کیفیت اطلاعات اشاره به محتوای اطلاعات، امنیت اطلاعات، و سفارشی سازی اطلاعات در نظر گرفته شده برای تاثیر بر مشتریان در هنگام تصمیم گیری خرید در تجارت الکترونیکی دارد(Delone و مک لین، 2004). با توجه به مقدار بسیار زیادی از اطلاعات نا مربوط در تجارت الکترونیک، مشتریان ترجیح می دهند که اطلاعات مرتبط، امن، و مهم برای آن ها ارائه شود.
Kjell Toften & Kirsten Rustad 2004 در مطالعه خود به بررسی کیفیت اطلاعات در بازارهای صادراتی آنلاین پرداختند. این تحقیق مبتنی بر مجموعه ای از مصاحبه های نظام یافته با خبرگان کیفیت اطلاعات در زمینه صادرات غذاهای دریایی بود. همچنین در این تحقیق 4 عنصر اصلی کیفیت اطلاعات معرفی شدند که شامل قابلیت اطمینان (ارسال اطلاعات در بازه زمانی از پیش تعیین شده)، پاسخگویی (پاسخ سریع و جریان ارتباطی قوی)، ضمانت و تعهد (اعتبار و صداقت) و یک دلی ( توانایی و تلاش برای ارائه خدمات براساس نیازهای فردی) بودند. از سوی دیگر در این تحقیق 6 عامل تاثیر گذار بر کیفیت اطلاعات خروجی سیستم ها نیز معرفی شد که شامل فرم و مقایسه ( پیوستگی، دقت، خاص بودن ، به روز بودن و قابلیت مقایسه)، زیرساخت ها (انبارش، نگهداری و توزیع اطلاعات)، بازاریابی عمومی ( اقتصاد، روند های موجود و فرهنگ)، بازاریابی اختصاصی ( اطلاعات تحلیلی بازار، نوسانات قیمتی، ویژگیهای مصرف کننده، ارزیابی توزیع کنندگان و ارزیابی اعتبار مشتریان)، تولید و تامین ( حجم، تعداد سفارشات و در دسترس بودن) و ساختار تنظیم مقررات ( گمرکات، دسترسی به بازارها و قوانین) میباشد.
Jingjun (David) Xu & Izak Benbasat and Ronald T. Cenfetelli در سال 2013 در مقاله خود به بررسی تلفیقی کیفیت سیستم و کیفیت اطلاعات در بستر محتوای اطلاعات آنلاین پرداختند. در این تحقیق مدلی متشکل از 3 عنصر اصلی کیفیت خدمات، کیفیت سیستم و کیفیت اطلاعات بر بستر وبسایت ها ارائه شده است. د بخش دیگری از این تحقیق، نویسندگان به ارائه تئوری ها و آزمون این تئوری ها در خصوص 3 عامل ذکر شده در بالا پرداختند.
Valeria Minghetti and Emilio Celotto 2013 در پژوهش خود به اندازه گیری کیفیت خدمات اطلاعات در دفاتر خدمات مسافرتی پرداختند. روش تحقیق ارائه شده در این مطالعه، به بررسی ارتباط بین خرید آنلاین و رضایتمندی مشتریان در فروشگاه های آنلاین خدمات مسافرتی می پرداخت.
لیو و همکاران. (2008) در بررسی های خود نشان دادند که خدمات تجارت الکترونیک ، مبتنی بر اطلاعات متمرکز می باشد. در نتیجه، ارائه دهندگان خدمات انواع مختلف اطلاعات را برای مشتریان خود جمع آوری می کنند که از این بین میتوان به داده های شخصی سفارشی شده ، مقایسه قیمت با دیگر ارائه دهندگان، نظرات تجربه شده مشتری، و توصیه هایی برای محصولات مرتبط اشاره کرد. بنابراین، هر چه کیفیت اطلاعات بالاتر باشد تمایل مشتری به خرید بیشتر میشود که به نوبه خود باعث وفاداری بیشتر مشتریان و نیز کاهش احتمال تغییر سرویس دهنده از سوی مشتری میشود (لی و همکاران، 2006). بنابراین، انتظار بر این است که اطلاعات با کیفیت بالاتر اعتماد مشتریان رابطه ای در ارائه خدمات را افزایش دهد. بر این اساس، مشتریان رابطه ای بیشتر علاقه مند به کیفیت اطلاعات خواهد بود ، آنها نسبت به مشتریان تعاملی راضی تر خواهد بود:
H2. مشتریان رابطه ای با کیفیت اطلاعات از مشتریان کاربردی در تجارت الکترونیک رضایت بیشتری دارند.
کمال
صحت
قالب
پول
انعطاف پذیری
به موقع بودن
کیفیت سیستم
کیفیت اطلاعات
سودمندی
راحتی در استفاده
رضایت سیستم
رضایت اطلاعات
اطمینان
خدمات قابلیت اطمینان
همدلی
پاسخگویی