وفاداری به دو بخش سالم و ناسالم تقسیم میشود. وفاداری سالم، تحقق ارتباط قوی بین فرد و سازمان به نحوی است که حداکثر صداقت و اعتماد در آن برقرار باشد. در این نوع وفاداری، هر دو طرف، از وجود این ارتباط راضی هستند .در وفاداری ناسالم، علی رغم مراجعه فرد به سازمان و تداوم ارتباط، همنواختی مستحکمی بین آنها برقرار نیست و فرد کاملاً راضی به نظر نمی رسد و دائماً در بین دو یا چند ارائه کننده در حال جابجایی میباشد (حمیدیزاده، 1388).
2-1-9) مزایای وفاداری به برند
شرکت هایی که گروه بزرگی از مشتریان وفادار را دارند، سهم بزرگی از بازار را نیز در دست دارند.
مشتریان وفادار، مشتریان جدیدی را برای شرکت جذب میکنند .
مشتریان وفادار در مقابل استراتژیهای بازاریابی رقبا مقاوم هستند و از برند مورد علاقه خود دفاع میکنند (Moisesun , 2005)
وفاداری باعث افزایش اهرم تجاری (نسبت دارایی به بدهی) سازمان میشود .
مشتریان وفادار، هنگام خرید کمتر از سایرین به اطلاعات اضافی توجه میکنند و در صورت مواجهه با مشکل در محصولات، راحت تر آن را نادیده میگیرند (هاوکینز و دیگران،1385).
هزینه جذب مشتریان جدید، بنا به پژوهش برنامه بررسی کمکهای فنیTARP پنج برابر هزینه
خشنود نگهداشتن مشتری کنونی میباشد (کاتلر، 1379).
در بازارهای رقابتی، وفاداری باعث ایجاد مزیت رقابتی پایدار برای برند و شرکت سازنده آن میشودMoisesun , 2005).
وفاداری، هزینههای یادگیری مشتریان را بخصوص در بازارهای خدماتی کاهش میدهد .
با بازاریابی دهان به دهان مثبت از سوی مشتریان وفادار، شرکت هزینههای بازاریابی خود را کاهش میدهد .
مشتریان وفادار، حاضر به پرداخت قیمت بالاتر برای برند مورد علاقه خود هستند .
مشتریان دیرین و خشنود (وفادار) هر بار خریدهای بیشتر و گستردهتری از دیگران میکنند.
مشتریان ویژه و بسیار خشنود، همچون وکیل مدافع بنگاه رفتار میکنند (کاتلر، 1379).
مشتریان وفادار، از طریق افزایش خریدهایشان و تکرار آنها باعث ایجاد درآمدی بیشتری برای برند میشوند.
وفاداری به علامت تجاری هم برای شرکت و هم برای مصرف کنندگان دارای مزایایی است. این مزایا برای مصرفکننده عبارتند از: صرفهجویی در وقت، صرفه جویی در فرآیند تصمیم گیری و کاهش ریسک خرید یک محصول غیر رضایت بخش، مزایای آن برای شرکت نیز بوجود آوردن مشتری دائمی و پابرجا میباشد. بطور کلی، با بررسی اطلاعات و شناخت عوامل مؤثر بر وفاداری مشتریان:
الف- یک شرکت در مییابد که آگهی های تبلیغاتی او در آگاه سازی و ایجاد نگرش مثبت در مشتریانش تا چه حد موفق بوده است و تا چه اندازهای نام شرکت را در ذهن مشتریان جا انداخته است.
ب- با توجه به عوامل مهم از دیدگاه مشتریان و در مورد خصوصیاتی که یک شرکت باید داشته باشد، شرکت میتواند روی بوجود آوردن این ویژگیهای برنامهریزی و سرمایه گذاری نماید.
ج- شرکتها با دیدی وسیع تر مشتریان ناراضی خود را شناخته و عوامل نارضایتی آنان از عملکرد شرکت را دریابند (رسائی، 1391).