جستجوی راه حل یک مساله محیطی : به وسیله کاربه دانش به دست آمده در یک موقعیت جدید وکار روی پیشنهادهای جانشینی برای حل مساله این سطح به مهارتهای بسیار بالایی ذهنی و درونی شدن در حد بلا احتیاج دارد.
فعالیت دانشآموزان برای اصلاح وضعیت محیطی در یک طرح واقعی این سطح از حیطه های شناختی و عاطفی فراتر میرود. درگیری با محیط تلفیق علوم را معنادار میکند ولی معلمی را مشکلتر میسازد معلمان باید به حد وسیعی از آگاهی و مهارت در خصوص موضوعات مختلف را دارا باشد و بتوانند اصول وحدت بخش را به وضوح بیرون آورند و آنها را به طور معنادار در محیط دانشآموزان بکار گیرند(ملکی،1379).
2- 2- 14- ملاک های گزینش مواد درسی
دانشآموزان دبستانی میتوانند همه چیز حتی بیفایدهترین چیزها را در صورتی که مورد علاقه شان باشد را یاد بگیرند. فعالیتهای آموزشی این دوره باید به موقعیتهای عملی مربوط باشد فکر کودک در این مرحله حول چند مفهوم اساسی مانند زمان و مکان و علت آن است این مفاهیم هر کدام به دنبال هم آمیخته وجود دارد (شکوهی،1368).
2-2- 15- آموزش میان رشته ای و تعدد کتابهای درسی
توجه به رشد جسمانی دانشآموزان یکی از ضروریات اهداف آموزش و پرورش است، برنامه ها باید به گونه ای باشد که به پرورش جسم دانشآموز توجه داشته باشد و نباید مغایرتی با آن داشته باشد.
2-2- 16- رویکردهای مختلف برای ارائه ماده درسی
برخی از مفاهیم و اصول بسیار کلی هستند که در نظامهای رشته ای بیشتر به کارمی روند مانند مجموعه ها درگونه های تغییر و کنش و واکنشها، برخی دیگر از مفاهیم و اصول، اگر چه کلیت ندارند میتوان در مورد تعداد محدودی از نظامهای رشتهای به کاربرد، سرانجام مفاهیم واصول بسیاری هم هستندکه خاص یک نظام رشتهای هستند که به یک مجموعهای از واقعیتهای مربوط به آن نظام رشتهای وابستهاند. تمیز میان مفهوم بسیار عام و نسبتا عام و خاص قطعیت ندارد. این مفاهیم درحقیقت نقشهایی از یک پیوستار را در بر میگیرد، اصول و مفاهیم برحسب کلیت آنها تنظیم میشوند به این معنی که هر چه کلیت بیشتری داشته باشد، موقعیت بالاتری پیدا میکنند و هر چه خاصتر باشند در پایین قرار میگیرد سه نوع رویکرد تلفیق یا در هم تنیدن مورد توجه است:
رویکرد مربوط به مرور قائم جدول : انسان میتواند مفاهیم و اصول گوناگون درون هر نظام رشتهای را یکی پس از دیگری بیاموزد این گونه آموزش را آموزش درون رشتهای مینامند.
به مرور افقی جدول: مفاهیم و اصول بسیار عام در این جا آموخته میشوند در عین حال کاربردها و جلوه یا بسیار متنوع هراصل که به نحوی در نظامهای گوناگون کاربرد دارند مطرح میگردند این آموزش را آموزش درون رشتهای مینامند.
رویکرد مربوط به مرور مورب در جدول موقعیتهایی در این جا انتخاب میشوند که نمیتوانند وابسطه به یک ستون و یا یک ردیف خاص باشند ولی مفاهیم و اصولی را مطرح میکنند تا تابع موقعیت و شرایط مورد نظر است، این رویکرد را چند رشتهای و یا به بیان بهتر موضوعی مینامند (ملکی ،1379)
2-2- 17- معیارهای تلفیق در برنامه درسی
چهار معیار در تلفیق برنامه درسی مورد توجه اکرمن بوده است(اکرمن،1989)
روایی درون رشتهای : به این معنا که مضمون و مباحث، استانداردهای آموزشی در آن رشته سازگار باشد.
روایی بینرشتهای :صرف وجود یک مضمون اصلی که همچون چیزی محتوای مربوط به رشتههای گوناگون را به هم پیوند میدهد کافی نیست در نور دیدن مرزهای سنتی مواد درسی باید معرف امتیاز قابل تردید برای آموزش محتوای رشته نیز باشد.
روایی فراتر از رشتههای، فرارشتهای این معیار بیانگر آن است که در طراحی تلفیقی برنامه درسی، دانش آموزان علاوه بر مفاهیم و محتوای موجود در آن رشته علمی یا موضوع درسی به یک درک و دریافت معنایی ماوراء رشته و یا فرا رشته یا فراتر از موضوعات مجزا قابل می شوند.
تحصیل کسب نتایج گستردهتر یادگیری برنامهدرسی تلفیقی، میانرشته ای، میتوان جوی فرهنگی را در نظام آموزشی حاکم کندکه تحت تاثیرآن ویژگیهای مثبت عقلانی، عاطفی و مجموع شخصیتی و دانشآموزان را تقویت شود.
2-2- 18- اشکال وانواع تلفیق :
نویسندگان کتاب برنامه درسی پویا به معرفی اشکال انواع تلفیق پرداخته اند(هانتزودیگران،1988)
تلفیق تصادفی، اتفاقی : این فعالیت با هدف درک و فهم بهتر محتوای درسی خاص انجام می شود و می تواند فرصتی را فراهم آورد که حوزه های گوناگون محتوایی با یکدیگر ارتباط پیدا کند.
تلفیق ازطریق تقویت وتمرین.
تلفیق ازطریق محاط کردن.
تلفیق ازطریق هماهنگی : این نوع تلفیق زمانی اتفاق میافتد که بخشی از محتوای مواد درسی مجزا آگاهانه به یکدیگر ارتباط داده میشوند و به طور همزمان یا در مقاطع زمانی نزدیک به یکدیگر آموزش داده میشوند.
تلفیق از طریق فرایندها
تفکرانتقادی
ریاضی