الف) تا کنون برایتان پیش آمده است که به غایت ناامید و دلسرد شوید؟ لحظاتی که در آن احساس کنید زندهگیتان هیچ معنا و هدفی ندارد. ب) در این لحظات تحت چه فشارهایی (اقتصادی، عاطفی و…) بودهاید؟ ج) در چنین مواقعی چه چیزی امیدتان را حفظ میکند یا تجدید-اَش میکند؟
وقتی که دربارهی آیندهی نامعلوم میاندیشید، چه چیزی سبب میشود که شما احساس نگرانی یا ناآرامی نکنید؟
الف) تا کنون تمایلات و ترجیحاتی مبنی بر گرویدن به دیگر ادیان را از سر گذراندهاید؟ تابهحال به سرتان زده است که بخواهید دین خود را عوض کنید حتا اگر هیچوقت عملا اقدام به این کار نکرده باشید؟ ب) در آن لحظه چه چیزی شما را به سمت تغییر دین سوق میداد؟
با معنویتهای نوپدید، عرفانهای نوظهور یا آموزه‌های معنوی‌ای نظیر مراقبه (مدیتیشن) و تعالی، ریکی، TM، یوگا، عرفان حلقه و… تا چه اندازه آشنایی دارید؟ ب) تاکنون برایتان پیش آمده که در چنین جمعهایی شرکت کنید یا از آموزهها و تعالیم آنها پیروی کنید؟ آیا اصلا چنین علاقه و گرایشی به این امور داشتهاید یا دارید؟
الف) محرمات و ممنوعیتها در زندهگی اولیهتان کدام بودند؟ چهقدر شما با آنها یا بر منوال آنها زنده‌گی کردید؟ ب) آیا میتوانید مشخص سازید که چهقدر این ممنوعیتها در زندهگیتان تغییر کرده است؟ ج) اکنون این ممنوعیتها کداماند؟
از کودکی به ما آموزش دادهاند که به اموری نظیر صداقت، کمک به نیازمندان، وفای به عهد، احترام به بزرگترها و… پایبند باشیم و از اموری نظیر دزدی، دروغ، خیانت، حسادت، غیبت و… دوری کنیم. توجیه شما در زندهگی اولیهتان برای پای‌بندی به این امور چه بود؟ چهگونه به پای‌بندی به این امور قانع میشدید؟ ب) چه زمانی نظر شما راجع به چنین آموزههایی و دلیلتان برای پای‌بندی به آنها تغییر کرد؟
الف) میتوانید راجع به اخلاقیاتی که اکنون به آن پای‌بندید، توضیح دهید؟ توجیه شما برای پای‌بندی به این امور چیست؟ چه چیزی شما را ملزم به رعایت این اخلاقیات می‌کند؟
تاکنون به سفرهای زیارتی رفتهاید؟ این سفرها چه تأثیری بر شما بهعنوان یک فرد دین‌دار داشتهاند؟
آیا در مراسم عزاداری ویژهی امامان شیعه و جمعهایی از این قبیل شرکت میکنید؟ دلیل شما برای شرکت / عدم شرکت در چنین مراسمی چیست؟ در گذشته نگاهتان نسبت به این عزاداریها چهگونه بود؟ (در صورت تغییر دیدگاه پرسیده شود) نگاهتان از چه زمانی و بنا به چه علتی تغییر کرد؟
اخیرن برایتان پیش آمده که برای رفع مشکل خاصی به امامان شیعه متوسل شوید؟ قبلن چهطور؟ نگاهتان نسبت به امامان شیعه چه تغییری کرده است؟
تا کنون برایتان پیش آمده که پارهای از اعمال دینی یا امور شرعی را ترک کنید و یا آنها را نامنظم انجام دهید؟ این وضعیت اغلب تحت چه شرایطی پیش میآید و شامل چه مواردی میشود؟ توجیه شما برای ترک یا انجام نامنظم این امور چیست؟
هنگامی که به سن تکلیف رسیدید و اولین نماز واجب خود را خواندید، به یاد دارید؟ در آن هنگام چه احساسی داشتید؟ نماز برای شما چه معنایی داشت؟ در شکلگیری این عقیده چه کسی/ چیزی بیش‌ترین تأثیر را داشت؟ ب) تا چه هنگام این نوع نگاه به نماز را حفظ کردید؟ چه زمانی و تحت چه شرایطی نگاهتان نسبت به نماز تغییر کرد؟ و چه چیزی باعث این تغییر شد؟ چه زمانی و تحت چه شرایطی بیش‌ترین فاصله را از نماز گرفتید؟
اکنون دیدگاهتان نسبت به نماز چیست؟ آیا خدا را عبادت میکنید؟ یا بهطور معمول با او در ارتباط هستید؟ اگر آری از چه راه / راههایی؟
از چه زمانی شروع به گرفتن روزه کردید؟ در آن روزها چه حس و حالی داشتید؟ روزه گرفتن برای شما چه معنایی را در بر داشت؟ چه چیزی یا چه کسی شما را به گرفتن روزه مجاب میکرد؟
اکنون نگاهتان نسبت به روزهداری چهگونه است؟ روزه برای شما چه معنایی دارد؟ آیا گرفتن روزه را بر خود واجب میدانید؟ و در روزهای ماه رمضان (چنانچه عذر شرعی نداشته باشید) روزه میگیرید؟
(اگر نگاه تغییر کرده بود پرسیده شود) به نظر میرسد تغییری در نوع نگاه شما نسبت به روزهداری رخ داده است، این تغییر از چه زمانی و تحت چه شرایطی آغاز شد؟
به نظر شما روزه گرفتن یا نگرفتن و نماز خواندن یا نخواندن چه تأثیری بر دینداری شما و بهطور کلی بر زندهگیتان دارد؟
الف) در زندهگی اولیهتان نگاهتان نسبت به قرآن چهگونه بود؟ قرآن را چهگونه کتابی میدانستید؟ معمولن چه مدتی و با چه هدفی قرآن میخواندید؟ ب) اکنون قرآن را چه‌گونه کتابی میدانید؟ اکنون آیا قرآن میخوانید؟ اگر چنین است بهطور معمول چند وقت یکبار و به چه منظور قرآن میخوانید؟ (اعتقاد)
چه زمانی و تحت چه شراطی دیدگاهتان نسبت به قرآن بیش‌ترین تغییر را کرد؟
نظرتان راجعبه مسألهی تقلید و داشتن مرجع چیست؟ آیا تقلید را در امور دینی جایز میدانید؟ ب) در گذشته نگاهتان نسبت به این مسأله چهگونه بود؟ (در صورت تغییر نگاه پرسیده شود) چه زمانی و تحت چه شرایطی نگاهتان نسبت به مسألهی تقلید و مرجعیت بیش‌ترین تغییر را کرد؟
میتوانید راجع به اعتقادتان دربارهی وجود و ظهور امام زمان توضیح دهید؟ در گذشته نگاهتان به مسألهی مهدویت چه بود؟ نگاه جدیدتان به مسألهی مهدویت چهگونه، از چه زمانی و در چه شرایطی شکل گرفت؟ توجیه شما برای داشتن چنین نگاهی چیست؟
با تشکر از وقتی که گذاشتید، حال نظرتان راجع به فرآیند انجام مصاحبه و کیفیت پرسشها و… چیست؟ آیا در جهت بهبود انجام این مصاحبه پیشنهادی دارید؟