شایان ذکر است به نظر یکی از اندیشمندان شرکت ها و افرادی که در حال حاضر از موبایل در ترفیع محصولاتشان استفاده می کند یا به این کار علاقه دارند، به این کار را به عنوان تبلیغ می نگرند همچنان که ذکر گردید عبارت بازاریابی موبایلی در مطالعات به پدیده ای اشاره دارد که بسیار به پدیده تبلیغات موبایلی نزدیک است. اما به نظر می آید حداقل حوزه این پدیده نوین ” تبلیغاتی که به دستگاه موبایل فرستاده و بر آن نمایش داده می شود” و حد نهایی و غایی آن استفاده از موبایل به شیوه ای نوآورانه در ارتباطات تجاری، ارتباطات شخصی، در همه جا، تعاملی ، بر اساس مکان و دیالوگ محور به مشتری برای ترفیع کالاها، خدمات و ایده ها و بدان وسیله سود بردن تمام ذینفعان ” باشد.
4.7.2) خصوصیات منحصر به فرد تبلیغات موبایلی
حضور در همه جا : از طریق دستگاهای موبایل، نهادهای تجاری می تواند در هر زمان و هر جایی که مشتری هست، به او دست یابند. همچنین کاربران نیز می توانند در هر زمان و هر مکان، اطلاعات مورد علاقه خود را از طریق اینترنت، اخذ نمایند pirtz&storbacka,2007 )) .
حضور در‏همه جا به معنی دسترسی در هر زمان و هر مکان است. یک دستگاه مو بایل می تواند به هنگام نیاز بدون توجه به مکان کاربر مورد استفاده قرار گیرند. حضور در همه جا، دسترسی به اطلاعات در شرایط لحظه ای که در دنیای کسب و کار امروزی و بازار مصرف کنندگان از اهمیت بالایی برخوردار است را راحتر می نماید.(turban et al,2007 )
1.4.7.2) شخصی سازی:
دستگاه های موبایل واقعاً شخصی هستند. کامپیوترهای شخصی خانگی، در یک کتابخانه و یا کافی نت احتمالأ توسط افراد مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند و این در حالی است که دستگاه های موبایل تقریبا همیشه متعلق به یک شخص بوده و توسط آن شخص مورد استفاده قرار می گیرد. این ویژگی شخصی سازی مشتریان را در تحویل اطلاعات، محصولات و خدمات طراحی شده برای ارضای نیاز های شخصی مشتریان امکان پذیر می نماید. ( turban et al ,2007)
2.4.7.2) انعطاف پذیری:
از آنجا که مو بایل ذاتأ قابل حمل و سیار می باشد، لذا کاربر موبایل می تواند در هنگام دریافت و ارسال اطلاعات، مشغول به هر فعالیتی مانند مسافرت یا ملاقات سایرین، باشد ( pietz & storbacka,2007).
کم بودن موانع مربوط به زمان و مکان: یکی از آشکارترین خصوصیات کانال موبایل، کم بودن موانع مربوط به زمان و مکان می باشد ( balasubarmana et al,2002). مزیت اساسی بازاریابی موبایل در سیار بودن آن است که کار بران می توانند اطلاعات را هر زمان که مایل بودند، و در هر جا که هستند دریافت نمایند.
هر چند که معمولا ادعا می شود که مصرف کنندگان از طریق اینترنت، هر زمان که بخواهند می توانند با شرکت ارتباط برقرار نمایند، ولی در مقایسه با موبایل این ویژگی بسیار کم می باشد. چرا که مصرف کننده باید حتمأ پشت کامپیوتر باشد ولی در موبایل دستگاه مو بایل همواره همراه اوست (pietz &storback,2077).
5.7.2) محدودیت ها یا نقاط ضعف خدمات موبایلی
محدودیت ها یا نقاط ضعف موبایل به طور خلاصه عبارتند از: صفحه نمایش کوچک، صفحه کلید عملیاتی کوچک ، قدرت محاسبه ای کمتر، حافظه کمتر، محدودیت زمانی باتری، پیچیدگی مکانیسم وارد کردن متن، ریسک خطا در انتقال، پایین بودن وضوح برخی موبایل ها، محدودیت جغرافیایی، کمبود پرتوکل های استاندارد سرعت انتقال پایین تر، محدودیت های در نویگیشین، فرمت های متفاوت دستگاه های موبایل، سرعت دانلود پایین (pietz & storbacha,2007) .
انتظار می رود که با آمدن نسل سوم به جای نسل دوم مصرف کنندگان ازMMS بیشتر استفاده نماید (okazaki,2005). تبلیغ کنندگان دریافته اند که تولید تبلیغات چشم گیر و سرگرم کننده به وسیله SMS ‏بسیار مشکل است barwise & strong,2002)) اما MMS با نمایش رنگ های متعدد، قدرت بیشتر به تبلیغ گنندگان می دهد تا تبلیغات غنی تری بسازد (storbacka,2007 pietz & ).
6،7،2) برخی از مشکلات موجود در پیاده سازی : فقدان و ضعف زیرساخت های فنی و تکنولوژیکی عدم تعریف استراتژی بازاریابی توسط شرکت ها نوپا بودن آژانس های تبلیغاتی و امکانات محدود آن ها عدم توجه به بازاریابی به عنوان یکی از ارکان موفقیت در تجارت شرکت های ایرانی عدم توانایی تمام گوشی های تلفن همراه در دریافت تصاویر( فرجی ،1385،67)
8.2) نگرش :
بشر امروز در معرض انواع اطلاعات و تبلیغات قرار مى گیرد، ابر قدرت هاى رسانه اى با استفاده از راهکارها و شیوه هاى گوناگون، اطلاعات خویش را در اختیار جهانیان قرار مى دهند. تمامى این تلاش ها و هزینه کردن ها به منظور شکل دهى «نگرش» انسان ها نسبت به رویدادها، اشیاء، افکار و اندیشه ها صورت مى پذیرد. زیرا نگرش افراد نحوه رفتار آنان را رقم مى زند، تقریبا همگان یک رابطه عمیق و تنگاتنگى را بین رفتار و نگرش مى بینند.
شواهد تجربى نیز نشان مى دهد که بخش اعظم عملکردهاى انسان تحت تأثیر نگرش او انجام مى پذیرد. در منابع اسلامى نیز مى توان شواهدى قانع کننده بدست آورد که از یک ارتباط تنگاتنگ بین نگرش و رفتار پرده بر مى دارند. واقعیت فوق این دغدغه را در ما ـ به عنوان پیام رسانان دین – پدید مى آورد که نگاه عمیق تر و موشکافانه تر درموضوع نگرش داشته باشیم
. زیرا ما زمانى در ایفاى وظیفه دین ابلاغى خویش کامیاب خواهیم بود که فرایند نگرش را به عنوان زیر بناى عملکرد بشناسیم. زمانى مى توان از اصلاح نگرش بشر نسبت به دین سخن گفت که با عناصر و مؤلفه هاى آن آشنا باشیم و بدانیم نگرش چگونه تغییر مى یابد؟ چه راهکارهایى در تغییر آن مؤثر است؟ کدام شیوه ها به تغییر سریع آن مى انجامد؟ در این سطور در حد توان، تعریف و عناصر نگرش به عنوان مقدمه اى براى تغییر آن مورد توجه قرار گرفته است(نوری،1383،37)
1.8.2) تعریف نگرش
این مفهوم مانند هر مفهوم دیگرى داراى تعاریف متعددى است. برخى آن را اینگونه تعریف نموده اند: «نگرش عبارت است ازیک حالت عاطفى مثبت یا منفى نسبت به یک موضوع»