکلای جور واجور صفحات کاربرد داره. بیایید اول تصور کنیم که شما به خاطر تبلیغات روی پیجتان، صد بازدیدکننده به سایتتون اضافه شده و بازدیدکنندها با جستجوی کلمه ای مثل ” فیلتر روغن” وارد سایت شما شدن. حالا، این سوال رو از خود سوال کنین: چند درصد از ادما از تجربه سایت شما راضی هستن؟ هممون میدونیم که جواب صددرصد نیس – بلکه چیزی کمتر از اون هستش. مهم نیس صفحه شما چقدر خوب باشه، بعضی افراد با دیدن مطالب نامربوط به موضوع جستجویشان، بدون این دست اون دست کردن از سایت شما بیرون می رن. یه نمونه واسه اینکه ممکنه چه اتفاقی واسه صفحه شما بیفته، اینه:

مثال-۱

افراد وقتی که به سایت شما مراجعه می کنن، نیازای بسیاری دارن و اندازه رضایتشان بستگی به شما داره که چقدر هم جهت با برآورده کردن اون نیازها تلاش می کنین. واسه برآورده نشدن نیازای یه بازدید کننده دلایل بسیاری هست:
۱- شاید اونا توانایی خرید رو هنوز ندارن (شاید در حال مقایسه قیمتها باشن)

قیمت

۲- شاید از سایت شما خوششون نیامده ( یا به نظرشون گمراه کننده برسه) و خیلی راحت سایت شما رو ترک کنن.
۳- شاید کالای مورد نظر اونا رو نداشته باشین.
۴- شاید قیمتها با چیزی که اونا توقع داشتن، هم خوانی نداشته باشه.
۵- شاید حواسشون با چیز دیگری پرت بشه و به سایتتون توجهی نکنن.
ممکنه واسه نبود خریدشون از سایت شما دلایل دیگری هم وجود داشته باشه. با اینکه گوگل این رو به عنوان یه “بازدید بد” برداشت می کنه، شاید بازدیدکنندگان دلیل نبود خریدشون ناامید شدن از سایتتون نباشه. در دنیای الان، شما باید درصد آدمایی که از بازدید سایت شما رضایت داشتن رو بررسی کنین و هم اینکه به عنوان یه عامل رتبه اونو با درصد رضایت آدمایی که در موتور جستجوی حریف شما جستجو کردن مقایسه کنین. به چه دلیل انقدر این مسئله واسه گوگل مهمه؟ گوگل یه تجارتی راه انداخته و از اون راه درآمد داره. اگه گوگل افراد زیادی رو به یه سایت بفرستد و نود و پنج درصد از اونا تجربه بدی با اون پیج داشته باشن، اثرات بدی بر اندازه کاربرد و سود گوگل میذاره.
بازدید سایت
در ادامه آخرین گفتار، این تستهایی که به وسیله گوگل اجرا می شن رو در نظر بگیرین. حتی کوچیکترین تاخیر در بارگذاری یافته های جستجو اثرات زیادی در کاربرد و در اومد اونا می ذاره. می دونم که سرعت SERP یه صفحه با سناریویی که من در بالا توضیح دادم یه نسبت یه به یه نیس، اما دور از تصور هم نیس که کیفیت پایین یافته های جستجوی گوگل هم اینکه در درآمدزایی گوگل تاثیر داشته باشه.
اینجا نمونه ساختگی از طراحی یه صفحه تقریبا بده:

مثال-۲

مشکل این صفحه اینه که بر محور یه هدف جداگونه بهینه سازی شده: تغییر فوری. احتمالهایی که این صفحه نیازها رو برطرف سازه: کمتر از پنج درصد کاربران از اون صفحه دیدن می کنن و نود و پنج درصد اونا خیلی سریع از اون صفحه بیرون می رن. گوگل به طور قطع می تونه اندازه گیریهایی مانند این موارد داشته باشه: وقتی افراد روی یه نتیجه جستجو کلیک می کنن، مدت کوتاهی رو در اون صفحه می گذرونن و به یافته های جستجوها برمی گردن (میشه اونو کلیک کوتاه نامید) و بعد روی یه نتیجه دیگه جستجو می کنن و دیگه به اون سایت برنمی گردن. گوگل حتی می تونه شناسایی کنه که بازدیدکننده چه موقع در اون سایت بازدید دراز مدت داشته و جه مدت در اون سایت زمان سپری کرده (کلیک طولانی) و یا اینکه اصلا به اون سایت بازنگشته س. موتور جستجو حتی می تونه تحلیل محتوایی یه سایت رو هم بکنه و شناسایی کنه که اون زیادی تک بعدیه. تک بعدی بودن مربوط به سایتهاییه که خیلی کم به رضایت بازدیدکننده می پردازه. هر کدوم از این روشها می تونه نشون بده که این صفحه یه تجربه بسیار بدی رو واسه بیشتر کاربران ارائه داده. هر نظریه این چنینی به طور ذاتی هم قابل مقایسه س مانند مقایسه استانداردهای صفحه شما که با صفحاتی با زمینه فعالیت صفحه شما وجود دارن.

بررسی دقیق افراد و طراحی سایت

هرچه شما بیشتر به جریان سئو و بهینه سازی سایت فکر می کنین، به طور طبیعی براتون سوال پیش میاد که وقتی افراد وارد صفحه شما می شن واقعا چه کاری میخوان بکنن. مهمترین و روش هدف دار ترین نیازای بازدیدکنندگان عبارتند از:

سئو

۱. آدمایی که به دنبال اطلاعات هستن
۲. آدمایی که آماده معامله هستن
به غیر از این دو دسته بندی، حتما نیازای دیگری هم هست. بعضی از نیازهایی که افراد در بخش معامله دارن:
۱- مشخصات کالا : خیلی از سایتهای تجارت الکترونیک فیلترها و روشهایی واسه جنسا دارن. اگه کسی به دنبال برف روب شیشه پاک کن ماشین می شه، شاید سایتها باید واسه سال ساخت و مدل ماشین هم فیلتر قرار بدن.
۲- اجناس در رابطه : شخصی که به دنبال برف روب ماشینه ممکنه هم اینکه به دنبال مایع شیشه پاک کن ماشین هم باشه.
۳- اجناس اضافه : شخصی که به دنبال برف روب ماشینه شاید بخواد که فیلتر روغن ماشینش رو هم تعویض کنه.
۴- نشونه های اعتماد : به عبارت ساده تر پیگرد قانونی سایت و یا نظرات کاربران درباره جنسا.

از خودتون سوال کنین: اگه یه کاربر با جستجوی “فیلترهای روغن” وارد سایت شما بشه باید لینک ” برف پاک کن ” رو هم در سایت شما ببینن؟ من می گم به طور قطع بله. هم اینکه اگه شما سایتی دارین که فقط مربوط به تعویض روغن باشه، فکر می کنین احتمالات رتبه دهی به اصطلاح ” بخشهای خودکار” چیجوری باشه؟ فکر می کنین احتمال این هست که لینکهای کافی از این روش دریافت کنین؟ شاید خیر. در آخر، مختلفی نیازای کاربران حد نداره و نمیشه همه رو راضی نگه داشت. واسه اینکار باید ملاحظات زیادی رو در نظر گرفت. به خاطر همین، انجام آزمایشهای زیادی روی صفحات سایت خود و نوع افراد بازدیدکننده می تونه بسیار به درد بخور باشه.
اینجا جاییه که معنی افراد وارد می شه. در نظر بگیرین از صدها بازدیدکننده صفحه تون مصاحبه می کنین با این هدف که درباره اونا اطلاعاتی بگیرین و فهمیده باشین که درواقع به دنبال چی هستن.
با این روش شما می تونین این افراد رو با دقت بررسی کرده و اونا رو طبقه بندی کنین. اگه شخصی بگه که به دنبال نظرات جنسا می شه، شما در حالت جستجوی خود یه نمونه از اون شخص دارین.
اما در مبحث طبقه بندی افراد فرق اطلاعاتی/تجارتی نباید تنها چیزی باشه که به دنبال اون هستین. طبقه بندی افراد می تونه بخش بزرگی رو در بر بگیره مانند:
۱- سن
۲- جنسیت
۳- درآمد
۴-  اونا خودشون روی ماشین کار می کنن
۵- نوع ماشینی که دارن
۶- چی به اونا انگیزه میده
۷- اهدافشون چیه؟

خلاصه

هرآنچه در سایتتون اتفاق می افته رو به دست بگیرین: شکلای جور واجور افراد بازدیدکننده سایت و روشی مطلوب واسه افزایش رضایت اونا. جنبه های سنتی سئو هنوزم اهمیت دارن اما معنی افزایش رضایت کاربری واسه سئوی سایتتون می تونه عالی باشه. شما باید کمی وقت و تلاش صرف این کنین که بازدیدکننده هاتون در جستجوی چی هستن. این به طور قطع حتی روی طراحی سایتتون، نمونه کار تجاریتان، پیشنهادهای اجناس، ساختار سایت و درآخر سئو تاثیر میگذاره. اگه می خواین دراز مدت برنده سئو باشین باید تجربه کاربری فوق العاده ای در ساییتان واسه بازدیدکنندگان جفت و جور کنین.

منبع : Searchengineland