2) اداره خدمات مربوط به کاربردهای بین المللی حقوق مالکیت صنعتی
3) تبادل اطلاعات مالکیت فکری
4) کمک حقوقی و فنی به کشورهای در حال توسعه و سایر کشورها
5) تسهیل حل مباحثات مربوط به مالکیت معنوی خصوصی
6) مرتب نمودن فناوری اطلاعات به عنوان ابزاری برای ذخیره دستیابی و استفاده از اطلاعات با ارزش مالکیت معنوی
حق امتیاز انحصاری و مالکیت معنوی شامل کلیه فعالیتهای پژوهشی که به نوعی منجر به تولید محصول، پیشبرد یک روش و یا توسعه فرآیند تولیدی منجر به کسب حقوق مادی از قبیل پروانه یا مجوز تولید و یا انعقاد قرارداد کسب درآمد حق الامتیاز شود نیز حقوق مادی آن مشمول این دستورالعمل خواهد بود حتی اگر منجر به ثبت ابداع یا اختراع نزد مراجع قانونی نشود (محمدی، 1383: 91).
2-3-27 اهداف تنظیم آییننامه مالکیت فکری در دانشگاه ها
1) توسعه پژوهشهای کاربردی در راستای گسترش ارتباط محققین دانشگاه با صنایع و دستگاههای اجرایی
2) اشاعه تفکر قابلیت ثبت اختراع توسط متخصصین و محققین دانشگاه
3) حمایت از تحقیقات و سایر فعالیتهای علمی که منجر به ثبت ابداع و یا اختراع میگردد.
4) تعیین اصولی برای تقسیم هزینهها و سهم محقق و دانشگاه طی زمانی که ابداع یا اختراع منجر به حصول حق الامتیاز میگردد.
5) تقویت اتحاد و یکپارچگی و آزادی عمل در اقتصادی کردن مالکیت فکری برای حمایت از دانشگاه و جامعه دانشگاهی
6) تعیین چارچوب مشخص در توسعه روابط اقتصادی دوجانبه، حمایت و ایجاد انگیزه در جهت ابداعات و افزایش سوددهی فعالیتهای علمی
7) افزایش فرصتهای شغلی برای جامعه دانشگاهی و نیز افزایش امکان سرمایهگذاری در بخش تحقیقات علمی
8) ایجاد فرهنگ استفاده از تحقیق و حقوق مالکیت فکری در بین دانشگاهیان و جامعه غیردانشگاهی (محمدی، 1383: 94).
2-3-28 مدیریت مالکیت فکری در ارتباط دانشگاه و صنعت
حقوق مالکیت فکری نوعی حقوق خصوصی است که از یک طرف هدف آن احترام به حقوق پدیدآورنده و از طرفی دیگر حمایت از اثر اوست که مورد احتیاج و نیاز جامعه بشری است. مالکیت فکری بر دو پایه قرار گرفته است یکی تشویق پدیدآورنده و دیگری حمایت از آثار او. تا اینکه فرد بتواند با خیال راحت آثار ارزشمند و بهتر خود را عرضه کند و جامعه نیز با اطمینان خاطر به اصالت آن از آثار مالکیت فکری بهرهمند شود. حمایت از حقوق مؤلف بیشتر وسیله ترویج و غنی سازی و اشاعه میراث فرهنگی هر ملت است. در چنین جهانی حمایت از حق مؤلف در سطح بین المللی ضروری است و مستلزم پیوستن کشورها به سازمان جهانی تجارت و پیش شرط آن امضاء قرارداد منعقده سال 1995 میان این سازمان و سازمان جهانی مالکیت فکری است. بحث رعایت حقوق مؤلف به ویژه حق مادی یا مالی مؤلف در ایران نتوانسته به نقطه تعیین کنندهای برسد. دولت جمهوری اسلامی ایران فعلاً در قبال این قضیه موضع رسمی نگرفته است.
2-3-29 خطر و سرمایه در معرض خطر در پروژه های تحقیقاتی دانشگاه و صنعت
اغلب پروژههای تحقیق و توسعه با طرفهای صنعتی، ریسک اقتصادی به همراه دارند، به خصوص اگر هدف پروژه، توسعه و بهره برداری از یک اختراع باشد. اگر دانشگاه از قبل روی اختراع سرمایه گذاری کرده و پذیرای ریسک اقتصادی آن باشد، میتواند در مرحلۀ بهره برداری از محصول بخشی از درآمد را به خود اختصاص دهد. این تفکر، وجود سرمایهای برای صرف کردن در فعالیتهای مربوط به همکاریهای دارای خطر و امکان استفاده از آنها به طور مستقل را برای دانشگاه توجیه میکند.
بحث در مورد ابزارهای مالی نظیر بودجههای مشترک و بودجههای سرمایهای در معرض خطر باعث بوجود آمدن این سوال میشود که مأموریت دانشگاه چیست؟ و آیا تجاری کردن اختراعات باید جزء فعالیتهای تجاری موسسات آموزش عالی یا موسسات تجاری خصوصی باشد یا نه؟ اینها سوالاتی هستند که به اعتقادات شخصی و ایدئولوژی و ارزشهای حاکم مربوط میشوند و جزو فرهنگ و آداب و رسوم ملی است. به هنگام نیاز شدید مالی و تقاضاهای دولت، موسسات به سمت فعالیت غیرسنتی در فرآیند نوآوری یعنی در بهره برداری از اختراعاتشان کشیده می شوند زیرا سود خوبی میتواند داشته باشد (جعفری، 1383: 71).
2-3-30 رازداری یا انتشار نتایج تحقیقات از دیدگاه صنایع و دانشگاه ها
هدف اشتراک گرایی یا انتشار نتایج تحقیقات، ارائه دانش تولید شده در برابر چالش های اجتماعی، کسب تأییدات اجتماع علمی و توزیع نتایج علمی است. یافته های علمی محصول همکاریهای اجتماع علمی است و به یک جامعه نسبت داده می شود. این نتایج بخشی از میراث علمی یک جامعه محسوب میگردند. هنجار اشتراک گرایی از این هدف نهادی شده ناشی می شود که: علم باید رو به جلو در حرکت باشد.