از ویژگی های این مدل این است که دارای چرخه 10 ساله بوده ، بر تضمین و بهبود تمرکز کرده ، به بازبینی تضمین در 4 سال یا 10 سال پرداخته و از سیستم تضمین الکترونیکی استفاده می کند . بر طبق گفته کمسیون عالی یادگیری مدل مسیر باز ، مدلی برای اعتبار بخشی مستمر است که از طریق آن فرآیندهای اعتباربخشی مستمر از طریق برنامه ارزیابی و ارتقاء کیفیت به دو جز تقسیم می شود که عبارتند از : فرآیندهای تضمین و فرآیندهای بهبود . یکی از اهداف اصلی این برای دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی این است که ارزش های دانشگاهی را بوسیله فرآیندهای بهبود ارتقاء می دهد تا از این طریق سلامتی و پایداری دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی حفظ گردد که در این شرایط ممکن است نوآوری های کیفیت برای دنبال کردن فعالیت های روزانه خود انتخاب کنند (کمیسیون عالی یادگیری ، 2012 ) .
بر طبق گفته کمیسیون عالی یادگیری (2012 ) این مدل تلاش می کند تا اهداف زیر را محقق کند :
1- ارتقاء ارزش های دانشگاه یا مؤسسات آموزش عالی بوسیله گشودن جنبه های بهبود اعتباربخشی به طوری که دانشگاه ها یا مؤسسات آموزش عالی ممکن است نوآوری های مربوط به کیفیت را با توجه به شرایط فعلی خود انتخاب کنند .
2- کاهش بار گزارش دهی در دانشگاه ها بوسیله به کار بردن داده ها و اطلاعات ممکن و ایجاد فرآیندهای دانشگاهی و جمع آوری آنها به شکل الکترونیکی هنگامی که آنها به طور طبیعی در طول زمان رخ می دهند .
3- افزایش دقت از طریق بررسی داده های دانشگاهی به صورت سالیانه و هدایت بازبینی های تضمین دو مرتبه در طول چرخه 10 ساله .
4- ادغام همه فرآیندها و تقاضای کمیسیون عالی یادگیری برای داده های جمع آوری شده از چرخه اعتبار بخشی.
مدل مسیر باز ، فرآیندهای اعتباربخشی مستمر را به دوجزء تقسیم می کند : 1- بازبینی تضمین 2- نوآوری کیفیت . در طی چرخه 10 ساله ، دو نوع بازبینی تضمین وجود دارد ، یکی 4 ساله و دیگری 10 ساله می باشد . بازبینی 4 ساله به طور غیر همزمان توسط سیستم های تضمین مجازی کمیسیون و بدون هیچ بازدیدی صورت می گیرد ، در حالی که بازبینی 10 ساله بوسیله سیستم تضمین اداره می شود ولی بازدید از دانشگاه یا مؤسسه آموزشی هم جزیی از این بازبینی می باشد (کمسیون عالی یادگیری ، 2012 ).
در طی این بازبینی 10 ساله ، دانشگاه یا مؤسسه آموزشی یک نوع ارزیابی جامع انجام می دهد . که اجزای این ارزیابی جامع در مدل مسیر باز عبارتند از : 1- بازبینی تضمین 2- بازبینی پذیرش فدرال 3- یک بازدید مجازی 4- بازبینی همه جانبه از دانشگاه یا مؤسسه آموزش عالی در صورت قابل اجرا بودن . در ارزیابی جامع ، ناظران همکار تعیین می کنند که آیا دانشگاه یا مؤسسات آموزش عالی به طور مداوم اصول اعتباربخشی را از طریق تجزیه و تحلیل اسناد مربوط به تضمین دانشگاه رعایت می کند یا نه (کمیسیون عالی یادگیری ، 2012 ) .
2-20 ارتباط بین مدل کیفیت بالدریج و برنامه بهبود کیفیت علمی
مدل کیفیت بالدریج دستور العمل ویژه ای برای دستیابی به کیفیت برتر در سازمان ها می باشد . مدل بالدریج تنها به عنوان یک استاندارد مطرح نیست ، بلکه رد حقیقت ، موجب یک رقابت بسیار فشرده در زمینه ارتقاء کیفیت می شود ، می توان از این مدل برای ارزیابی و اندازه گیری ارتقاء کیفی دانشگاه ها نیز استفاده کرد . در ضمن می توان براساس مؤلفه های مدل بالدریج میزان پذیرش مدیریت کیفیت فراگیر در دانشگاه ها بررسی نمود (یزدخواستی و رجائی پور ، 1388) .
سامبرگ (2000) معتقد است که کاربرد فرآیندهای مدل بالدریج در هر سطحی از سیستم آموزشی ، فرصت های عظیمی را به منظور در نظر گرفتن نیازهای دانشجویان و ذینفعان بوجود می آورد . اصول مدل کیفیت بالدریج ، سازمان ها را مجبور می کند تا بر نتایج و خدمات تمرکز کرده ، رویکردهای ابتکاری به منظور بهبود کیفیت به کار برده ، که این عوامل باعث می شود تا تمرکز بیشتری بر مشتری شده و اهمیت زیادی به تسهیم اطلاعات داده شود .
مدل کیفیت بالدریج در سال 1978 ، با هدف شناسایی افراد و سازمان هایی که در زمینه اعتلای کیفیت به نوآوری دست زده و به موفقیت های چشمگیری نائل آمده اند ، انتشار یافت و ترویج اطلاعات مربوط به نوآوری در سطح گسترده و افزایش آگاهی درباره روش های مبتکرانه در زمینه دستیابی به کیفیت برتر پایه گذاری شد (یزدخواستی و رجائی پور ، 1388) .
این مدل دارای هفت معیار اساسی که عبارتند از :
1- رهبری : بررسی اینکه چگونه رهبر ارشد ارزش های سازمانی ، انتظارات عملکرد و یادگیری سازمانی را نشان می دهد . و بر رهبری سازمانی و مسئولیت اجتماعی تأکید دارد
2- برنامه ریزی راهبردی : در مورد این است که چگونه سازمان برنامه ریزی کرده و هدف ها را محقق می کند
3- تمرکز بر دانشجو و افراد ذینفع: بررسی می کند که چگونه سازمان نیازهای ذینفعان را تأمین کرده و ارتباطات بین آنان را نشان می دهد .
4- اندازه گیری ، تحلیل و مدیریت دانش : بررسی اینکه چگونه دانش ارزیابی شده و مدیریت می شود . و بر اندازه گیری و تجزیه وتحلیل عملکرد سازمان ، اطلاعات و مدیریت دانش تاکید دارد
5- تمرکز بر کادر آموزشی و کارکنان : تأکید بر فرآیندهای کاری ، انگیزه ، رضایت و یادگیری کارکنان
6- مدیریت فرآیند : ارزیابی فعالیت های آموزشی و حمایتی .
7- دستاورد های عملکرد سازمان : ارزیابی نتایج مربوط به یادگیری دانشجویان ، رضایت ذینفعان ، امور اداری ، عملکرد بودجه ای (برنامه ملی کیفیت بالدریج ، 2012) .
شکل2-15 ، معیارهای مدل بالدریج را به منظور تعالی عملکرد در چ
ارچوب دیدگاه سیستمی نشان داده است